Aniversare în Ingolstadt: 25 de ani de la introducerea primului model Audi RS
Audi aniversează 25 de ani de la debutul lui RS 2 Avant, primul model din gama de performanță a constructorului german.
În urmă cu 25 de ani, Audi lansa primul său model din gama de performanță RS: Audi RS 2 Avant. În tot acest timp, divizia de performanță a constructorului german a crescut consistent, iar până acum, gama RS a adunat 25 de modele.
"Fiecare membru al familiei RS exprimă pasiunea pe care o punem atunci când dezvoltăm mașini de performanță. Timp de 25 de ani, clienții s-au bucurat de serviciile modelelor RS și au beneficiat de emoție pură și de bucuria oferită în timpul condusului"
Povestea Audi RS începe în 1994 odată cu lansarea lui RS 2 Avant, un model echipat cu un motor de 2.2 litri cu cinci clindri capabil să dezvolte 326 de cai putere. Mulțumită acestui model, Audi a reușit să aducă într-o lumină nouă conceptul de break de performanță.
Cel de-al doilea model cu care Audi a reușit să imprime în mintea consumatorilor conceptul de break de performanță a fost RS 4 Avant. Având la bază modelul S4, primul RS 4 Avant miza pe un motor V6 de 2.7 litri preparat cu ajutorul diviziei RS, dar și cu intervenția celor de la Cosworth Technology. Astfel, propulsorul introdus în 1999 pe RS 4 Avant avea să ofere 380 de cai putere, cu 115 CP mai mult comparativ cu unitatea disponibilă atunci pe S4.
Trei ani mai târziu, divizia de performanță Audi propune două versiuni în segmentul mare: RS 6 Sedan și RS 6 Avant, ambele fiind echipate cu un motor V8 biturbo de 4.2 litri care dezvolta 450 CP. În 2004, nemții au venit și cu o ediție specială denumită RS 6 Plus. Aceasta a fost produsă în doar 999 de unități, iar motorul V8 era capabil să ofere 480 CP.
În 2005 apare a doua generație RS 4. Oficialii au decis să extindă oferta în segmentul mediu, motiv pentru care portofoliul RS din acel moment era format din RS 4 Sedan, RS 4 Avant și RS 4 Cabrio. Anul 2008 a marcat revenirea lui RS 6 Avant, iar break-ul de performanță din segmentul mare a reușit să își facă o intrare spectaculoasă: motor V10 biturbo de 5.0 litri cu 580 de cai putere. Versiunea RS 6 Plus debutează în 2010 cu o viteză de top de 303 km/h.
Între timp, Audi TT primește și el tratamentul RS, iar versiunile TT RS Coupe și TT RS Roadster sunt gata să ofere senzații speciale mulțumită unui motor cu cinci cilindri de 2.5 litri și 340 CP. Dar expansiunea gamei de performanță nu s-a oprit aici. În 2010 am făcut cunoștință cu RS 5 Coupe, iar un an mai târziu, nemții lansau RS 3 Sportback. Primul SUV de performanță dezvoltat de Audi a fost RS Q3 (2.5 litri cu 310 CP), iar prezentarea acestuia a avut loc în 2013. Tot atunci, nemții au venit pe piață cu o nouă generație RS 6 Avant, dar și cu RS 7 Sportback. Cele mai noi produse din gama de performanță sunt RS 3 Sedan, model lansat în 2017, și RS 5 Sportback, model care a fost prezentat în urmă cu un an.
Utilă retrospectiva lui Cornel -- spre deosebire de știrile-n care aflăm unde mai fabrică VAG șuruburile de 13-14. :-) Ontopic: Având rara ocazie de-a conduce (și) un RS 2 Avant, merită adăugat că-i jumate Porsche de fapt sub carapacea de Audi 80 și mai ales că se simte mult mai puțin *aseptizat* comparativ cu actualele RS-uri. Eficiente la maxim, nici vorbă, dar parcă prea Playstation-like. RS 2 e/ra deci o mașină relativ ușoară și *rea* în sensul bun al implicării pilotului -- în ciuda puterii aparent modeste acum (și cu destul turbo-lag), a supravirării la limită ori a lipsei trilioanelor de sisteme electronice ajutătoare la condus cică (omonimie nu chiar forțată cu școlile ajutătoare. :-))