FEATURE: Drumul pneurilor Pirelli de pe monoposturile de F1 la fabricile de ciment

Publicat miercuri, 27.06.2012 13:02 de Daniel Popescu

Pneurile Pirelli sunt produse în Turcia, transportate în Anglia, utilizate în timpul Marilor Premii şi apoi topite pentru a fi folosite ca materie primă pentru fabricile de ciment.

Probabil că Pirelli, unicul furnizor de pneuri din Formula 1, ocupă detaşat primul loc într-un clasament al calor mai populare subiecte de discuţie pe parcursul unui Mare Premiu.

Noile compoziţii oferite în acest sezon funcţionează la capacitate maximă într-un interval relativ scăzut de temperaturi şi în mod diferit în funcţie de caracteristicile monoposturilor, iar în momentul în care se deteriorează piloţii simt o scădere dramatică de performanţă.

De altfel, Pirelli este considerat principalul "vinovat" pentru cursele cu rezultate imprevizibile din acest sezon, după ce nu mai puţin şapte piloţi de la cinci echipe diferite au câştigat cel puţin câte o cursă.

Care este însă drumul pe care îl parcurg pneurile de la fabrica din Turcia unde sunt produse până la circuitul care găzduieşte un Mare Premiu? Cum se etichetează cauciucurile şi cum sunt ele livrate echipelor? Ce se întâmplă cu ele după finalizarea unui Mare Premiu? Iată doar câteva întrebări la care vei afla răspunsul în acest articol.

PRODUCŢIA

În calitate de unic furnizor de pneuri în Formula 1, Pirelli anunţă tipurile de compoziţii pe care le va furniza pentru un anumit eveniment şi începe producţia celor aproximativ 1800 de cauciucuri pentru un Mare Premiu, însă numărul creşte la 2500 sau chiar 3100 de pneuri în cazul în care circuitul găzduieşte şi scurse de GP2 şi, respectiv, GP3.

Toate cauciucurile sunt construite la fabrica Pirelli din localitatea turcă Izmit, situată în imediata apropiere a Istanbului. Marcarea pneurilor se realizează prin intermediul unui cod de bare furnizat de FIA care este aplicat pe pneuri încă din timpul procesului de vulcanizare şi care nu poate fi şters prin nicio metodă convenţională.

Acest cod de identificare ajută Pirelli şi echipele la identificarea tuturor informaţiilor despre un anumit pneu, fiind util în special în cazul unor incidente. Citirea codului de bare se realizează cu RTS (Racing Tyre System), o aplicaţie software dezvoltată intern de Pirelli.

LOTERIA ALOCĂRII PNEURILOR

În cazul curselor care au loc pe continentul european, pneurile sunt livrate cu două săptămâni înainte de Marele Premiu în localitatea britanică Didcot, acolo unde sunt alocate fiecărei echipe de către FIA prin selecţia aleatorie a codurilor de bare. În acest fel, Pirelli evită orice implicare în procesul de distribuţie a pneurilor pentru a nu putea fi acuzată de favorizarea unei echipe, chiar dacă toate cauciucurile sunt identice.

"Chiar dacă ne-am dori asta, ceea ce cu siguranţă nu este însă cazul, nu avem cum să influenţăm ce anvelope vor fi alocate unei anumite echipe. De acest aspect se ocupă exclusiv cei de la FIA şi ei sunt responsabili de ceea ce se întâmplă cu anvelopele din momentul în care au părăsit uzina din Izmit. Este modul prin care echipele sunt asigurate de imparţialitatea noastră, ceea ce pentru noi este o prioritate uriaşă ţinând cont că suntem furnizor exclusiv de pneuri" - Paul Hembery, directorul departamentului de motorsport Pirelli.

MONTAREA PNEURILOR PE JANTE, UN PROCES DE DOUĂ MINUTE ŞI JUMĂTATE

Transportul pneurilor de la Dicot la circuitul care găzduieşte etapa de Formula 1 se realizează cu o săptămână înainte prin intermediul a patru camioane (pentru Formula 1) plus alte trei camioane pentru cursele suport de GP2 şi GP3.

De regulă, camioanele ajung la destinaţie în ziua de luni de dinaintea unui Mare Premiu, moment în care pneurile sunt preluate de 18 tehnicieni Pirelli şi împărţite celor 12 echipe conform "loteriei" realizate de FIA. Echipele furnizează jantele, iar tehnicienii Pirelli montează pneurile pe jante, activitate care poate dura aproximativ două zile, în condiţiile în care un pneu este montat pe o jantă într-un interval de două minute şi jumătate.

