Am văzut pe viu noul Opel Corsa Electric. 5 lucruri pe care trebuie să le știi despre electrica Opel
Opel ne-a invitat la Russelsheim, în inima fabricii sale, pentru a ne face cunoștință cu noua generație Opel Corsa, prima disponibilă în versiuni pe benzină, diesel sau full-electric.
Russelsheim este un punct important în istoria automobilului german. În urmă cu fix 120 de ani, micul orășel german devenea patria unuia dintre cei mai importanți constructori auto din Europa: Opel. La început a fost vorba despre producția de biciclete, însă, în 1899, se năștea primul model motorizat al companiei fondate de Adam Opel.
Pentru a sărbători 120 de ani de la momentul istoric, Opel a ales tot uzina de la Russelsheim pentru dezvăluirea noii generații Corsa, a șasea la număr. Modelul de segment B a fost introdus în anul 1982 și a fost vândut în aproape 14 milioane de unități la nivel global. Cu un asemenea număr de clienți, este cel mai popular model Opel construit vreodată. De asemenea, el îi suflă în ceafă celui mai vândut nume din segmentul B, adică Renault Clio, ajuns și el la o nouă generație, pe care am testat-o recent.
Noul Corsa și-a făcut apariția în cadrul unui eveniment de lansare desfășurat într-o hală destinată în trecut producției. A fost suficient de mare pentru a înghiți confortabil sutele de jurnaliști prezenți la eveniment și pentru a-i permite noului Corsa să se plimbe nestingherit pe lângă tribunele improvizate de organizatori. Totul într-o liniște deplină, pentru că, după cum ați aflat, noul Opel Corsa este acum și 100% electric.
1. Linie de coupe
Noul Corsa dictează filosofia de design a viitoarelor modele construite de Opel. Mark Adams, șeful departamentului de design Opel, a declarat în cadrul evenimentului că noul Corsa este doar primul pas către o nouă direcție estetică a constructorului german. Evoluția, ușor timidă, se vede în partea frontală, acolo unde există acum blocuri optice noi, o capotă cu o nervură centrală și o semnătură luminoasă sub forma bumerangului, specifică Opel, care a devenit mai mică.
A șasea generație păstrează cu exactitate lungimea vechiului model, adică 4.06 metri, dar propune o abordare ceva mai sportivă, cu o linie a plafonului care ne aduce aminte de coupe-uri. Același Mark Adams a declarat că este vorba despre o reducere a înălțimii mașinii cu 4.8 centimetri. Centrul de greutate a fost și el coborât pentru a îmbunătăți stabilitatea. Chiar dacă au avut loc astfel de modificări estetice, Opel susține că noul Corsa continuă să ofere spațiu suficient la interior. Șoferul stă mai jos cu 2.8 centimetri față de vechiul model.
În cadrul evenimentului de la Russelsheim nu am avut acces în interiorul noului Corsa pentru a proba asta. Însă putem confirma profilul mult mai sportiv al mașinii, precum și faptul că va putea fi comandată cu un acoperiș contrastant.
2. Primul model din segment cu faruri Matrix LED
După ce le-a instalat pe cele mai importante modele din gamă, Astra și Insignia, Opel a decis să îl ofere și pe Corsa cu farurile de tip Matrix LED. Se numesc tot IntelliLux LED Matrix și activează automat faza lungă atunci când mașina iese din zona urbană. Sistemul dispune de opt LED-uri, ale căror aprindere și fascicul pot fi controlate de un computer inteligent, pe baza informațiilor culese de camera frontală. Aceasta detectează apariția unui vehicul din sens invers și aprinde sau stinge LED-urile din fiecare far pentru a nu orbi ceilalți participanți. Costul acestui opțional ar urma să fie de 700 de euro, cel puțin dacă ne luăm după anunțul făcut de Opel pentru piața din Germania.
Vă spuneam că nu am apucat să vedem și interiorul noului Corsa electric pe viu, însă Opel a prezentat câteva imagini și a anunțat că în spatele volanului se va afla un ecran de 7 inch în standard și, opțional, unul de 10 inch. De asemenea, în centrul planșei de bord vom avea un alt ecran de până la 10 inch.
3. Cel mai sigur Opel de oraș
Noul Opel Corsa poate fi echipat cu o mulțime de sisteme de siguranță, care au la bază camere și radare. Sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație este acum mult mai complex și poate detecta chiar și semne iluminate cu LED pe timp de noapte. Informațiile sunt corelate cu cele oferite de sistemul de navigație și afișate pe instrumentarul de bord digital.
Asistentul pentru menținerea benzii, o premieră pentru Corsa, corectează ușor direcția de mers, iar monitorizarea unghiului mort aprinde un indicator în oglindă atunci când e cazul. Sistemul automat de frânare în situații de urgență poate reduce viteza cu până la 50 de km/h. Deci, dacă mergeți regulamentar în oraș, ar putea chiar să vă oprească și să vă scutească de pagubele unui accident. Acest sistem este capabil să recunoască și pietonii, motocicliștii sau bicicliștii.
