Nissan Leaf

Electric 150CP (389km) Aut1 Tekna
4.1
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai, joi, 13 septembrie

Perseverență

În 1880, Thomas Edison face din pachebotul transatlantic Columbia prima navă iluminată electric. Mulți îl credeau în continuare nebun, deși meritele sale erau deja recunoscute pentru inventarea fonografului (primului aparat de înregistrat sunete) și a becului cu incandescență.

Edison nu a fost niciodată descurajat de reticența oamenilor din jur, așa că instalarea unei centrale electrice pe vasul transatlantic, deși ciudată și comentată îndelung, a avut succes. Tot în același an, Edison propune un proiect pentru folosirea tracțiunii electrice pe calea ferată. Să vă spun cu ce funcționează o mare parte din trenurile de pe glob?

De perseverența omului care a crezut toată viața lui în electricitate a dat dovadă și Nissan în anul 2010, atunci când a lansat, după toate calculele vremii, prima mașină electrică de volum cu zero emisii. Deși a fost privit cu scepticism și îndoială, Nissan Leaf a fost unul dintre pionierii curentului, reușind să schimbe mentalități așa cum făcea și Toyota în urmă cu două decenii, atunci când lansa Prius, primul hibrid de serie. Oarecum solitar în segment vreme de câțiva ani, Nissan Leaf a reușit să devină rapid cea mai vândută mașină electrică din lume. Un titlu de care se bucură și astăzi, când concurența este din ce în ce mai solidă, iar modelul a ajuns la a doua generație.

Chiar dacă piața din România nu este tocmai un pol magnetic pentru vehiculele electrice, noul Nissan Leaf este disponibil la noi și poate fi testat de către oricine privește cu scepticism explozia acestor mașini ecologice. Dar până ajungeți într-un showroom Nissan, haideți să vă spun eu cum se conduce electrica japoneză.

  • Scrooge, joi, 13.09.2018 16:07

    Ati spart pozele in rasini cu verdeata aia.

  • Green_Alex, joi, 13.09.2018 17:12

    Nota 4 fotografului: Intelegem ca "e verde " si prietenos cu natura dar chiar trebuia sa aplicati fumul ala verde peste toate pozele(chiar si alea cu interiorul)?

  • vianu, joi, 13.09.2018 17:43

    ce va tot impacientati, probabil ca fumau baietii. Clar e de la iarba.

  • PMC, joi, 13.09.2018 17:44

    Mda... deci o masina de 40.000 Eur care te duce sub 200 de km in ciclu real de utilizare. Cu un timp de incarcare la o priza normala de 21 de ore. Minune tehnologica pe 4 roti, nu alta. Incredibila incapatanarea (nu perseverenta) cu care se promoveaza asemenea antimasini. Daca atelajul ar costa 10.000 de Eur, as intelege sa iei asa ceva pentru utilizare restransa, in oras. Dar in conditiile in care costa dublu fata de o masina Diesel excelenta - Golf - eu nu pot sa inteleg promovarea isterica in presa auto si nu numai.

  • demin2609, joi, 13.09.2018 17:47

    ha ha ha ha masina aia diesel excelenta, in care trebuie sa bagi uree ca sa mearga!!!! pe deasupra mai si platesti pentru asta hahaha

  • Sam93, joi, 13.09.2018 19:21

    Promovarea isterica a electricelor se face datorita marxistilor care au preluat controlul societatii vestice si implicit a mediei si promoveaza boala mintala numita progresivism cu agresivitate. Masinile electrice sunt un nonsens si nu vor fii niciodata mainstream. Sunt un nonsens deoarece sunt practic inutilizabile. Au autonomia mult prea mare si timpul de incarcare mult prea mic. Nu pot functiona decat ca o jucarie, a doua sau a treia masina pentru bogatanii care vor sa-si etaleze progresivismul in public. Dar este fast-charging vor zice unii... Fast charging ul nu functioneaza. Functioneaza acuma cand sunt 10 masini electrice in total intr-o regiune. Dar nu poate functiona la scara larga cand vin sute de masini numai intr-o ora, ca sa stea 40 de minute la incarcat. Va da-ti seama ce cozi s-ar face la benzinarii daca ar dura 40 de minute sa alimentezi o masina? In plus, reteaua electrica nu poate sustine asa consum mare de electricitate. Masinile electrice vor ramane doar jucarii pentru bogatii care vor sa-si etaleze benevolenta multe decenii in viitor. Tehnologia actuala a bateriilor si-a atins limita si oricum nu exista destule metale rare sa faci 100 de milioane de masini electrice pe an, acum se vand cele cu combustie in prezent.

