Motor / Transmisie
Volvo XC90 e o maşină complet nouă pentru Volvo. Este o platformă nouă, cu motorizări noi dezvoltate in-house de marca suedeză. Totul e nou, iar de acum va trebui să ne obişnuim ca atunci când vorbim de motoarele de pe modelele Volvo să ţinem minte un singur lucru: 2.0 litri. Pentru că toate motoarele pe benzină şi toate motoare diesel care vor echipa modelele mărcii vor avea 2.0 litri.
Evident, în gama modelelor suedeze aceste motoare vor fi disponibile în diferite versiuni de putere (dieselul de la versiunea D2 de 120 CP la cea D5 la 235 CP, iar benzinele de la T3 de 150 CP la T6 de 320 CP). Mai mult, XC90 vine şi cu un hibrid plug-in "ascuns" sub denumirea de versiune T8. Acesta combină motorul de 320 CP de pe T6 cu un motor electric de 87 de cai. Se anunţă spectaculoasă.
Până una-alta, noi am avut în test varianta D5 de pe XC90, adică un diesel de 2.0 litri şi 225 de cai putere. Echipat cu tracţiune integrală şi cu o automată cu 8 trepte semnată de Aisin, partenerii japonezi tradiţionali ai mărcii Volvo, XC90 i se alătură lui BMW X5 pe lista singurelor SUV-uri full-size cu motoare diesel cu patru cilindri de doi litri care dezvoltă peste 200 de cai putere.
Am avut sincere îndoieli legate de posibilităţile dinamice ale acestui motor. Totuşi, vorbim de o maşină care bate spre două tone (1965 de kilograme, mai exact), ceea ce înseamnă că un motor diesel de 2.0 litri ar putea fi subdimensionat. Semnele de întrebare au dispărut însă după fix 10 kilometri. Iar asta nu neapărat datorită motorului, cât datorită transmisiei excelente care schimbă fulgerător şi retrogradează fix câte trepte e nevoie pentru ca tu să te afli mereu în zona cuplului maxim (470 Nm) atunci când ai nevoie de el.
Reuşeşti reprize fantastice (de la 80 la 120 de kilometri pe oră sprintezi la kickdown fără probleme), iar după 130 km/h, la viteze de croazieră, ai încă resurse importante în caz de nevoie. Senzorial pare că ai doi cilindri în plus. Apropo de senzaţii, mi-aş fi dorit o izolare fonică ceva mai bună. Nu e ca şi cum te-ai afla într-o maşină de volum, însă la sarcină motorul se face auzit în habitaclu ceva mai mult decât la concurenţii germani.
Pentru un cunoscător este cumva evident că reperul celor de la Volvo a fost motorul de 218 CP de pe BMW X5, pentru că până şi cifrele sunt extrem de apropiate de acesta. Totuşi, motorul suedezilor are mai mulţi cai, performanţe mai bune şi consumă o idee mai puţin. Despre asta vom vorbi însă în capitolul următor.
Felicitari pentru articol ! n-are rost sa mai vorbim vorbe :)