20 de ani fără Ayrton Senna: cei patru ani de rivalitate cu Michael Schumacher

Publicat miercuri, 30.04.2014 20:00 de Daniel Popescu

La 20 de ani de la decesul dramatic al lui Ayrton Senna, Automarket îţi prezintă povestea rivalităţii pe care îndrăgitul pilot brazilian a avut-o cu un alt titan al Formulei 1, Michael Schumacher.

Asemănările sunt izbitoare. Amândoi au câştigat puncte în a doua şi a treia cursă a carierei. Amândoi au urcat pe podiumul de premiere în primele 10 curse. Amândoi au obţinut o victorie în primele 20 de Mari Premii ale carierei.

Şi totuşi, cu greu ai putea găsi doi piloţi mai diferiţi printre cei 845 de piloţi care au concurat pe parcursul istoriei în Formula 1.

“Ayrton Senna concura cu inima şi sufletul. Michael Schumacher concura cu capul şi era mult mai calculat”, este caracterizarea succintă făcută de fostul campion mondial Damon Hill, cel care a fost coechipierul brazilianului în 1994 şi unul dintre rivalii germanului pe parcursul anilor ‘90.

Contextul istoric al intersectării

Senna şi Schumacher s-au intersectat în Formula 1 în numai patru sezoane, în stadii complet diferite ale carierelor, începând din august 1991.

La vremea respectivă, Senna era pe val după titlurile mondiale cucerite pentru McLaren în 1988 şi 1990 şi începuse campania din 1991 cu patru victorii consecutive. La polul opus, Schumacher primea o şansă nesperată să debuteze în Formula 1 pentru Jordan după ce Bertrand Gachot, unul dintre piloţii echipei, fusese arestat în urma unei altercaţii cu un taximetrist din Londra. 

▶ Poveştile Formulei 1: Debutul lui Michael Schumacher în Formula 1

Prin urmare, ar fi nedrept să facem o comparaţie strict bazată pe cifre între performanţele lor pe parcursul celor patru ani, însă cei doi mari campioni ai Formulei 1 au oferit fanilor şi momente tensionate care, peste ani, aveau să capete o însemnătate şi mai mare în contextul sfârşitului prematur al brazilianului.

1992. Tânărul Michael Schumacher ascultă sfaturi de la Ayrton: "Înainte de a face atât tam-tam, vino şi vorbeşte cu mine".

Transferul la Benetton: primul contact de la distanţă

Schumacher a fost nevoit să abandoneze în primul tur al cursei sale de debut de la Spa-Francorchamps din cauza unei defecţiuni la ambreiaj, însă performanţa din calificări, acolo unde obţinuse locul şapte pe grila de start, dar şi rezultatele sale anterioare din cursele de sportscar au atras inevitabil atenţia rivalilor.

Flavio Briatore, aflat la vremea respectivă la conducerea echipei Benetton, a profitat la maxim de faptul că Schumacher semnase un contract pentru numai o cursă cu Jordan. “Briatore a ştiut că Schumacher ar putea fi cel mai bun şi a construit o echipă în jurul lui la Benetton”, scria Kevin Eason în publicaţia britanică The Times într-un articol din 2005.

Decizia lui Briatore de a-l angaja pe Schumacher l-a înfuriat însă tocmai pe Senna, întrucât germanul i-a luat locul lui Roberto Moreno. Cine era Robert Moreno? Nimeni altul decât brazilianul care a obţinut un loc la Lotus în 1983 chiar în detrimentul unui Senna care, la acea vreme, nu reuşise să impresioneze echipa britanică în teste.

De la stânga la dreapta şi de sus în jos: Brundle, Alboreto, Mansell, Patrese, Schumacher,Senna, Boutsen, Berger, Bernie Ecclestone, Alessi şi Capelli

Monza 1991: primul duel pe circuit

Câteva zile mai târziu, Senna şi Schumacher s-au intersectat pe circuit în circumstanţe speciale. Brazilianul lupta pentru victorie cu Nigel Mansell şi Ricardo Patrese de la Williams, iar după intrarea la boxe a revenit pe locul cinci.