RETURNAREA PNEURILOR

Conform regulamentului sportiv, fiecare echipă primeşte 11 seturi de pneuri (44 de cauciucuri) pentru fiecare pilot, dintre care şase seturi de compoziţie mai tare şi cinci seturi de compoziţie mai moale.

După ce sunt folosite pe parcursul unui Mare Premiu, pneurile sunt returnate celor de la Pirelli conform unor reguli stabilite de FIA pentru a încuraja echipele să participe cât mai activ în sesiunile de antrenamente.

Astfel, un set de pneuri de compoziţie mai dură trebuie returnat după prima sesiune de antrenamente, iar alte două seturi (unul de compoziţie tare, celălalt de compoziţie moale) trebuie returnat după a doua sesiune de antrenamente.

Această ultimă regulă este aplicată şi înaintea calificărilor, astfel că pentru curse fiecare pilot va rămâne cu numai şase seturi de pneuri (trei de compoziţie mai tare, alte trei de compoziţie mai moale). La finalul cursei, echipele returnează şi celelalte şase seturi de pneuri, iar tehnicienii Pirelli le dejantează pentru a returna jantele fiecare echipe.

CE SE ÎNTÂMPLĂ CU PNEURILE DUPĂ CURSĂ?

Toate cele aproximativ 1800 de cauciucuri furnizate de Pirelli celor 12 echipe sunt distruse, indiferent dacă au fost sau nu utilizate pe parcursul unui Mare Premiu. Din punct de vedere logistic, pentru producătorul italian este mai uşor să distrugă toate pneurile alocate pentru un Mare Premiu indiferent dacă au fost sau nu utilizate de echipe, decât să le grupeze pe cele nefolosite pentru a le furniza şi cu ocazia următorului Grand Prix.

Pirelli transportă toate pneurile înapoi la Didcot, acolo unde sunt distruse prin topire la temperaturi înalte, iar ceea ce rezultă este folosit ca materie primă pentru fabricile de ciment. În plus, compoziţia rezultată prin topire poate fi utilizată inclusiv pentru asfaltarea drumurilor sau în alte aplicaţii industriale.


CUM COLABOREAZĂ PIRELLI CU ECHIPELE

Pe parcursul unui Mare Premiu, echipele colaborează cu producătorul de pneuri prin intermediul unui inginer Pirelli, care lucrează cu o singură echipă pe parcursul unui sezon. Motivele sunt legate de confidenţialitate: inginerul are acces la toate informaţiile despre modul în care pneurile se comportă pe monopostul echipei respective, inclusiv cele cu privire la strategiile adoptate în curse pentru schimburile de cauciucuri.

Tocmai de aceea, inginerul Pirelli nu are dreptul de a furniza informaţii despre pneurile folosite de echipă cu care colaborează, ci doar inginerilor din departamentul de dezvoltare al celor de la Pirelli. Aceştia adună datele de la toate echipele pentru a putea îmbunătăţi pneurile în perspectiva sezoanelor următoare.

  • logon, miercuri, 27.06.2012 13:16

    de aia is asa bune ca is produse in Turcia.... ;)

  • ey, miercuri, 27.06.2012 13:47

    De cand e Istanbul capitala Turciei

  • Bubu, miercuri, 27.06.2012 13:59

    Oare sunt chiar identice pneurile? De ce nu pot echipele să facă strategii, nu pentru că pneurile sunt șmechere, totul este poate o hoție. De ce nu rămân la echipe să le analizeze de la o cursă la alta. Sau poate s-au gândit și ele la asta și au luat monstre pentru analiză, iar lucrurile au fost în regulă. Oricum... asta nu mai e formula 1... e balet porcesc. Formula 1 a murit.

  • Serban, miercuri, 27.06.2012 14:03

    "la fabrica Pirelli din localitatea Izmit, situată în imediata apropiere a capitalei Turciei, Istanbul" Istanbul daca era capitala eu eram Alonso

  • Victor T, miercuri, 27.06.2012 14:32

    Se pare ca redactorii Automarket nu au auzit inca de orasul Ankara... care este cica, orasul capitala al Turciei... ca sa vezi.

  • no-name, miercuri, 27.06.2012 17:28

    @Bubu Inclin sa cred ca ai dreptate. E destul de dubios daca fiecare fiecare pneu are un cod unic. Atunci in cadrul "loteriei" anumite pneuri pot sa ajunga la cine trebuie.

  • aliosa23, miercuri, 27.06.2012 21:10

    @Bubu Nu exista monstre, poate te-ai fererit la mostre!!! Si fii convins ca sunt analizate pneurile, nu baga oamenii sute de milioane si sa piarda din cauza unor "gume".