AlpineTour by Continental: Cucerim cele mai înalte șosele alpine din România
Transfăgărășanul și Transalpina sunt două dintre cele mai cunoscute șosele alpine din România. Noi ne-am propus să le cucerim alături de anvelopele Continental, montate pe patru modele Mercedes-AMG: A45 S, GLC43, C43 și CLA35. Cu noi vom avea și doi invitați speciali: Alex Grecu și Chef Bogdan Alexandrescu.
"Am greșit, este mai bun decât Stelvio (trecătoarea n.r). Acesta este cel mai frumos drum din lume!" Cu aceste cuvinte, rostite de Jeremy Clarkson, se încheia episodul pe care celebra emisiune auto Top Gear i-l dedica României și Transfăgărășanului acum ceva timp. O reclamă mai bună nici că se putea. Dovadă că, de atunci, drumul a devenit cunoscut în toată lumea și în fiecare an se umple de turiști și pasionați auto.
Am fost de multe ori pe Transfăgărășan, însă anul acesta trebuia să revenim neapărat. Pentru că, în 2024, Transfăgărășanul împlinește 50 de ani de existență. O aniversare pe care o sărbătorim cu un tur special, în care includem și o altă șosea spectaculoasă din România.
Așa s-a născut proiectul AlpineTour: trei zile, adică intervalul 10-12 septembrie, în care vom parcurge două șosele alpine care ne vor purta cu capul în nori, la propriu. Pentru că ambele ajung la peste 2.000 de metri altitudine.
Este vorba despre Transfăgărășan și Transalpina. Alături de noi, în această aventură, vor fi patru modele Mercedes-AMG, încălțate cu anvelope Continental. Tocmai de aceea, drumul ne va purta și la uzina pe care concernul german o are la Sibiu.
TRANSFĂGĂRĂȘAN, 50 DE ANI DE LEGENDĂ
Dacă în ziua de azi este traversat de mii sau chiar zeci de mii de turiști anual, fiind o veritabilă atracție turistică, Transfăgărășanul a avut origini umile. Drumul montan a fost imaginat și planificat în urmă cu cinci decenii chiar de Nicolae Ceaușescu.
Chiar dacă, la acea vreme, România era o țară comunistă și se afla sub influența Cortinei de Fier, țara noastră nu a luat parte la invazia Cehoslovaciei de către Rusia, în 1968. A fost, dacă vrei, o modalitate prin care Ceaușescu și-a manifestat dezacordul față de influența rusească.
Tot atunci, Ceaușescu a înțeles necesitatea unui drum strategic care să unească două armate și, într-un final, două zone importante: Transilvania și Muntenia. Asta pentru că, pe atunci, munții Făgăraș erau imposibil de traversat, chiar și cu o căruță trasă de cai.
Lucrările au început în 1970 (au fost finalizate în 1974) și două detașamente ale Armatei Române și-au unit forțele pentru a duce proiectul la bun sfârșit. Fiecare pe câte o parte a muntelui. S-au reunit un an mai târziu, în acel loc regăsindu-se în ziua de azi un monument: Poarta Geniștilor.
Sacrificiile au fost uriașe. Potrivit statisticilor oficiale, 40 de persoane și-au pierdut viața în timpul construcției Transfăgărășanului, dar, în realitate, cifrele ar fi mult mai mari.
Peisajul accidentat a dictat forma acestui drum. Privit de sus, Transfăgărășanul arată ca o potecă întortocheată, care străbate vârfurile munților Făgăraș. Sau, după a spus Jeremy Clarkson, "De sus, pare că fiecare viraj important, de pe fiecare circuit important din lume, a fost tricotat împreună pentru a crea o panglică gri, neîntreruptă, de perfecțiune auto."
Până și cifrele care descriu procesul de construcție sunt impresionante: pentru drumul de 91 de kilometri au fost dislocate aproximativ 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie.
Doar pentru realizarea tunelului Capra-Bâlea au fost săpați peste 41.000 de metri cubi de rocă. Dacă tot l-am pomenit, tunelul are o lungime de 887 de metri și se află la 2.045 de metri altitudine.
