Tinuta de drum
Cu excepția lui Velar, care și-a dorit să le ofere clienților săi o ținută de drum ceva mai sportivă, majoritatea modelelor Range Rover se axează pe relaxarea pasagerilor, nu pe agitarea lor. Noua generație Evoque nu face excepție. După 300 de kilometri parcurși vreme de vreo 4 ore, pe drumuri dificile de pe lângă Atena, am coborât din Evoque la fel de proaspăt cum am urcat. Englezii au făcut minuni cu ținuta de drum și antifonarea. Însă, ca în cazul oricărui model premium, trebuie să ai grijă cum echipezi mașina pentru a te bucura de acest confort. Să vă explic.
În prima zi am rulat alături de versiunea de 250 de cai benzină, cu o echipare ceva mai modestă. Am avut suspensia standard, și nu pe cea adaptivă. A fost regândită și ea, a devenit mult mai confortabilă, dar este în continuare perfectibilă. Te simți foarte bine în mașină, dar mai există situații în care antifonarea nu pare tocmai perfectă, iar anumite gropi se încăpățânează să te zdruncine. Am avut jante de 20 de inch, deci și asta și-a spus cuvântul.
A doua zi, dieselul de 240 de cai putere a venit la pachet cu o suspensie independentă. Fantastic! E aproape cu totul altă mașină. Asta, deși am primit jante de 21 de inch. Ca o paranteză, acestea nu pot fi comandate decât împreună cu amortizoarele adaptive. Știu ei englezii ceva. Confortul acestei suspensii este net superior. Mașina plutește atunci când e cazul și se fixează bine de asfalt atunci când vrei să forțezi nota. Asta, spre deosebire de versiunea pe benzină cu suspensie standard, care se înclina cam mult pe viraje.
Prin urmare, dacă vreți confort și antifonare perfectă, comandați opțional suspensia adaptivă. Face toți banii!
Pentru cei care se vor încăpățâna să meargă sportiv, trebuie să le spun că Evoque este o mașină care continuă să cântărească destul de mult, adică aproape 1900 de kilograme. Inerția acestei mase uriașe se simte pe viraje. Unde mai pui că direcția nu prea are legătură cu precizia. Se simte ca un arc uriaș și este destul de greoaie în oraș.
Oficialii evenimentului au căutat să ne convingă de faptul că Evoque nu se simte bine doar în parcările centrelor comerciale, ci și în off-road. Motiv pentru care am luat parte la o traversare unică în experiența mea de jurnalist auto. Evoque a încălecat șinele unei vechi linii de tren, abandonată de 18 ani. Am traversat astfel un vechi pod feroviar, la 50 de metri deasupra canalului Corint. A fost înspăimântător, dar înălțător în același timp. Mai ales după ce am aflat că podul feroviar va fi dezafectat după evenimentul Land Rover.
Secțiunile de off-road pregătite de organizatori nu au fost nici ele ușoare, semn că Evoque știe să se descurce mai bine decât mulți rivali de-ai săi. Poate traversa un vad cu apă cu o adâncime de 60 de centimetri (cu 10 mai mult decât vechea generație), are un unghi de atac de 20 de grade și unul de degajare de 30 de grade. Garda la sol este de 21 de centimetri, mai mult decât vezi la unele SUV-uri mari.
Pentru ieșirile în teren accidentat, Evoque vine cu două tipuri de tracțiune integrală: Driveline Disconnect (cuplează între 4x2 și 4x4 în doar 400 de milisecunde) și Active Driveline. Acesta din urmă este ceva mai avansat și poate controla distribuția cuplului între roți. Atunci când rulezi pe asfalt roata din exteriorul virajului primește mai multe resurse pentru a reduce riscul de subvirare. Sistemul acționează și când simte o situație de supravirare. În off-road, el este capabil să blocheze diferențialul spate și să te scoată din situații dificile.
Foarte chic masinuta. Intr-adevar, mi se pare foarte potrivita pentru o gagica.