TOP 10: Cele mai bune momente ale lui Petter Solberg în WRC

Publicat miercuri, 05.12.2012 13:42 de Daniel Popescu

Pe parcursul celor 15 ani petrecuţi în WRC înaintea retragerii anunţate în această săptămână, Petter Solberg a câştigat un titlu mondial, 13 raliuri şi simpatia a milioane de fani.

Petter Solberg şi-a anunţat marţi retragerea cel puţin temporară din Campionatul Mondial de Raliuri, după plecarea celor de la Ford din campionat şi refuzul de a oferi bani pentru a-şi asigura locul la M-Sport, compania care a gestionat programul americanilor în WRC.

Decizia norvegianului în vârstă de 38 de ani va lăsa un gol major în Campionatul Mondial de Raliuri, întrucât acesta este unul dintre cei mai populari piloţi din istoria recentă a competiţiei, pe lângă faptul că a câştigat un titlu mondial în sezonul 2003 şi 13 raliuri pe vremea când concura pentru Subaru.

  • 1998: DEBUTUL ÎN WRC

    Pasionat de mic de maşinile de competiţie, Petter Solberg a debutat în rallycross în ţara sa natală în 1992, la numai trei zile după ce a împlinit 18 ani şi a doua zi după ce a obţinut permisul de conducere. Ulterior a urmat şcoala de piloţi de raliuri a fostului participant în WRC John Haugland, cunoscut şi sub porecla "Domnul Skoda", pentru ca în 1998 să aibă oportunitatea de a debuta în Campionatul Mondial de Raliuri. S-a întâmplat în Suedia, pe zăpadă, în a doua etapă a sezonului, la volanul unui Toyota Celica GT-Four, iar norvegianul s-a clasat doar al 16-lea. Ulterior a luat startul şi în ultima etapă a sezonului din Marea Britanie, însă a abandonat în urma unui accident. În acelaşi an a câştigat însă Campionatul Norvegian de Raliuri şi a intrat în atenţia celor de la Ford...

  • 1999: RECRUTAT DE FORD

    Impresionaţi de calităţile demonstrate de norvegian, Ford i-a oferit un contract pe trei ani ca pilot junior, însă a profitat de accidentul suferit de Thomas Radstrom, unul dintre piloţii titulari, pentru a fi unul dintre cei care pot câştiga puncte pentru echipă. Pe parcursul sezonului el a obţinut însă doar două puncte pentru locul cinci ocupat chiar în Raliul Safari din Kenya, iar în celelalte cinci raliuri în care a luat startul cel mai bun rezultat a fost un loc nouă în Marea Britanie, etapă care avea să devină ulterior cea mai importantă din cariera sa.

  • 2000: ÎNCEPE AVENTURA SUBARU

    Sezonul 2000 a început semnificativ mai bine pentru Solberg. În ciuda a trei abandonuri, el a obţinut alte trei clasări în puncte înainte de a semna un contract cu Prodrive Subaru, profitând de o clauză a contractului şi de faptul că nu participase în toate etapele. Debutul pentru noua sa echipă nu a fost cel mai fericit, norvegianul înregistrând trei abandonuri şi un loc nouă cu Subaru Impreza WRC2000. Primul podium din cariera norvegianului a venit un an mai târziu în Grecia (locul 2) într-un sezon în care i-a cedat numeroase puncte coechipierului său Richard Burns pentru a-l ajuta pe acesta în lupta pentru titlul mondial.

  • 2002: PRIMA VICTORIE

    Ascensiunea lui Solberg în WRC a continuat şi în 2002, sezon pe care l-a început un un loc şase la Monte Carlo cu Subaru Impreza WRC2001 înainte de a trece la noul Subaru Impreza WRC2002 începând cu a treia etapă a sezonului. Au urmat patru clasări pe locul cinci, patru podiumuri în Argentina, Finlanda, Italia şi Australia, iar în Raliul Marii Britanii a obţinut prima victorie din carieră în WRC. Performanţele bune obţinute pe parcursul sezonului i-au permis să termine pe locul doi în clasamentul general cu 37 de puncte, însă la 40 de puncte în spatele campionului Marcus Gronholm, care a cucerit titlul pentru Peugeot.

