Am ales anvelopele de iarnă pentru Tiguan-ul din testul nostru de anduranță: Michelin Alpin 5
Pentru că iarna stă să înceapă cu adevărat în România, am pregătit mașina noastră din testul de anduranță de anotimpul rece. Am ales anvelopa Alpin 5 de la Michelin, care ne va fi alături peste perioada hibernală.
Pentru că s-a nimerit ca testul nostru pe termen lung cu Volkswagen Tiguan să înceapă în prag de iarnă, am avut foarte puțin timp pentru a ne obișnui cu SUV-ul compact german în condiții de asfalt uscat și curat la temperaturi de peste 7 grade Celsius, limita pe care o recomandă toți constructorii de anvelope pentru schimbarea acestora cu unele de iarnă. Drept urmare, ne-am orientat rapid pe piață și am analizat oferta de anvelope de iarnă pentru a alege o alternativă cât mai potrivită pentru mașină și mai ales pentru condițiile în care rulează fiecare dintre noi.
Anvelopele de iarnă nu sunt "anvelope de zăpadă"
Asta pentru că foarte mulți posesori de mașini ignoră un element important - care poate deveni vital - atunci când vine vorba de anvelopele de iarnă: dacă sunt denumite de iarnă, nu înseamnă că vorbim de anvelope construite exclusiv pentru zăpadă. Iarna - cel mai complex anotimp când vine vorba de polivalența de care trebuie să dea dovadă anvelopele - îți oferă atât asfalt uscat la temperaturi care pot varia între 10 și -30 de grade, cât și asfalt umed, asfalt acoperit cu zăpadă, cu gheață și mai ales cu zăpadă topită, celebra "zloată" sau "fleșcăraie" care pune anvelopele la încercări majore.
În acest sens este foarte interesantă o analiză a suprafețelor pe care au loc accidentele pe timp de iarnă. De exemplu, deși mulți șoferi își cumpără anvelopele pentru a avea performanțe excelente pe zăpadă și gheață, 92% dintre accidentele care au loc în sezonul rece au loc pe asfalt uscat (57%) și asfalt umed (35%). Gheața și zăpada se regăsesc și ele în top, cu câte 4% dintre accidente, însă este evident că în majoritatea timpului pe care îl petreci la volan pe timp de iarnă ai nevoie de anvelope care să fie cât mai bune pe asfalt umed și uscat la temperaturi joase. Evident, fără să ignori comportamentul acestora pe zăpadă, dar cu ideea clară că suprafețele care par cele mai "prietenoase" pe timp hibernal pot să ascundă cele mai dificile capcane pentru un șofer.
Un alt lucru foarte puțin cunoscut este faptul că inginerii care dezvoltă anvelopele se lovesc de ceea ce ei numesc "conflicte de proiectare". Pe românește, nu te aștepta să găsești vreodată anvelopa perfectă, ci eventual anvelopa cât mai apropiată pentru nevoile pe care la ai suprapuse pe condițiile pe care le regăsești în zona în care circuli cel mai des. De exemplu, o anvelopă construită pentru o aderență excepțională pe gheață și zăpadă este nevoie să "lase de la ea" când vine vorba de aderența pe suprafețe umede. Apoi, o aderență excelentă pe zăpadă înseamnă că anvelopa trebuie să sacrifice parțial aderența pe suprafețe uscate. Nu în ultimul rând, o aderență de top pe suprafețe uscate înseamnă că anvelopa nu poate fi construită pentru un comportament perfect și pe asfalt umed.
În aceste condiții, te sfătuiesc să mergi pe mâna unei anvelope care nu are neapărat vârfuri absolute, pentru că, în cazul anvelopelor de iarnă, unde vezi "vârfuri" există și "găurile" opuse. Găsește anvelopa care se potrivește cu condițiile de rulare din zona în care locuiești și mergi pe mâna ei.
De ce Michelin Alpin 5?
Am urmărit să mă orientez spre un set de anvelope care reușesc să acopere o gamă cât mai largă de suprafețe de rulare, cu accent pe asfaltul uscat și pe cel umed. Pentru că acestea sunt suprafețele cu care șoferii noștri trebuie să se confrunte în cea mai mare parte a iernii românești. Și am ales Michelin Alpin 5, analizând gama de oferte ale tuturor constructorilor de pe piață.
