Raport după două săptămâni cu Renault Zoe: 715 kilometri, cost total 36 de lei

Publicat marţi, 11.08.2015 17:25 de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai

Testul de 3 săptămâni cu Renault Zoe continuă pe Automarket. Urmărim să aflăm costurile de utilizare în viaţa de zi cu zi a electricei franceze.

Weekend-ul 14-16 august

Al doilea weekend din testul cu Zoe a fost rezervat de fapt de un alt test, care nu era prevăzut iniţial în programul meu din aceste trei săptămâni, dar pe care l-am acceptat cu drag în momentul în care am primit invitaţia. Asta pentru că Automarket a fost prima publicaţie din România care a avut ocazia de a testa noul Audi TT Roadster, despre care vom vorbi cu impresii pe larg într-un test ulterior. 

Pentru că doi colegi de la Automarket erau prinşi în perioada de concedii, am fost nevoit să las Zoe în parcarea "concurenţei", la importatorul care se ocupă de mărcile Grupului VW, şi să schimb atmosfera cu una ceva mai de vară pentru două zile. Drept urmare, pe contorul testului nostru au fost măsuraţi abia 17.7 kilometri în weekend. Nu e însă un capăt de lume: până la urmă, spuneam că voi simula rulajul real cu Zoe, iar dacă considerăm că familia a plecat într-o escapadă la munte în această perioadă putem să considerăm că scopul a fost atins.

Oricum, pentru a vă oferi tabloul complet al costurilor de utilizare ale unei astfel de maşini, voi calcula totul la finalul testului în funcţie de distanţă în două moduri: în primul rând voi calcula distanţa medie pe zi incluzând zilele cu 0 kilometri, iar în al doilea rând voi calcula media fără zilele în care maşina nu a funcţionat.

Una peste alta, am parcurs deja, în doar două săptămâni cu Zoe, peste 700 de kilometri. Deci avem o distanţă îndeajuns de relevantă încât să înţelegem exact cât costă rularea cu această maşină şi ce vrea ea de la viaţa noastră. Decoamdată, însă, ne vedem săptămâna viitoare.

Mai sunt 7 zile cu Zoe, iar într-una dintre ele voi încerca o provocare interesantă: un traseu extraurban de 140 de kilometri. Să vedem dacă se poate.

Ziua Km parcurşi Autonomie
rămasă (km)
(afişaj bord)
Viteza medie
(km/h)
Energie
consumată

(kWh)
Climatizare
(% din timp)
Mod ECO Costul zilei
(0.37 RON/kWh)
Cât ar fi costat dacă aş fi mers cu:
Diesel
(5 l/100km)
Benzină
(7 l/100km)
SĂPTĂMÂNA 1
3aug 64 69 42.2 9 100% Da 3.3 17.6 25.5
4aug 82.3 65 44 11 100% Da 4.1 22.6 32.8
5aug 95.1 68 45.9 12 80% Da 4.4 26.1 37.9
6aug 95 60 44.1 13 100% Nu 4.8 26.1 37.9
7aug 0 - - 0 - - 0 0 0
8aug
9aug
85.4 n/a (încărcări multiple) 44.5 13 100% Da 4.8 23.5 34.1
SĂPTĂMÂNA 2
10aug 100.9 56 38.7 14 100% Da 5.2 27.5 39.9
11aug 83.5 n/a (înc. mult.) 25.3 12 100% Da 4.4 23 33.3
12aug 23.4 113 44.7 3 100% Da 1.1 6.4 9.3
13aug 63.3 92 39.7 8 100% Nu 3.0 17.4 25.3
14aug 17.7 115 43.5 2 100% Nu 0.7 4.9 7.1
15aug
16aug
0 - - 0 - - 0 0 0
TOTAL 715.5 97 35.8 lei 195.1 lei 283.1 lei

ZIUA 11. Joi, 13 august

Am ajuns la jumătatea testului meu "normal" cu Renault Zoe. Miercuri nu am mai scris nimic în jurnal pentru că am parcurs doar vreo 23 de kilometri, preferând să-mi mut redacția acasă. Dar ieri am avut o zi casă-birou-casă fără ocolișuri care mi-a "mâncat" 63 de kilometri și 8 kWh, deci vreo 3 lei din buget.

