Inimă de scandinav

Publicat luni, 16.09.2013 16:24 de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai

Maşina noastră de test a atins bariera psihologică a celor 20.000 de kilometri parcurşi în viaţă. Până la prima revizie, care vine săptămâna asta, astăzi tragem cu ochiul sub capotă...

7000 de kilometri în 4 luni şi jumătate. Deloc rău pentru o maşină care are rolul de a presta rolul de cărăuş al redacţiei şi de a ne plimba printre testele pe care le producem pentru rubrica noastră specială de drive teste.

Să mă explic. Anterior, cu maşina pe care am avut-o până la V40, reuşisem să parcurg, în medie, doar 8000 de kilometri pe an. 40.000 în 5 ani, mai exact. Deloc măgulitor pentru o maşină nouă, însă perfect explicabil dacă avem în vedere condiţiile în care ne desfăşurăm noi activitatea, cu

detaliat în episodul anterior, consumul s-a reglat la 5.0 litri undeva prin Ungaria şi nu a mai suferit modificări, fiind "îngheţat" la această valoare până la revenirea la Bucureşti. În condiţiile în care rezervorul este de 52 de litri, autonomia lui V40 D2 în regim extraurban depăşeşte, deci, în regim de rulare normal, bariera psihologică de 1000 de kilometri. Probabil că un şofer foarte atent poate să scadă mult sub această valoare, iar un test ulterior în care vom încerca să rulăm ultraeconomic pe un traseu de 500 de kilometri pe va arăta care este limita inferioară a motorului la acest capitol.

O CUTIE RAFINATĂ

Unul dintre punctele forte ale acestei versiuni este însă cutia manuală cu şase trepte. Este etajată excelent, timoneria este exactă şi, chiar dacă treptele de lansare sunt lungi pentru a garanta un consum scăzut, reuşeşte să extragă din compacta suedeză îndeajuns "parfum" încât să aibă zvâcul necesar pentru a face faţă provocărilor din traficul românesc. Foarte importante devin în aceste condiţii treptele 3 şi 4, cuplul de 270 Nm făcându-şi simţită prezenţa începând cu 1750 rpm şi împingând maşina undeva spre un nivel acceptabil de putere. Să ne înţelegem, este cel mai slab motor diesel din gamă, deci pentru senzaţii tari aveţi liber la versiunile D3 (150 CP/350 Nm) sau D4 (177 CP/400 Nm). D2 are însă vârful de performanţe acceptabil pentru un model de 115 CP, iar raportul consum/performanţe devine unul dintre cele mai interesante din întreaga zonă compactă premium diesel sub 130 CP.

O chestiune de culoare: mânerul cu harta luminată a treptelor face ravagii la nivel estetic între cei care ajung în maşina noastră de test, fiind unul dintre cele mai atrăgătoare elemente estetice ale maşinii. Asta se întâmplă însă exclusiv pentru pasageri şi are valoare exclusiv estetică, fiindcă cel de la volan nu va privi niciodată spre mâner pentru a alege treapta de viteză următoare. 

Apropo de performanţe, V40 D2 anunţă 11.9 secunde pentru 0-100 km/h şi o viteză maximă fixată la 190 km/h. Cifre care subliniază încă o dată caracterul mai degrabă familisto-liniştit al lui V40 D2. Vom analiza acurateţea acestor performanţe şi reprizele într-un test pe care îl com efectua în curând într-un centru dedicat de testare a performanţelor auto. 

TEHNOLOGIE UTILĂ

Tehnologia îţi oferă acces pe V40 la o serie de "easter eggs" interesante. De exemplu, faptul că în loc de ceasurile de bord ai un ecran care poate fi personalizat în trei feluri (Elegance, Eco şi Performance) îţi pune la dispoziţie o serie de indicatoare interesante care te ajută la rulare. Pe Eco, de exemplu, în stânga vitezometrului apare o gradaţie care-ţi oferă indicii despre cât de "verde" e stilul tău de condus, arătându-ţi printr-o "ştachetă" digitală cum stai la acest capitol. Pe de altă parte, dacă alegi modul Performance de afişaj, în dreapta turometrului central apare o ştachetă care-ţi indică dacă eşti sub sau peste puterea maximă pe care o poţi scoate pe respectiva treaptă de viteză. peste toate vine un indicator de schimbare a treptelor care e aşezat în dreapta ceasurilor de bord şi care te ajută să treci dintr-o viteză în alta în cel mai eficient mod posibil.

Un alt element interesant este legat de sunetul pe care îl dezvoltă motorul D2 la rulare. Dacă la începutul relaţiei cu Automarket, atunci când avea 13.000 de kilometri şi iarna dădea semne că trece, ţăcănitul propriu funcţionării unui motor diesel se făcea auzit fără a fi însă deranjant, astăzi - la graniţa celor 20.000 de kilometri şi cu prima revizie în faţă - motorul este foarte silenţios. Atât de silenţios, încât mulţi dintre cei care au avut ocazia de a călători pe bancheta din spate, de exemplu, au crezut că vorbim de un motor pe benzină.

  • antonny, luni, 16.09.2013 19:53

    daca ati facut revizia de 20000 km ??? ar fi interesant costul ....

  • Dacia Plant, luni, 16.09.2013 20:07

    Ce INIMA DE SCANDINAV ? Voi nu vedeti ca ii motor frantuzesc ? @antonny: revizia este mai mult ca sigur peste 700lei.

  • MRC, luni, 16.09.2013 20:08

    Tot ce pot sa spun este : cati mai multi km inainte fara incidente. Motorul este unul reusit (dupa parerea mea). Il stiu de pe Ford Focus. Exista numeroase firme care au ales pentru flotele lor Focus cu acest motor si nu au fost probleme. Daca ai grija de masina, aceasta te rasplateste. Foarte faine ceasurile de bord. Le-am vazut pe viu si grafica este deosebita. De asemenea, apreciez faptul ca sunteti realisti: nu cereti din partea masinii mai mult decat aceasta poate oferi. La cat mai multe articole de acest gen!