Paranteză: deși pe piață există foarte mulți constructori cu și mai multe modele de anvelope de iarnă, am fost oarecum limitat de dimensiunile ușor atipice ale anvelopelor cu care vine Tiguan: 215/65 R17. Nu am vrut să schimb dimensiunile recomandate de producător și am exclus alternativa mai comodă a unor jante din oțel speciale pe care să le folosesc doar pe timp de iarnă din cazua faptului că Tiguan-ul nostru este, totuși, "vedeta" testului și trebuie să fie încălțat cât mai frumos se poate în fotografii.
După analiza anvelopelor disponibile pe piață (am analizat Goodyear, Dunlop, Pirelli, Continental și Nokian), am mers pe mâna celor de la Michelin și pe Alpin 5, unul dintre cele mai noi modele de anvelopă de iarnă dezvoltată de constructorul francez. Un profil atipic pentru anvelopele de iarnă, cu canale diagonale în V care seamănă foarte mult cu profilul anvelopelor intermediare și de ploaie din motorsport.
Acest profil stă la baza a ceea ce Michelin numește "efectul de gheară", care face ca anvelopa să adere la suprafața de rulare, optimizând tracțiunea pe zăpadă. Apoi, canalele direcționale preiau apa care se adună sub roată la rulare și o conduc spre exterior, ceea ce înseamnă că efectul de acvaplanare este redus la minimum. Francezii spun că procentul de "goluri" pe Alpin 5 este cu 17% mai mare decât pe Alpin 4, precedentul model de anvelopă de iarnă din această familie, ceea ce înseamnă că și cantitatea de apă eliminată este mai mare. De asemenea, numărul canalelor a crescut cu 12%, iar numărul lamelelor (caracteristica de bază a anvelopelor de iarnă) a crescut cu 16%.
Al doilea element care mi-a atras atenția când am ales Alpin 5 a fost faptul că acest model de anvelopă reușește să se claseze constant printre primele în clasamentele de frânare și aderență pe uscat și pe umed realizate de autoritățile și publicațiile europene de profil. Francezii spun că secretul este un compus special al cauciucului (ei îl numesc Innovative Tread Compound): pe lângă cantitatea ridicată de siliciu care asigură elasticitatea anvelopei la temperaturi coborâte, Alpin 5 plusează cu elastomeri funcționali care cresc uniformitatea compusului de cauciuc. De aici vin atât comportamentul bun pe asfalt uscat și umed al anvelopei, cât și în special rezistența ridicată la uzură. Cea mai bună de pe piață în acest moment, cum ne arată testele germane.
Rezultate excelente în testele germane. Pentru o marcă franceză
De exemplu, în testul ADAC realizat în acest an cu anvelope de dimensiune identică (215/65), dar cu diametru 16 în loc de 17, Alpin 5 a reușit cel mai bun punctaj la frânarea pe asfalt uscat în condiții de temperatură de iarnă și a fost pe locul al treilea pe umed. Un alt element interesant este faptul că Michelin Alpin 5 a fost de departe cea mai bună anvelopă la capitolul uzură, ceea ce înseamnă că investiția relativ mare din acest an își va arăta roadele ceva mai târziu, când suprafața anvelopei nu va fi "roasă" imediat, chiar dacă voi "intra" cu roțile astea în primăvară, pentru a evita aglomerația de la vulcanizări.
Există și un dezavantaj notat de ADAC: zgomotul mediocru la rulare. Tiguan este însă foarte bine antifonat, deci în cei 500 de kilometri rulați până acum nu am simțit deloc vreun inconvenient major la acest capitol.
În alt test, realizat în 2017 de colegii de la AutoBild Germania pe dimensiunea 225/50 R17, Michelin Alpin 5 a terminat pe locul al doilea după Continental WinterContact. Interesant este că anvelopa Michelin a adunat cele mai multe puncte în total la cele 8 categorii de testare (51 de puncte vs. maximum 48 pentru concurenți), însă jurnaliștii germani fac o medie ponderată, care ia în calcul o importanță mai mare pentru unele dintre categorii.
