15 lucruri pe care nu le ştiai despre accidentele auto

Publicat joi, 22.11.2012 16:31 de Bogdan Mirică

Automarket publică astăzi o statistică neagră a accidentelor auto din lume şi din ţara noastră. Ele oglindesc cât de prost stă România la capitolul prevenirea tragediilor rutiere.

Spre sfârşitul lunii aprilie încercam să atragem atenţia şoferilor neatenţi despre pericolele la care se expun în fiecare zi când răsucesc în contact cheile maşinii. Reportajul de atunci a stârnit multe comentarii, aşa că ne-am gândit să revenim astăzi cu date îngrijorătoare privind accidentele de circulaţie petrecute în ţara noastră, dar şi la nivel mondial.

Haosul rutier din ţara noastră ne aşează în coada clasamentului european când vine vorba de progrese la capitolul ”Reducerea accidentelor rutiere”. Cu toate acestea, potrivit Poliţiei Rutiere, de la începutul lunii ianuarie până în prezent s-a înregistrat o uşoară scădere a fatalităţilor rezultate din accidente rutiere. Singura excepţie o face luna în curs, când numărul deceselor a consemnat o uşoară creştere, semn că am intrat în sezonul rece, iar condiţiile de trafic pun deja probleme şoferilor.

Un seminar organizat de Global Road Safety Partnership (GRSP) la Bucureşti a înşirat în faţa presei autohtone o serie de cifre îngrijorătoare privind victimele accidentelor de circulaţie. Ele au fost rezumate în cele 15 statistici negre de mai sus.

  • 1.5 milioane de oameni mor în fiecare an în accidente de circulaţie

    Vă amintiţi cu toţii de cutremurul devastator petrecut în 2010 în Haiti? Nu mai puţin de 250.000 de oameni au murit în urma catastrofei naturale. Evenimentul a atras atenţia întregului mapamond şi a generat donaţii de miliarde de euro. Dacă facem un calcul simplu, numărul oamenilor care mor în accidente de circulaţie în fiecare an, la nivel global, este echivalentul a şase cutremure ca cel din Haiti. Dacă mai luăm în calcul şi faptul că 50 de milioane de oameni sunt răniţi în accidente de circulaţie, statistica devine şi mai sumbră.

    sursa foto

  • Accidentele de circulaţie, principala cauză a decesului infantil

    Potrivit Federaţiei Internaţionale a Crucii Roşii, accidentele de circulaţie sunt principala cauză a morţii pentru copii cu vârsta cuprinsă între 10 şi 19 ani.  În cazul celor cu vârste cuprinse între 4 şi 9 ani, este a doua cauză răspunzătoare pentru deces. De asemenea, potrivit unui studiu european, 4180 dintre copiii cu vârste cuprinse între 5 şi 14 ani au murit în urma rănilor provocate de accidente de circulaţie. În intervalul de vârstă 15-29 de ani, 39.300 de tineri mor din aceeaşi cauză.

    sursa foto

  • Pagubele accidentelor de circulaţie la nivel global: 514 miliarde de dolari

    Accidentele de circulaţie nu înseamnă doar pierderi de vieţi omeneşti, ci şi pagube materiale însemnate. La nivel global, potrivit unui studiu întocmit de Banca Mondială, în 2009 s-au irosit nu mai puţin de 514 miliarde de dolari. În topul celor mai risipitoare ţări s-a aflat, după cum probabil intuiaţi, Rusia, cu 34 de miliarde de dolari. A urmat la mare distanţă Turcia cu 14 miliarde de dolari şi Polonia cu 10 miliarde. România nu a fost departe, pagubele înregistrate de ţara noastră fiind evaluate la 4.1 miliarde de dolari.

    sursa foto

  • România nu face progrese în reducerea numărului de accidente

    În România nu s-au schimbat foarte multe în ultimul deceniu. Traficul a rămas la fel de prost, ba chiar s-a înrăutăţit. Iar asta se vede în sondaje. Potrivit unui studiu european, în intervalul 2001-2011 ţara noastră deţine penultima poziţie în topul statelor care au făcut progrese în reducerea numărului de fatalităţi din accidente rutiere. Mai prost ca noi stă doar Malta. Mai rău decât atât, România este pe ultima poziţie în topul statelor care au redus numărul de persoane rănite în accidente rutiere, tot în intervalul 2001-2011.

    sursa foto

  • ROMÂNIA 2001-2011: Aproximativ 2774 de oameni au murit în fiecare an în accidente rutiere.

