Interior
Așa cum spuneam și în introducere, interiorul și calitatea percepută pe care o oferă acesta reprezintă în ultimii ani principalele repere atunci când vine vorba de diferențierea modelelor mărcilor premium de cele de volum. Când costurile materialelor nobile precum lemnul sau pielea au scăzut până la nivelul la care acestea pot fi regăsite pe modele pe care nu le-ai fi crezut în stare de asemenea "performanțe" acum câțiva ani, alegerile au la bază modul în care designerii și echipele specializate pe interior te fac să te simți atunci când intri în mașină.
În cazul noului Clasa A, lucrurile sunt destul de simple: materialele utilizate sunt de calitate de top, tableta imensă din sticlă în spatele căreia se ascund cele două display-uri (7 inch standard și 10.25 inch opțional) te fac să simți instantaneu că vorbim despre o mașină plină de tehnologie, iar atenția la detalii e, în general, demnă de un segment superior.
E cumva normal: noua generație Clasa A se împrumută serios din portofoliul estetic și tehnologic al fraților săi mai mari, astfel că fiecare client care se va orienta spre Clasa A va avea în garaj o versiune redusă la scară a lui Clasa E, via Clasa C. Cu indicii clare: de la display-urile "lipite" la aeratoarele iluminate ambiental.
Toate elementele pe care le atingi atunci când conduci mașina sunt de calitate superioară. Volanul are un design reușit și butoane metalice plăcute la atingere, chit că majoritatea mișcărilor prin meniuri se vor realiza cu ajutorul celor două "touchpad-uri" de culoare neagră pe care le vedeți inserate în zona butoanelor de pe volan. Scaunele versiunilor de top sunt excelente: oferă încălzire, aerisire și un mod de masaj. Masaj adevărat, nu o rubrică bifată într-un Excel.
Cele două display-uri centrale preiau majoritatea butoanelor de pe bord, spre bucuria celor care își doresc o planșă de bord curată și spre disperarea celor care încă speră că era comenzilor fizice pentru fiecare funcție a mașinii nu a apus încă. În noua generație Clasa A au mai rămas totuși câteva butoane clasice care sunt dedicate mai ales sistemului de climatizare.
Aici vine și unul dintre puținele minusuri ale interiorului, pentru că sunetul pe care comutatorul sus-jos al temperaturii îl face la acționare nu este cel mai plăcut din lume: un "clang!" cu ecou în plastic pe care îl credeam dispărut.
Partea bună e că, dacă ești nebun după tehnologie, nu vei acționa niciodată butoanele astea. Pentru că - și vom vorbi despre asta și la capitolul Tehnologie - un simplu "Hey Mercedes" îți face cunoștință cu asistentul virtual care-și face debutul în gama Mercedes pe Clasa A.
Poți s-o întrebi pe "Mercedes" care-i starea vremii, poți s-o rogi să seteze navigația pentru adresa de la birou sau poți să-i spui pur și simplu că ți-e cald, iar rezultatul va fi scăderea temperaturii cu câteva grade. Partea bună e că mașina nu are nevoie de fraze standard, deci poți să-i oferi comenzi conversaționale normale în limba engleză (sau germană, dacă ați fost printre norocoșii care au învățat această limbă la școală). De exemplu, "I want to listen to a music radio" a adus ca răspuns "Say the name of the radio station". Sau, după ce i-am spus "Hey Mercedes, I'm cold", temperatura sistemului de climatizare a crescut instantaneu cu 3 grade.
Spațiul interior a fost îmbunătățit față de generația anterioară a lui Clasa A, iar inginerii mărcii au măsurători exacte la milimetru în ceea ce privește diferențele. Cele mai serioase se resimt chiar și fără să stai cu rigla pe uși mai ales în zonele laterale, acolo unde coatele și umerii au mai mult spațiu de "joacă". Dacă credeați că mărimea nu contează, vă spun că cei 3.5 centimetri în plus pe lateral la nivelul coatelor fac diferența dintre o compactă și o compactă în care te simți ca-ntr-un model de segment superior.
Portbagajul lui Clasa A a crescut cu 29 de litri între generații, ajungând acum la 370 de litri. Diferențele dintre reprezentanții segmentului în zona premium sunt minore, însă modelul Mercedes-Benz reușește să se claseze pe locul al doilea în clasamentul cifrelor, sub Audi A3 Sportback (380 de litri). Peste aceste diferențe, însă, Clasa A vine cu o deschidere mai largă a portbagajului: +20 de centimetri în lățimea "gurii" de încărcare.
59k euro pentru un Renault cu alt badge???