Observația zilei: este absolut incredibil cum o diferență de 7-8 grade în temperatura exterioară salvează o grămadă de energie utilizată de o mașină electrică. Pe scurt, distanța și traseul parcurse în prima zi și în a 11-a zi a testului au fost relativ identice. Dacă în prima zi am activat modul Eco, în a 11-a zi am mers pe Normal. Și totuși, am consumat mai puțin ieri decât acum o săptămână și jumătate. Explicația: în 3 august au fost peste 40 de grade în București, iar ieri am ajuns la un maxim de 32 de grade. Diferența de energie consumată în condițiile astea a fost de circa 10% în favoarea zilei mai răcoroase, cu tot modul Eco activat.

ZIUA 9. Marți, 11 august

E vorbă care spune că ai mari șanse să nu vezi pădurea din cauza copacilor. Așa se întâmplă și în testul ăsta, care durează deja de 9 zile și în care sunt atât de concentrat să vă ofer cifre, încât uit să mă bucur de mașina asta așa cum ar face-o orice posesor al lui Zoe. De exemplu, "uit" un lucru esențial: o mașină electrică nu se încarcă doar acasă, ci și la birou. Sau la mall. Sau la supermarket. Sau unde găsești o priză care are amperajul necesar.

Bine, "uitarea" asta are la mijloc un calcul extrem de clar în care trebuie să vă spun zilnic care e autonomia mașinii cu un "plin de baterie". Pentru că e foarte complicat să faci calcule de acest tip dacă bagi mașina în priză și la birou, și acasă. Dar asta e o "problemă" pe care i-o doresc oricărui posesor de mașină electrică.

În parcarea clădirii de birouri în care se "asamblează" Automarket.ro există o priză care poate încărca mașina electrică, dar din motive independente de noi nu avem acces la ea. Partea interesantă este că tot lângă clădirea noastră s-a construit un mall nou-nouț, cel mai recent deschis din București, iar ieri am le-am pus întrebarea de baraj celor care asigură paza parcării subterane: "prize pentru mașini electrice găsesc la dumneavoastră?". 

După uluiala inițială absolut normală, am fost îndrumat spre prizele casnice cocoțate la vreo 2.5 metri din doi în doi stâlpi de susținere. Nu au destul amperaj, iar mașina mi-a indicat că încărcarea nu poate avea loc. După câteva ture de inspecție prin zonă am găsit însă un mini-tablou electric care are două prize cu look mai "serios", iar Zoe și-a petrecut ziua în priză. Alimentare gratuită, cum ar veni. Oricum, ești gata să plătești pentru încărcare dacă ai unde. Îți garantez. Mai ales că ai ajunge la costuri infime față de prețul parcării în sine.

Una peste alta, am pornit de acasă cu 95% din baterie, am cutreierat apoi orașul cu fotograful nostru ca să prindem câteva cadre cu Zoe în mecdiu urban - galeria atașată e făcută ieri - și apoi, după ce am lăsat mașina la încărcat, am plecat spre o bază de tenis și apoi spre casă, unde am ajuns la miezul nopții cu bateria plină pe trei sferturi. 

Cifrele zilei: cea mai mică viteză medie de câd am început testul - 25.3 km/h, datorată mai ales drumurilor citadine de la ședința foto - și o distanță totală de 83.5 kilometri în care am consumat 12 kWh din capacitatea totală de 22 kWh a bateriei lui Zoe. Costul zilei: 4.4 lei. Nu iau în calcul aici și încărcarea gratuită din parcarea mall-ului, de dragul cifrelor.

ZIUA 8. Luni, 10 august

După ce săptămâna trecută am încercat să rulăm în mare măsură "la consum" cu Zoe, dovedind că electrica Renault poate rula până la 190 de kilometri în condiţii normale pe temperaturi de vară toridă şi cu climatizarea activată, săptămâna asta vom relaxa puţin ritmul. Mi-am propus să nu mai experimentez la capitolul ritm de rulare şi să merg pur şi simplu normal, aşa cum o fac de fiecare dată cu maşina proprie.