    Statistica accidentelor rutiere petrecute în ultimul deceniu este tot mai neagră în România. Între 2001 şi 2012 media deceselor cauzate de astfel de accidente este de 2774 de persoane. În aceste condiţii se estimează că 27.737 de persoane au murit în accidente de circulaţie în ţara noastră din 2001 până în anul acesta. E ca şi cum oraşul Sebeş şi locuitorii săi ar fi fost şterşi de pe harta României.

    sursa foto

  • 1.5 milioane de români afectaţi de decesul unui cunoscut în accident rutier

    Decesul unei persoane într-un accident rutier afectează şi persoanele din jur. Vă gândiţi, poate, doar la familia victimei, însă şocul merge mult mai departe. potrivit unui studiu al Uniunii Europene, decesul unei persoane afectează până la 70 de oameni. Asta înseamnă că decesul celor 27.737 de români a afectat aproximativ un milion şi jumătate de români.

    sursa foto

  • 77.709 persoane au fost rănite în accidente rutiere în ultimul deceniu

    Pe lângă numărul mare de fatalităţi, în intervalul s-au înregistrat şi foarte mulţi răniţi. Mai exact 7770 în medie, în fiecare an. Asta face ca din 2001 până în prezent să existe 77.709 răniţi în urma accidentelor rutiere. Cam cât populaţia municipiului Bistriţa.

    sursa foto

  • România: Pagube de 50.1 miliarde de euro în ultimul deceniu

    Pierderile economice în intervalul 2001 şi 2011 au fost extrem de mari. Câte 5.1 miliarde de euro în fiecare an, adică cam cât a plătit Volkswagen pentru restul de 50.1% din acţiunile Porsche. În total s-au pierdut 50.1 miliarde de euro în intervalul 2001-2012. Estimările au fost făcute de Uniunea Europeană, care a calculat valoarea unei vieţi omeneşti la 1.84 milioane de euro. Pierderile din ultimul deceniu sunt impresionante dacă stăm să ne gândim că ele ar fi putut servi la construirea a peste 20 de stadioane de talia Arenei Naţionale.

    sursa foto

  • EFECTELE CRIZEI: Numărul deceselor în 2011, mai mic decât cel din 1990.

    Criza a avut şi efecte pozitive. Cel puţin dacă ne uităm la statisticile deceselor înregistrate în accidente rutiere. În 2008, atunci când economia era în plină creştere, în România se înregistrau 3065 de decese. Trei ani mai târziu, adică în 2011, atunci când criza îşi făcuse simţită prezenţa, numărul deceselor scăzuse la 2015, cu 34% mai puţin. Potrivit rapoartelor Poliţiei Române, numărul fatalităţilor înregistrat în 2011 era mai mic decât cel înregistrat în 1990.

    sursa foto

  • 5.4 milioane de maşini circulă în prezent în România

    În România, numărul maşinilor aflate în circulaţie se află în continuă creştere, chiar dacă piaţa auto scade vertiginos în ultimele luni. Asta face ca în prezent, în ţara noastră cu doar 500 de kilometri de autostradă, să existe 5.4 milioane de maşini în circulaţie. De asemenea, din totalul populaţiei autohtone, 6.3 milioane deţin permis de conducere. Practic, 1 din 3 români deţine dreptul de a conduce un vehicul pe drumurile publice.