Pilotul echipei McLaren l-a ajuns rapid din urmă pe Schumacher, iar ceea ce a urmat au fost cinci minute de spectacol: brazilianul a încercat să-l depăşească, însă a pierdut timp din cauza lui Olivier Grouillard, un pilot întârziat cu un tur. După ce a reuşit să treacă de acesta, Senna s-a apropiat rapid de Schumacher şi l-a depăşit cu mare uşurinţă.

La 20 de ani de la moartea lui Senna, într-o perioadă în care însuşi Schumacher luptă pentru viaţa sa după un grav accident suferit la schi la sfârşitul lunii decembrie a anului trecut, rămânem încă cu un mare regret: nu vom şti niciodată care ar fi fost rezultatul unei lupte directe pentru titlul mondial între Senna şi Schumacher. Nu vom şti niciodată cum ar fi evoluat războiul psihologic între cei doi, cum s-ar fi desfăşurat duelurile de pe circuit cu o astfel de miză sau cum ar fi evoluţia relaţia lor în afara circuitului.

Tot ce ştim este că Schumacher şi Senna sunt doi dintre cei mai buni piloţi pe care i-a avut vreodată Formula 1. Iar cifrele seci, dar reale, ale performanţelor obţinute pe parcursul celor 41 de curse în care au concurat împreună demonstrează din plin acest lucru:

Statistici Ayrton Senna Michael Schumacher
Numar de curse comune 41 41
Mai bun pe grila decat adversarul 30 11
Mai bun in cursa decat adversarul 20 21
Victorii 10 5
Pole position-uri 8 0
Podiumuri 19 20
Fastest Laps 4 9
Curse in puncte 25 26
Puncte 158 139
Monza 1992. Cei doi mari campioni celebrează unul dintre podiumurile comune.
  • ., miercuri, 30.04.2014 21:15

    Senna era bun dar si mare fandosit. Nu suporta sa aibe rival. S-a certat cu multi piloti, din cauza statutului pe care il avea atunci in F1 i se parea ca are dreptul sa sara la bataie cu Irvine si altii. Modalitatea asta de a aborda alti piloti dupa curse mi se pare tare damboviteana. In rest numai de bine. Dupa el s-a luat Alonso, imediat dupa 2006 a inceput sa joace rolul de mare fandosit cu multe ifose. Numai ca a fost imediat pus la punct anul urmator. Si ca sa fie si mai fandosit decat Senna a incercat sa prosteasca lumea ca (vorba lu' Leana) "exista o explicatie"

  • jumbo1974ro, miercuri, 30.04.2014 22:45

    Eu consider ca Senna era un pilot adevarat. Pe pista concura cum spunea si Hill, cu inima si sufletul. Din anumite motive pot intelege foarte bine ce inseamna asta. Stia care sunt limitele normale, dar stia exact care sunt limitele extraordinare si cum sa te duci pana la acea limita. A avut noroc si cu o perioada buna a Formulei 1 in care pilotul conta foarte mult intr-o intrecere sportiva, o era in care pilotul putea sa foloseasca instinctele fără ca regulamentul sa il blocheze. Pe pista, Senna era maestrul pole position-urilor tocmai pentru ca exploata mai bine ca oricine conditiile date. Senna era un maestru al depăsirilor spectaculoase, gasind portitele cat de ascunse ar fi fost, de asemeni era un magician in apararea pozitiei, chiar daca tehnic era inferior fata de urmaritor. In zilele noastre aceste manevre sunt interzise din radacina si e mare pacat. Vettel, Hamilton, Alonso, Hulkenberg, Ricciardo, Massa, si altii au samanta agresivitatii in limite sportive, dar sunt limitati in le infrana frustrati. In afara pistei Senna era sufletul intregului paddock, stiind sa insufleteasca si sa intoarca intreaga opinie la nevoie. Avea dreptul sa refuze un microfon cand voia intimitate, si totusi era respectat de sefii de echipa, de ceilalti competitori, de stafful F1 de la Bernie la Medicu sportiv, era respectat inslusiv de rivalii directi cu care se certa deschis, tocmai pentru ca aceasta era viata lor. Dar totusi respectul era imens ... si sincer foarte justificat.

