Adio, Lamborghini Aventador! Supercarul italian a ieșit din producție

Publicat luni, 26.09.2022 14:07 de Tiberiu Safta

Ultimul exemplar Lamborghini Aventador a ieșit astăzi pe porțile fabricii de la Sant’Agata Bolognese. Modelul legendar cu motor V12 intră în paginile de istorie după o producție care a durat 11 ani.

Astăzi, la uzina Lamborghini de la Sant’Agata Bolognese, a ieșit pe porțile fabricii ultimul exemplar al lui Aventador. După o producție care a durat nu mai puțin de peste un deceniu, mai exact, 11 ani, Lamborghini Aventador intră în paginile istoriei, la fel și legendarul motor V12 pur termic și aspirat. Asta pentru că înlocuitorul lui Aventador va avea un motor electrificat cu același număr de cilindri.

Pentru a marca sfârșitul de producție al emblematicului model, Lamborghini a lansat seria specială de adio Ultimae. Această ediție specială a fost produsă în 600 de exemplare, dintre care 350 au fost în varianta coupe, iar restul de 250 au fost în varianta roadster.

Ultimul exemplar Lamborghini Aventador produs este un roadster care face parte din această serie, vopsit într-o nuanță de albastru deschis din pachetul de personalizare Ad Personam și care a fost vândut unui client din Elveția.

POVESTEA LUI AVENTADOR, ULTIMUL LAMBORGHINI CU MOTOR V12

Povestea lui Lamborghini Aventador a început în 2011, atunci când modelul înlocuitor al lui Murcielago a fost prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva. Botezat Aventador LP 700-4, noul model venea echipat cu legendarul motor V12 de 6.5 litri, aspirat natural, care dezvolta 700 de cai putere. Bineînțeles, puterea era transmisă către toate roțile.

De-a lungul vieții sale, Lamborghini Aventador a fost livrat în 11.465 de exemplare și a fost cel mai bine vândut model cu motor V12 al mărcii. În doar al cincilea an de producție au fost deja vândute 5000 de exemplare, iar mașina cu numărul 10.000 a fost vândută în septembrie 2020.

Cu ajutorul diviziei de personalizare a mărcii Ad Personam, cei mai mulți clienți au apelat la echipamente și culori personalizate. Dintre toate exemplarele Aventador vândute, 85% dintre ele au fost personalizate prin acest program, care oferea peste 200 de culori și echipări doar pentru acest model.

Performanțele lui Aventador au fost remarcabile. Prima versiune a modelului, cu motorul de 700 de cai putere, reușea să atingă 100 de km/h în numai 2.9 secunde și atingea o viteză maximă de 350 de km/h. Aventador s-a remarcat și prin dinamica sa extrem de agilă și precisă, mulțumită unei suspensii inspirate din Formula 1 cu tije de împingere. De asemenea, cutia de viteze robotizată putea schimba treptele în doar 50 de milisecunde.

Designul lui Aventador va rămâne pentru totdeauna o operă de artă. Mașina, desenată de Filippo Perini, are un aspect unic, extrem de aerodinamic, cu linii ascuțite și cu detalii subtile care scot în evidență caracterul agresiv și extrem de impozant al lui Aventador. Bineînțeles, nu lipsesc din această ecuație nici ușile foarfecă, văzute pentru prima dată la modelul Countach și moștenite de succesorii săi: Diablo, Murcielago și Aventador.

La numai un an de la prezentare, Lamborghini a lansat și versiunea roadster, în decembrie 2012. Evenimentul de lansare publică a noului model decapotabil a avut loc, însă, la începutul lui 2013, anul în care Lamborghini împlinea 50 de ani de existență în domeniul auto. Evenimentul a avut loc la aeroportul internațional de la Miami, acolo unde mașina a atins viteze de până la 338 de km/h pe pistele de decolare și aterizare. Viteza maximă atinsă de Aventador Roadster a fost chiar mai mare decât viteza de decolare a unui avion de linie.

În 2015, Aventador a primit o versiune mai puternică, numită LP750-4 SuperVeloce. Motorul V12 era mai puternic cu 50 de cai putere, iar mașina a pierdut 50 de kilograme în greutate. Aventador SuperVeloce reușea să atingă 100 de km/h în 2.8 secunde, iar mașina a stabilit și un nou record pe circuitul Nurburgring Nordschleife, cu un timp de 6 minute, 59.75 de secunde.

Lamborghini Aventador SuperVeloce a fost produs în 1100 de exemplare, dintre care 600 erau în varianta coupe, iar 500 erau în varianta roadster. Toate exemplarele au fost vândute în doar câteva luni.

