Motor / Transmisie
Faceliftul primit de Leon la jumătatea carierei nu a fost unul consistent. Designul nu s-a schimbat aproape deloc și interiorul a primit îmbunătățiri discrete. Sub capotă însă, spaniolii au mai făcut rost de încă 10 cai putere pentru versiunea Cupra. Implicit pentru modelul testat de mine, Seat Leon ST Cupra. Și uite așa ne-am ales noi, românii, cu un break de performanță care dezvoltă 300 de cai putere și care prinde foarte bine la familiștii sportivi din vestul Europei.
Veștile bune nu se opresc aici. Cei 300 de cai putere sunt storși dintr-un motor de numai 2.0 litri, deci un impozit plăcut pentru orice familist chibzuit. Cei 300 de cai apar între 5600 și 6200 de rotații, însă mult mai important este cuplul de 380 de Nm și plaja de turații pe care se simte. Ea începe pe la 1800 rpm și se termină abia la 5500, ceea ce înseamnă un cuplu maxim livrat aproape constant și o senzație de resurse inepuizabile, chiar și la viteze mari, de autostradă.
Nu cred că-și pune cineva problema dacă cei 300 de cai putere sunt suficienți pentru un break compact. Bagajul de resurse de sub capotă nu e doar suficient, este chiar exaltant. Ce nu este exaltant? Sunetul evacuării. În modul normal de utilizare, Seat Leon ST Cupra sună ca orice benzinar. Dacă selectezi modul de rulare Cupra, tonalitatea evacuării se schimbă, dar nu e nimic înfricoșător. Probabil, spaniolii s-au temut să nu sperie copiii cu grohăituri obsene și pocnituri violente.
Cuplul de 380 de Nm este transmis ambelor axe prin intermediul unei cutii automate DSG cu șase rapoarte. Se mișcă foarte bine și schimbă alert, răspunsul fiind prompt și plăcut, chiar și atunci când rulezi în modul Comfort, iar mașina pare ceva mai relaxată. De asemenea, alternarea treptelor de viteză se face pe nesimțite atunci când rulezi normal.
Pentru cei care vor să trezească rapid cei 300 de cai putere atunci când se ivește ocazia unei depășiri, Seat a instalat și un set de padele în spatele volanului. Mi-aș fi dorit să nu fie din plastic și să nu semene cu cele ale unui volan de jucărie. E bine însă că retrogradează suficient de repede.
Asta nu-i masina, e racheta cu volan!