  • 2003: TITLUL MONDIAL

    Solberg a început sezonul 2003 cu două abandonuri în primele trei raliuri, însă a progresat vizibil pe parcursul anului şi a câştigat Raliul Ciprului şi Raliul Australiei, devenind un canditat la titlul mondial alături de Sebastien Loeb. Un nou abandon în Italia l-a transformat pe Loeb în favorit, însă norvegianul nu s-a dat bătut şi a câştigat etapa din Franţa. Înaintea raliului decisiv din Marea Britanie ocupa locul trei în clasament, însă a câştigat etapa finală şi a devenit campion după ce Carlos Sainz a abandonat. Sebastien Loeb a terminat al doilea, însă rezultatul a fost insuficient pentru a deveni campion, iar francezul a terminat la un singur punct în spatele lui Solberg.

  • 2005: VICTORIA TRISTĂ DIN MAREA BRITANIE

    Solberg a obţinut cinci victorii pe parcursul sezonului 2004, însă aceste performanţe nu au fost suficiente pentru a-l opri pe Loeb să cucerească titlul mondial. Istoria s-a repetat şi un an mai târziu, când norvegianul şi-a trecut în cont alte trei victorii, însă cea din Marea Britanie a avut conotaţii triste. În acel raliu, Michael Park, copilotul lui Marko Martin, a încetat din viaţă, iar Loeb se îndrepta spre o victorie care i-ar fi asigurat matematic titlul mondial. Pentru a evita sărbătorirea titlului în astfel de circumstanţe, pilotul Citroen a fost foarte lent pe ultimele probe şi i-a permis lui Solberg să câştige raliul şi să amâne adjudecarea titlului mondial. Aceasta avea să rămână însă şi ultima victorie a lui Solberg în WRC.

  • 2006-2008: PERIOADA DE REGRES DE LA SUBARU

    După titlul din 2003 şi cele două clasări pe locul doi în 2004-2005, Petter Solberg a cunoscut o perioadă de regres în ultimii trei ani petrecuţi la Subaru. Nu numai că nu a mai câştigat raliuri, dar prezenţele sale pe podium au devenit din ce în ce mai rare. În contextul dominaţiei autoritare a lui Loeb, norvegianul a obţinut doar patru podiumuri în 2006, două în 2007 şi unul singur în 2008, în Raliul Greciei, chiar dacă Subaru Impreza WRC2008 i-a oferit numai clasări în puncte în a doua parte a anului. În luna decembrie a aceluiaşi an, Subaru şi-a anunţat retragerea din campionat.

  • 2009-2011: PILOT PRIVAT PENTRU CITROEN

    Pasiunea pentru raliuri l-a determinat pe Solberg să continue participarea în WRC, însă misiunea nu a fost deloc uşoară: a investit mulţi bani în propria echipă şi în achiziţionarea de maşini Citroen, care teoretic îi ofereau acelaşi echipament cu care concura şi Loeb. Norvegianul a început cu Citroen Xsara WRC, care i-a oferit două podiumuri în 2009, însă cel mai bun sezon ca privat avea să fie 2010 cu Citroen C4 WRC: opt podiumuri în 13 raliuri şi un singur abandon i-au permis să termine sezonul pe locul trei în clasamentul general. A urmat un sezon 2011 cu numai două podiumuri la finalul căruia norvegianul anunţa că nu mai este capabil să continue ca pilot privat.

  • 2012: REVENIREA LA FORD

    Profitând de plecarea lui Mikko Hirvonen la Citroen, Solberg a semnat un contract cu Ford, revenind astfel într-o echipă de uzină pentru prima oară după 2008. Sezonul nu a decurs însă aşa cum se aşteptau fanii: chiar dacă debutul a fost promiţător cu trei podiumuri în patru raliuri, în următoarele nouă raliuri a mai obţinut această performanţă de numai două ori şi a terminat sezonul doar pe locul cinci în clasamentul general. La scurt timp, Ford a anunţat că se retrage din campionat, iar la începutul lunii decembrie Solberg a dezvăluit că anul viitor nu va participa în WRC pentru că a refuzat să-şi plătească locul la M-Sport.

  • CUVINTE DE RĂMAS-BUN

    "Sunt recunoscător şi fericit pentru ceea ce am experimentat pe parcursul celor 15 ani în WRC. Acum este chiar trist, pentru că mi-ar fi plăcut să mai concurez câţiva ani, dar realizez că anul viitor nu va exista un program WRC pentru mine. Am spus că doresc să pilotez gratis, dar în acest moment nu vreau să plătesc pentru a concura" - Petter Solberg.

    "Va fi ciudat să începem un sezon de WRC fără niciun Petter Solberg în parcursul de service. Îi voi simţi lipsa atât la nivel personal, cât şi la nivel profesional" - Malcolm Wilson, şeful M-Sport.

Mai departe...