Tinuta de drum
Îmi imaginez că aceasta a fost cea mai așteptată parte a testului. Și da, noul Renault Megane RS este un adevărat Hot Hatch. Pentru că francezii aveau nevoie de noutăți, s-au gândit să vină cu sistemul de direcție integrală 4Control. Nu e însă o noutate absolută în gama Megane: tehnologia e cunoscută deja de fanii mărcii franceze de pe versiunea GT (atât diesel, cât și benzină). Însă, pentru noul Megane RS, francezii au regândit modul de lucru pentru ca senzațiile oferite să nu fie alterate și să genereze performanțe îmbunătățite.
Și inginerilor Renault le-a ieșit. La viteze mici, roțile de pe puntea spate virează în direcția opusă celor din față. Unghiul maxim este de 2.7 grade, iar momentele în care vei simți o evoluție lipsită de naturalețe sunt acelea când ataci acele de păr într-un mod brutal. La viteze mai mari (60 km/h, respectiv 100 km/h în modul Race), roțile de pe puntea spate virează în aceeași direcție (maximum 1 grad) cu cele de pe față, iar acest lucru te ajută în virajele rapide. Pentru și mai multă dinamică, suspensia față este acum ceva mai rigidă, iar toate cele patru amortizoare au primit o componentă hidraulică pentru a limita efectele în momentul destinderii.
Noul Megane RS se comportă mult mai bine pe denivelările scurte, iar suspensia nu generează zgomote neplăcute la nivelul habitaclului. Doar în modurile Sport sau Race vei simți mult mai profund efectele produse de suprafețele de rulare denivelate.
Cu noul sistem de direcție integrală, dar și cu îmbunătățirile aduse suspensiei, Megane RS reușește să ofere un comparatment mult mai sportiv, apropiat de un vehicul pregătit să înfrunte fără erori cele mai dure circuite din lume. Un lucru pe care l-am apreciat a fost comportamentul supravirator. Cu puțină îndemânare îl vei "arunca" pe francez într-un derapaj controlat, iar acesta lucru contribuie din plin atunci când punem pe primul plan plăcerea oferită de Hot Hatch-ul din Hexagon. Pentru un comportament mai bun în viraje, Renault oferă și un diferențial Torsen, dar doar pe versiunea Cup. Aceeași variantă promite un sistem de amortizare mai rigid cu 10 procente față de cel oferit pe versiunea Sport.
În funcție de modul de rulare ales, Megane RS își schimbă comportamentul și anumiți parametri (accelerație, răspunsul motorui, ESP, 4Control, direcție și evacuare). În modul Comfort, Megane RS devine un vehicul pe care îl vei putea utiliza zilnic. Suspensia nu este foarte rigidă, răspunsul motorului este anesteziat, agilitatea sistemului 4Control scade, iar sistemul Start/Stop promite să oprească propulsorul ori de câte ori oprești la semafor. În modul Sport, suspensia devine mai rigidă, sistemul de direcție o să-ți solicite din plin musculatura brațelor, iar motorul o să răspundă mult mai promt comenzilor venite prin intermediul accelerației. În modul Race, sistemele de asistență sunt dezactivate, iar Megane RS devine și mai jucăuș, indiferent de dificultatea virajelor.
Convingător testul pentru amatorii de hot-hatches (și bine scris, n.b.) deși părerile-s destul de polarizate mai la vest de noi, unde MRS4 a fost deja puricat în detaliu. Unii se plîng de ex. de puterea prea mică (!), uitînd nu doar de viitoarea versiune de 300 CP mai radicală, ci și de constrîngerile normelor actuale privind emisiile (mai ales în Franța, unde așa-zisul *malus* penalizează drastic motoarele prea mari/puternice.) Divizia Renault Sport și-a făcut deci DIN NOU bine temele (părerea mea), dincolo de veșnicele contrări ale fan-boy-lor (merge și fără *y* :-)) pe tema timpilor realizați pe Ring de MRS3 sau alții, cu diverse modificări, pneuri speciale sau nu. Cele 40 kg ale sistemului 4WS au meritat deci adăugate în beneficiul ținutei de drum superioare (bănuiesc) restului plutonului H-H compact. Personal aș prefera varianta cu cutie manuală - nu doar fiindcă-i cu 33 kg mai ușoară decît EDC-ul testat de Cornel - da-i doar o ipoteză pur teoretică și asta, după mine existînd sportive mai abordabile și (aproape) la fel de incitante în contextul actualelor restricții din trafic. P.S. Un (mic?... mare?) minus îmi pare totuși renunțarea la versiunea de caroserie cu două uși (unică de altfel pt precedentul model = coupe), care ar fi dinamizat probabil designul mașinii, ușurînd-o sigur și de kile multișoare. Nu că MRS4 ar arăta nașparliu zic asta - ba-i chiar mai bine că nu... țipă a tuning ca dușmanca Civic Type R. Se vede însă c-a fost preferat aspectul practic, ca să nu ma vb. de economiile făcut de francezi prin non-proiectarea unei noi *cochilii*.