Seat Leon Cupra: primele fotografii oficiale ale modelului spaniol de performanţă

Publicat miercuri, 08.01.2014 12:04 de Bogdan Mirică

Seat a dezvăluit astăzi versiunile Cupra şi Cupra 280 ale actualului Leon. Versiunile de performanţă vin cu până la 280 de cai putere şi vor fi disponibile în România din a doua jumătate a anului.

Chiar dacă ne aflăm în apropierea Salonului Auto de la Detroit, un eveniment la care Seat nu va participa, spaniolii au decis să dezvăluie astăzi două modele importante pentru evoluţia companiei. Noile Leon Cupra şi Leon Cupra 280 sunt extensiile sportive ale modelului compact, parte a procesului de resuscitare a companiei.

Resuscitare despre care vorbea şi Juergen Stackman, şeful Seat, într-un interviu publicat ieri.

Gama Seat se îmbogăţeşte aşadar cu două versiuni sportive, Cupra şi Cupra 280, destinate ambelor variante de caroserie ale actualului Leon: cu cinci şi cu trei uşi (Leon SC).

Seat Leon Cupra

Noul Leon Cupra face uz de motorul supraalimentat 2.0 TSI, cunoscut tuturor de pe alte modele ale Grupului Volkswagen. În cazul compactei spaniole, unitatea dezvoltă 265 de cai putere şi 350 de Nm. Fie că vorbim despre Leon sau Leon SC, versiunea Cupra garantează un sprint de la 0 la 100 de km/h în 5.9 secunde, respectiv 5.8 secunde atunci când maşina este echipată cu o transmisie DSG cu şapte rapoarte. În ambele situaţii, viteza maximă este limitată la 250 de km/h.

Consumul mediu, estimat de constructorul spaniol, este de 6.4 litri/100 de km pentru versiunea cu transmisie manuală şi de 6.7 litri pentru cele cu DSG.

La nivel exterior, Leon Cupra şi Leon SC Cupra sunt echipate cu un nou kit aerodinamic, ce include spoilere cu prize de aer mai mari, praguri laterale, un deflector posterior şi jante de 18 inch.

Seat Leon Cupra 280

Pentru cei care vor mai multă putere sub capotă, Seat oferă şi Leon Cupra 280, practic un urmaş al vechiului Cupra R. Noua versiune de performanţă este, de asemenea, disponibilă pe ambele variante de caroserie. Propulsia este asigurată de acelaşi motor de 2.0 litri, capabil să ofere tot 350 de Nm, însă o putere totală de 280 de cai.

Graţie aportului de resurse, Cupra 280 poate sprinta de la 0 la 100 de km/h în 5.8 secunde cu transmisie manuală şi în 5.7 secunde cu cea automată DSG. Cifrele de consum rămân identice cu cele ale versiunii Cupra, iar viteza maximă este şi ea limitată la 250 de km/h. Apar diferenţe estetice minore, care fac referire la eleronul montat pe hayon şi la jantele de 19 inch.

La capitolul mecanică, Cupra şi Cupra 280 vin cu un diferenţial autoblocant mecanic şi cu un sistem ESP ce poate fi dezactivat complet. Ambele versiuni pot fi echipate şi cu sistemul de control al şasiului DCC. Acesta dispune de o funcţie „Cupra” care rigidizează suspensia.

Seat susţine că livrările noilor Seat Leon Cupra şi Cupra 280 vor începe în luna martie, imediat ce modelele îşi vor face apariţia publică în cadrul Salonului Auto de la Geneva. În România, noile Cupra vor ajunge în a doua parte a anului, însă preţurile nu sunt, momentan, disponibile. Pe parcursul lui 2014, eticheta Cupra va fi aplicată şi variantei cu portbagaj, Leon ST.

Seat Leon Cupra 280 vs. CONCURENŢA DIRECTĂ

MODEL/VERSIUNE PUTERE
(CP) 
CONSUM MIXT
(l/100 km) 
ACCELERAŢIE 0-100
(secunde) 
PREŢ DE LISTĂ*
(Euro, cu TVA) 
Seat Leon Cupra 280
2.0 TSI
280 6.4 5.7 n/a
Volkswagen Golf R
2.0 TSI
300 6.8 4.9 n/a
Opel Astra OPC
2.0 Turbo
280 8.1 6 29.105
Renault Megane RS
2.0 16v
265 8.2 6 25.500
Ford Focus ST
2.0 Ecoboost
250 7.2 6.5 29.000
Honda Civic Type R
2.0 VTEC Turbo
280 n/a n/a n/a
*preţuri de listă, fără oferte de sezon şi promoţii 

Cum s-a născut Leon Cupra

Seat Leon a debutat pentru prima dată pe piaţa auto în luna octombrie a anului 1998. Prima versiune sportivă sosea la numai un an distanţă şi se numea Leon 20vT, denumire schimbată mai târziu în Cupra. Maşina folosea atunci un motor Volkswagen de 1.8 litri, capabil să dezvolte doar 179 de cai putere. Treptat, Seat a îmbunătăţit performanţele motorului care a ajuns să livreze 209 cai în 2002 şi 224 de cai începând cu 2003. Odată cu aceste versiuni, Seat introducea şi noţiunea de Cupra R. Unele ţări au avut parte şi de o versiune Cupra 4, produsă între 2000 şi 2004, care dispunea de un motor pe benzină de 2.8 litri, capabil să ofere 204 cai şi 265 de Nm.

