Verdele #crazycorsa în ”Iadul Alb”

Publicat joi, 11.02.2016 09:50 de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai

Iarna poate întinde capcane chiar și în București. Chiar și așa, CrazyCorsa a reușit să le evite, iar verdele său a ieșit în evidență în Iadul Alb. Bineînțeles, am descoperit și câteva bile negre.

Fie că vorbim de numai câteva zile sau de o lună întreagă, sud-estul României se transformă în fiecare an într-un fel de Siberie pentru Rusia. Temperaturile scad până aproape de -20 de grade, iar viscolul paralizează cam tot ce înseamnă mobilitate. Anul acesta, ”Iadul Alb”, așa cum a fost el botezat de televiziunile cu apetit pentru titluri bombastice, s-a dezlănțuit la mijlocul lunii ianuarie și a ținut vreme de aproape două săptămâni. Timp suficient pentru a ne convinge cum se descurcă mașina aia verde pe care Automarket o are din septembrie în parcare: CrazyCorsa.

Așa cum a observat și colegul meu Dragoș, în vacanța de Crăciun, e destul de greu să strecori o lopată în portbagajul de 285 de litri. Deși are o podea dublă, destul de practică, el nu este foarte adânc. Așa că în mare parte din timp, lopata mea a stat pe locurile din spate.

Cei aproape 50 de centimetri de zăpadă căzuți în București de-a lungul unui weekend în care #CrazyCorsa a stat parcată pentru că noi eram ocupați cu un Volkswagen Passat Alltrack, a făcut ca lopata să fie extrem de utilă. Mi-a luat cam 10 minute să ajung la verdele lăcustă (Grasshoper Green) și alte 15 minute să dezgheț mașina. Într-un final lucrurile erau verzi, cu alb pe ici pe colo, însă nu în părțile esențiale.

Deszăpezirea poate dura ceva mai mult pentru că, în opinia mea, Corsa se încălzește destul de greu pentru o mașină pe benzină. Posesor al unui benzinar clasic aspirat, pot spune că unitatea turbo a noului Corsa se încălzește la fel ca un diesel. Apa ajunge la 90 de grade după ce ai parcurs câțiva kilometri buni.

Confuzia sistemului Start-Stop

Primele semne ale frigului aruncă în confuzie și sistemul Start-Stop, care, așa cum a semnalat și colegul Dragoș, are mici probleme de funcționare. Te trezești că la viteze mici, cu ambreiajul călcat, motorul se oprește. E nevoie să-l ridici, să apeși din nou și el repornește. Apoi te asiguri din nou la ieșirea de pe străduța blocului tău.

Din fericire, cuplul motor de care beneficiază motorașul acesta mic te opintește bine atunci când credeai că te-ai împotmolit. Singura condiție este să nu abuzezi accelerația, pentru că altfel riști să te îngropi și să ieși la primăvară, odată cu dezghețul. Pentru un Corsa care iese de oriunde, aș recomanda un set de anvelope ceva mai înguste decât cele pe care le avem noi. Pentru iernile bucureștene și provocările urbane, ele sunt însă suficiente.

Am criticat sistemul Start-Stop pentru momentele sale de confuzie, însă trebuie să îi aduc și laude pentru că funcționează și atunci când temperatura de afară este de -5 grade Celsius. Sunt puține mașini al căror start-stop funcționează sub zero grade Celsius.

Utilitatea camerei pentru marșarier

Nu doar sistemul Start-Stop a fost cel ușor debusolat în această perioadă. Și senzorii de parcare au pățit la fel, fiind extrem de sensibili la zăpadă sau apă. Așa că luați un Aspacardin dacă aveți probleme cu inima și vă poate speria un țiuit apărut din senin atunci când așteptați la semafor.

Camera pentru marșarier, care are o calitate destul de bună, a fost amplasată însă într-un loc complet neinspirat. Fix deasupra numărului de înmatriculare. E lesne de înțeles că a făcut rapid cunoștință cu toată zloata și zăpada de afară. Prin urmare, e recomandat să aveți la voi o cârpă și să o mai ștergeți din când în când.

