Avancronică F1 Malaysia - Luptă furtunoasă pentru victorie

Publicat joi, 22.03.2012 13:15 de Daniel Popescu

McLaren este favorită în Malaysia, însă este ameninţată de Red Bull şi Mercedes şi va trebui să înfrunte şi furtunile prognozate în weekend pentru a-şi adjudeca victoria.

Marele Premiu al Australiei a clarificat parţial raportul de forţe din Formula 1 pentru prima parte a sezonului, cel puţin până la startul curselor europene.

McLaren s-a evidenţiat ca echipa cu cel mai rapid monopost şi cel mai bun regim de cursă, însă caracteristicile speciale ale circuitului de la Melbourne fac destul de dificilă estimarea diferenţei faţă de rivali. Aceste calcule sunt cu atât mai complicate cu cât Mercedes şi Lotus au arătat de asemenea un progres semnificativ comparativ cu anul trecut, iar Red Bull Racing a reuşit să treacă peste o sesiune dificilă de calificări pentru a încheia pe podium.

Cât de mult se va repeta însă scenariul în Malaysia? Greu de estimat, întrucât condiţiile vor fi radical diferite: circuitul de la Sepang este unul de viteză, temperaturile din Malaysia vor depăşi frecvent 33 de grade şi vor fi asociate cu o umiditate puternică, iar prognoza meteo indică furtuni pentru sâmbătă şi duminică.

CINE VA AMENINŢA SUPREMAŢIA MCLAREN?

Echipele se prezintă la Sepang la doar o săptămână după Marele Premiu al Australiei, motiv pentru care update-urile pentru monoposturi sunt virtual inexistente din cauza timpului foarte scurt dintre cele două curse. De aceea, este de aşteptat ca McLaren să fie considerată principala favorită în acest weekend, însă o ripostă puternică din partea rivalilor nu poate fi exclusă din calcule.

În ciuda debutului mai puţin entuziasmant, Red Bull Racing trebuie luată în calcul pentru o potenţială victorie, în special dacă va reuşi să obţină un rezultat convingător în calificări. Teoretic, cei de la Mercedes pot miza pe un monopost competitiv dotat cu un sistem F-duct pentru aripa spate care le poate asigura un avantaj important pe cele două linii drepte foarte lungi ale circuitului.

Totuşi, în cazul în care prognozele meteo care indică furtuni se vor adeveri (vezi mai jos), echipa germană nu va putea utiliza sistemul F-duct, întrucât acesta este activat de sistemul DRS, care nu poate fi utilizat pe timp de ploaie.

Între timp, Scuderia Ferrari deţine un monopost dificil, însă Fernando Alonso a demonstrat că este capabil să scoată un rezultat onorabil chiar şi în aceste condiţii, motiv pentru care lupta cu Lotus se va dovedi cel puţin interesantă, mai ales că Romain Grosjean şi Kimi Raikkonen par în formă bună.

Marele Premiu al Malaysiei va evidenţia şi dacă progresele arătate de Williams la Melbourne sunt sau nu un simplu foc de paie, în timp ce Sauber şi Toro Rosso par să lupte pentru ultimele puncte puse în joc.

CIRCUITUL DE LA SEPANG

Sepang este unul dintre cele mai apreciate circuite din calendar de către piloţi, datorită faptului că este rapid şi are numeroase viraje de stânga-dreapta care se succed cu repeziciune. Viteza de top ajunge până la 297 km/h pe cele două linii drepte foarte lungi care încheie un tur de pistă, iar forţa de apăsare aerodinamică are o importanţă majoră.


În cazul în care vremea va permite, piloţii vor putea activa sistemul Drag Reduction System (DRS) în cursa de duminică pe o singură zonă, care va începe imediat după ultimul viraj şi se va încheia la finalul liniei drepte de start-sosire. Practic, zona de depăşire este identică cu cea utilizată în cursa de anul trecut, singura diferenţă find mutarea zonei de detecţie înainte de intrarea în ultimul viraj.

