19 accidente grave pe zi in Romania
Prima Saptamana Mondiala ONU de Siguranta Rutiera are menirea de a preveni accidentele rutiere.
Circa 2,1% din decesele globale sunt cauzate de accidentele rutiere. Alte cateva milioane sunt ranite si deseori raman cu dizabilitati pe viata. In jur de 85% dintre decesele in urma accidentelor rutiere au loc in tari cu venituri reduse sau medii, la un cost de 1-1,5% din PIB anual.
„Prima Saptamana Mondiala ONU de Siguranta Rutiera este o
oportunitate importanta pentru imbunatatirea sigurantei a sute de
milioane de tineri care calatoresc pe drumurile din intreaga lume in
fiecare zi. Accidentele rutiere ucid anual aproape 1,2 milioane de
persoane in intreaga lume si ranesc alte cateva milioane. Accidentele
rutiere reprezinta a doua cauza de mortalitate pentru persoanele intre
5-25 de ani, avand un impact devastator asupra familiilor si
comunitatilor
In Europa, viteza excesiva cauzeaza 11.000 de decese pe an, iar consumul de alcool si nepurtarea centurii de siguranta alte 10.000 de decese pe an fiecare. Analize recente realizate de OMS arata ca, fara interventii care sa scada incidenta accidentelor, numarul deceselor si al persoanelor cu dizabilitati va continua sa creasca in urmatoarele trei decade, pana in anul 2030 accidentele rutiere devenind a opta cauza de deces la nivel mondial.
In Romania, in 2006 s-au produs in medie 19 accidente grave pe zi si au avut ca rezultat aproape 2500 de morti si peste 5400 de raniti. Statistici ale Inspectoratului General al Politiei Rutiere arata ca ziua in care se produc cele mai multe accidente in Romania este vinerea, iar intervalul orar cu incidenta maxima a accidentelor este 17.00 – 18.00.
Cu toate acestea, accidentele rutiere sunt previzibile si pot fi prevenite. Multe tari au redus drastic numarul de accidente, precum si frecventa si gradul de ranire in urma accidentelor rutiere prin abordarea unor subiecte cheie. Interventiile care s-au dovedit a fi fost eficiente au vizat: depasirea limitelor de viteza (s-a aratat ca reducerea vitezei medii de rulare cu 1 km/h a dus la scaderea accidentelor fatale cu 4-5%), sofatul in stare de ebrietate, purtarea centurilor de siguranta (centurile de siguranta pot reduce riscul vatamarii cu 40-50% si riscul de deces cu 40-60%).
Daca ranitii din accidentele rutiere ar fi dusi in cel mai scurt timp la cel mai apropiat spital, mortalitatea ar fi redusa cu 25 %.
Soselele romaniei sunt extrem de inapoiate. Multi se bucura cand vad asfalt nou si frumos dar nu isi dau seama ca impart acel asfalt cu oameni pedestri, animalele locale si "vehicole" din trecut motorizate cu animale. (cai, boi, magari) Soferi sunt intr-o stare nervoasa extrema si de educatie rutiera ce lasa de dorit. Pietoni nu sunt nici ei mai rasariti si mai este si un val de tineri calare pe "pocket rocket" pe doua roti. Acest amestec pe o bucatica mica de asfalt duce la multe vieti sacrificate. Un politist iesit la pensie imi spunea ca intentionat nu iese pe strada in orele/zilele de varf ca sa se protejeze si ca sa nu mai adauge si el la aglomeratie.