Miracolul scaunelor încălzite

Cred că toată lumea e de acord cu mine când zic că prezența volanului încălzit este o invenție destul de utilă, dar pe care ai putea uit să o folosești uneori. Scaunele încălzite însă... Sunt cea mai bună invenție de la aerul condiționat încoace, la capitolul confort. Culmea, spre deosebire de motor, ele se încălzesc extrem de repede.

Ba mai mult, ajung să aibă o temperatură pe care cu greu o poți suporta, așa că le închizi repede. Se întâmplă ca în habitaclu să fie încă rece, iar posteriorul tău să fie în flăcări. O senzație de fierbinte și rece, similară înghețatei de vanilie cu vișine fierte (un desert de prin Ardeal).

Consumul pe timp de iarnă

Recent, când temperaturile au devenit ceva mai prietenoase, dosarele X s-au redeschis. Cu sistemul audio oprit din nu știu ce motiv, am descoperit principiul vaselor comunicante Opel. Lăsând gluma la o parte, la pornire, chiar și la repornirea sistemului Start-Stop, deasupra volanului se aude sunetul de scurgere al unui lichid. Un mister.

Nu am uitat nici de consum. Chiar dacă prețul carburantului a scăzut considerabil în ultima perioadă, iarna își cere drepturile. Prin urmare, Corsa a consumat ceva mai mult. Având în vedere că rezervoul are o capacitate totală de 45 de litri, autonomia nu putea fi foarte mare. Am riscat cât am putut rularea pe becul roșu și am ajuns la un total de 510 kilometri. Computerul de bord a afișat însă un consum de 7.5 litri/100 de kilometri. Trageți voi singuri concluziile.

P.S. Opel Corsa este una dintre puținele mașini care păstrează o frână de mână manuală. Ceea ce înseamnă că puteți privi iarna și dintr-un alt unghi: ceva mai distractiv.

  • vianu, joi, 11.02.2016 10:33

    - ciudata faza cu SS la viteze mici cu ambreiajul calcat...ar putea fi o problema rezolvabila in service sau "asa face toate"? pentru ca treaba mi se pare serioasa. - incalzirea scaunelor nu are trepte de incalzire? ar fi de bun simt sa se deconecteze la atingerea temperaturii selectate in rest...misto broasca

  • Kirotractor, joi, 11.02.2016 15:14

    Incalzirea grea a habitaclului are si-o parte buna, dovedind eficientza termodinamica a motorasului, cu accent pe dinamica si nu pe "termo". Cit despre sistemul Satrt-Stop, pe multe forumuri apare aceeasi problema-n discutie (si greu rezolvabila nu doar la Corsa), recomandindu-se decuplarea lui la temperaturi f. joase. Masina imi pare oricum reusita - desi, repet, eu cel putin o consider doar un facelift major. Ba chiar m-ar tenta la modul serios una cu doua usi (singura realmente atractiva estetic zic eu) - in varianta 1.4 turbo de 150 CP, care dupa o raita extinsa pe configuratoare a rezultat ca-i cea mai convenabia oferta-n Romania la puterea asta, fie si-n versiunea "Drive" binisor echipata.

  • bogdanm, joi, 11.02.2016 23:32

    @vianu Scaunele nu au trepte de incalzire, din păcate Vom investiga să vedem dacă au ai fost semnalate astfel de probleme. Se pare că userul @Kirotractor a descoperit deja niste clienti care au semnalat tot asta. Nu este o problema grava, doar ca poate crea confuzie pe moment. Mai ales daca la volan se afla un incepator. @kirotractor Versiunea testată de noi se misca destul de binisor iar cuplul este suficient. Ar putea fi o variantă mai potrivita daca te gandesti si la un consum ceva mai mic decât cel al motorului de 1.4 litri.

  • flavius, vineri, 12.02.2016 00:54

    Corect si cinstit reportajul.Nu ai ce sa ii ceri unui 3 cil.de 1000 cmc mai ales turbo.

