Tinuta de drum
Land Rover susține că Velar este cea mai sportivă expresie a gamei sale. De serie. Fără să luăm în calcul versiunile de performanță ale diviziei SVR. O să mă refer la această afirmație și la modul în care se conduce Velar în termeni generali. Apoi aprofundăm puțin tehnologia care dictează comportamentul său pe drum și în off-road.
În primul rând, Velar este o mașină mare și destul de grea, având în vedere că are aproape două tone. Iar detaliul ăsta nu prea poate fi trecut cu vederea. Doar Grupul Volkswagen a reușit să o facă, prin introducerea sistemului electronic de stabilizare, testat recent pe noul Porsche Cayenne și în trecut pe Bentley Bentayga.
Revenind la oile noastre englezești, trebuie să recunoaștem că Velar manifestă în continuare un ruliu și un tangaj care nu-l fac un SUV sportiv. Suspensia este însă ceva mai rigidă decât în cazul celorlalte modele, iar asta face ca Velar să nu se mai încline așa mult.
În același timp, există reversul medaliei. Sunt anumite denivelări unde Velar nu se mai simte la fel de confortabil precum frații săi. Tribut plătit atitudinii sportive. Direcția este, fără îndoială, mai precisă decât ce găsim în gama Range Rover. Mai are însă mult până să o ajungă pe cea a lui Porsche Macan, BMW X4 și chiar pe cea a fratelui Jaguar F-Pace.
Există modul Dynamic, care ascute toate simțurile mașinii și îți oferă o rulare plină de adrenalină, cu fiori plăcuți pe șira spinării, cu o suspensie rigidizată, cu o direcție precisă. Însă nu poți împinge totul către limitele unui Porsche Macan.
Vă spuneam că mașina are două tone, deci e nevoie de mai multe sisteme pentru a imprima sportivitate unui asemenea gabarit. Avem un Torque Vectoring care ajută în viraje, avem un diferențial spate electronic, avem discuri de frână de 350 mm pe față și amortizoare ajustabile.
Sub caroseria lui Velar există o suspensie pneumatică, responsabilă pentru confortul pe care îl simți în marea majoritate a timpului. Ea poate modifica garda la sol a noului crossover și îi poate permite chiar să intre în teren accidentat. Aici intră în discuție și funcția Terrain Response, care poate fi selectată de pe ecranul central și care adaptează tracțiunea în funcție de tipul de teren pe care rulați: nisip, pietre, zăpadă.
Și, chiar dacă îl vedeți ca pe un crossover pedant, care nu prea se murdărește în off-road, trebuie să știți că, la nevoie, își pune cizmele de cauciuc și poate traversa un vad cu o adâncime de 65 de centimetri (60 de cm fără pneumatică), peste media segmentului. În plus, există și o cameră care te ajută la astfel de manevre (Wade Sensing).
În concluzie, Velar nu a uitat de pedigree-ul familiei când vine vorba de rulare în off-road și este, fără îndoială, cea mai recomandată alegere din acest segment pentru ieșiri în teren accidentat. Garda la sol oscilează între 21 și 25 de centimetri atunci când există suspensia pneumatică (standard pe versiunile V6).
Pe de altă parte, când vine vorba despre sportivitate, alții sunt experții în segment. Chiar și așa, Velar îi va face pe mulți clienți aflați în căutarea unui astfel de comportament să se oprească într-un showroom Range Rover. Are potențial sportiv. Un potențial pe care îl combină bine cu rularea elegantă, specifică brandului.
Un model foarte reușit ca aspect exterior și interior, dar este greu de crezut ca-n această echipare va fi foarte căutat, practic costă aproape ca un XJ cu același motor, adică toți sunt scumpi, dar un X4 sau Q5 nu ajung chiar la asemenea preț, peste 100 de mii pentru un SUV mediu, fie el și tehnologizat, este mult prea mult.