Dar să continuăm. Construcția a avut nevoie de 20 de tone de dinamită, 3.573 de tone de ciment, 89 de tone de oțel beton, 24.000 de ancore, 129 de tone de plase sudate, 14.200 de metri pătrați de cofraj, 1.750 de metri liniari de tuburi de beton, 4.100 de metri liniari de țeavă, 500 de tone de produse metalice, 6.900 de metri cubi de nisip, 6.000 de metri cubi de pietriș, 3.000 de tone de cribluri și 740 de lămpi de iluminat.
Tunelul Capra-Bâlea nu este singura atracție turistică de pe Transfăgărășan. Barajul Vidraru, construit în 1966, este o altă oprire de neratat. Este al 8-lea cel mai mare baraj din Europa și al 20-lea din lume. Așadar, avem cu ce să ne mândrim.
Desigur, există și un scenariu apocaliptic, dacă vrei. Dacă s-ar sparge barajul Vidraru, apa din lacul de acumulare cu același nume ar ajunge până în Pitești (aflat la 70 de kilometri distanță), unde ar avea o adâncime de 12 metri.
TRANSALPINA, DRUMUL REGELUI
După ce vom fi cucerit Transfăgărășanul, drumul ne va purta către Transalpina. Cunoscută sub denumirea DN 67C, este cea mai înaltă șosea din România, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele, la 2.145 de metri peste nivelul mării.
Drumul, cu o lungime totală de 148.2 kilometri, face legătura între orașele Novaci, din județul Gorj, și Sebeș, din județul Alba. Transalpina străbate patru județe: Gorj, Vâlcea, Sibiu și Alba, traversând Munții Parâng de la sud la nord.
Începuturile acestui drum sunt învăluite în mister. Unele surse susțin că ar fi fost construit, pentru prima oară, de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii. Alții sunt de părere că șoseaua a fost refăcută și pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, din rațiuni militare.
Un lucru cert este că traseul a fost, inițial, o potecă de munte, folosită de către păstorii din Mărginimea Sibiului, pentru a traversa munții cu turmele de oi în Țara Românească.
După Primul Război Mondial, regele Carol al II-lea a vrut un drum strategic pentru artileria montană, trasă de cai, care să poată fi parcurs de trupele care se mișcau între Valahia și Transilvania. Lucrările de refacere, decise de rege, au avut loc între anii 1934 și 1939, iar la inaugurarea drumului a participat chiar Carol al II-lea, însoțit de viitorul rege Mihai I.
Astfel, drumul a ajuns să fie cunoscut sub denumirea de Drumul Regal sau Drumul Regelui.
Transalpina a mai fost reabilitată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, atunci când germanii aveau nevoie de această cale de acces. După 1989, drumul a intrat într-o stare avansată de degradare și a rămas așa până în 2008. Lucrările de reabilitare a Drumului Național 67C au început în 2009 și au încetat în 2013. Astăzi, drumul atrage mulți turiști și pasionați auto, care doresc să experimenteze virajele.
PESTE 1.500 DE CAI PUTERE ANGRENAȚI ÎN ALPINETOUR
Pentru o asemenea provocare aveam nevoie și de mașini pe măsură. Alături de noi, în această aventură, vor fi patru modele Mercedes-AMG, care au împreună peste 1.500 de cai putere.
Cel mai puternic dintre ele este Mercedes-AMG A45 S, cu ai săi 421 de cai putere și cel mai puternic motor cu patru cilindri, neelectrificat, din industrie. Pentru locul secund se bat Mercedes-AMG C 43 și GLC 43, ambele cu 408 CP.
Tot un AMG, dar ceva mai cuminte, este CLA 35, care ne aduce cu picioarele pe pământ cu ai săi 306 cai putere.
CONTINENTAL, PARTENERUL NOSTRU DE DRUM
Cei peste 1.500 de cai putere sunt doar o cifră. Impresionantă, dar numai o cifră goală, dacă nu ai anvelopele potrivite care să gestioneze această putere. Tocmai de aceea, fiecare dintre cele 4 mașini sunt încălțate cu anvelope Continental: SportContact 6 pentru Mercedes-AMG GLC 43, SportContact 7 pentru CLA 35 și A45 S, și PremiumContact 7 pentru C 43.
SportContact 7 este descrisă ca fiind cea mai bună anvelopă de vară, destinată condusului sportiv. A fost declarată câștigătoare în 11 teste independente și vine cu o serie de îmbunătățiri, comparativ cu vechea generație.