Concluziile Auto Bild? "Aderență foarte bună pe asfalt umed, uzură scăzută, manevrabilitate echilibrată pe zăpadă și asfalt uscat, siguranță bună în caz de acvaplanare". La minusuri: "Rezistență ridicată la rulare", ceea ce înseamnă că anvelopa franceză nu excelează la nivel de consum. Siguranța primează însă pe timp de iarnă, deci consumul poate fi mai ridicat din punctul meu de vedere, mai ales că, în cazul anvelopelor, diferențele de consum sunt mici la nivelul unei mașini (între o anvelopă de nivel A și una de nivel G la capitolul consum, adică între cele două extreme absolute, diferențele sunt de maxim 0.6 litri/100 km).
În cazul anvelopei Michelin, consumul e de nivel E, deci diferența față de una de nivel A e de maxim 0.45 litri/100 km. Cum anvelope de iarnă de nivel A nu prea există, îmi asum diferențele procentuale de 5-10% față de alte anvelope, știind că voi câștiga la alte capitole.
Voi reveni cu impresii și informații legate de comportamentul anvelopelor Michelin Alpin 5 pe măsură ce adun kilometri de iarnă la volanul mașinii de test.
Ideea Michelin CrossClimate
Apropo de Michelin: Recunosc că, după ce am auzit că mulți prieteni și-au montat deja cunoscutele anvelope Michelin CrossClimate pe propriile mașini, am fost tentat să merg pe mâna acestora pentru a elimina costurile și disconfortul schimbării anvelopelor de iarnă cu cele de vară. Vă reamintesc că noile Michelin CrossClimate sunt anvelope de vară omologate pentru rularea pe timp de iarnă, deci ești acoperit legal când vine vorba de utilizarea în anotimpul rece.
Am mers însă pe mâna anvelopelor de iarnă "pur-sânge" pentru că e foarte posibil ca testul cu Tiguan și tracțiunea integrală a mașinii de test să mă ducă pe drumuri pline de zăpadă pe care e bine să te asiguri că ești pregătit cu adevărat de condiții extreme. În plus, știm deja că testul cu Tiguan implică un scaun de copil ocupat pe locurile din spate, deci îmi doresc ca nivelul de siguranță oferit de anvelope să fie maxim, indiferent de confortul pierdut cu schimbul la service și cu bugetul ridicat la achiziție.
După ce am ales anvelopele de care aveam nevoie, am rezervat un set de Alpin 5 la Marso, m-am programat la schimbare la service-ul de la ieșirea pe austrostrada spre Constanța și în 30 de minute eram încălțat regulamentar de iarnă.
Cât au costat anvelopele?
Cât costă Michelin Alpin 5 215/65 R17? Fiind una dintre anvelopele premium de pe piață și având dimensiuni atipice, costurile nu sunt tocmai reduse: le găsești la prețuri care variază între 620 și 750 de lei pe bucată, deci undeva între 2500 și 3000 de lei pentru întreg setul. În funcție de magazinul pe care îl alegi. Însă am mers întotdeauna pe ideea că anvelopele fac parte dintre elementele de siguranță ale mașinii care nu trebuie compromise, în special când vorbim de cele de iarnă. Așa că investiția va fi echilibrată cu siguranță în această iarnă. Evident, Alpin 5 există și pe toate celelalte dimensiuni de pe piață, iar prețurile încep de la puțin peste 300 de lei pe bucată. Găsești aici toate dimensiunile și prețurile.
"Încălțați" suntem, scaune încălzite avem, volan încălzit avem, duze de stropitoare ale parbrizul încălzite avem, integrală este, deci iarna poate să înceapă. De-abia aștept să revin cu informații legate de cum se simte Tiguan și cum se comportă Michelin Alpin 5 la temperaturi scăzute. Două teste într-unul singur.
Ne aratati si factura? Nu de alta dar sa stim si noi daca efectiv le-ati ales sau v-au fost oferite gratis pentru reclama. Pentru ca, nu mi-o luati in nume de rau, dar un articol de genul asta nu poate sa nu fie caracterizat drept reclama mascata ... Trimiterea la site-ul producatorului mi se pare extrem de elocventa in acest sens.