PREVIEW F1 2012: Williams - Revoluţia incompletă pentru revenirea în topul Formulei 1
Williams speră să facă uitat sezonul 2011 cu ajutorul noului parteneriat cu Renault pentru motoare şi a noii conduceri tehnice, însă nu are niciun pilot de top experientat.
Cinci. Acesta este numărul de puncte câştigate de Williams în sezonul 2011, unul dintre cele mai slabe din fabuloasa istorie a uneia dintre puţinele echipe independente care au mai rămas în Formula 1.
În acest context, este aproape imposibil ca 2012 să fie un an mai prost pentru Williams, însă ruşinea de a fi cea mai slabă echipă dintre cele tradiţionale trebuie în mod cert să fie spălată.
Pentru a-şi îndeplini însă acest obiectiv, Williams are nevoie de o revoluţie, iar schimbările anunţate de echipa în ultimele luni vin să confirme dorinţa britanicilor de a reveni în elită: Williams va utiliza motoare Renault şi a schimbat dramatic structura de conducere, însă rămâne de văzut dacă plecarea cofondatorului Patrick Head va rămâne fără repercursiuni negative.
OBIECTIVE GENERALE
După un sezon în care a câştigat doar cinci puncte şi a eşuat lamentabil în special în calificări, acolo unde s-a chinuit pentru o poziţie cât mai bună în a doua parte, este greu de spus care va fi obiectivul celor de la Williams în 2012.
Mai rău decât anul trecut nu se poate, însă pe de altă parte Williams traversează de mai mulţi ani o perioadă nefastă, iar această situaţie nu poate fi remediată în numai câteva luni. De aceea, un obiectiv realist pentru Williams poate fi recâştigarea statului de echipă din plutonul de mijloc care să obţină calificări constante în Q3 şi clasări la fel de constante în zona punctelor.
Obiectivul nu va fi însă unul uşor de îndeplinit, întrucât toate echipele prezente deja în plutonul de mijloc au ambiţii majore pentru sezonul următor. Totuşi, dacă va reuşi să se claseze în faţa celor de la Toro Rosso şi Sauber, misiunea britanicilor ar putea fi considerată un mic succes.
MONOPOSTUL FW34
Fără îndoială, principala speranţă a fanilor Williams pentru sezonul 2012 se leagă de noul furnizor de motoare. După doi ani în care a utilizat modestele unităţi Cosworth, Williams a refăcut celebrul parteneriat pentru motoare cu Renault, care i-a adus supremaţia în Formula 1 la jumătatea anilor '90.
Chiar dacă nu sunt cele mai performante motoare (această distincţie este acordată neoficial celor de la Mercedes), Renault reprezintă în mod cert un mare pas înainte pentru Williams, al cărui monopost include celebrul nas coborât generat de noul regulament tehnic.
Noul monopost FW34 a fost realizat de o echipă tehnică complet nouă, întrucât echipa a decis să renunţe la serviciile directorului tehnic Sam Michael. În plus, cofondatorul Patrick Head, care a îndeplinit în ultimii ani funcţia de director al departamentului de inginerie, a decis să se retragă de la echipă pentru a se implica în programul de tehnologie hibridă al celor de la Williams. Astfel, Mike Coughlan, fostul designer-sef al echipei McLaren, cunoscut în special pentru scandalul Spygate din sezonul 2007, a preluat misiunea de a dezvolta un monopost capabil să îndeplinească obiectivele pentru sezonul 2012.
LINIA DE PILOŢI - PASTOR MALDONADO ŞI BRUNO SENNA
Una dintre cele mai titrate echipe din Formula 1 a ajuns în 2012 să mizeze pe doi piloţi care contribuie semnificativ la bugetul anual. Pe de o parte, Pastor Maldonado a avut prestaţii decente anul trecut şi în multe cazuri a reuşit să-l învingă pe coechipierul său Rubens Barrichello, însă cele 35 de milioane de euro "pompate" de sponsorul său, compania petrolieră de stat din Venezuela, au cântărit decisiv, iar păstrarea sa în echipă este de la sine-înţeleasă.
În schimb, echipa a renunţat la veteranul Barrichello cu scopul de a aduce sânge proaspăt şi l-a ales pe conaţionalul său Bruno Senna. Pe parcursul prezenţelor sale sporadice în Formula 1, brazilianul a demonstrat că îşi merită locul pe grila de start, chiar dacă nu este creditat cu şanse să ajungă la valoarea necesară pentru a lupta pentru un titlu mondial.
Şi în cazul său au contat însă decisiv numele şi banii aduşi prin intermediul sponsorilor, astfel că linia de piloţi rămâne cel mai riscant punct în procesul de reconstrucţie al echipei.
PUNCTE FORTE | PUNCTE SLABE |
Noul parteneriat cu Renault pentru furnizarea motoarelor | Absenţa unui pilot de top cu experienţă care să ajute echipa să dezvolte monopostul |
Restructurarea radicală a departamentului tehnic | Dependenţa de banii aduşi la echipa de Maldonado şi Senna prin intermediul sponsorilor |
Acesta este al doilea episod al serialului Preview F1 2012, care va include prezentări zilnice ale fiecărei echipe participante şi a schimbărilor de regulament tehnic, urmând să se încheie cu o avancronică generală a sezonului 2012. Episodul anterior: Caterham.