  • AndreiRN, luni, 16.09.2013 20:27

    Reclama platita de Chinezi. Stiu sa joace jocul.

  • mircea, luni, 16.09.2013 21:48

    @antonny Vine în episodul următor. @AndreiRN Ai văzut vreodată pe Automarket un articol plătit? Eu nu.

  • lorinczi.thomas, marţi, 17.09.2013 09:50

    @mircea: Eu da, chiar doua! http://www.automarket.ro/stiri/p-promoie-kia-sorento-reduceri-din-stoc-de-p-42958.html http://www.automarket.ro/stiri/discovery-lanseaza-un-canal-dedicat-pasionatilor-de-masini-turbo-xtra-hd-51767.html

  • newton, marţi, 17.09.2013 10:39

    interesant articol, dar, as vrea sa il intreb si eu pe Mircea, ce inseamna pentru el ultraeconomic. NU de alta, dar in fiecare test care se face va plange-ti ca ati scos un consum mai mare cu cel putin 2 litrii/1--km fata de ceea ce da cartea tehnica. E normal, asa ceva, avand in vedere, ca, in general, cand se testeaza o masina/motor, se trage pe ea ca pe hotii de cai. Ar fi interesant, totusi, sa vad si eu un test facut in cealalta extrema: -cat de confortabila e masina in contrast cu cat de bine sta pe viraje -cat de multe bagaje au intrat in portbagaj -cat e de silentios motorul -la ce turatii si in ce trepte se poate scoate cel mai mic consum, si cam care ar fi acela -cat de curat suna muzica si cat de intuitiv e sistemul multimedia..... Ca, pana la urma, dieselurile se iau clar pentru consumul mai mic.

  • newton, marţi, 17.09.2013 10:40

    plangeti

  • mircea, marţi, 17.09.2013 11:13

    @lorinczi.thomas Primul e îndeajuns de clar semnat cu (P), nu e nevoie să vorbim despre subiectul ăsta cât timp subliniem evident acest aspect. Completez însă: Nu vei vedea niciodată pe Automarket un articol plătit şi nesemnalizat ca atare. Al doilea nu e plătit, nu vei vedea foarte repede un canal TV plătind presa să scrie despre el. Ca idee, aici nu vă va păcăli nimeni cât suntem noi in charge. Ia-o ca pe-o promisiune.

  • ddorel, marţi, 17.09.2013 12:29

    :) Eu am un S40 din 99 si am parcurs 6000km in 6 saptamini

  • AndreiRN, marţi, 17.09.2013 19:24

    @Mircea, eu sunt sigur ca sunteti platiti pt fiecare articol publicat. Sunt sigur ca nu faceti voluntariat pt industria auto. Toate articolele pe Automarket sunt platite. Si nu e nimica ..... rau in asta.

  • lorinczi.thomas, marţi, 17.09.2013 20:59

    @mircea: Prima data l-ai intrebat pe @AndreiRN daca a vazut vreodata un articol platit pe Automarket. Am raspuns eu cu (bine, accept) un link, apoi mi-ai raspuns, ca cele "semnate" cu P, nu se accepta. Ceva nu se leaga.

  • LEXION, miercuri, 18.09.2013 17:27

    @Dacia Plant - "Peste 700 de lei" poate insemna si 1 miliard de lei... Iar cu motoarele, eu stiu (in trecut asa era), ca motoarele de pe masinile premium, provenite de la clasa medie, sunt "ajustate" spre alta rezistenta. La modele mai vechi de PSA-uri (2007 ->) cilindrii pentru Volvo sunt forjati (pe restul, nu), injectia este de la Siemens (pe Ford cu acleasi motor e de la Delphi) etc. Am un V70 '10 si un C30 '07 si am avut mai multe modele de Volvo cu PSA si stiu sigur ca motoarele nu sunt complet identice cu cele de pe Ford and Co. dar pe modelele noi nu ma pot pronunta, inca.

  • LEXION, miercuri, 18.09.2013 17:29

    @ddorel - eu fac 6000 de km in 4 zile si peste 120.000 km pe an (tot cu Volvo, normal :D )

  • mog, miercuri, 18.09.2013 17:37

    normal ca sunt si chestii platite - se cheama Publicitate. baietii astia din ce traiesc?

  • mip, joi, 19.09.2013 03:13

    "sint curios la ce viteze ati rulat pe autostrazi si turatia aferenta vitezelor respective (eventual daca ati avut valori ale consumului la regimurile de lucru respective)" (http://www.automarket.ro/test-drive/volvo-v40-episodul-3-prin-alpii-austrieci-52150.html) singura chestie ce ma duce cu gindul la ce v-am cerut a fost poza unde se vede ca aveti 97km/h si ~1.700 rpm ... pt cei ce-s mai neclari cu consumurile oferite de constructori ... m-am uitat la consumul dat de volvo in ro si in canada la motorul de 3.000 cmc benzina si sint diferente mari ... ro (oras:14.5% / autostr.7.3%) canada (oras:11.7% / autostr. 8.0 %) deci cei 3.8 % promisi in europa sint cam ... 5 ... oricum la cit de grea e masina ... mi se pare ok ... drumuri bune tuturor !

  • Cristian, miercuri, 30.10.2013 17:04

    Am un Citroen Berlingo 1.6 hdi din august 2007 ( nou ) , motorul cu kw cei mai putini , are acum 200 000 km si nu am pus decat consumabile . Este fantastic - nu exagerez - la consum si fiabilitate .