Avancronică Le Mans 24h: Toyota şi Porsche pregătesc detronarea Audi
Toyota este considerată favorită să câştige Cursa de 24 de ore de la Le Mans, în timp ce Porsche ar putea încurca de asemenea planurile celor de la Audi de a câştiga competiţia pentru a 13-a oară în 15 ani.
Alături de Marele Premiu de Formula 1 al statului Monaco şi Cursa de 500 de mile de la Indianapolis, Cursa de 24 de ore de la Le Mans este unul dintre cele mai importante evenimente din calendarul anual al sporturilor cu motor.
Considerată oficial a treia etapă din cadrul Campionatului Mondial de Anduranţă, cursa de pe circuitul de la Sarthe este o competiţie de anduranţă în sine prin prisma prestigiului de care se bucură şi a provocării unice de care beneficiază: victoria poate fi obţinută doar după ce piloţii, mecanicii, inginerii şi conducerea tehnică transpiră timp de 24 de ore, indiferent că este zi sau noapte, că este senin sau furtună şi indiferent de gradul de oboseală acumulat.
▶ Reportaj: Cum am trăit Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 2013
Începând din 2010, Cursa de 24 de ore de la Le Mans a fost câştigată, cu sau fără emoţii, de Audi. Retragerea celor de la Peugeot înaintea ediţiei din 2012 a influenţat aceasta statistică, întrucât Toyota a avut nevoie de timp pentru a se acomoda la rigorile unei competiţii de anduranţă.
Ediţia din acest an se anunţă însă de departe una dintre cele mai echilibrate din ultimii ani. Nu numai că Toyota a ridicat semnificativ stacheta şi este considerată favorită, dar cei doi constructori au devenit trei: Porsche, producătorul cu cel mai bun palmares din istoria Le Mans, revine în competiţie la 16 ani de la ultima victorie.
▶ Poveştile motorsportului: Porsche la Le Mans: o aventură plină de succes
În plus, fiecare dintre cei trei constructori abordează Cursa de 24 de ore de la Le Mans cu motoare diferite şi cu principii diferite pentru utilizarea energiei electrice.
Audi: o strategie greşită?
Audi este singurul dintre cei trei constructori care aliniază la start trei maşini, însă acest lucru s-ar putea să nu fie suficient pentru obţinerea unei victorii, chiar dacă fiabilitatea va juca un rol important în stabilirea învingătorului.
Audi R18 e-tron quattro păstrează motorul turbo V6 diesel, însă acesta a primit şi un sistem nou de recuperare a energiei: pe lângă un motor V6 diesel uşor revizuit şi sistemul KERS frontal care presupune recuperarea energiei eliberate în momentul frânarii, R18 e-tron quattro include şi un sistem care transformă căldura degajată de sistemul de evacuare în energie electrică. Practic, tehnologia este similară cu sistemul ERS din Formula 1.
Cu toate acestea, prototipul Audi poate furniza doar 2 MJ de energie pe turul de circuit, comparativ cu cei 6 MJ de energie disponibili pentru Toyota şi Porsche. Cum se traduce asta în timpii pe circuit?
"În primele patru sau cinci secunde ale fiecărei linii drepte este o mare diferenţă în privinţa puterii disponibile, cred că mai mult de 200 de cai putere. Este dificil să recuperăm", explică Wolfgang Ullrich, şeful Audi Sport.
În plus, Audi are probleme şi la nivelul liniei de piloţi. Veteranul Allan McNish, triplu câştigător la Le Mans în 1998, 2008 şi 2013, s-a retras din activitate şi a fost înlocuit cu Lucas di Grassi, care ar fi trebuit să concureze pe aceeaşi maşină cu Tom Kristensen, danezul care a triumfat de nouă ori la Le Mans, şi Loic Duval.
Ultimul a suferit însă un grav accident în antrenamentele de miercuri în virajul Porsche, care a culminat cu distrugerea aproape completă a spatelui maşinii. Duval s-a ales doar cu câteva julituri pe piele, însă medicii i-au interzis să participe la cursă, iar locul său va fi luat de Marc Gene, cel care în 2009 contribuia la ultima victorie a celor de la Peugeot.
Cursa de 24 de ore de la Le Mans va începe sâmbăta, 14 iunie, la ora 16:00 şi se va încheia duminică, 15 iunie, la ora 16:00 şi va fi transmisă în direct pe posturile de televiziune Eurosport şi Eurosport 2.
În cabina de comentariu vor fi invitaţi, printre alţii, Andrei Bellu, românul care a contribuit la dezvoltarea primului BMW M3 şi la introducerea ABS-ului la Le Mans, şi Mihai Marinescu, fost câştigător de curse în Formula 2.
▶ Povestea lui Andrei Bellu, românul care l-a învăţat pe BMW M3 E30 să frâneze
Foarte interesant anul asta la Le Mans si din ce in ce mai interesant.Cine stie ce va mai aparea in viitor cand generatia mea va fi oale si ulcele.