Motor / Transmisie
Dacă din punct de vedere estetic nu s-au schimbat foarte multe, stați să vedeți ce găsim sub capotă. Porsche a pregătit o intrare în gamă ușor modificată. Cel mai accesibil Macan va putea fi comandat tot cu un motor pe benzină de 2.0 litri, provenit din Grupul Volkswagen. Lista modificărilor operate de Porsche este însă una destul de lungă și include injecție dublă, o geometrie diferită pentru camera de ardere și un filtru de particule. Acesta din urmă taie și din puterea totală, astfel că Macan facelift cu motorul de 2.0 litri oferă resurse mai puține decât predecesorul său echipat cu același agregat. Mai exact, sub capotă sunt acum 245 de cai putere.
Nu e o diferență pe care clientul o simte. Mai ales că vorbim despre un cuplu motor în continuare generos, adică 370 de Nm. Este incredibilă livrarea sa pe o plajă uriașă de turații, cuprinsă între 1600 și 4500 rpm. Este o elasticitate fantastică, un potențial plăcut de fiecare dată și senzația de resurse generoase.
Explozia aia pe care te aștepți să o găsești într-un Porsche apare, însă nu e violentă și impresionantă. E decentă. E acolo doar ca să-ți confirme că există potențial și că poți să ai încredere în ce se află sub capotă. Cred că o mare parte din meritele dinamice ale acestui agregat pot fi atribuite cutiei automate PDK cu șapte rapoarte. A rămas la fel de intuitivă, la fel de liniară, la fel de spectaculoasă. Este, de departe, una dintre cele mai bune cutii din lume. Te aruncă imediat în plaja de cuplu, retrogradează perfect pe frânările violente și, atunci când vrei confort, poate schimba rapoartele pe nesimțite. Padelele din aluminiu, ascunse în spatele volanului, pot fi folosite doar atunci când vrei ca transmisia PDK să nu-ți mai citească gândurile.
Aș avea totuși ceva de împărțit cu sunetul motorului de 2.0 litri. E clar că nu mă așteptam să sune demențial, dar parcă nici antifonat perfect nu e. Dacă ridici capota o să descoperi un zgomot puternic. În habitaclu este redus la tăcere foarte bine până pe la 3000 rpm.
Odată cu faceliftul, pe volan a apărut și rotița minune, care te poartă prin cele patru moduri de rulare. Este disponibilă doar în momentul în care alegi și pachetul Sport Chrono din lista de opționale. Resursele pot fi exploatate normal, moment în care transmisia caută să meargă ușor subturat, iar Macan e destul de leneș. Modul Sport alertează totul (de la accelerație la suspensie), iar Sport Plus dezlănțuie valurile de adrenalină și slăbește „strânsoarea” sistemelor de siguranță. Modul Individual te lasă să îți croiești singur modul în care răspund comenzile.
Pe lângă aceste moduri există și un buton pe care scrie Sport Response. Odată apăsat, vreme de 20 de secunde, Macan se transformă într-un adevărat Hulk. Toate caracteristicile sale sunt trecute în cea mai sportivă setare: direcție, suspensie, accelerație. E ca doza aia de NOS pe care o aveai în Need For Speed. E bună și în viața reală, mai ales în România, când ai așteptat minute în șir momentul potrivit pentru a depăși în siguranță un camion. E suficient să apeși butonul și Macan zboară.
Fără supărare, dar 245 de cai pentru 100.000 euro ? Macan este cel mai sportiv SUV în segmentul său, dar 6,7 secunde accelerație este modest, chiar și pt un motor de 2.0, versiunea de top cât costă, aproape cât un 911 ?