FEATURE: Rolul şi importanţa pneurilor în Formula 1

Publicat miercuri, 09.03.2011 13:25 de Daniel Popescu

Automarket vă explică motivele pentru care pneurile joacă un rol esenţial în performanţa unui monopost modern de Formula 1.

Dacă în primele decenii de existenţă ale Formulei 1 abilităţile de pilotaj reprezentau principalul diferenţiator de performanţă intre concurenţi, tehnologia a căpătat o influenţă tot mai mare în ultimii ani, iar în prezent calitatea unui monopost valorează mai mult decât capacitatea unui pilot de a depăşi sau de a reacţiona rapid în anumite situaţii.

În prezent, aerodinamica şi motoarele se numără printre stâlpii de bază ai performanţelor, însă pe acelaşi nivel se situează şi cauciucurile utilizate. Motivul este unul cât se poate simplu: pneurile reprezintă unica suprafaţă de contact a unui monopost cu circuitul. Pentru ca un monopost să fie rapid, acesta are nevoie de acceleraţie, iar forţele care o generează trec, inevitabil, prin pneuri.

Cu alte cuvinte, dacă pneurile nu sunt capabile să genereze acceleraţia corespunzătoare, monopostul respectiv nu poate fi suficient de rapid, indiferent de performanţele reale ale aerodinamicii, motorului sau a altor componente şi tehnologii.

CE ESTE ADERENTA

 

 

Atunci când vine vorba despre pneuri, declaraţiile piloţilor se referă preponderent la aderenţă sau, în cele mai multe cazuri, la lipsa de aderenţă a acestora. Ce este însă aderenţa şi ce importanţă are ea? Când facem referire la cauciucuri, aderenţa reprezintă fricţiunea dintre pneu şi circuit, care poate fi de două feluri: adeziune şi deformare. Pe de o parte, adeziunea se formează atunci când anumite componente ale pneului formează o legătură chimică cu suprafaţa circuitului sau cu alte substanţe prezente deja pe circuit. Pe de altă parte, deformarea este fenomenul prin care anumite componente ale pneului se deformează pentru a se potrivi cu caracteristicile circuitului.

TEMPERATURA PNEURILOR

 

 

Pentru a funcţiona la parametri optimi, pneurile trebuie utilizate la temperatura potrivită, pentru a genera o anumită aderenţă în funcţie de duritatea acestora. Practic, dacă un pneu este prea rece, acesta nu va putea oferi o aderenţă suficient de bună, însă dacă este prea cald se va degrada rapid şi va reprezenta un handicap important pentru performanţă.

Temperatura pneurilor poate fi ajustată prin setările monopostului, dar aici intervine şi stilul de pilotaj al concurenţilor. De exemplu, un pilot agresiv va încălzi pneurile mai repede, însă în acelaşi timp va risca să le deterioreze într-un timp mai scurt şi să intre timpuriu la boxe. În schimb, un pilot mai puţin agresiv va fi capabil să utilizeze pneurile la temperatura optimă pentru mai mult timp.

RĂZBOIUL PNEURILOR SCHIMBA LUCRURILE

Începând din sezonul 2007, Formula 1 a beneficiat de serviciile unui furnizor unic de pneuri, aceasta măsura fiind adoptată cu scopul de a reduce costurile în competiţie. Calculele au fost simple: dacă există un singur furnizor, atunci producătorul nu mai are nevoie să le dezvolte pe parcursul unui sezon, ceea ce se traduce prin reducerea costurilor. Într-un asemenea context, aerodinamica monoposturilor devine principalul diferenţiator de performanţă în Formula 1. În schimb, atunci când există doi sau mai mulţi furnizori, fiecare este obligat să dezvolte permanent cauciucurile, iar unul dintre ei va oferi produse superioare. Din acest motiv, pneurile devin principalul diferenţiator de performanţă în acest caz, în timp ce aerodinamica coboară pe plan secundar.