  • dany, miercuri, 30.04.2014 22:48

    Ce nu spuneti voi aici este ca in 1992 Honda a pierdut dulelul cu Renaul si s-a retras la sfarsitul sezonului. Echipa de casa a motoristului Ford era Benetton care in sezonul urmator (1993) a oferit motoare si echipei McLaren. Numai ca Benetton beneficia de ultima specificatie... se vb de un motor cu deschidere pneumatica a supapelor in timp ce McLaren se multumea cu motorul de ”client” cu sistem de actionare a supapelor mecanic. Pe de alta parte e greu de crezut ca Senna nu ar fi castigat campionatul in 1994 daca ne aducem aminte ca in a doua jumatete a sezonului Schumacher a a vut un regres si daca luam in considerare faptul ca Hill (care parea o umbra fara carisma si lenta pe langa coechipierul Senna) a terminat la un singur punct de german...

  • hasu, miercuri, 30.04.2014 23:55

    Hill a terminat la un punct in spatele lui Schumacher,dar Hill a fost lovit intentionat de neamt.Una din chestiile nesportive din cariera lui pentru care l-am urit !!!

  • @mamo jumbo, joi, 01.05.2014 01:41

    de era aia spui tu ca "o era in care pilotul putea sa foloseasca instinctele fără ca regulamentul sa il blocheze"? Era era cu suspensii active care ajutau mult pilotul. Si Senna de cate ori era altul mai rapid decat el, indiferent de motive, il cauta dupa cursa sa il puna la punct, adica ce nu a putut face pe pista sa faca in padok, ca deh, asa era "sufletul" lui. Avea si cu cine sa se ia la harta ca pilotii in general is la vreo 60 de kg. Daca dadea de unu mai solid isi lua si o bataie daca nu cumva era las si de ala nu se lua. Comportamentul asta e prostie crasa nu atitudine de mare campion

  • sina, joi, 01.05.2014 01:45

    sena era pe picior de plecare din F1 oricum. Il batea Hill daca mai ramanea. In afara de asta, nu putem fi siguri cum ar fi aratat masina aia Williams dezvoltata de Senna si nu de Hill... adica putea fi mult mai proasta

  • flo, joi, 01.05.2014 09:54

    Ma intreb oare sina,ce performante a avut Hill in formula 1?

  • flo, joi, 01.05.2014 09:58

    @jumbo,@dany,perfect de acord cu ce ati spus voi vreau sa adaug faptul ca Senna a obtinut aceste performante in doar 9 sezoane si 2 curse.

  • razvanis, joi, 01.05.2014 10:22

    Typo, 1994 in loc de 2014 " Cine ştie ce ne-ar fi putut aduce sezonul 2014? "

  • stirbtu, joi, 01.05.2014 11:52

    astia care comentati va uitati si la fimuletele astea de mai sus? Cred ca nu, altfel numai un orb nu poate vedea ca Schumacher nu doar ca ii punea probleme lui Senna, era mai bun, mai rapid, mai precis. Chiar Senna a recunoscut ca a vazut ceva deosebit in stilul dui Schumacher, ceva ce a incercat sa copieze. Ori tu mare campion deja format daca vrei sa copiezi un incepator inseamna ca incepatorul ala are ceva mai bun. Dar nu e nevoie sa fie Schumacher recunoscut asa cum merita. O vor face altii in viitor, altii care nu vor ignora numarul imens de curse stralucite pe care le-a facut Schumacher in ere diferite ale F1

  • Singaporezul, joi, 01.05.2014 14:22

    Cea mai trista zi din motorsport,pt.mine cel putin.Da, a fost o lupta tare intre doi superpiloti.Care a fost mai mare?Senna,bineinteles.Magie pe pista.

