Tehnologie
”Iată un om!” Asta a exclamat Napoleon Bonaparte în anul 1802, când l-a cunoscut personal pe Goethe. ”Iată viitorul!” am exclamat când am decis să trec dincolo de portiera lui BMW Seria 7. Sunt atât de multe de spus la capitolul tehnologie, încât ar trebui să scriu cel puțin la fel de mult ca Goethe în celebrul Faust (partea întâi).
Tocmai de aceea BMW Seria 7 se va dovedi o mașină de care nu te poți plictisi chiar și la un an după ce ai cumpărat-o. Și, probabil, vei găsi tot timpul câte o funcție de care nu știai.
”Mai multă lumină”, se pare că au fost ultimele cuvinte ale lui Goethe, înainte de a se stinge, în anul 1832. Lumina pare să fi fost și ideea în jurul căreia BMW a construit habitaclul lui Seria 7. Senzația optimistă, de habitaclu aerisit și tehnologizat, este creată de lumină. O lumină ambientală în multe culori, care pot fi și combinate. O lumină a plafonierei mai puternică decât toate becurile mele clasice din sufragerie și două lămpi cu lumină caldă, montate pe stâlpul B și orientate către pasagerii spate. Acestea din urmă te trimit cu gândul la veiozele somptuoase din dormitoarele vechilor castele. Un detaliu atât de mărunt, dar atât de important.
Toate luminile sunt comandate prin intermediul unei tablete Samsung, detașabilă, fixată în cotiera centrală a locurilor spate. O tabletă care poate controla și poziția scaunelor, jaluzelele și culorile iluminării ambientale.
Tot de lumină avem parte și atunci când ne aflăm la volan pe timp de noapte. BMW a echipat noul Seria 7 cu un set de blocuri optice cu lumini laser adaptive, capabile să vadă până la 600 de metri și să se adapteze constant la ceilalți participanți la trafic pentru a nu-i orbi. Un sistem extrem de inteligent, care costă 3100 de euro și care te poate lăsa cu gura căscată. Nu mai experimentasem fenomenul de ”gură căscată” de la Matrix-urile lui Audi A8 facelift.
Pentru a-i face să se simtă extraordinar pe cei de pe locurile din spate, BMW a compus un poem. Un poem bazat parcă pe cele 2000 de volume găzduite de biblioteca lui Goethe. Un poem care include un sistem multimedia cu ecrane de 10 inch pentru fiecare pasager. Un ecran pe care pot fi afișate tot felul de știri, de la presupusele pariuri ale lui Șumudică, până la confruntarea electorală din America de Nord. Dacă ne-am fi aflat într-o țară cu un grad de civilizare ceva mai mare, probabil am fi văzut și ceva mai multe canale TV pe ecranele spate. Ambii pasageri împart o telecomandă, care poate acționa fiecare ecran în parte.
Bineînțeles, nu lipsesc scaunele confortabile care se pot înclina și care beneficiază, pe lângă încălzire și ventilație, și de masaj. Acesta poate fi selectat doar pentru anumite zone ale corpului. Răsfățatul principal rămâne însă pasagerul dreapta, spate, care poate comanda glisarea scaunului față și oferirea unui suport pentru picioare.
Ajung și la sistemul de recunoaștere a gesturilor, o premieră mondială în industria auto. Seria 7 dă startul introducerii acestei tehnologii, însă dintre toate comenzile disponibile, putem spune că cea mai utilă și cea care a funcționat de fiecare dată a fost cea de ajustare a volumului. Restul gesturilor au nevoie de o acomodare din partea șoferului și nici atunci nu reacționează de fiecare dată Așadar, o tehnologie perfectibilă în viitor.
Aș mai trece în revistă cel mai mare, mai prietenos și mai complex Head-Up Display pe care l-am testat, aceeași navigație 3D excelentă, climatizarea pe patru zone, cu funcție tactilă, și cele două parfumuri ascunse în torpedou, care pot să te relaxeze sau să îți ofere un tonus bun. Gama de arome este mult mai largă și BMW susține că sunt parfumuri obținute din substanțe naturale.
Pentru răsfățul auditiv, BMW Seria 7 știe să redea cu stil cam orice piesă preferată. Se ajută de un sistem audio Bang&Olufsen, care îți oferă posibilitatea de a ajusta chiar și iluminarea din interiorul boxelor.
La finalul zilei, nu știm câte din tehnologiile enumerate mai sus sau încă netrecute în revistă le veți folosi. Cert este că ele sunt acolo. Așa, pentru orice eventualitate. Cum este și cheia cu afișaj, de care trebuie să aveți grijă pentru că este încă un device pe care îl puteți distruge dacă îl scăpați pe jos. Dincolo de asta, ea este foarte utilă atunci când vrei să verifici dacă ai încuiat mașina, ce autonomie îți oferă benzina din rezervor și dacă vrei să pornești motorul din timp, în diminețile geroase sau în zilele toride pentru a facilita aclimatizarea pasagerilor.
O limuzina aproape perfecta pt. categoria premium dar pretul mi se pare nesimtit de mare pt. un BMW. CU banii aia te cam incadrezi sa iti cumperi un Bentley Continental. F.S....si e superior oricum. Unde mai pui ca in 5 ani apare un alt model si cam trebuie sa faci schimbarea iar pretul pe care il mai iei pe ea e undeva la 20 de mii maxim. Pierzi foarte multi bani ... asa daca o configurezi pe la 120 de mii tot pe la 20 de mii o dai peste 5 ani si scutesti niste zieci de mii bune. Eu zic ca un BMW mai mult de 120 de mii nu merita orice ti-ar oferii el !