Anvelope de iarnă sau all-season? Testul comparativ de frânare pe zăpadă arată superioritatea celor de iarnă
Anvelopele de iarnă reușesc peformanțe de frânare net superioare pe zăpadă în comparație cu cele all-season. Mai mult, superioritatea se menține chiar și dacă anvelopele de iarnă sunt uzate.
Una dintre întrebările pe care ni le punem în momentul în care trebuie să optăm pentru anvelopele dedicate sezonului rece este clasica "anvelope de iarnă sau anvelope all-season"? Dacă pneurile care pot fi utilizate în toate anotimpurile reprezintă un avantaj major la nivel financiar, înlocuind practic două seturi de anvelope (iarnă plus vară) și reprezintă o alegere mai confortabilă (chinul schimbării anvelopelor la început de sezon dispare), cele dedicate sezonului rece sunt - cel puțin pe hârtie - ceva mai performante în condiții de aderență precară.
Și totuși, care e diferența dintre performanțele anvelopelor de iarnă dedicate și cele ale anvelopelor all-season?
La aceată întrebare au vrut să răspundă canadienii de la Autotrader, care au realizat un test comparativ de frânare între cele două tipuri de anvelope. Aceștia au utilizat aceeași mașină (un Chrysler 300) echipată cu anvelope de iarnă (Nokian Hakkapelitta R2) și all-season (Nokian Entyre 2.0) și au acoperit cu zăpadă o bandă de 50 de metri pentru a nota diferențele.
Anvelope de iarnă noi vs. All-season noi
La frânarea de la viteza de 30 de kilometri pe oră, anvelopele de iarnă au reușit să oprească mașina în 27 de metri, în timp ce anvelopele all-season s-au dovedit mult mai puțin eficiente, cu o distanță de frânare de 31 de metri.
"S-ar putea ca diferența de 4 metri să nu pară mare, însă ar putea să facă diferența dintre a opri în siguranță și a lovi ceva. Sau pe cineva", au notat jurnaliștii canadieni.
Anvelope de iarnă uzate vs. All-season uzate
Pentru ca testul să fie și mai relevant, cele două anvelope au fost uzate artificial prin eliminarea a 75% din adâncimea tălpii de rulare. Iar în acest caz, anvelopele și-au pierdut vzibil din eficiență.
În comparația care a urmat, anvelopa de iarnă uzată a reușit să frâneze de la 30 de kilometri pe oră în 29.7 metri, în timp ce anvelopa all-season uzată a ajuns la peste 34 de metri.
Foarte interesant este faptul că anvelopa de iarnă cu uzură indusă artificial a reușit să frâneze mai bine decât anvelopa all-season nouă, distanța dintre cele două fiind de doi metri.
"Aceste teste au fost realizate într-o zonă închisă circulației și organizată special pentru acest tip de abordare, iar vitezele nu au depășit 30 de kilometri pe oră. Rezultatele din lumea reală ar fi mult mai dramatice și mai devastatoare", a fost concluzia jurnaliștilor canadieni.
via Autotrader.ca
da, si iarna e mai frig ca vara.