  • bisturiu, joi, 01.05.2014 17:44

    nu e nicio magie. Sunt unii mai buni ca altii dar toti destul de departe de turul ideal. Intotdeauna se poate gasi unul care poate face mai bine. Chiar si Schumacher a spus asta, ca turul ideal e cam departe de ce poate face un pilot pentru ca exista mici greseli in fiecare viraj. Si apoi cu toata "magia" lui Senna, Scumacher era calare pe el si il mai si depasea

  • danoe, joi, 01.05.2014 17:51

    e acolo in poza alb-negru chipul "stingher"al lui Alboreto,si de el ne putem aminti in treacat,macar pe 25aprilie.

  • flo, joi, 01.05.2014 18:05

    R.I.P. Michele

  • danoe, joi, 01.05.2014 18:46

    si acum un comentariu foarte lung despre A.S.Chiar daca nu-l elogiez ca altii,el ramine AS!...insa un as cu multe defecte!Atacindu-i aceste defecte,coborai f mult in ochii lui Senna,in schimb daca ii luai in calcul "partea negativa"si incercai sa sa te ridici la nivelul acelor putine calitati ale AS-ului aveai parte de respectul sau total.Shumi a inteles aceasta destul de repede dar l-a convins pe Senna destul de greu,cert esteca intre cei doi a existat o rivalitate curata ,nu ostila(mai ostil a fost Shumi cu ta-su decit cu Senna)iar in privinta lui Senna avea o aversiune pentru zgircenia,"caracterul solitar si militaros"al neamtului

  • xxa, joi, 01.05.2014 18:52

    Daca nu murea Senna Schumacher nu mai pupa titluri, sigur nu 7! Acum unul e mort celalalt aproape mort.

  • ., joi, 01.05.2014 21:17

    da de unde. Senna era vadit deranjat tocmai cand cineva se ridica la nivelul calitatilor sale. Era deranjat doar de intentia unor piloti tineri de al depasi pe circuit, o lua prea personal. De parca valoarea lui statea in retinerea altora de a-l depasi, ce stupid

  • bbb, joi, 01.05.2014 21:30

    Se pare ca nici McLaren nu a uitate de Senna si Honda. Cand intri la ei pe site cu ei te intampina.

  • cipf1, joi, 01.05.2014 23:14

    Tot respectul pentru Ayrton Senna si pentru toti pilotii de formula 1,dar nu putem sterge cu buretele cele 7 titluri mondiale ale lui Schumacher numai de dragul lui Senna.Chiar daca va place sau nu Michael Schumacher este si probabil va ramane multi,foarte multi ani pilotul reprezentativ al Formulei 1,in primul rand prin prisma rezultatelor obtinute.Daca Senna nu murea in 1994 castiga campionatul si hai poate si in 1995(poate)dar fiti convinsi ca urma sa fie detronat de Schumacher.

  • ccc, vineri, 02.05.2014 02:09

    Senna exagera continuand disputa de pe pista in afara ei. Dar si tinerii piloti vad o reclama buna sa depaseasca un alt pilot foarte bine cotat si uneori exagereaza si ei pilotand periculos, asumandu-si riscuri pe care in mod normal (depasind alti piloti) nu si le-ar asuma. Dar si Senna era greu de depasit si din cauza ca si el pilota periculos, pentru el si pentru ceilalti, nu ceda intr-o disputa nici cand era cazul.

  • Dragon, vineri, 02.05.2014 02:57

    Senna a fost cel mai mare pilot ! Doar uitativa la cursa de la Donington 1993 plecat de pe 6 in primul tur pe 1 !