Prima zi în care am schimbat abordarea a fost luni, zi în care am fost nevoit să fac câteva drumuri suplimentare prin Bucureşti, lucru care m-a făcut să parcurg pentru prima dată în acest test peste 100 de kilometri într-o singură zi. Au fost 100.9 kilometri în total, iar energia consumată în această perioadă a fost de 14 kWh. Foarte interesant este însă faptul că viteza medie a fost una dintre cele mai scăzute de la începutul testului până acum. Asta se întâmplă pentru că am avut treabă prin oraş, iar Bucureştiul de vară e liber, dar plin de şantiere.

O altă noutate este faptul că, frânând mai mult, am reuşit să recuperez luni 2 kWh prin sistemul de regenerare a energiei utilizate la frânare, o valoare pe care nu o mai întâlnisem până acum. Asta a dus, evident, la creşterea autonomiei: după 101 kilometri parcuşi mai aveam 41% din baterie. Ceea ce înseamnă că, dacă mergeam în acest ritm în continuare, aş fi parcurs 171 de kilometri cu un "plin" de baterie. Mai mult decât acceptabil având în vedere ritmul de rulare, viteza medie de rulare şi mai ales autonomia maximă anunţată de Renault: 210 kilometri.

Normal, afişajul lui Zoe avea altă părere, ca de obicei, pentru că maşina spunea că cele 41 de procente din baterie îmi mai ajung pentru doar 56 de kilometri suplimentari. Nu ştiu cum calculează Zoe asta, dar o face prost. Culmea, în defavoarea sa.

În primele zile dădeam vina pe "moştenirea" calculelor ultimelor cicluri de încărcare. Dar nu cred că acest lucru mai ţine după o săptămână în ritmul nostru. Chiar cred că adaptarea trebuia să aibă loc până acum.

Apropo de afişaj şi de calcule, vă spuneam săptămâna trecută că timpul de încărcare este relativ în cazul lui Zoe. Asta pentru că aveam impresia că timpul restant până la încărcarea completă, afişat pe bordul maşinii în momentul conectării maşinii la priză, este mai mare decât ceea ce se întâmplă în realitate. O altă "bubă" de afişaj pentru electrica franceză. Am decis, deci, să fac un experiment.

Aseară am pus maşina să se încarce la ora 0 fix. Mai era 41% din baterie, iar încărcarea completă urma să fie realizată în exact 12 ore conform calculului oferit pe bord de Zoe. Dimineaţa am coborât lângă garaj la ora 9 fix, deci după 9 ore de la începutul încărcării. Bateria era 95% umplută, iar până la încărcarea completă mai era nevoie de o oră şi 20 de minute. Deci cele 12 ore iniţiale s-au transformat peste noapte în 10 ore şi 20 de minute.

Vă reamintesc că aceşti timpi de încărcare sunt atinşi cu o priză cât se poate de normală, singurele "modificări" fiind legate de faptul că aceasta are circuit separat şi un amperaj mai mare: 18A. Este, practic, setup-ul de bază pentru încărcarea unei maşini electrice.

  • Sorin, marţi, 11.08.2015 19:41

    Foarte interesante articolele, va felicit pentru aceasta initiativa de a testa "in viata reala" un vehicul electric. Astept cu nerabdare episodul 3! ;-)

  • Alex, miercuri, 12.08.2015 11:06

    Tabelul ar terbui modificat. Costul unui kWh nu este 0.37 ci de aproximativ 0.6. Pe langa costul energiei exista si ceva suprataxa aplicata si de asemenea aplicat un tva. Costul de 0.6 l-am obtinut impartind ultima factura la numarul de kWh consumati 120RON / 200kWh Stiu ca mai cuprindde si taxa TV si radio factura, dar sunt nesemnificative

  • Alexandru, miercuri, 12.08.2015 11:15

    Chiria bateriei este ceea ce inclina mult balanta. Asa cand te uiti pe cifrele postate de voi este impresionant, dar daca mai adaugam zilnic un 3-4 euro chiria bateriei parca totusi nu mai este atat de wow. Dar tot respectul pentru acest test de anduranta.

