Camera Deputaţilor a modificat legea taximetriei: şoferii Uber ar putea fi amendaţi cu 1.000-5.000 de lei

Publicat joi, 07.05.2015 12:13 de Sebastian Toma

Deputaţii au votat un proiect de modificare pentru legea taximetriei care prevede amenzi de până la 5.000 de lei pentru şoferii care efectuează transport de persoane fără autorizaţie. Măsura ar putea afecta şoferii Uber şi ai altor servicii similare dacă va intra în vigoare.

Camera Deputaţilor a aprobat un proiect de modificare a legii 38/2008 care priveşte transportul persoanelor în regim de taxi şi regim de închiriere. Schimbarea legii taximetriei şi a transportului în regim de închiriere vizează întărirea legii existente în domeniu şi va duce, în formula actuală, la blocarea

serviciilor de tip car-sharing cum este Uber, lansat de doar două luni în România. Cu 298 de voturi pentru şi două împotrivă, Camera Deputaţilor a introdus amezi cuprinse între 1.000 şi 3.000 de lei pentru persoanele fizice sau juridice care execută transport de persoane fără autorizaţie şi a modificat termenul de "transportatori" din anumite alineate în favoarea termenilor de "persoane fizice sau juridice care execută transport de persoane". Pentru ca aceste sancţiuni să fie aplicabile, proiectul de modificare a legii trebuie să fie aprobat de Preşedintele României.

Chiar şi înainte de această modificare, serviciul Uber nu era în concordanţă cu normele româneşti, prin faptul că este ilegal transportul comercial de persoane fără autorizaţie, dar acum există şi amenzi pentru cei care încalcă legea. În plus, norma legală nu a fost modificată privind sancţiunile care privesc şoferii prinşi că efectuează transport de persoane fără autorizaţie, care constă în suspendarea certificatului de înmatriculare al vehiculului (n.r. Talonul) pe o perioadă de şase luni. Autorizaţia de transport persoane, necesară pentru respectarea normelor legale în vigoare, se eliberează pe autoritatea de autorizare pe durată nedeterminată şi este valabilă cu condiţia vizării acesteia la fiecare cinci ani. Această autorizaţie este similară cu cea necesară taximetriştilor şi aduce piedici suplimentare pentru serviciile cum este Uber prin piedici birocratice aduse şoferilor care vor să se înscrie în program.

Din punct de vedere al legislaţiei româneşti, tipul de serviciu asigurat de Uber este clasificat drept "transport în regim de închiriere". Pentru ca un şofer să primească o autorizaţie potrivită pentru acest tip de serviciu, el trebuie să fie persoană juridică sau persoană fizică autorizată, să aibă autorizaţie de la Primărrie pentru a desfăşura activitatea de transport, să deţină autoturismul în proprietate sau în leasing, să participe la procedura de atribuire în gestiune a executării serviciilor de transport în regim de închiriere, să aibă vârsta de peste 21 de ani şi să deţină certificat de atestare profesională emis de Autoritatea Rutieră Română, pe lângă alte condiţii. Altfel spus, aplicaţia Uber şi eventualele echivalente ale sale existente nu sunt interzise prin lege şi clienţii lor nu sunt sancţionaţi în niciun fel din punct de vedere legal, dar şoferii care oferă propriu-zis serviciul de transport sunt cei expuşi rigorilor legii.

Via Digi24 | Avocatnet | Legalway | Sursă foto 

  • octav71, joi, 07.05.2015 12:34

    Suspect de repede se misca parlamentul(cu p mic) Romaniei. Asa, din afara ai spune ca suntem o tara extraordinara, in care totul se face bine. Cat de mari sunt interesele in faza cu taximetria? Daca o aplicatie aparuta de cateva luni in Romania ii pune pe jar si ii face sa munceasca (in interesul lor), inseamna ca e ceva la mijloc. Cand au fost supuse modificarile spre dezbatere publica? Cand vor introduce obligativitatea utilizarii apei si sapunului la soferii de taxi? Dar a examenului psihologic anual? Si mai sunt, dar e inutil.