    sursa foto

  • Poliţia a acordat 2.9 milioane de amenzi în 2011

    Mulţi sunt de părere că Poliţia Rutieră nu îşi face datoria. Adevărat doar într-o mică măsură. Chiar şi cu poliţişti corupţi, care acceptă mită, numărul amenzilor acordate anul trecut a fost de 2.9 milioane. Asta înseamnă jumătate din numărul celor care au permis în România. Vă daţi seama care ar fi fost numărul real al contravenţiilor dacă am elimina fenomenul de corupţie?

    sursa foto

  • Românii nu îşi plătesc amenzile

    În condiţiile în care doar anul trecut au fost aplicate 2.9 milioane de amenzi, ne-am fi aşteptat ca la bugetul de stat să se strângă ceva bani, care mai apoi să fie reinvestiţi în educaţie rutieră. Aiurea. Din cele aproape 3 milioane de contravenţii, doar 25% au fost plătite.

    sursa foto

  • Renault donează maşini de test pentru ca SMURD-ul să exerseze situaţii de descarcerare

    Dacă nu putem preveni foarte multe accidente, avem măcar o forţă de intervenţie rapidă, extrem de importantă în salvarea vieţilor omeneşti. SMURD. Echipajele se antrenează mult timp înainte de a ajunge pe teren. Grupul Renault întinde o mână de ajutor organizaţiei şi donează maşinile care au ieşit din perioada de testare. Automobilele sunt apoi distruse pentru ca angajaţii SMURD să efectueze exerciţii de descarcerare.

    sursa foto

  • Prima campanie rutieră din Franţa a demarat în anul 1900. În România în 2006

    Ştim cu toţii cât de departe suntem de lumea civilizată când vine vorba de kilometri de autostradă. Suntem însă în urmă cu aproape 100 de ani şi când vine vorba despre campanii de siguranţă rutieră. În Franţa, Michelin organiza prima campanie de acest gen în anul 1900. În România, cea mai veche campanie de acest gen datează din 2006. O vedeţi şi acum pe mai multe panouri din ţară: ”Stop Accidentelor. Viaţa are prioritate.”

    sursa foto

  • În Bucureşti se fură 2500 de capace de canal pe an

    Ştim cu toţii cât este de periculos furtul capacelor de canal. Cu toate acestea nu se face nimic în acest sens. În ultimul an, în Capitală, potrivit unui raport al ApaNova, s-au furat 2500 de capace de canal. Asta înseamnă aproximativ 3% din totalul celor 90.000 de canale acoperite din Bucureşti.

    sursa foto

Mai departe...
  • CM, joi, 22.11.2012 16:36

    Mama ce nenorocire!... :(

  • antonny, joi, 22.11.2012 17:17

    totul din inconstienta conducatorilor auto si a celor ce ne conduc .....

  • MCD, joi, 22.11.2012 17:25

    fiecare trebuie sa "se care" din ceva, soarta

  • McLaren, joi, 22.11.2012 17:37

    Infrastructura deficitara are si ea o mare parte fin vina. Netrasari de benzi, indicatoare lipsa, gropi in asfalt, lucrari nesemnalizate si animale pe sosea. Viteza unor inconstienti si manevrele la limita sustine de masini puternice precum si lipsa de constiinta deasemenea.

  • verde, vineri, 23.11.2012 09:58

    @ Bogdan Mirica si Automarket: Politia Rutiera nu isi face datoria, nu le mai cautati scuze! Daca vreti sa va mai jucati putin cu cifrele, hai sa zicem asa: 5,4 milioane de masini un numar aleatoriu de zile cand o masina iese pe strada: 200 de zile pe an, sa zicem rezulta 1,08 miliarde incalcari posibile ale legii Daca facem raportul intre amenzi si incalcarile posibile 2,9 milioane / 1,08 miliarde = 0,27% Asa ca Politia Rutiera nu face niciun rahat... Nu stiu ce procent din incalcarile astea posibile sunt incalcari probabile, dar stiu ca eu nu am mai luat o amenda de un an jumate si merg mai tot timpul cu 45 km/h peste viteza legala.