  • danyel, miercuri, 12.08.2015 15:06

    Pentru situatia in care se circula mai mult intr-o zi (cum este cazul in Bucuresti), cred ca trebuie calculat pragul de la care masina este rentabila. Pentru provincie sau orase mai mici, (va dau cazul sotiei care circula cu un Smart de 699cc, pe benzina, cca.15-20km/zi, in regim normal - nu sportiv), numai chiria lunara pentru cel mai redus numar de km (2500 cu contract pe 36luni, in cuantum de 79Euro/luna), depaseste semnificativ cheltuielile lunare cu carburantul.

  • unckle, joi, 13.08.2015 17:20

    Trageti o linie la final, adaugati chiria acumulatorului, punem curentul la pretul real (mentionand schema de pret, ca poate ai tarif diferentiat noaptea, lucru care ar trebui sa fie in "setup-ul" unui posesor de electrica), si scoatem astfel un pret de utilizare mediu pentru aceasta masina. Sa nu uitam ca Zoe are tarife diferentiate pentru acumulator, in functie de nr de km pe care ii faci ... cu 80-100km/zi te incadrezi in zona superioara a listei de preturi. In ceea ce priveste emisiile "reduse" ale masinii ... discutia a mai fost facuta. Concluzia este ca Enel spune ca arunca in aer ~400g CO2 pentru un kWh de energie, deci Zoe ar fi la o medie de 55gCO2/km in conditii reale de viata, respectiv cam o treime din ce a scoate una cu motor termic in aceleasi conditii. Nu-i rau, parerea mea :) si clar este loc de mai bine, daca proportia energiei nepoluate creste in economia energiei furnizate la priza. Un mare "bravo" pentur curajul celor de la Renault, care au initat acest test in conditiile unei perioade cu temperaturi nefavorabile autonomiei electrice.

  • mircea, joi, 13.08.2015 17:30

    @Alex Am mai răspuns la întrebarea asta şi în partea 1 a testului, cea de săptămâna trecută: fiecare cu planul Enel pe care şi l-a ales. În cazul meu, costul unui kWh este de fix 0.37 lei/kWh, iar acest plan poate fi şi mai ieftin decât atât dacă alegi tarif diferenţiat ziua/noaptea, aşa cum zice @unckle. Detalii despre planurile de costuri găseşti pe site-ul oficial Enel. @unckle Vom calcula la final orientativ costurile săptămânale, să vedem care ar fi diferenţele. Oricum, scopul nostru e să vedem exact diferenţele, nu să scoatem electrica mai ieftină. Vom vedea asta la final, când adunăm chiria bateriei (vedem câţi km am făcut şi calculăm cât am face lunar). Despre emisiile de CO2 la producerea unui kWh ne răspunde tot Enel pe site-ul oficial. Dar calculul tău e aproximativ corect. Oricum am da-o, tot e mai bine cu electrica la nivelm de emisii. Şi vorbim doar de CO2 aici, pentru că benzina şi motorina emit (şi) mulţi alţi cârcalaci pe lângă CO2. Nu uita că o electrică nu are un plan de revizii atât de scump precum o maşină pe benzină sau diesel. Deci în afară de plăcuţele de frână şi eventual ceva lichid de răcire (vom vedea exact în ce constă revizia şi când se face tot la finalul testului) nu ai alte cheltuieli. E interesant să vedem că în 2015 o astfel de maşină se bate la costuri cu una "normală" la doar 3-4 ani de la momentul în care electricele au început să facă ochi. Chiar dacă acum sunt mai scumpe achiziţia şi eventual chiria bateriei, costurile sunt în acelaşi palier. Din ce simt acum, probabil că un Zoe iese mai ieftin decât benzina, dar ceva mai scump decât un diesel. Vom calcula şi vom vedea.

