Motor / Transmisie
Prezentarea lui Arteon Shooting Brake a avut loc la jumătatea acestui an, iar constructorul din Wolfsburg a venit cu câteva vești importante. În primul rând, modelul va fi disponibil cu o motorizare plug-in hybrid. Aceasta dezvoltă 218 cai putere, dar pentru moment nu este disponibilă și pe piața din România. Tot pe lista versiunilor indisponibile trecem și Arteon Shooting Brake R, varianta de performanță cu 320 CP.
Momentan, publicul local poate opta fie pentru o motorizare pe benzină cu 150 de cai putere, fie pentru un propulsor diesel de 2.0 litri în variante de 150 CP sau 200 CP.
Am petrecut câteva zile în compania unui Arteon Shooting Brake 2.0 TDI cu 200 CP, transmisie automată și sistem de tracțiune integrală 4Motion. Spre deosebire de vechea variantă, motorul are în plus 10 CP, dar și un sistem dublu pentru tratarea gazelor de eșapement cu o soluție pe bază de uree (proces denumit reducere catalitică selectivă). Practic, germanii oferă nu doar îmbunătățiri la nivelul performanțelor, ci și noutăți care fac din motorul diesel, cel puțin pe hârtie, un propulsor conform cu standardele Euro 6d.
Din afară, vei recunoaște rapid ronțăitul specific motorului diesel, însă odată ce urci la volanul lui Arteon, sunetul dispare. Cabina este bine antifonată, zgomotul motorului făcându-și apariția abia după ce turometrul digital indică peste 3.250 rpm. Cuplul motor de 400 Nm trezește rapid la viață break-ul german și îi oferă un comportament cu note plăcute de agilitate, însă nu într-un mod care să semene panică în mintea celui de la volan.
Deși avem un model de peste 4.8 metri și 1.7 tone, cei 200 de cai putere și 400 Nm sunt suficienți pentru ca Arteon Shooting Brake să se descurce bine, fie atunci când depășești, fie în momentele în care îți dorești să ajungi rapid la limita maximă a vitezei de pe autostrăzi. Resursele motorului diesel sunt livrate liniar, fără izbucniri agresive, ceea ce fac din Arteon Shooting Brake un model potrivit pentru plimbări liniștite pe trasee lungi.
Pentru gestionarea resurselor motorului, Volkswagen propune patru moduri de rulare: Eco, Comfort, Sport și Individual. Doar în modul Eco vei simți cum livrarea resurselor ește ușor anesteziată, în restul modurilor, propulsorul făcându-și treaba fără efort. Per total, Arteon Shooting Brake, în această configurație, nu dă semne că ar fi un model submotorizat.
Motorizarea de 2.0 litri cu 200 CP poate fi comandată doar cu transmisia DSG cu șapte trepte, sistemul de tracțiune integrală fiind opțional. Transmisia modelului german pare că a fost și ea ușor cizelată, schimbările treptelor având loc într-un mod rafinat. Doar la rularea în modul Eco apar mici ezitări pe retrogradare.
Dacă îți dorești un Arteon Shooting Brake pe care să-l poți considera un Grand Tourer, atunci n-ar strica să mai aștepți puțin până la apariția versiunii R.
Ai ai ce de bling, ce de roz, ce "evacuari"...the horror :)