Anvelope de iarnă sau all-season? Testul comparativ de frânare pe zăpadă arată superioritatea celor de iarnă

Publicat vineri, 09.12.2016 13:37 de Mircea Meşter

Anvelopele de iarnă reușesc peformanțe de frânare net superioare pe zăpadă în comparație cu cele all-season. Mai mult, superioritatea se menține chiar și dacă anvelopele de iarnă sunt uzate.

Una dintre întrebările pe care ni le punem în momentul în care trebuie să optăm pentru anvelopele dedicate sezonului rece este clasica "anvelope de iarnă sau anvelope all-season"? Dacă pneurile care pot fi utilizate în toate anotimpurile reprezintă un avantaj major la nivel financiar, înlocuind practic două seturi de anvelope (iarnă plus vară) și reprezintă o alegere mai confortabilă (chinul schimbării anvelopelor la început de sezon dispare), cele dedicate sezonului rece sunt - cel puțin pe hârtie - ceva mai performante în condiții de aderență precară.

Și totuși, care e diferența dintre performanțele anvelopelor de iarnă dedicate și cele ale anvelopelor all-season?

La aceată întrebare au vrut să răspundă canadienii de la Autotrader, care au realizat un test comparativ de frânare între cele două tipuri de anvelope. Aceștia au utilizat aceeași mașină (un Chrysler 300) echipată cu anvelope de iarnă (Nokian Hakkapelitta R2) și all-season (Nokian Entyre 2.0) și au acoperit cu zăpadă o bandă de 50 de metri pentru a nota diferențele.

Cele două anvelope comparate: Nokian Hakkapelitta R2 (stânga) și Nokian Entyre 2.0.

Anvelope de iarnă noi vs. All-season noi

La frânarea de la viteza de 30 de kilometri pe oră, anvelopele de iarnă au reușit să oprească mașina în 27 de metri, în timp ce anvelopele all-season s-au dovedit mult mai puțin eficiente, cu o distanță de frânare de 31 de metri. 

"S-ar putea ca diferența de 4 metri să nu pară mare, însă ar putea să facă diferența dintre a opri în siguranță și a lovi ceva. Sau pe cineva", au notat jurnaliștii canadieni.

Nokian Hakkapelitta R2 noi.

Anvelope de iarnă uzate vs. All-season uzate

Pentru ca testul să fie și mai relevant, cele două anvelope au fost uzate artificial prin eliminarea a 75% din adâncimea tălpii de rulare. Iar în acest caz, anvelopele și-au pierdut vzibil din eficiență.

În comparația care a urmat, anvelopa de iarnă uzată a reușit să frâneze de la 30 de kilometri pe oră în 29.7 metri, în timp ce anvelopa all-season uzată a ajuns la peste 34 de metri.

Nokian Hakapelitta R2 uzate.

Foarte interesant este faptul că anvelopa de iarnă cu uzură indusă artificial a reușit să frâneze mai bine decât anvelopa all-season nouă, distanța dintre cele două fiind de doi metri.

"Aceste teste au fost realizate într-o zonă închisă circulației și organizată special pentru acest tip de abordare, iar vitezele nu au depășit 30 de kilometri pe oră. Rezultatele din lumea reală ar fi mult mai dramatice și mai devastatoare", a fost concluzia jurnaliștilor canadieni.

Anvelopele de iarnă uzate au fost mai eficiente decât cele All-season noi.

via Autotrader.ca

  • momo, vineri, 09.12.2016 14:27

    da, si iarna e mai frig ca vara.

  • Marius Gheorghiu, vineri, 09.12.2016 14:51

    Un Michelin CrossClimate (all season) era bine daca testau. Din review-uri am inteles ca sunt excelente.

  • Andy, vineri, 09.12.2016 15:28

    Corect Marius! Se pare ca anvelopa respectiva e superioara fratelui Alpin 5 care e 100% de iarna: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-AZ-Winter-Tyre-Test.htm La all season conteaza mult cat rulezi anual. Daca mergi foarte mult in ambele sezoane (+20.000 km/an) nu merita pentru ca le schimbi la doi ani. Pentru cineva care insa merge ~10.000 km/an sunt ideale pentru ca te scutesc de schimb si costurile aferente.

  • mircea, vineri, 09.12.2016 15:49

    @momo Corect. Doar că acum știm exact și care-i diferența de temperatură. :)

  • numenu, sâmbătă, 10.12.2016 10:37

    Au testat un set de pneuri nokian. Irelevant. Cele mai bune all season sunt cele de la Michelin (crossclimate) si cele de la goodyear (vector 4Season G2) care au performante pe zapada putin mai bune decat cele de la Michelin dar stau mai prost pe celalalte suprafete.