  • bobo, joi, 13.09.2018 22:38

    Peste o generatie masinile electrice vor incepe sa faca sens. Nu mi se pare ca trebuie neaparat sa aiba range mai mare, fiind din start masini cu predilectie urbana. Insa pretul trebuie sa scada la valoarea unui benzinar. Romania trebuie sa acorde si alte facilitati pe bune- de tip parcare. Daca stai in oras masina e buna doar in sistem de car sharing dar daca ai priza proprie la casa sau in subsolul unui bloc, si dai 20.000 de euro pe ea ca a doua masina chiar economisesti bani ( in 10 ani probabil).

  • vianu, joi, 13.09.2018 23:39

    Doamne ce vijelie e in mintea unora si ce perspectiva, aaaa....argumentata ca sa zic asa daca mi se permite, ma intelegi. tz,tz,tz

  • Green_Alex, vineri, 14.09.2018 08:50

    @Sam93 "Masinile electrice sunt un nonsens si nu vor fii niciodata mainstream" fix asa s-a spus si despre motorul termic.Ba mai mult, ca sa ai voie sa circuli cu masina pe strada trebuia sa mearga un pieton in fata cu un steag si sa avertizeze lumea. Trecand peste asta, transportul electric are logica din foarte multe puncte de vedere (pe care in mod evident refuzi sa le vezi) precum versatilitate, modularitate, poluare etc. E adevarat ca bateriile din ziua de azi mai au un drum lung de parcurs, dar asa aveau si motoarele prin 1900. Si ca sa revenim la "frunza", la 30K mi se pare una dintre cele mai ok optiuni pentru o a doua masina. Asta pentru cine face multi km zilnic si e dispus sa-i dea pe o masina noua. Iar asta cu societatile vestice controlate de marxisti....e o imbecilitate maxima. Se cheama evolutie sociala. Noua ca si arabilor, ne place "o tara ca afara" cu oameni civilizati si servicii functionale, dar am vrea sa pastram totusi comprtamentul nostru arhaic si sa-l grefam peste o astfel de societate. Tarile vestice au ajuns sa inteleaga necesitatea unor schimbari prin experienta si evolutie treptata, si de aia noi nu intelegem.

  • Anonim, vineri, 14.09.2018 08:54

    La ora actuala cu tehnologia existenta nu au cum sa se impuna in fata masinilor cu motoare clasice . Autonomie mica durata de incarcare mare lipsa retelei de reincarcare rapida . Sincer inca 10 ani nu vad ca electricul sa fie mai vandut decat un benzinar , diesel . Este doar o propaganda a celor din parlamentul european care sa fim seriosi am cam vazut ce oameni au pe acolo . Au si vesticii trogloditii lor la fel de hapsani ca politicienii de pe plaiurile mioritice .

  • Rudolf D., vineri, 14.09.2018 09:07

    O masinuta de oras trebuie sa fie draguta in primul rand. In schimb leaful asta e incredibil de urata. Mi se pare numai mie sau asa este? Urata si scumpa.

  • demin2609, vineri, 14.09.2018 09:58

    @rudolf d esti cazut in cap! fara suparare! pentru tine criteriul este sa fie frumoasa, pentru altul, poate criteriul este sa fie practica (indiferent de cat de urata ar fi). sotia mea face la fel, daca este neagra, atunci este cea mai frumoasa masina de pe strada, daca este alba, zice ca este cea mai urata (desi cele 2 sunt identice, aceeasi marca/model/an fabricatie/motorizare). deci este o piata pentru toti, de ce sa ii anihilam pe ceilalti daca nu sunt ca noi? de ce sa le ingradim accesul la ceea ce isi doresc? ps: mie chiar imi place ''frunza'', twizy, si chiar tesla!