  • inexorabil, vineri, 02.05.2014 07:49

    Eu aştept de mai mult timp această comemorare...Da, Senna a fost şi un om orgolios, tumultuos, iar pasiunea lui nedozată pentru volan, pistă , glorie etc. l-a determinat să frizeze uneori agresivitatea, dar fără să fie conştient sau răuvoitor. Să-i cinstim memoria cum se cuvine! Chiar dacă pare că şi-a premeditat ieşirea de pe pista...vieţii. De aceea nu-l voi înţelege niciodată şi nici nu mai urmăresc F1 de atunci, deloc! Însă locul de campion al inimii mele nu i-l poate "sufla" nimeni vreodată...

  • Dris, vineri, 02.05.2014 11:31

    Ambii au fost 2 piloti geniali cei mai mari din istoria acestui sport.....sa ii compari este o prostie pentru ca amandoi au fost pe culmile succesului in perioade diferite de timp in care Formula 1 a trecut prin enorm de multe schimbari......dar vad ca nimeni nu a luat in calcul acest aspect.......Senna un pilot fabulos dar rasfatat Schumacher un pilot calculat........curse pe ploaie ca el nu cred ca vom mai vedea.......dar la fel acrosajele care le-a provocat sunt o pata peste cariera lui........toti marii sportivi au carentele lor.....dar ce ramane in urma lor sunt niste cifre transformate in recorduri care au rezistat 20 de ani....unele recorduri inca sunt de actualitate. Nu exista "cel mai bun pilot" decat daca esti fanul infocat al unuia dintre ei......dar cu siguranta in varf Senna si Schumacher au locul asigurat.

  • GrosJan, vineri, 02.05.2014 12:35

    Eu nu cred ca ar fi castigat Senna in 1994 si 1995. Insa in 1996 si 1997 cand a castigat Williams cu Hill si Villeneuve iar Schumacher era la Ferrari, da. Schumacher era foarte competitiv cu Benneton, avea ce-i trebuia. La Ferrari a trebuit sa reconstruiasca.

  • ferr1, vineri, 02.05.2014 13:19

    Vorbesc unii aici despre Senna de parca au copilarit impreuna :)) Calmati-va!

  • @ferr, vineri, 02.05.2014 15:32

    oh no, not you again

  • coco, vineri, 02.05.2014 16:39

    fara rautate, doar ca mi se pare o prostie sa nu mai urmaresti 'deloc' F1 de cand a murit Senna doar pentru ca a murit Senna. Hai sa fim seriosi, Senna era o parte importanta a F1 insa una neesentiala, ca dovada F1 a continuat sa existe fara probleme, ba chiar a crescut

  • hellboy, vineri, 02.05.2014 17:45

    Nu mai faceti comparatii intre cei doi piloti!!! Ambii au fost si au ramas TITANI in sportul asta. Ambii au facut lucruri mai putin ''fair play''. Dar puneti-va o intrebare ipotetica> Daca eram in locul lor, cum actionam? (cati vor raspunde ''Nu-l scoteam pe Hill''?) Si era vorba doar de ''cine e campionul''.... DECAT in F1:)

  • hakkinen, vineri, 02.05.2014 19:43

    Senna (3) si Prost(4) au impreuna 7 campionate mondiale.Oricare dintre cei doua daca nu ar fi existat,celalat ar fi avut 7.

  • hakkinen, vineri, 02.05.2014 19:44

    erata: doi

  • apacheF!, vineri, 02.05.2014 20:29

    Saem un mic exerciti e imainati: In 94 ar fi castigat Senna campionatul,mai ales ca Hill a venit l;a 1 punct de Schumacher,iar in a doua parte a sezonului 1-2 ptr Williams era mai mult ca sigur. Pe urma in 95 inca un campionat,la fel si in 96. Din 97,nu putem sti,ptr ca ar fi trecut la Ferrari ptr 2 srzoane,care nu se afla in forma maxima la aceea data,asa ca Senna ar fi avut cu siguranta 6 titluri,nu 3!

  • X_Zone, sâmbătă, 03.05.2014 11:31

    coco ...cand spui Senna, spui formula1... ai rostit Senna de 3 ori intr-o fraza non-sens, de ce oare?