  • JP, vineri, 23.11.2012 13:39

    E adevara ca si oamenii sunt nebuni, dar infrastructura poarta principala vina. Daca am avea numai autostrazi ca in Germania nu ar mai fi depasiri periculoase, intrari pe contrasens, iesiri de pe drum in pom ... si alte genuri de accidente care se lasa cu morti.

  • Dj D, vineri, 23.11.2012 13:53

    Mai terminati dracului cu autostrazile ...voi nu sunteti capabili sa respectati niste restrictii si vreti autostrazi...... Daca am avea autostrazi ce am rezolva??? Recunosc ca te-ai deplasa mult mai rapid....dar odata cu autostrazile apar si accidente mult mai grave... Parerea mea este ca nu conteaza daca am avea autostrazi sau nu ...atata timp cat exista soferi care habar n-au pe ce lume traiesc , si isi risca viata in tot felul de depasiri si multe alte chestii ....nu vor disparea accidentele ... Primul pas spre disparitia accidentelor ar fi ca permisul de conducere sa nu se mai obtina asa usor , si de la o varsta asa de mica ....parerea mea ;)

  • antonny, vineri, 23.11.2012 17:57

    @djd.....omule nu sti ce inseamna transport ,dam din gura dar nu gandim .... pentru tine poate nu conteaza dar pentru altii conteaza timpul,banii si afacerile

  • xfg, vineri, 23.11.2012 23:57

    o sa incerc sa-mi exprim pct-ul de vedere prin prisma experientei si nu a povestilor"la gura sobei"...alaltaieri drum de timisoara ,ieri bucuresti,azi tocmai sosit de la timisoara din nou(luna asta cred ca "bat"5000km,ca-n anii buni )...ce am observat:la anumite ore pur si simplu infrastructura nu e capabila a absorbi traficul in conditii de siguranta(ca sa va dati seama cum e:de la mine din oras pina la tm sint 237km pe care-i faci in 2h si 40 min sau 4h??!!!)zice cineva ca politia nu-si face datoria...eu zic:TOTAL FALS... pe un drum, loc de domiciliu-bucuresti statia radio urla in continuu:radar in loc x,isctr in loc y,rar in loc z etc etc...politia sta cu radare montate pe masini logan mcv,pe logan normal,pe logan fara insemne ale politiei,pe solenza fara insemne ale politiei etc etc..iau si de pe loc si din mers ,cum pot si ei...(deci faza cu politia e scoasa de soferii de duminica care scot si ei masina pina la piata si retur)....bun de ce nu sintem prinsi;pt ca pur si simplu ne-a intrat "slalomul in singe",in fata statiilor cb radarul e aproape inutil(numai daca dormi la volan esti prins) si nu in ultimul rind cred ca isi dau si ei seama ca nu-ti poti face job-ul sau afacerile daca faci 24 de h pina la bucuresti ...din pacate razboiul politist -sofer e total(cine are cb stie cum se umple frigiderul politistului vazind cu ochii)si asta nu se va rezolva decit printr-o INFRASTRUCTURA corespunzatoare(autostrazi, latirea drumurilor etc) si nu in ultimul rind prin inlaturarea stresului de la volan(ddat de conjucturi economice si personale)...sper ca n-am plictisit

  • retg, sâmbătă, 24.11.2012 00:03

    apropo toata compasiunea pt cei decedati si rudele acestora,dar cum zicea si brucan in fiecare an se naste o tara cu 20mil de locuitori(referindu-se la sporul natural al populatiei la nivel mondial)...asa ca tambalaul o sa fie si mai mare

  • ccmax, sâmbătă, 24.11.2012 16:16

    Interesanta statistica dar nu avem nevoie de ea ca sa intelegem unde suntem. Trebuie doar sa ne amintim de: 1. nenea instructorul care era mai preocupat de consumul de benzina dacet sa ma invete ceva... 2. nenea politistul care sta la vanatoare si numeste asta preventie... 3. cum se ia ITP-ul in unele cazuri... 4. cand a fost ultima data la verificat reglajul farurilor... 5. relativitatea unei linii continue.... 6. de mine si de tine cand ne grabim dimineata la munca si este coada la intersectie... 7. etc. Toate astea adunate, au ca rezultat situatia actuala. Si inca ceva... Nu va mai luati de politie ca nu isi face treaba... Voi stiti cat de greu se vede traficul cand stai cu radarul in boscheti?!?