  • Joe, vineri, 14.09.2018 10:00

    IN SFARSIT, au reusit sa o inmatriculeze... astept de o luna dupa un test drive

  • Kirotractor, vineri, 14.09.2018 10:21

    *Verdeața* pozelor îmi pare originală și nu blamabilă - deși poate trebuia aplicată limitat. Nota (4,1) cred totuși că-i prea mică, la fel ca-n cazul lui e-Kona (4,3). Chiar dacă Leaf nu (mai) e revoluționar ca tehnică - merita poate pomenită hiba încălzirii bateriilor în caz de-ncărcare rapidă -, n-are direcție de Porsche și nici nu-i vreo frumusețe rară. Inutil de repetat perspectiva problemelor cu care inevitabil se va confrunta operațiunea de auto-electrificare globală. Penuria bateriilor Li-Ion se face deja simțită (livrările EV încep să treneze din cauza asta - v. Hyundai Ioniq, Kona etc.) și-n curînd se așteaptă dificultăți cu adaptarea rețelelor/producției de curent - încă neobservabile la procentul mic de EV-uri (excepție: Norvegia, o țară mică, dar cu resurse mari.) Gîndiți-vă că România consumă acum max. 7-8.000 MWh (7-8 mil. kWh) și tot atît ar trebui produs suplimentar dacă un milion de EV-uri (adică *doar* 16% din parcul actual de mașini) ar fi puse la-ncărcare lentă (7 kWh) - că la 50-150 kWh nici nu vreau să mă gîndesc.

  • PMC, vineri, 14.09.2018 12:04

    @GreenAlex: argumentul ala cu "asa spuneau si despre carutzele cu motor acum 100 de ani" e pur si simplu de ras. De ce? Pentru ca motoarele cu combustie aveau un potential urias de dezvoltare la acea vreme. Bateriile si-au atins limitele. Nici macar pentru smartphone-uri nu se poate mai mult. E motivul pentru care indiferent cati bani s-au bagat in cercetare, nu le mai pot eficientiza. Din ce vad eu au si renuntat. Practic ce fac acum e sa puna baterii mai mari. Sunt telefoane cu baterii de 5000 mA. Si majoritatea sunt deja cu baterii de 3000mA. De asemenea, erau cu totul alte conditii si tehnologii disponibile acum 100 de ani. Ceea ce nu inteleg progresistii nostri dragi e ca Diesel-ul e calul de bataie al intregii economii mondiale. Pur si simplu fara Diesel, economia lumii pune lacatul in cateva luni. Pur si simplu e de neconceput renuntarea la Diesel. Ne putem noi umfla in pene, putem epata si arunca vorbe mari despre cum salvam noi planeta, dar adevarul e unul singur, nu e "la mijloc", si adevarul e ca nu exista alternativa la Diesel si la energia produsa cu ajutorul hidrocarburilor. Ce incearca acum niste minti prea odihnite e sa schimbe formula castigatoare de dragul schimbului. NU AU CU CE O INLOCUI!!! Dar se afla-n treaba. Apoi, si e o chestie care s-a mai spus si peste care se trece cu o veselie ignoranta: masinile electrice sunt la fel de poluante ca si cele conventionale daca se ia intregul ciclu de utilizare + productie. O foarte mare parte a curentului electric disponibil pe retea e produs prin arderea carbunelui, chestie care nu e deloc eco-friendly. Centralele atomice prezinta in continuare un pericol urias pentru cetateni, dar despre asta nu se vorbeste, ca una predicam, alta mancam. Cat despre marxism, din nou, nu stii ce vorbesti. Ai trait in Occident? S-a ajuns la situatia in care nu poti sa mai spui ce gandesti. Nu mai exista libertate de exprimare. Nu e o exagerare. Daca spui la munca ca esti pro-Trump si urasti comunitatea LGBT si te enerveaza migrantii, in cateva zile poti sa-ti strangi lucrurile. Cam acolo s-a ajuns. La Chiemnitz in Germania niste migranti au omorat 2 oameni acum 2 saptamani. Unul dintre ei era medic. I-au bagat un cutit in cap. Oamenii au reactionat, au fost demonstratii de strada impotriva migratiei. Dupa care stanga, neomarxistii, progresistii s-au organizat, au facut un concert unde sloganul a fost "We are more" si pe scena s-a cantat "Communism now!" in timp ce spectatorii se agitau isteric. Presa a tacut malc. Ca tre sa fim toleranti. :) Probabil n-ati auzit nimic din toate astea. :) Asta e "evolutia sociala" de care vorbesti?