  • LR, joi, 13.08.2015 20:05

    Sunt mari șanse ca în următorii 5 ani cele mai multe din neajunsurile de astăzi să fie rezolvate. Dacă mi-aș cumpăra un Zoe second hand în 2020, s-ar putea să găsesc o baterie aftermarket mult mai ieftină și mai performantă decât cea instalată acum pe acest model. Și infrastructura de alimentare ar putea să se dezvolte suficient până atunci. Singurul lucru care-mi dă emoții este evoluția prețului energiei electrice.

  • Alex, vineri, 14.08.2015 17:23

    Am verificat atent site-ul enel. Pe langa costul strict al energiei mai sunt si accize, contributii pentru cogenerare si TVA. https://www.enel.ro/crosweb/calculator/factura_casnic_edit?p_id=214388189&p_detaliu_id=&p_loccons.id= In link vei observa ca cel mai ieftin cost pentru 200kWh este de peste 100RON cu TVA inclus => un cost MINIM de 0.5RON/kWh si asta doar daca ai 150kWh din ei consumati intre 22:00 si 7:00

  • unckle, luni, 17.08.2015 09:57

    Aceste teste incep sa arate costurile de detinere a masinii din ce in ce mai aproape de realitate, si este evident deja ca aceste costuri sunt comparabile cu ale masinilor clasice. Inca o data, felicitari celor de la renault pentru ca au permis testul asta in conditii clar nefavorabile. Ceea ce nu-i inca bine la masinile full-electrice este autonomia. Te tine "in loc" faptul ca, pentru a merge oriunde decat la munca, iti trebuie o alta masina. Sincer, povestea aia cu "cei care vor electrica au si o masina pentru deplasari lungi" nu prea mai tine apa - electricele sunt acum la preturi comparabile cu masinile clasice si, dpdv al autonomiei, ar cam fi cazul sa se ridice la acelasi nivel. Este bine sa poti "200km", dar daca acesti 200km sunt urmati de 12ore de incarcare ... cam greu. Bine ar fi fost daca statiile de schimbare a acumulatorilor propuse de Renault (si facute ca experiment in israel, nu?) ar fi devenit o realitate. Povestea autonomiei este, parerea mea, o falsa comparatie intre autonomia unei electrice cu autonomia unui plin de carburant. Sunt masini diesel care pot merge lejer 1200-1400km pe un singur plin - dar sunt oameni care pot merge fara odihna atatia km? (exceptam aici exceptiile, vorbim de publicul larg care este obisnuit sa faca 30-50km pe zi). Ajustand premisele discutiei despre autonomie cu factorul uman, putem observa ca un om normal ar avea nevoie de cam 400-500km (poate mai putin daca traverseaza valea oltului) pana cand oboseala isi spune cuvantul, si o pauza de o ora ii prinde foarte bine. Ceea ce are nevoie industria este o masina care sa poata fi incarcata intr-o ora si sa mearga 200-300km ... si mai dureaza "cinci ani" pana acolo (daca nu ai bani de tesla si o statie de incarcare speciala). Sunt 100% convins ca, un procent mare de consumatori nu ar avea mari obiectii la o autonomie de 400km plecand de acasa, si cateva pauze de cafea+reincarcare care sa duca autonomia la peste 600km. Nu este ceva ce tehnologia din zilele noastre nu poate face, doar ca pretul este inca maricel, asa ca asteptam inca cinci ani. Pana trec cei cinci ani avem, insa, masinile plug-in hybrid care se achita de toate sarcinile, in conditiile in care pretul lor este in continua scadere. In piata premium este deja in pozitia necesara, incadrandu-se corespunzator in oferta constructorilor, spre deosebire de "ciudateniile" de 45000Euro in gama unui producator care vinde masini la jumatate din pretul asta. Hai sa vedem urmatorul episod, si testul cu TT.

  • xxx, marţi, 18.08.2015 16:13

    Cred ca ar fi buna ca mașină de serviciu pt toate multinaționalele din București (fac parte si eu din aceasta categorie) si de asemenea pentru cei de la stat