Avancronică ERC 2014: Raliul Sibiului pe zăpadă şi două echipaje româneşti în competiţie
Raliul Sibiului desfăşurat pe zăpadă pe Transfăgărăşan şi cele două echipaje Napoca Rally Academy care vor lua startul în competiţie sunt principalele puncte de atracţie pentru români ale sezonului 2014 al Campionatului European de Raliuri.
Primul weekend al anului 2014 marchează în mod tradiţional startul unui nou sezon al Campionatului European de Raliuri (ERC), a doua competiţie de raliuri ca importanţă după WRC.
Aflat la doar a doua ediţie după fuziunea cu Intercontinental Rally Challenge (IRC) care a dus la desfăşurarea sa sub egida FIA şi a promoterului Eurosport Events, ERC ajunge în acest an la cea de-a 62-a ediţie din istorie.
Spre deosebire de alte competiţii precum Formula 1 sau WRC, Campionatul European de Raliuri are un format aparte şi reprezintă un compromis între menţinerea suspansului pentru cât mai mult timp în lupta pentru titlu şi reducerea costurilor pentru piloţi.
REGULAMENT TEHNIC
Sezonul 2014 al ERC se bazează în mare parte pe regulamentul de anul trecut. În competiţie pot lua startul maşini de raliuri de tip Super 2000 şi Grupa N, dar a fost creată şi noua clasă R5.
Astfel, pe lângă popularele modele Ford Fiesta S2000, Peugeot 207 S2000 sau Skoda Fabia S2000, în acest an îşi vor face apariţia mai multe maşini din clasa R5. Prima care a fost omologată (şi care a luat startul şi anul trecut în ERC) a fost Ford Fiesta R5, însă alte maşini din această clasă sunt Peugeot 208 T16 şi Citroen DS3 R5.
PILOŢI PARTICIPANŢI
Prin prisma formatului special, ERC încurajează prezenţa la numai câteva etape ale sezonului. Din acest motiv, foarte puţini piloţi concurează în fiecare etapă a campionatului, astfel că lista participanţilor suferă schimbări radicale de la o etapă la alta. În plus, numeroşi piloţi nu şi-au definitivat încă programul pentru acest an, întrucât aşteaptă în continuare semnarea unor contracte de sponsorizare.
Cert este însă că Jan Kopecky, campionul din sezonul 2013, a ales să concureze în acest an în Campionatul de Raliuri Asia-Pacific, motiv pentru care Skoda Motorsport a optat pentru o linie de piloţi formată din Esapekka Lappi şi Sepp Wiegand. O altă prezenţă regulată a sezonului va fi Craig Breen, care a terminat sezonul precedent pe locul trei în clasamentul general şi va avea oportunitatea să concureze cu noul Peugeot 208 T16.
Alte prezenţe notabile pe parcursul anului vor fi cele ale lui Andreas Aigner (campion în 2013 la clasa Production Cup, va concura cu Peugeot 208 T16), Robert Consani (Peugeot 207 Super 2000), Kevin Abbring (Peugeot 208 T16) sau Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5).
În prima etapă a anului va lua startul şi fostul pilot de Formula 1 Robert Kubica, care se va pregăti astfel pentru noul sezon din Campionatul Mondial de Raliuri la volanul unui Ford Fiesta S2000.
ROMÂNIA, REPREZENTATĂ DE NAPOCA RALLY ACADEMY
La fel ca anul trecut, România va fi reprezentată în sezonul 2014 de ERC de Napoca Rally Academy, echipă care concurează şi în Campionatul Naţional de Raliuri. Astfel, campioana de la categoria Production Cup de anul trecut îi va alinia la start pe Simone Tempestini şi Florin Tincescu.
Simone Tempestini va concura cu modelul Subaru Impreza R4 în primele trei etape ale sezonului, care cel puţin teoretic vor avea loc pe zăpadă în lunile ianuarie şi februarie. Între timp, Tincescu va participa la competiţia dedicată juniorilor şi va concura în şase dintre cele şapte etape ale categoriei, care se vor desfăşura în Letonia, Azore, Belgia, Cehia, Elveţia şi Corsica.