  • Green_Alex, vineri, 14.09.2018 13:27

    @PMC, hai sa le luam pe rand: 1.nu am spus ca electricul este viitorul in forma sa actuala, cum nici nu am spus ca diesel-ul o sa moara maine. Ai dreptate, la momentul prezent motoarele diesel asigura energia in transporturile grele. Atentie totusi, in multe cazuri (treburi/vapoare) din cele mai noi/moderne, vorbim de diesel-electrice. Pentru ca dupa cum spuneam transportul electric este fiabil si versatil. Problema la momentul de fata este stocarea/generarea portabila a energiei electrice. Aici trebuie lucrat...si se lucreaza. Dar pentru lumea civilizata o autonomie de 200 km pentru o masina de oras este super ok, pretul trebuie sa mai scada. 2.pretul pentru masinile electrice incluzand productia si generarea este o aberatie enorma. Nu cred ai ideie ce inseamna extractia si procesarea petrolului in ziua de azi. Iar majoritatea energiei electrice nu se produce din carbune. In plus este vorba de locul in care se polueaza, in orase aglomerate se concentreza poluarea, pe cand fabricile de baterii si centralele electrice sunt/pot fi in desert sau in zone izolate. https://www.iea.org/newsroom/energysnapshots/oecd-electricity-production-by-source-1974-2016.html 3.Da, am trait in afara romaniei in diferite tari, si am vazut multe. Despre abordarea vest-europeana, nu voi incerca sa te conving in 3 cuvinte. Pana una alta cu majoritatea considera ca e mai bine in vest, deci.... Las totusi un link apropos de ce se aude in media despre suedia si cat de gresita e politica lor: https://www.youtube.com/watch?v=SCKxyDTlfHs

  • Kap, vineri, 14.09.2018 13:58

    Alex, din păcate pe graficul dat de tine la 2016 vedem că cea mai mare parte a curentului a fost produsă din cărbune ~28%, gaze naturale ~28% și în centrale nucleare ~18%. Așa că sintagma ”zero emisii” în 2016 a fost cam 75% BULLSHIT. Iar mie mi se pare că ne-ar costa mult prea mult să ascundem gunoiul sub preș (adică să mutăm poluarea din oraș cheltuind enorm pe vahicule cu baterii și rețele electrice supradimensionate). Și ca să nu aud că suntem doar cârcotași și nu propunem soluții: 1. GPL; 2. CNG; 3. transport în comun electric pentru zonele urbane.....ups, dar pentru asta nu e nevoie de nici o revoluție a bateriilor, că avem trolee și tramvaie de peste 100 de ani.

  • PMC, vineri, 14.09.2018 14:12

    @Green_Alex: te rog sa nu uiti ca in afara de productia de curent prin cadere de apa (hidrocentrale), absolut toate celelalte forme "alternative" de generare de curent electric verde (eolian, solar) sunt o gluma proasta pe care nu te poti baza, pentru ca vantul nu sufla si soarele nu bate cand avem noi chef. Stocarea energiei e imposibila, deci tot pe carbune, gaz si atomic ne bazam. Restul sunt baliverne. De asemenea, o alta chestie care poate o sa para incredibila pt multi, eolienele si panourile nu au reusit nici pana acum sa produca mai mult decat costurile proprii de productie si mentenanta. Deci si alea tot pe "good old oil" se bazeaza in cele din urma. Productia lor genereaza niste cantitati uriase de CO2, despre care insa nu vrea sa vorbeasca nimeni. Ca e mai convenabil asa. :) Vis-a-vis de ce spunea Kap inaintea mea, ca sa dau si eu o solutie pentru mobilitate urbana posibila pe care o vad acum cu ACTUALELE baterii: motociclete, biciclete si trotinete electrice. Nu fac poante. Pentru asemenea aplicatii, bateriile de acum sunt suficiente si ar putea face cu adevarat o diferenta, si asta mai ales in zonele/orasele unde clima e prietenoasa. Dupa parerea mea in ASA CEVA ar trebui sa pompeze bani UE si guvernele nationale. Nu in masini electrice care nu au absolut niciun viitor in formula actuala. Aceste mijloace de deplasare sunt ieftine, economice, nepoluante, fluidizeaza traficul, au mentenanta aproape 0, bateriile pot fi reciclate usor pentru ca sunt de capacitate mica, sunt extrem de usor de folosit, sunt flexibile, pur si simplu uneori par "too good to be true". :) A te baza pe niste viitoare descoperiri e o ineptie. Din anii 70 se incearca revolutionarea bateriilor. Nu s-a reusit decat o eficientizare marginala, nesemnificativa. Masinile electrice in forma actuala sunt un drum infundat. Pur si simplu n-au nicio sansa. Cei care si le cumpara fac virtue signaling si au nevoie de inca o masina conventionala in curte. Ceea ce in fond si la urma urmei e o poluare dubla. De dragul ecologiei, desigur. :) PS: vezi ca tovarasii chinezi se pregateau sa produca doar in china 700 de centrale electrice pe carbune anul trecut. Probabil ca multe sunt deja functionale. Anul trecut s-au planificat 2700 de centrale pe carbune la nivel mondial. Asadar e frumoasa poanta cu acordul de la Paris. Dar in lumea reala, nimanui nu-i pasa de planeta, ci doar de buzunar. In ce priveste pe noi, trebuie sa avem grija de unde ne luam informatiile. BBC nu e credibil. Cum nu e credibila toata presa mainstream din pacate....