SEPANG - TUR DE CIRCUIT

DATE CHEIE PENTRU CIRCUIT

Lungime circuit 5.543 km
Numar tururi 56
Distanta totala 310.408 km
Viteza maxima 297 km/h
Acceleratie la maxim 65%
Forta de apasare aerodinamica ridicata
Uzura pneurilor medie
Uzura franelor scazuta
Valore maxima forta g 3.96

 

STRATEGII PENTRU OPRIRI LA BOXE

Circuitul de la Sepang este unul dintre cele mai solicitante pentru pneuri. Teoretic, pista este una cu o aderentă foarte bună, însă ploile frecvente fac ca circuitul să devină "verde" la startul fiecărei sesiuni.

În plus, căldura excesivă şi umiditatea ridicată contribuie la uzura mai rapidă a cauciucurilor, mai ales ca acestea sunt solicitante în zonele de frânare violentă de la finalul celor două linii drepte. Cele mai afectate vor fi cele de pe partea stângă a monopostului şi, în special, pneul stânga-spate.

De aceea, nu este surprinzător că Pirelli va furniza pneuri medium şi hard pentru această cursă, mai ales în contextul în care compoziţiile sunt uşor mai moi decât cele de anul trecut, iar diferenţa dintre specificaţii este mai mică. În cazul puţin probabil în care nu va ploua, ne putem aştepta la strategii cu două şi trei opriri la boxe.

VREMEA - FURTUNI ÎN ZIUA CURSEI

Malaysia este caracterizată de temperaturi şi umiditate excesive, temperatura maximă urmând să oscileze între 31-33 grade, iar cea minimă intre 24-25 grade, cu o umiditate de 75-80%. În plus, clima din această regiune a globului face ca aproape fiecare sfârşit de după-amiază să fie afectat de ploi torenţiale.

Totuşi, prognoza actuală indică faptul că toate cele trei sesiuni de antrenamente se vor desfăşura pe un circuit uscat, în timp ce pentru calificările de sâmbătă există şanse de ploaie. În schimb, pentru ziua de duminică se anticipează furtuni trecătoare care ar putea avea loc chiar în tumpul cursei, însă prognoza în acest caz este imprevizibilă.


REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI

Sebastian Vettel a câştigat ultimele două ediţii ale Marelui Premiu al Malaysiei, în timp ce Jenson Button, Kimi Raikkonen şi Fernando Alonso şi-au trecut în cont câte un succes în perioada 2007-2009.

Sezon Castigator
2011 Sebastian vettel (Red Bull)
2010 Sebastian vettel (Red Bull)
2009 Jenson Button (Brawn GP)
2008 Kimi Raikkonen (Ferrari)
2007 Fernando Alonso (McLaren)

 

STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL MALAYSIEI

  • Pentru prima oară după Marele Premiu din Abu Dhabi 2010, Sebastian Vettel nu mai este lider în clasamentul general înaintea unui Mare Premiu;
  • Lewis Hamilton a ajuns la 20 de pole position-uri, în timp ce Ferrari nu a mai plecat de pe prima poziţie a grilei de start din septembrie 2010, atunci când Fernando Alonso a obţinut pole-ul la Singapore;
  • Ferrari a câştigat cinci dintre cele 13 ediţii ale cursei de la Sepang, trei dintre acestea fiind obţinute de Michael Schumacher. Actualul pilot Mercedes a plecat de cinci ori din pole position pe acest circuit;
  • Cinci din ultimele 10 curse de la Sepang au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position;
  • Distanţa de la pole position la apex-ul primului viraj este de 660 de metri, a doua ca lungime după cea de la Barcelona.

PROGRAM

Marele Premiu al Malaeziei va avea loc după următorul program, conform fusului orar al României.

Eveniment Ziua Ora Transmisii TV
Antrenamente 1 vineri, 23 martie 04:00  
Antrenamente 2 vineri, 23 martie  08:00  
Antrenamente 3 vineri, 23 martie  07:00  
Calificari sambata, 24 martie 10:00  
Cursa duminica, 25 martie 11:00  
  • barichelu, joi, 22.03.2012 13:38

    Daca " piloţii vor putea activa sistemul Drag Reduction System (DRS) în cursa de duminică PE O SINGURA ZONA", cum "cei de la Mercedes pot miza pe un monopost competitiv dotat cu un sistem F-duct pentru aripa spate care le poate asigura un avantaj important PE CELE DOUA LINII DREPTE foarte lungi ale circuitului"?

  • XXX, joi, 22.03.2012 15:43
    @BARICHELU

    Probabil ca se refera la calificari unde drs-ul poate fi folosit peste tot