FEATURE: Mihnea Stefan, puştiul care visează să ajungă în Formula 1

Publicat miercuri, 30.05.2012 14:48 de Daniel Popescu

Mihnea Stefan are 15 ani, a pilotat pentru prima oară un kart la 4 ani, iar acum concurează în Formula BMW Talent Cup cu speranţa că într-o zi va ajunge în Formula 1.

Piloţii români îşi fac cu greu loc în sporturile cu motor. Mihai Marinescu este la al treilea sezon în Formula 2 după ce nu a reuşit să-şi asigure bugetul pentru GP2, iar Robert Vişoiu participă în premieră în GP3 cu rezultate constante.

La fel ca ei sunt însă şi alţi piloţi români care încearcă să facă pasul de la karting la competiţiile de monoposturi. Misiunea lor este îngreunată semnificativ de aspectul financiar, întrucât în România se găsesc cu greu persoane cu cultură sportivă dispuse să investească în viitorul profesional al unor puşti.

Unul dintre cei care încearcă să bată la porţile competiţiilor sportive de top din motorsport este şi Mihnea Stefan, un puşti de 15 ani a cărui poveste o vei afla în acest feature.

PRIMII PAŞI ÎN KARTING

Specialiştii spun că memoria se formează după vârsta de 2-3 ani şi puţini dintre noi îşi amintesc cu precizie ce făceau la 4 ani. De cele mai multe ori, la vârsta de 4 ani băieţii se joacă cu maşinile de jucărie, iar cei mai curioşi dintre ei le demontează pentru a înţelege modul în care funcţionează.

Pentru Mihnea Stefan, un copil de 4 ani din Târgovişte, pasiunea pentru maşini a mers însă şi mai departe când a urcat la volanul unui kart, eveniment care avea să definească modul în care îşi va petrece copilăria şi, mai ales, drumul pe care l-ar putea parcurge în prima parte a vieţii.

"Pasiunea pentru sportuile cu motor s-a născut la vârsta de 4 ani, când am fost fascinat de primul contact cu kartul. Am urcat la volanul lui puţin stângaci, dar dornic să simt motorul cum vibrează sub mine" - Mihnea Stefan.

Ce face un copil de 4 ani pasionat de karting? Cea mai simplă soluţie este participarea în Campionatul Naţional de Karting, acolo unde Stefan a avut prima oportunitate de a afla dacă este cu adevărat talentat şi poate face o carieră sau dacă acest sport va rămâne doar la stadiul de pasiune.

Rezultatele au fost însă surprinzătoare încă de la debut, semn că pasiunea era dublată de talent, iar performanţele obţinute în karting au început să curgă în valuri.

"Prima cursă s-a desfăşurat pe pista AMCKart din Bucureşti în cadrul Campionatului Naţional de Karting. Am luat locul 4 şi am fost mândru de această primă reuşită, chiar dacă nu am fost pe podim. De-a lungul anilor, am evoluat de la clasa Baby (clasa cu vârste cuprinse între 5 şi 9 ani), la Mini (9-12 ani) şi KF3 (12-15 ani)."

"Am  participat la competiţii în România în cadrul CNK, în Italia în cadrul WSK (World Series Karting, o subdivizie a Campionatului Mondial de Karting), dar şi în Franţa, Germania sau Spania în cadrul campionatului Academy Trophy, organizat de CIK-FIA (Federaţia Internaţională de Automobilism şi Karting)."

"Cel mai important premiu câştigat a fost cel de campion naţional la clasa Baby, în anul 2005. A fost prima cupă de campion naţional şi are o importantă valoare sentimentală. Bineînţeles, a fost urmată în 2007 şi 2010 de cea de campion naţional la Mini şi, respectiv, vicecampion la clasa KF 3. În total am 54 de cupe, toate câştigate prin multă muncă, pasiune şi efort" - Mihnea Stefan.

TRECEREA DE LA KARTING LA MONOPOSTURI

Ajuns la vârsta de 15 ani cu un număr atât de mare de trofee, Stefan trebuia să facă un pas înainte pentru a progresa în cariera de pilot. Inevitabil, pasul era reprezentat de trecerea de la karting la monoposturi, moment în care a trebuit să ia o decizie foarte importantă.

Sporturile cu motor beneficiază de numeroase competiţii de monoposturi pe continentul european, însă alegerea celei mai potrivite dintre ele nu putea fi uşoară. Contează relevanţa competiţiei la nivel european, monoposturile cu care concurează şi, mai ales, resursele financiare necesare pentru participare. În cele din urmă, alegerea a fost reprezentată de Formula BMW Talent Cup.

"După discuţii cu managerul şi tatăl meu, am considerat că Formula BMW Talent Cup este cel mai bun prim pas în competiţiile de monopost ce oferă oportunităţi egale pentru toţi piloţii înscrişi. Monoposturile sunt la fel, echipa tehnică este aceeaşi pentru toţi. Tot ce contează este talentul, puterea de concentrare şi dorinţa de a te autodepăşi" - Mihnea Stefan.

CE ESTE FORMULA BMW TALENT CUP?

După retragerea din Formula 1 la sfârşitul sezonului 2009, constructorul BMW a renunţat în 2010 şi la organizarea competiţiei Formula BMW Europa, în care au participat şi Mihai Marinescu (2008) şi Doru Sechelariu (2008-2009).

Competiţia a fost transformată în Formula BMW Talent Cup, un program complet de pregătire pentru piloţii care vor să facă trecerea de la karting la monoposturi. Astfel, Formula BMW Talent Cup presupune parcurgerea unui program de învăţare teoretic şi practic de 12 luni pentru piloţii cu vârste cuprinse între 14-18 ani.