  • demin2609, vineri, 14.09.2018 16:56

    Draga Domnule Rudolf D. Eu v-am facut cazut in cap, nu batut in cap. Eu zic ca sunt destui care isi cumpara Range Rover/G-Klasse doar ca sa mearga la job, cu o electrica de ce nu ar face acelasi lucru? Chiar daca aceasta costa o caruta de bani. Eu personal mi-am indreptat atentia catre o astfel de masina, posibil ca intr-o perioada destul de scurta (sper eu 1 an) sa si imi permit una, chiar daca este doar pentru oras. Imi voi pastra actuala benzinara pentru drumurile spre tara (asta in care n-or inchide astia granitele). O zi placuta sa aveti toti!

  • pipo, vineri, 14.09.2018 17:16

    Nu inteleg de ce se tot repeta in comentarii ideea asta cu "masina de oras". Ce inseamna , masina pt. mers la oras sau masina pt. oraseni ? Eu ca locuitor in "marele mediu urban" al Bucurestiului nu ma vad conducand o astfel de masina si nu ca am ceva impotriva acestei tehnologii ( tre sa ai o problema sa nu-ti doresti sa conduci cu aproape zero costuri / poluare ) dar nu vad cum as putea sa fac asta din moment ce locuiesc la bloc. 90% din locuitorii unui mare oras locuiesc la bloc iar din astia tot vreo 90% nu au masina parcata sub fereastra sau in garaj ci la zeci si chiar sute de metri departare. Deci incarcarea la domiciliu iese din schema iar la benzinarii sa ma iertati dar eu unul nu ma vad pierzand cate 1 ora din timpul meu in fiecare zi ca sa-ncarc masina ( si asta daca ai noroc si gasesti loc de incarcat fiindca e clar ca daca procentul masinilor electrice ar ajunge la 2 cifre s-ar forma cozi interminabile). Iar sa crezi ca in urmatorii zeci de ani am putea vedea module de incarcat contorizate la fiecare loc de parcare e o utopie. Deci , cum e asta cu "masina de oras" ? Poate de SUBurbie , fiindca deocamdata e clar ca-ti trebuie o casa cu loc de parcare in curte ca sa-ncarci peste noapte. Eu cred ca asta e targetul de clienti al constructorilor in acest moment.

  • verde, duminică, 16.09.2018 19:37

    Am vaga impresie ca companiile petroliere si-au trimis niste postaci pe-aici. Daca ar fi sa platim combustibilul tinand cont si de poluarea pe care o producem, atunci poate pretul corect ar fi 60 lei / litru si nu 6 lei / litru cat e acum. La 60 lei / litru, masinile electrice sunt evident mai convenabile decat cele cu motoare clasice. Problema este ca nu platim pentru poluarea pe care o producem. Insa vor plati copiii nostri atunci cand planeta noastra va ajunge ca planeta Venus, un iad.

  • adi_10, marţi, 18.09.2018 10:18

    Masina arata bine, v-am citit toate comentariile pro si contra diesel/electric si sincer inca nu am o parere clara. Sunt totusi de parere ca daca au reusit sa faca o baterie de 40kWh vor reusi in viitor sa faca si una de 60kwh de exemplu care sa iti ofere o autonomie de 400-500 de km (ceea ce suna f bine). Insa bine spunea Pipo, majoritatea dintre noi stam la bloc, unde sa imi alimentez eu masina in Bucuresti cand eu nu am parcare subterana sau parcare proprie (garaj) Benzinariile nu vor fi niciodata o varianta, ca doar nu o sa stau o ora in benzinarie pentru a-mi putea alimenta masina. Pentru cei care stau la casa si au garaj da, este o varianta de luat in calcul. PS: Domnule fotograf, esti sigur ca vrei sa faci treaba asta pe termen lung? Nu de alta dar noua ne place site-ul automarket, insa pozele facute de tine ne cam baga in depresie. Cel putin in cazul testului de fata. Imi cer scuze daca am fost prea dur in exprimare.