CALENDAR: RALIUL SIBIULUI, PE ZĂPADA PE TRANSFĂGĂRĂŞAN
Calendarul Campionatului European de Raliuri include încă o dată Raliul Sibiului, care de data aceasta a fost mutat la sfârşitul lunii februarie pentru a se putea desfăşura pe zăpadă. Una dintre probele speciale va avea loc pe Transfăgărăşan, însă traseul complet urmează să fie stabilit în perioada imediat următoare.
Sezonul va începe în perioada 3-5 ianuarie cu Raliul Janner programat în Austria şi numără în total 12 etape, principala noutate comparativ cu anul trecut fiind Raliul Greciei. Considerat unul dintre cele mai dificile raliuri din lume, acesta a fost integrat în ERC după ce a fost exclus din Campionatul Mondial de Raliuri.
Etapa | Perioada | Suprafata |
Raliul Austriei | 3-5 ianuarie | zăpadă |
Raliul Letoniei | 31 ianuarie - 2 februarie | zăpadă |
Raliul Sibiului | 27 februarie - 1 martie | zăpadă |
Raliul Greciei | 28-30 martie | mixt |
Raliul Irlandei | 17-19 aprilie | asfalt |
Raliul Portugaliei | 15-17 mai | macadam |
Raliul Belgiei | 19-21 iunie | asfalt |
Raliul Estoniei | 17-19 iulie | macadam |
Raliul Cehiei | 29-31 august | asfalt |
Raliul Ciprului | 19-21 septembrie | mixt |
Raliul Elvetiei | 23-25 octombrie | mixt |
Turul Corsicii | 6-8 noiembrie | asfalt |
SISTEM DE PUNCTARE
La fel ca şi anul trecut, sistemul de punctare rămâne unul relativ dificil de urmărit de către fani. Punctele se acordă primilor 10 clasaţi după formatul deja cunoscut din Formula 1 sau WRC: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Totuşi, ERC include puncte bonus pentru primii şapte piloţi de la sfârşitul fiecărei zile a unei etape (7-6-5-4-3-2-1), astfel că un pilot care câştigă un raliu şi a fost lider şi la finalul primei zile va câştiga în total 39 de puncte (25 de puncte pentru victorie şi câte şapte pentru că a fost lider la finalul ambelor zile).
În plus, în clasamentul general sunt luate în considerare doar cele mai bune patru rezultate din primele şase etape şi cele mai bune patru rezultate din ultimele şase etape.
Sistemul a fost adoptat pentru a ajuta piloţii care nu pot concura în toate cele 12 etape, iar organizatorii au introdus în acest an trei noi trofee simbolice care vor fi acordate piloţilor care obţin cele mai multe puncte pe o anumită suprafaţă. Astfel, va exista un Ice Master (maestru al gheţii) pentru cele trei raliuri pe zăpadă (Austria, Letonia şi România), un Gravel Master (maestru al macadamului) pentru etapele desfăşurate în Grecia, Insulele Azore, Estonia şi Cipru, dar şi trofeul Asphalt Master (maestru al asfaltului) pentru etapele din Irlanda, Belgia, Cehia, Elveţia şi Corsica.
TRANSMISII TV
Începând de anul trecut, postul de televizune Eurosport a preluat drepturile de transmisie pentru Campionatul European de Raliuri. Pachetul curprinde rezumate de câte 30 de minute pentru fiecare zi din cadrul unei etape de concurs. Astfel, pentru etapa de debut din Austria programul este următorul:
Eveniment | Post TV | Post TV |
Rezumat ziua 1 | Eurosport, duminica, ora 01:00 | Eurosport 2, duminica, ora 08:30 |
Rezumat ziua 2 | Eurosport, luni, ora 00:30 | Euriosport 2, luni, ora 08:45 |