  • Seat, sâmbătă, 10.12.2016 18:18

    iar pe uscat si umed, ceea ce e 90% din iarna, le-ar fi dat invers. :/ iar cele de vara le bat pe amandoua pe uscat, indiferent de temperatura. astea sunt doar reclame, respectiv nokian de data asta. la all season sunt mai bune crossclimate si goodyear 4season.

  • xxx, luni, 12.12.2016 15:49

    @Marius Gheorghiu Am de 2 săptămâni pe Dusterul meu, au mers un pic si pe zăpadă căzuta pe 2 decembrie, pentru oameni ca mine, nu se vede o mare diferență fata de cele vechi (Continental) parce o idee mai puțin zgomotoase când este mai frig pe autostrada dar trebuie sa facă cel puțin o mie de km sa fie rodate un pic. Folosesc all season din comoditate, deși am 4x4 evit drumurile rele si mă feresc sa mă aventurez când se anunță precipitații iarna (am o frica teribila de când am stat aproximativ 2 zile înzăpezit intre 7-9 noiembrie 1985 pe drumul dintre Plenița si Moțăței, in camion militar care avea ceva putere si tracțiune)

  • gicu, marţi, 13.12.2016 03:21

    anvelopele de iarna sunt o prostie , o chestie de marketing , o chestie de luat tva si alte taxe la buget . in argentina nu se schimba anvelopele , au anvelopede vara m + s , la fel nu se vb nimic despre decizia la fel ca intotdeauna , rezonabila a ungariei, sa accepte anvelope de vara in anotimpul rece dar fara uzura mare . stiintasi tehnica ne a aratat practic ca la fel cum un mig 29 a lui ceausescu are viteza m mare decat un f 16 a lui base , asa si ciorapii de anvelope sunt mult m eficienti ca anvelopele de iarna fara crampoane . vrei anvelope de iarna , da vreau cu crampoane , nu rahaturile astea de iarna .deci pe cand o discutie publica in romania despre sosete de anvelope ? sunteti in urma cu 4 - 5 ani in urma planetei .

  • @gicu, marţi, 13.12.2016 10:55

    Informatiile dvs se bazeaza pe experienta personala ? Eu personal am condus in aceeasi si la aceeasi temperatura aprox 1 grad Celsius pe asfalt uscat cu anvelope de vara si apoi cu anvelope de iarna si va pot asigura ca tractiunea si distanta de franare variaza consistent , probabil varsta dvs precoce si lipsa experientei de viata va determina sa debitati asemenea supozitii inepte , de asemenea ar fi benefic pentru dvs sa incercati sa scrieti si un pic mai corect gramatical si comprehensibil . Cu Stima si deosebit respect

  • @gicu, marţi, 13.12.2016 13:46

    Noroc cu legile, ca altfel unii ca tine omoara oamenii pe drumuri, de atata desteptaciune. Daca nu iti permiti un set de anvelope de iarna, fa bine si lasa masina in pace iarna. M-am saturat de cati destepti ca tine a trebuit sa scot din zapada, in Bucuresti, ca sa pot sa trec. Si oricum, nu faceau mai mult de 10m pana se blocau iar. Asta era varianta fericita, ca mai exista si cei care reusesc sa iasa pana pe boulevard, unde se impotmolesc in masina din fata sau, mai rau, in vreun pieton. Noroc cu legile, ca altfel unii ca tine omoara oamenii pe drumuri, de atata desteptaciune. Fara stima, si cu o totala lipsa de respect

  • Andrei, marţi, 20.12.2016 13:21

    Un articol complet neprofesionist. Ca sa nu spun altfel. Piața din America de Nord e diferita de cea din Europa. 1)Anvelopele all season de acolo sunt mai degrabă anvelope de vară, nu au absolut nicio legătură cu cele care se vând la noi. Nici măcar nu sunt importate. 2) Nokian Hakkapeliitta R2 este o anvelopa pentru tarile cu clima extrem de rece. Cauciucul utilizat este foarte moale având un comportament foarte bun pe gheață și zăpadă, insa extrem de slab pe umed și uscat (dovada și eticheta F la frânarea pe carosabil umed). Este de a dreptul periculos sa recomanzi o astfel de anvelopa pentru utilizare cotidiana în România.