  • astra, sâmbătă, 24.11.2012 21:10

    Apropo de capace de canal! Cand le-or face din ciment nu le va mai fura nimeni! Pana atunci... sa ne traiasca conationalii!

  • LauCalin, duminică, 25.11.2012 12:56

    Eu nu am inteles niciodata de ce sa mergem cu viteza, mai ales cand nu e cazul si nu avem unde? Personal fac tot posibilul sa plec la drum mai devreme cu o jumatate de ora macar, odihnit, si sa merg cu 90-100 decat sa gonesc "pe soseaua mea" cu 120-130 km/h. te grabesti sa ajungi mai repede? Mergi cu avionul. Si apropo de politisti. spunea cineva ca isi fac treaba. as vrea sa-i ofer un exemplu cum ca se inseala, chiar in ceea ce priveste E70 dintre Lugoj si Timisoara. ca tot cunoaste zona. Acum 2 luni am fost cu masina la Timisoara. Aveam 100 km/h si toti ma depaseau de parca zburau. Tie ti se pare normal ca politia sa se faca "ca ploua"? Am intalnit radare si nicio masina oprita. Parerea mea este ca principalele cauza ale accidentelor sunt drumurile proaste, neatentia, oboseala si adrenalina unor flacai. Ah, si inca ceva: orice ar fi eu zic ca niciodata sa nu te urci nervos sau frustrat la volan. asta poate duce la condus agresiv. Sau daca te calca pe bec unul din cei mentionati mai sus, eu zic ca tot ce tre' sa faci e sa te calmezi. daca nu se poate usor, tragi 5 min pe dreapa... o cafea, o tigara... Ah, si vorbesc la telefon doar cu hands free. Concluzia? Niciodata nu era sa omor pe nimeni sau sa fac accident. altii insa, erau sa ma omoare din cauzele de mai sus.

  • 3d66, duminică, 25.11.2012 19:28

    @laucalin:vesnica confuzie intre "soferii de duminica "si cei care au cu adevARAT nevoie de masina ...cind aflu unde-i radarul merg cu 100 pina-n ultima curba inainte de a da nas in nas cu radaru reduc ...o sa te mai invechesti si o sa vezi (ca- problemele de fizicz) ca viata nu se desfasoara "in conditii de laborator"...la multi km fara ev rutiere

  • 3d66, duminică, 25.11.2012 19:29

    si e adevarat nu intelegi multe

  • bbbobbbo, luni, 27.05.2013 17:41

    @3d66 ce intelegi tu prin a avea nevoie "cu adevarat" de masina? Si eu am nevoie de masina cu adevarat, sa-mi duc copii, sa car marfa (pe care nu o pot face cu bicicleta sau ratb-ul etc. etc.) - dar asta nu inseamna sa pun viata altora in pericol. Zilnic merg cu masina, astea sunt conditiile de la noi, iar solutia nu este sa calcam acceleratia sau sa mergem ca la raliu pe stradutele cu 30 km la ora dintre blocuri, daoar ca sa taiem traficul de pe bulevard. Ma lasi cu tampenia asta cai nevoie cu adevarat de masina, fa-te sofer de vehicul cu prioritate, altfel respecti regulile cum ar trebui s-o faca toti, si nu sa-ti fie frica ca te da seful de livrari afara ca nu ti-ai facut norma.

  • bbbobbbo, luni, 27.05.2013 17:42

    *copiii