Piloţii vor avea la dispoziţie 12 evenimente, 18 curse şi 80 de ore petrecute pe circuit pentru a-şi demonstra talentul la volanul unui monopost BMW de 140 CP care ajunge la viteză maximă de 230 km. Examenul final este reprezentat de Marea Finală, o cursă care va avea loc în luna septembrie şi în care toţi piloţii înscrişi se luptă pentru victorie.

Câştigătorul va putea concura gratuit în Formula 3 Germania în sezonul următor, întrucât taxa de participare va fi asigurată de BMW.

MIHNEA: "VREAU SĂ ADUC ROMÂNIA PE PRIMA TREAPTĂ A PODIUMULUI"

În acest context, nu este deloc surprinzător răspunsul pe care Stefan ni l-a dat atunci când l-am întrebat care este obiectivul său în Formula BMW Talent Cup.

"Unul singur: câştigarea Marii Finale Formula BMW Talent Cup. Îmi doresc să aduc România pe prima treaptă a podiumului în Marea Finală ce va avea loc în luna septembrie a acestui an. Pe lângă acest lucru, 2012 trebuie să fie un an promiţător pentru mine, un an în care mă perfecţionez" - Mihnea Stefan.

Pentru a ajunge în Formula BMW Talent Cup, Mihnea Stefan a avut însă nevoie de un puternic sprijin financiar, întrucât motorsportul este una dintre cele mai scumpe competiţii sportive din lume. Suma necesară a fost una direct proporţională cu profesionalismul echipei de la Formula BMW, însă Mihnea a evitat să dezvăluie identitatea celui sau celor care l-au sprijinit financiar.

"După cum ştiţi, sportul cu motor este unul costisitor şi, într-adevăr, este un subiect delicat. Chiar şi pentru participarea de anul acesta echipa a găsit cu greu resursele necesare, costurile depăşind 50.000 euro" - Mihnea Stefan.

O victorie în Formula BMW Talent Cup i-ar deschide lui Mihnea porţile spre o competiţie superioară fără să mai caute finanţare, însă pilotul din Târgovişte îşi face deja şi planurile alternative, printre ţintele sale fiind Formula Renault 2000 sau chiar GP3, competiţie în care concurează în acest sezon şi Robert Vişoiu.

"Câştigarea Marii Finale Formula BMW îmi va oferi oportunitatea de a participa în Formula 3 în anul 2013. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, cu puţin noroc şi suport financiar, sper să pot participa la Formula Renault 2000 sau GP3" - Mihnea Stefan.

Dacă Formula Renault 2000 pare o competiţie accesibilă, cu totul altfel stau lucrurile în GP3, acolo unde bugetul necesar se apropie şi chiar poate depăşi un milion de euro, în funcţie de echipă.

GP3 reprezintă însă un pas necesar pentru a ajunge măcar la nivelul la care au ajuns Marinescu, Vişoiu şi Sechelariu şi pentru a se apropia de porţile Formulei 1, o competiţie încă interzisă romanilor. Pentru început însă, Stefan trebuie să-şi demonstreze talentul în Marea Finală a competiţiei Formula BMW Talent Cup din luna septembrie.

  • dumbravaandrei, miercuri, 30.05.2012 17:52
    Bravo Stefane!

    Sa ai sanatate si putere de concentrare pentru castigarea cator mai multe curse si Marea Finala! Noi, cei putini, impatimitii de motorsport suntem extrem de incantati cand aflam ca voi tinerii (desi diferenta de varsta intre noi nu e chiar asa de mare) faceti performanta! Eu am propus de multa vreme domnului Niculescu de la ACR sa se contituie o fundatie/ong pe langa ACR pentru a se putea constitui un fond de sprijinire a tinerilor piloti... ca se pot strange lejer 40-50 de mii de euro din cei 2%. nu e mult, dar pic cu pic se face lac. Cine doreste sa preia aceasta initiativa si sa o coordoneze, are toata stima si tot suportul din partea mea!

  • antonny, miercuri, 30.05.2012 20:28
    ****

    bravo pustiule .... felicitari pentru ceea ce faci ,bafta incontinuare ....

  • SaabCuantic, joi, 31.05.2012 09:25
    O nădejde de aur

    Nu mai urmăresc de mult ultrablazata Formula 1, iar BMW a procedat bine retrăgându-se din competiţie, dar, dacă acest băiat animat de năzuinţe foarte înalte va reuşi să facă pasul cel mare, poate mă va fascina din nou emulaţia monoposturilor…Cel mai mult m-a impresionat fundamentarea sa patriotică sinceră; pe câţi sportivi îi mai auzi în ziua de astăzi invocând gloria ţării sale de obârşie, dar pomenită cu tonalitate convingătoare, nu “la plezneală”, de efect mediatic?... Very few such people inhabit the earth, because all that matters now is the damned money! Prin urmare, nu pot fi decât în asentimentul antevorbitorilor mei: go, Mih! (presupun că Mihnea este prenumele său, deoarece, de regulă, presa îţi redă identitatea invers decât poliţia)

  • Marius, vineri, 07.03.2014 00:49

    Cu bani lu` taticul totul este posibil...cand parintii sunt milionari e simplu sa faci karting de la 4 ani ...logic ca urmeaza monopost ... o sa vedem daca mai sare taticul milioanele pentru GP3...gogo ROMSTYL :)