De pildă, frânarea pe suprafețe umede este îmbunătățită cu 8%, frânarea pe suprafețe uscate cu 6%, iar în ceea ce privește consumul de combustibil, acesta este redus cu 17%.
De partea cealaltă, PremiumContact 7 este una dintre cele sigure anvelope de pe piață. Înainte de toate, are un nou compus inovator, denumit RedChili, care oferă aderență maximă chiar și la temperaturi scăzute, fără a mai fi nevoie de o încălzire prealabilă a pneurilor.
Pentru un plus de stabilitate și confort, anvelopa PremiumContact 7 are un o bandă de rulare adaptivă.
Durata de viață a anvelopei a fost îmbunătățită cu 10%, față de predecesorul ei. Mai departe, manevrabilitatea pe suprafețe umede a fost îmbunătățită cu 5%, iar frânarea pe suprafețe umede cu 7%. De asemenea, frânarea și manevrabilitatea pe suprafețe uscate a fost îmbunătățită cu 3%.
DOI INVITAȚI SPECIALI: ALEX GRECU ȘI BOGDAN ALEXANDRESCU
Bun! Avem două șosele alpine numai bune să le întindem picioarele celor peste 1.500 de cai putere, însă, pentru ca pachetul să fie complet, avem și doi invitați speciali. Este vorba despre Alex Grecu și despre Bogdan Alexandrescu. Pasionații de gătit îl cunosc pe acesta din urmă drept Chef Dexter.
Dar să îi luăm pe rând și să încercăm să îi cunoaștem mai bine.
Alex Grecu se prezintă ca fiind "un mare iubitor al vieții". El are trei mari pasiuni: comunicarea, sportul și, nu în ultimul rând, mașinile, motocicletele și "tot ce mai poate fi condus/pilotat."
Pe lângă activitățile de prezentator/MC și voice over, Alex Grecu este omul din spatele vocii pe care o auzi în fiecare weekend la Radio Europa FM. El prezintă emisiunea "Weekend cu Prietenii".
Bogdan Alexandrescu aparține noului val de bucătari români. În urmă cu 12 ani, Bogdan a participat la prima ediție a emisiunii MasterChef, unde a ajuns până în finală. Tot acolo, el și-a dobândita alintul Dexter, pentru modul inventiv în care amesteca ingredientele și crea plating-ul. Apoi, ușile bucătăriei i s-au deschis larg, iar Bogdan a impresionat cu preparatele sale peste tot unde a călătorit.
Tot în 2012, el a deschis, împreună cu un alt chef bine cunoscut de la noi, Alex Petricean, un concept unic de restaurant, Autographe. Mai mult, a ajuns să conducă bucătăria restaurantului Ibrik din Paris, unde a reușit să introducă în meniu preparate ca sarmale, mici și papanași. Desigur, totul la rang de fine dining.
În 2018 a fost acceptat în programul Hautes Etudes du Gout, organizat de Universitatea Champagne-Adenne din Reims, în parteneriat cu Le Cordon Bleu Paris. Totodată, Chef Dexter oferă consultanță culinară și, desigur, participă la show-uri de gătit.
Echipa va fi completată de noi, jurnaliștii Automarket, gata să vă relateze de la fața locului cât de bine se încolăcesc pe viraje modelele AMG și ce aderență am avut cu anvelopele noastre Continental.
Acum, la final, probabil mulți dintre voi se întreabă de ce am ales acest mix între cei doi producători germani: unul de mașini și unul de anvelope. Motivul este simplu: Continental este partenerul preferat al Mercedes-Benz, prin urmare este echiparea pe care o recomandă producătorul din Stuttgart atunci când vine vorba despre anumite modele ale sale. O să regăsiți această etichetă și pe mașinile noastre.
AlpineTour va putea fi urmărit după hashtag-ul #AlpineTour, pe Facebook-ul Automarket și pe Instagram-ul Automarket. Veți găsi mereu imagini proaspete din timpul turului. Bineînțeles, AlpineTour va putea fi urmărit și pe conturile invitaților noștri: Chef Dexter și Alex Grecu.
10-12 septembrie
Proiect prezentat de: