Motor / Transmisie
Noua generație Renault Megane RS vine cu modificări importante în ceea ce privește sistemul de propulsie. Dacă vechiul Hot Hatch de clasă compactă folosea un motor de 2.0 litri, noua generație apelează la un propulsor pe benzină de 1.8 litri turbo.
Unitatea oferită de constructorul francez produce 280 de cai putere la 6.000 rpm și 390 Nm între 2.400 și 4.800 rpm, iar resursele sunt livrate doar către puntea față. Am călătorit până în Spania, mai exact la Jerez, pentru a testa noua generație Megane RS. Și toată lumea știe că Spania oferă drumuri frumoase și virajate, iar traseul ales de organizatorii testului a inclus și astfel de porțiuni.
Pentru testul pe drumurile publice, constructorul francez a oferit doar versiunea Sport, varianta "radicală" cu șasiu Cup fiind rezervată pentru câteva minute de adrenalină pură pe Circuito de Jerez.
Francezii oferă cinci moduri de rulare (Comfort, Neutral, Sport, Race și Perso) pentru noul Megane RS, iar motorul a fost "educat" să reacționeze diferit în funcție de alegerea ta. În modul Comfort vei simți cum unitatea de 1.8 litri a primit o doză bună de anestezic, în timp ce în modurile Sport sau Race propulsorul schimbă complet modul în care răspunde la impulsul trimis prin intermediul accelerației.
Sunetul oferit de motor este unul aproape angelic, mai ales dacă îți voi spune că poți "să-l duci" până în 7.000 rpm. Cu toate acestea, inginerii francezi au dezvoltat și un software care promite să elimine sunetele neplăcute și, în același timp, să le înlocuiască cu note apropiate de cele rezultate în urma combustiei. Pe scurt, din difuzoare vei mai auzi și sunet fals de motor. Dar nu-i nicio problemă, îl poți dezactiva când și dacă vrei.
Versiunea testată era cuplată la o cutie de viteze EDC cu șase trepte. Modulul oferit de francezi este unul echilibrat, iar schimbările au loc lin în modul Comfort sau ceva mai brutal în modurile Sport sau Race. Dacă te simți încrezător, poți trece transmisia pe modul manual, acolo unde schimbările de treaptă se realizează cu ajutorul padelelor poziționate în spatele volanului. Ne-am fi dorit ca aceastea să fie ceva mai mari, iar în momentul utilizării să producă un click capabil să mai ridice încă două fire de păr de pe brațe. Poate pe următoarea generație. Un lucru demn de menționat este faptul că transmisia poate "sări" trepte atunci când decelerezi și când mâna stângă strânge ferm clapeta din spatele volanului. Acest lucru te ajută enorm în momentul în care ieși din viraj și vrei să rămâi în treapta potrivită.
Iar ca lucrurile să fie cât mai interesante, Renault a introdus pe această versiune și un sistem Launch Control care te ajută să pleci de pe loc într-un mod cât mai eficient. Și spectaculos în același timp.
Convingător testul pentru amatorii de hot-hatches (și bine scris, n.b.) deși părerile-s destul de polarizate mai la vest de noi, unde MRS4 a fost deja puricat în detaliu. Unii se plîng de ex. de puterea prea mică (!), uitînd nu doar de viitoarea versiune de 300 CP mai radicală, ci și de constrîngerile normelor actuale privind emisiile (mai ales în Franța, unde așa-zisul *malus* penalizează drastic motoarele prea mari/puternice.) Divizia Renault Sport și-a făcut deci DIN NOU bine temele (părerea mea), dincolo de veșnicele contrări ale fan-boy-lor (merge și fără *y* :-)) pe tema timpilor realizați pe Ring de MRS3 sau alții, cu diverse modificări, pneuri speciale sau nu. Cele 40 kg ale sistemului 4WS au meritat deci adăugate în beneficiul ținutei de drum superioare (bănuiesc) restului plutonului H-H compact. Personal aș prefera varianta cu cutie manuală - nu doar fiindcă-i cu 33 kg mai ușoară decît EDC-ul testat de Cornel - da-i doar o ipoteză pur teoretică și asta, după mine existînd sportive mai abordabile și (aproape) la fel de incitante în contextul actualelor restricții din trafic. P.S. Un (mic?... mare?) minus îmi pare totuși renunțarea la versiunea de caroserie cu două uși (unică de altfel pt precedentul model = coupe), care ar fi dinamizat probabil designul mașinii, ușurînd-o sigur și de kile multișoare. Nu că MRS4 ar arăta nașparliu zic asta - ba-i chiar mai bine că nu... țipă a tuning ca dușmanca Civic Type R. Se vede însă c-a fost preferat aspectul practic, ca să nu ma vb. de economiile făcut de francezi prin non-proiectarea unei noi *cochilii*.