Cea de-a doua generaţie Leon intra în producţie în luna mai a anului 2005 şi un an mai târziu primea versiunea sportivă Cupra, echipată cu un motor 2.0 TSI împrumutat de la fratele de concern, Volkswagen Golf GTI. Unitatea garanta 240 de cai şi un cuplu de 320 de Nm. A fost nevoie de trei ani pentru ca Seat să vină şi cu un derivat de performanţă Cupra R, care livra 365 de cai putere şi 350 de Nm.

MODEL VERSIUNE MOTOR PUTERE CUPLU MOTOR ACCELERAŢIE VITEZĂ MAX. CONSUM
Leon 2006-2012 Cupra 2.0 TFSI 240 CP 300 Nm 6.4 247 km/h 8.6 l/100 km
Cupra R 2.0 TSI 265 CP 350 Nm 6.2 249 km/h 8.1 l/100 km
Noul Leon Cupra 2.0 TSI 265 CP 320 Nm 5.8 250 km/h 6.4 l/100 km
Cupra 280 2.0 TSI 280 CP 350 Nm 5.7 250 km/h 6.4 l/100 km
  • ioi, miercuri, 08.01.2014 12:40

    super masina... aspect si performante ok.

  • ioi, miercuri, 08.01.2014 12:42

    pe un site nemtesc preturile sunt intre 30-34k de la cel de 265 spre cel de 280 dsg

  • Dacia Plant, miercuri, 08.01.2014 13:24

    @Automarket: Ati uitat un 0, acolo unde vorbiti despre Cupra 4 2.8 v6, produsa intre ,,200 si 2004". Mie imi place mult acest model indiferent de generatie, iar cifrele din tabel fata de versiunea anterioara, daca sunt reale ar fi ceva extraordinar. Adica modelul de baza are un consum cu 2,2% mai mic si performante mai bune. Un mare pas spre eficienta.

  • johnny, miercuri, 08.01.2014 14:24

    arata mai bine decat concurenta, sincer :) decat un golf 7 full gti prefer "masinuta" asta

  • razvanis, miercuri, 08.01.2014 16:19

    Conteaza si ce are pe ea, un GTI la 27mi ieuro nici clima nu are in standard si asta vine cu piele , full led si multe altele, care puse pe GOLF mai aduna lejer 4-5 mii euro, de restul nu mai are rost sa discutam, sunt vechi si departe de performantele si eficienta Cuprei.

  • mbz, miercuri, 08.01.2014 16:24

    Ce rost au doua modele daca diferenta este de 15 cp si 0 nm.

  • ioi, miercuri, 08.01.2014 16:37

    @mbz diferenta o sa se vada la reprize 60-100, 80-120km/h. era de preferat sa poti alege intre AWD sau FWD, decat intre 265 sau 280cp.

  • dfhf, miercuri, 08.01.2014 17:20

    Vor fi mancate fara probleme de viitorul WRX STI la asa performante slabe de drum .

  • ioi, miercuri, 08.01.2014 17:39

    @dfhf la ce vor fi mancare de STI? la PRET, la CONSUM sau la CE? aceeleratia de la 0-100km/h va fi mai buna la STI fiindca e AWD, dar de la 100 in sus, NU; nici generatia anterioara de STI nu avea reprize si timpi mai buni decat vechea CUPRA

  • dfhf, miercuri, 08.01.2014 17:49

    @ioi, WRX STI poate face o liniutza pe orice suprafata de drum. Acum calculeza asta desteptule : WRX STI vs Cupra pe un traseu montan pietros sa vedem care pierde primul. Altceva ??

  • Dacia Plant, miercuri, 08.01.2014 18:14

    @mbz: Diferenta nu este de 0nm, este de 30nm.

  • ioi, miercuri, 08.01.2014 19:17

    @dfhf cine pl merge pe traseu montan PIETROS sa-si rupa masina? doar cei care participa la raliu

  • dfhf, miercuri, 08.01.2014 22:43

    @ioi, Cine merge ? Simplu, ca orice roman mai simti nevoia sa pleci la munte din cand in cand. Cum drumurile nu-s asfaltate, un WRX STI isi va arata performantele chiar si pe traseu montan nu numai pe asfalt. Ai priceput. @bbb , iar tu esti Pr0$t cu certificat legal.

  • Bogdan, joi, 09.01.2014 01:20

    Prima versiune de Leon ramane in continuare cea mai frumoasa dintre toate versiunile modelului. Este cea mai aproape de reclama sub care se vinde marca: auto emotion.

  • Marian, vineri, 10.01.2014 21:57

    @Automarket: Daca tot ati prezentat o mini-istorie a modelului, poate era bine sa amintiti ca acel Cupra 4 a fost singurul model care a beneficiat de tractiune integrala...