  • coco, sâmbătă, 03.05.2014 12:20

    1. nu e nonsens doar pentru ca tu nu-i prinzi sensul 2. si tu la cursa trecuta ai urmarit F1 sau ai urmarit Senna? 3. a existat F1 si inainte de Senna si dupa. De ce oare?

  • lica, sâmbătă, 03.05.2014 12:23

    tot asa cand spuneai Ceausescu spuneai Partidul, cand spuneai Partidul spuneai Poporul, cand spuneai Poporul spuneai Romania, mai exact Republica Socialista Romania (aici pauza de respiratie ca nu mai ai aer) ... cate ifose si falsitate la unii ...!!

  • ferr1, sâmbătă, 03.05.2014 16:25

    Putem sa trecem si noi la lucruri serioase? Inteleg ca ati copilarit cu Senna si va e dor de el, dar acum mortii cu mortii, viii cu viii. Azerbaijanul vrea sa gazduiasca o cursa de F1... si atentie, nu orice cursa. Ci MP al Europei :)))) Pai daca astia sunt in Europa, de ce sa nu fie si Iranul in Europa? Cum naiba o tara din Orient sa gazduiasca MP al Europei? Peste cativa ani cred ca o sa mai avem 1-2 curse in Europa.

  • @ferr1, sâmbătă, 03.05.2014 18:18

    care e problema ta?voiai sa organizezi tu MP al Europei la tine in balcon si ti-a dat Azerbaijanul peste mana...eu zic sa formulezi si o plangere scrisa...

  • asisderea, duminică, 04.05.2014 01:18

    ce-i ma ferarica,Alonso al tau nu castiga decat in Europa?pai hai sa le propunem astora ca toate cursele sa se dispute in Spania iar Alonso ca pilot al tarii organizatoare sa plece numai din poll!

  • stef, duminică, 04.05.2014 15:52

    Sunt tare curios daca Schumacher ar mai fi castigat cele 7 titluri mondiale fara sistemele electronice introduse dupa accidentul lui Senna care era impotriva introducerii lor in F1, ordinele de echipa si chiar normele sau punctajul din F1. Senna din cate stiu a castigat o cursa plecand de pe ultima pozitie la start, aceeasi perforanta a reusit-o si Baricchello in 2002 parca la Silverstone. Senna a obtinut performantele in doar 9 sezoane. Schumacher fara facilitatile de mai sus mentionate cu greu ar fi obtinut un titlu!

  • @stef, luni, 05.05.2014 13:12

    tu habar nu ai ce vorbesti. Asa poti sa spui ca nici ceilalti Hill, Villeneuve, Hakkinen, Alonso, Raikkonen, Hamilton, Button, Vettel nu ar mai fi castigat niciun titlu .... Atunci cine ar mai fi castigat? Si te rog sa intri in detalii in legatura cu sistemele alea electronice. Eu din cate stiu lui Senna chiar i s-a tras moartea de la scoaterea unor sisteme electronice. Sisteme precum traction control si suspensii active au fost in era lui Senna. Daca as fi stupid ca tine as zice ca Senna nu ar fi castigat fara ele. Schumacher a fost competitiv in F1 aproape 20 de ani pe material tehnic diferit. Schumacher a fost stralucit in karting unde nu sunt deloc sisteme. Stilul lui de pilotaj este unul potrivit karting-ului. Ori asta inseamna mai degraba ca adaca scoti toate sistemele electronice de pe un open wheel il ajuti de fapt pe unul cu stilul lui Schumacher ...

  • flo, marţi, 06.05.2014 07:29

    @ferr, mirosi.....

  • gogu, marţi, 06.05.2014 18:35

    nu l-am vazut pe sena decat foarte putin, si mi-a placut. pe schumi l-am injurat de multe ori cand a castigat (inclusiv 3 campionate) prin furaciune...deci la capitolul fair play...nu exista comparatie