  • Kirotractor, vineri, 12.02.2016 09:57

    @bogdanm: Da, pe unele forumuri (straine deocamdata) au aparut discutii pe tema sist. Start-Stop Opel, care - paradoxal - ar trebui sa NU opreasca motorul la temperaturi exterioare f. scazute si implicit ale uleiului (la fel nici pe canicula, cu AC pornit.) E vorba mai mult ca sigur de un "bug" in softul SS, rezolvabil probabil, dar cu care s-au confruntat si alti producatori. In alta ordine de idei, e f. bun sfatul tau pro-turbo 1.0 de 115 CP in principiu (culmea, versiunea de 90 CP a devenit ceva mai scumpa in listele Opel actualizate!) Chiar as fi fost tentat sa-l urmez, mai ales c-am testat 115 CP-ul la un dealer... doar daca pretul ar fi fost cel mult egal cu al 1.4T-ului (warm-hatch pe care ar merita sa-l probati si voi, ca sa ne lamuriti daca-i p-aproape de Adam-ul "S" similar motorizat.) Din pacate pretul lui 1.0T 115 CP e mai mare cu cca. 10% (14.710 vs. 13.370 euro - ambele, "Drive" cu AC si sist. audio decent), ba si mai mult daca includem si jantele Al-16", prezente in echiparea de serie pe orice Corsa de 150 CP. In fine, mai stau pe ginduri deocamdata, ca si banca face la fel :-) (ca sa nu mai vb. de nevasta - care vrea orice, da' sa aiba 4 usi, max. 90 CP si mai ales culoare pastelata...)

  • vianu, vineri, 12.02.2016 10:23

    @Kirotractor... SS se opreste oricand atat timp cat indeplineste conditiile impuse. La sub -5* la mine SS-ul nu se activeaza dar pe canicula o poate face chiar si cu AC pornit. Nu am observat sa existe un tipar al opririlor dar de multe ori se opreste, sau nu, cand cred eu ca n-ar trebui sa o faca. Dar asa cum ziceam, sunt atatea conditii pe care trebuie sa le indeplineasca sistemul pentru a functiona.....Oricum, il las activ in peste 95% din timp (indiferent de temperatura) si dupa 3 ani de utilizare functioneaza ca in prima zi. Un Fiesta nu iti face cu ochiul? Se misca tare bine si e fun to drive. Nu trebuie sa stie nimeni ;) ca are 125Cp (daca optezi 1L) sub capota. @bodnam... ma gandeam ca in situatii mai ciudate in loc sa poti pleca de pe loc iti face surpriza sistemul si te blocheaza cand nici nu te astepti.

  • Kirotractor, vineri, 12.02.2016 11:50

    @vianu: Multumesc pentru detalii apropo de functionarea SS, f. valabile fiindca experimentate de tine timp de 3 ani - chiar daca la Fiesta (sau Focus?) Drept sa-ti spun, iau in calcul si Ecoboost-ul Ford de 125 CP, mai dinamic decit Corsa (care-i si mai grea), desi e ceva mai scump ca 1.4T-ul Opel (practic la acelasi pret pt. 100 sau 150 CP.) Exclud totusi versiunea "warm-hatch" Fiesta de 140 CP - din cauza pretului, dar si-a suspensiei cam dure + a garzii la sol reduse (OK ca principiu, dar nu pe "cocoasele" soselelor noastre.) Clar ca-n optiunile oricarui amator de citadine dinamice de 110-150 CP ar intra si alte marci (Seat Ibiza 1.4 nou sau VW Polo 1.4 TSI, plus Skoda Fabia 1.2 TSI sau Peugeot 208 1.2 Turbo), dar Corsa ramine imbatabila la capitolul raport PRET/dotari. Stiu ca tinuta ei de drum nu-i tocmai sportiva (spre deosebire de Corsa OPC - cea mai convenabila si ea in segmentul "hot-hatch"), nici consumul nu-i cel mai mic, dar eu cel putin apreciez reprizele "sanatoase" in depasiri, fiindca de faza miutzelor pe serpentine am trecut de ceva vreme. :-)

  • vianu, vineri, 12.02.2016 16:26

    @Kirotractor...focus intra si pe forumul Ford, sa te lamuresti ce si cum. Ca orice motor de pe piata are si versiunea de 1L mici scapari. Cea mai frecventa fiind disparitia antigelului din instalatia de racire :))). Pentru ca "asa face toate". Sa ne tii la curent cu achizitia. Daca vei considera ca merita