CÂND PRODUCĂTORII DE PNEURI DAU GREŞ

În ciuda dezvoltării accelerate a tehnologiei şi a numeroaselor posibilităţi de simulare computerizate, există încă situaţii în care pneurile nu sunt suficient de sigure pentru anumite circuite. Cel mai proaspăt exemplu este Marele Premiu al Statelor Unite din 2005, când Michelin a avut probleme de siguranţă cu pneul stanga-spate în primul viraj al circuitului de la Indianapolis.

Acesta avea o încărcare laterală mai mare decât în mod obişnuit, ceea ce a condus la deteriorarea rapidă în virajul respectiv şi a provocat un accident major pentru Ralf Schumacher în a doua sesiune de antrenamente. Întrucât nu a reuşit să găsească o soluţie potrivite nici cu un alt lot de pneuri, producătorul francez a anunţat că nu poate furniza cauciucuri pentru cursă din motive de siguranţă. Întrucât şapte dintre cele 10 echipe erau echipate cu pneuri Michaelin, cursa de la Indianapolis s-a desfăşurat cu numai şase monoposturi, aparţinând echipelor Ferrari, Jordan şi Minardi.

CINE SUNT PRODUCĂTORII CARE AU FURNIZAT PNEURI ÎN FORMULA 1

 

 

Pe parcursul celor 60 de ani de existenţă, Formula 1 a beneficiat de sprijinul a noua producători de pneuri. Iată între ce perioade şi cu ce performante au echipat aceştia echipele de Formula 1:

 

 Producator  Sezoane  Numar curse
 Unic furnizor
 Victorii  Titluri piloti
 Titluri echipe
 Goodyear  1959-1998  494  113  368  24  26
 Bridgestone

 1976-1977

 1997-2010

 244  116  175  11  11
 Michelin

 1977-1984

 2001-2006

 215  0  102  6  4
 Dunlop

 1950-1970

 1976-1977

 175  0  83  8  9
 Firestone  1950-1975  121  11  49  4  3
 Pirelli

 1950-1958

 1981-1986

 1989-1991

 2011-2014

 200  0  44  6  0
 Continental  1954-1958  13  0  10  2  0
 Englebert  1950-1958  61  0  8  2  0
 Avon

 1954-1958

 1981-1982

 29  0  0  0  0

 

  • mad79, miercuri, 09.03.2011 13:42
    ceau

    un articol foarte bun!felicitari Daniel!!!

  • ionut, miercuri, 09.03.2011 14:31
    intrebare pt daniel

    vedem ca pilotii testeaza rand pe rand, asta inseamna ca echipele inca nu au construit si al 2-lea monopost ?

  • Mavric, miercuri, 09.03.2011 14:46
    @ionut

    Nu trebuie sa te gandesti neaparat la asta ci la faptul ca nr.-ul pilotilor se injumatateste si circuitul e mai "curat", echipa avand un singur monopost pe circuit cu totii isi vor indrepta atentia mai usor si mai mult asupra masinii si-a comportamentului ei pe circuit si ar mai fi faptul ca fiecare pilot are un anumit stil de pilotaj si-ar fi posibil ca un pilot sa testeze fiabilitatea iar celalalt rapiditatea monopostului, sau unul sa testeze un update pe o durata lunga iar celalalt un alt update pe o durata asemanatoare. Stilul asta mai permite echipei sa o faca in zile diferite in poate chiar in conditii meteo diferite ceea ce e foarte bun pentru echipa si celor de la Pirelli.

  • daniel.popescu, miercuri, 09.03.2011 15:31
    @ionut

    Pentru reducerea costurilor, echipele au decis in 2009 sa testeze cu un singur monopost in toate zilele de teste de iarna.

  • mad79, miercuri, 09.03.2011 17:10
    salut

    @Daniel te contrazic,regula folosirii unui singur monopost in pre-sezon exista din2007 :)

  • Crisztian, miercuri, 09.03.2011 22:03

    @mad79 si eu stiam la fel si frumos articol

  • daniel.popescu, joi, 10.03.2011 09:16
    @mad79 @Crisztian

    Aveti dreptate, se aplica din 2007. In 2009 si-au interzis testele din timpul sezonului.