În 2017 a urmat versiunea Aventador S, care aducea modificări la caroserie și la motor. Eficiența aero a modelului a fost mărită cu 50%, iar forța de apăsare pe puntea față a fost mărită cu până la 130% grație modificărilor aduse caroseriei. De asemenea, noul model a adus, pentru prima dată, sistemul activ Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, care controla toate sistemele electronice, precum: suspensia MagneRide, roțile spate viratoare, precum și noul mod de conducere EGO. Puterea motorului a crescut la 740 de cai putere, iar Aventador S a primit și varianta roadster în toamna acelui an.

A urmat ,în 2018, Aventador SVJ, un model construit special pentru circuit. Noul model a doborât recordul de pe Nurburgring Nordschleife pentru o mașină de serie, cu un timp de 6 minute și 44.97 de secunde, la volan fiind pilotul de uzină Marco Mapelli.

Puterea motorului lui Aventador SVJ a ajuns la 770 de cai putere și un cuplu de 720 Nm. Alături de o multitudine de componente confecționate din fibră de carbon, modelul a introdus și aerodinamica activă, care a dus la o creștere a forței de apăsare cu până la 40%, dar și la o reducere a drag-ului aero cu 1%.

Și așa am ajuns și la finalul poveștii lui Aventador. În 2021, constructorul italian anunța retragerea lui Aventador cu noua serie limitată Ultimae. Această versiune a preluat elementele lui Aventador S și SVJ, iar motorul său a dezvoltat 780 de cai putere, fiind cea mai puternică versiune a propulsorului cu 12 cilindri.

MODELE DERIVATE

Lamborghini Aventador a fost o mașină cu totul specială. În perioada de producție, constructorul italian a creat o serie de modele unicate bazate pe Aventador, precum și ediții speciale aniversare.

Primul model unicat bazat pe Aventador a fost Lamborghini Jota, lansat în 2012. Acesta este un model cu o caroserie de tip barchetta. În anul următor, Lamborghini a lansat ediția specială Aventador Aniversario, pentru a marca 50 de ani de existență a mărcii italiene. Această versiune a fost produsă în 200 de exemplare și a primit un motor mai puternic, de 720 de cai putere, alături de modificări aerodinamice, o vopsea galbenă specială și o siglă aniversară confecționată din fibră de carbon.

Tot în același an, Lamborghini a creat un exemplar unicat Aventador pentru aeroportul de la Bologna. Mașina de însoțire a fost vopsită în alb, cu o grafică a unui steag în carouri vopsită în roșu și alb. Evident, mașina a fost echipată și cu girofaruri speciale cu inscripția Follow Me pe plafon și pe capotă.

Și pentru a mai adăuga un model special din 2013, nu putem uita de Veneno. Acest model a avut un design extrem și un motor de 740 de cai putere, fiind, în esență, un prototip de curse care putea fi folosit pe drumurile publice. În total, au fost create 13 exemplare ale lui Veneno, dintre care 4 în varianta coupe și 9 în varianta decapotabilă.

În 2014 a fost lansat Aventador Pirelli Edition, cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la înființarea parteneriatului dintre Lamborghini și producătorul italian de pneuri. Doi ani mai târziu a urmat Aventador Miura Homage, un omagiu adus celebrului model Miura, primul automobil de serie cu un motor amplasat central.

Tot în 2016 a fost prezentat și Lamborghini Centenario, un model creat pentru a sărbători 100 de ani de la nașterea fondatorului mărcii, Feruccio Lamborghini și produs în 40 de unități. Doi ani mai târziu a fost creat Lamborghini SC18 Alston, un model unicat bazat pe Aventador SVJ și creat strict pentru circuit.

Apoi, a venit Lamborghini Sian FKP 37, un alt model bazat pe Aventador SVJ, creat pentru a aduce un omagiu fostului șef Volkswagen și un mare admirator al mărcii italiene, Ferdinand Piech. Ceea ce îl face pe Sian special este motorul V12 de 780 de cai putere, cuplat la un motor electric de 34 de cai putere. Astfel, Sian FKP 37 este primul Lamborghini din istorie cu motor hibrid.

În 2020 a fost creată versiunea limitată Aventador SVJ Xago, care aducea elemente de design hexagonale. Tot în acel an a apărut și SC20, un model pentru circuit cu un motor de 830 de cai putere și produs în 40 de exemplare.

Ultimul model derivat din Aventador a fost prezentat în 2021, fiind vorba despre Countach LPI 800-4, o reinterpretare modernă a celebrului model lansat în 1974.

Lamborghini Aventador va rămâne pentru totdeauna o legendă pentru pasionații de automobile. Sfârșitul producției lui Aventador aduce cu sine sfârșitul unei epoci cu totul speciale pentru Lamborghini.

via Lamborghini