Motor / Transmisie
Nu există o versiune de motorizare mai intrigantă pe S90 decât benzina T6. Este unul dintre cele mai interesante motoare din lumea auto a anului 2016 din simplul motiv că vorbim de unul cu patru cilindri de 2.0 litri "dopat" cu o turbină și sistem de supraalimentare pentru a ajunge la 320 de cai putere și 400 Nm.
Nu voi intra în detalii tehnice legate de modul de funcționare al acestui sistem, chestie pe care o lăsăm pentru un articol dedicat într-o serie care se pregătește să fie dezvoltată pe Automarket. Ce trebuie să știm este că Volvo reușește să ofere printr-o mișcare inteligentă bazată pe tehnologii moderne o motorizare care pune S90 pe harta modelelor de +300 de cai putere din segmentul mare premium în condițiile în care toți ceilalți concurenți oferă șase cilindri pentru a ajunge aici. La fel ca majoritatea acestora, S90 T6 oferă integrală permanentă.
Câștigul celor de la Volvo iese la calcul mai ales atunci când vorbim de investițiile în dezvoltare, dar și la capitolul consum, acolo unde modelul suedez stă mai bine decât toți concurenții cu excepția noii generații Seria 5 în versiune 540i.
Și acum, să ne ocupăm de întrebările întâlnite cel mai des în zilele de test cu S90.
Se simte mașina submotorizată cu acest motor în dotare? Răspuns: nu neapărat. Singurul moment în care ai vrea să simți ceva mai mult zvâc este în turații joase, pe la 2000-2500 de ture, acolo unde puterea e mică iar curba de cuplu este maximă, însă mașina oferă cu cel puțin 50 Nm sub concurenții săi direcți. În rest, dacă urci în ture spre 5000-6000 rpm, acolo unde dai de puterea maximă, vei primi cadou aproximativ aceleași senzații care se apropie de cele oferite de motoare mai mari. Cu rezerva faptului că S90 e ușor mai greu decât concurenții săi direcți pe această versiune de putere (1801 kilograme în echipare de bază Momentum, până la 1890 de kilograme ultraechipat)
Apropo, dacă ești stilul de șofer care rulează liniștit în oraș și pe șosele, nu vei avea niciodată probleme legate de puterea lui S90. Dar - între noi fie vorba - în cazul ăsta nu mă prind de ce ai alege o versiune de 320 de cai. Mergi cu încredere pe T5, care vine cu același motor turbo, dar fără supraalimentare. Rezultat final: 254 de cai putere.
Cum se mișcă cutia automată cu 8 trepte? Dacă trec peste faptul că aș fi apreciat un levier cu o cursă ceva mai fină, mai puțin greoaie, transmisia semnată de japonezii de la Aisin este potrivită pentru cruise în modul Drive și reușită în modul Dynamic. Singura problemă e că modul Dynamic nu poate fi apelat direct din levier, ci exclusiv cu ajutorul selectorului rotativ Drive Mode, aflat pe consola centrală. La kickdown simți o ușoară întârziere în accesarea puterii, însă e mai degrabă turbo lag decât vina transmisiei.
Cum sună motorul cu patru cilindri în comparație cu cele cu șase? Sună ca un motor potențat printr-un sistem turbo. E mai puțin gutural și se aude fâșâitul plăcut al turbinei, deci pentru cei care vor să "audă uzina" e o veste mai puțin pozitivă. Totuși, de apreciat faptul că Volvo nu a compromis sunetul cu artificii acustice care vin prin boxe.
Dar nu e puțin forțat? Cât de fiabil e? Vorbim peste 10 ani. Deocamdată, în condițiile în care motorul ăsta a fost lansat abia anul trecut pe XC90, nu putem să ne dăm cu părerea despre condiția sa în timp. În mod normal, un motor pe benzină cu tehnologii suplimentare de potențare comportă - evident - riscuri mai mari decât unul clasic, aspirat. Fie și pentru că vorbim de mai multe piese care pot să crape. Însă fiți siguri că suedezii și-au testat vreme de câteva milioane de kilometri motoarele înainte de a le arunca pe piață, deci "CTC"-ul nu lipsește dintr-un astfel de propulsor.
Nu ne-a placut: Direcție și suspensii confortabile pe o versiune de 320 CP Hai ca suna cel putin un pic amuzant. Din moment ce scopul acestei masini este comfort... nu vad de ce puterea de 320 de cai ar trebui sa insemne suspensii sport. Eventual reformulati un pic ca suna tare aiurea sa pui la negative asa ceva :)