Mai există un sistem de monitorizare a stării de oboseală a șoferului, care îți recomandă o pauză după fiecare două ore în care ai condus cu mai mult de 65 km/h. De asemenea, pentru a fi și mai sigur atunci când efectuezi parcări în oraș, Corsa dispune, pe lângă clasicii senzori de parcare, și de o cameră de marșarier cu vedere la 180 de grade.
În plus, Corsa introduce iarăși o premieră, o funcție Flank Guard, care dispune de 12 senzori gata să te avertizeze dacă te apropii periculos de un perete sau un stâlp, la viteze de până la 10 km/h. Acest sistem promite să te protejeze de eventuale zgârieturi cotidiene.
4. Autonomie și tipuri de încărcare
Am ajuns și la cel mai important aspect al noului Corsa: sistemul de propulsie al versiunii full-electrice. Este dezvoltat pe o platformă complet nouă, rodul parteneriatului cu PSA Peugeot Citroen, care va fi gazda unor noi modele electrice chiar începând cu anul viitor: un SUV electric, urmaș al lui Mokka X, și o versiune electrică a lui Opel Vivaro. Până în 2024, toate modelele Opel vor avea un derivat electric.
În cazul lui Corsa-e, Opel a instalat un motor de 136 de cai putere, cu un cuplu generos, de 260 Nm, livrat instant. Este suficient pentru un sprint de la 0 la 100 de km/h în 8.1 secunde, însă ceea ce este și mai surprinzător este accelerația de la 0 la 50 de km/h, care se realizează în doar 2.8 secunde. Un timp fantastic pentru accelerări urbane.
Bateria, care dispune de o garanție de 8 ani, a fost testată, împreună cu celelalte componente vitale ale mașinii, în cele mai dure condiții. Asta înseamnă teste în regiunea arctică, în Laponia, unde temperatura scade frecvent sub -30 de grade Celsius. Bateria are o capacitate netă de 50 kWh și poate asigura o autonomie teoretică de 330 de kilometri. Însă această valoare depinde de modul de condus al șoferului, de sistemul de regenerare a energiei pierdute la frânare și de cele trei fețe ale mașinii: Normal, Eco și Sport.
Pentru cei care se gândesc deja la încărcare, Opel anunță că noul Corsa electric poate fi încărcat de la o priză convențională, de la un wall-box și de la un punct rapid. Puterea de încărcare la curent alternativ (AC) este de 7.4 kW, în timp ce la stațiile rapide, la curent continuu, Corsa electrică are o putere de încărcare de 100 de kW pe CCS, ceea ce oferă un timp ce încărcare extrem de scurt.
Pentru cei care călătoresc mult cu mașina în afara țării, Opel pune la dispoziție și un încărcător universal, capabil să se cupleze la o multitudine de stații din Europa. Germanii susțin că poți călători astfel de la Moscova la Lisabona.
5. Prețuri și disponibilitate
Pe piața din România, Opel a anunțat deja un preț de pornire de 29.600 de euro pentru un Corsa-e. Acesta vine echipat încă din standard cu o climatizare automată, frână electrică pentru parcare, acces și pornire fără cheie, precum și un sistem multimedia cu ecran de 7 inch, care este compatibil cu Apple Carplay și Android Auto. Pe lista de sisteme de siguranță oferite standard se găsesc frânare automată în situații de urgență cu posibilitatea detectării pietonilor și asistent pentru menținerea benzii de mers.
Următorul nivel de echipare se numește Edition. Cu ocazia lansării vor putea fi comandate și câteva exemplare cu nivelul de echipare First Edition, care oferă standard faruri LED, instrumentar de bord complet digital, caroserie vopsită în două nuanțe, jante de 17 inch și alte sisteme de siguranță, pe lângă cele amintite mai sus.
Deși comenzile au fost deja deschise, Opel a anunțat că primele exemplare Corsa-e vor fi livrate abia anul viitor.
Se pare că Zoe va avea viațâ grea, chiar și-n noua ei declinare (mai scumpă, deși cu perf./autonomie comparabile). De Honda *e* nu mai zic -- care va costa (după italieni cel puțin) între 35-40.000 euro, în funcție de echipare. Plus că-i și mai mică dar la fel de grea la 1.550 kg (3,90m, portbagaj minuscul, doar diametrul de viraj de numai 8,60 m o mai salvează, că-i propulsie.) La fel, e-Mini nu cred că se va vinde grozav, cu excepția unor lifesyle-geeks. Gemenii e-208 și e-Corsa ar putea chiar să fure și din clienții Nissan Leaf -- nu doar prea scump, dar și deloc up-to-date cu managementul termic al bacteriilor. :-)