  • eee, joi, 07.05.2015 12:38

    ce nenorociti! ca sa isi protejeze firmele lor de taximetrie! toate firmele de taximetre au ajuns sa fie detinute de baroni si politicieni, nimeni nu mai poate face taximetrie fara a lucra pentru firmele mari. Uber era solutia, s-a dus si asta.

  • Xculescu, joi, 07.05.2015 12:56

    Si brusc mi se plimba prin minte acea afirmatie din filmul cu Vlad Tepes, unde boierii ziceau cam asa : '' Cei de pe mosiile boieresti au sa dea socoteala doar boierilor '' . Cam asa si cu ''noua lege'' ( mancao-ar ciorile ). ps: Tepes le raspunde boierilor ( sinonimul clasei politice de azi ) : ''Nenorocitilor, se rupe snurul. La munca, la batut tarusi cu curul''.

  • Radu, joi, 07.05.2015 20:05

    E degeaba legea, cei transportati prin uber nu vor declara nicodata ca au platit cursa si soferul, care este si utilizator uber clar ca nu declara, deci nu e nici o ilegalitate. Si sa fi politist sa vi cu intrebarea: Imi dati va rog telefonul sa vad ce aplicati folositi, ar fi chiar amuzant

  • antonny, joi, 07.05.2015 20:22

    @ octav71...... un comentariu aruncat asa ca sti tu .........care sunt interesele din taximetrie ??? Ce lege ia dreptul firmei Star Limo sa faca transport de persoane???? ai auzit de firma asta ??? Tu de cate ori ai facut examenul psihologic ca , sofer ????tu de cate ori faci ITP la masina ????

  • rov, joi, 07.05.2015 23:00

    Un regulament de functionare al taximetriei nu au fost in stare sa elaboreze pana acum, in 25 de ani... Articole necesare ca retragrea autorizatiei pe 1, 3 12 luni si definitiv pentru taximetristii opriti pe banda 1 la semafor sau aiurea, pentru cei ce se joaca pe smartfon in timp ca conduc, etc etc, nimeni nu face nimic...

  • Cristian, joi, 07.05.2015 23:15

    Pentru toți adepții fanatici ai religiei denumite în continuare „Legea din România”, pentru toți cei care au impresia că adulterul față de specia protejată a taximetriștilor de Dâmbovița e un bilet direct spre Iad, ereticul din mine vă propune rapid 10 motive pentru care Uber a fost, este și va fi NET SUPERIOR transportului de secol XX cu taximetriști. 1) Poftim un cupon de 40 de lei pentru o primă cursă gratuită (https://get.uber.com/invite/uber-bucharest)! Decide singur pentru tine! Și ia-o cât mai e disponibilă. 2) Uber este o companie americană cu o valoare de 40.000.000.000 $, iar Google, prin divizia sa de investiții, Google Ventures, a infuzat 258 milioane $ în Uber, în vara lui 2013. 3) Uber e mai ieftin. De multe ori, o cursă cu Uber va costa mai puțin decât o cursă cu taxiul și maimuța românească (vezi http://stirileprotv.ro/stiri/social/telecomanda-si-maimuta-de-pe-schimbator-cum-te-inseala-taximetristii.html ) 4) Postarea lui Varujan Pambuccian, „Cui nu-i place Uber?” (chiar și numai pentru livrescul din ea): https://www.facebook.com/varujan.pambuccian/posts/438399026333100 5) Gata cu bacșișul, gata cu „nu am să vă dau restul”! 6) Prioritate ZERO pentru confortul clientului! 7) Aplicația facilă, sistemul de rating etc. 8) După călătorie, primești pe email o hartă a traseului, iar de acolo poți solicita și un invoice (care nu știu cât de valabil mai este). 9) Dacă îți uiți ceva în mașină, tu (Uber, de asemenea) știi exact în ce mașină ai fost. 10) Cât despre felul de a fi al majorității taximetriștilor, nu mai intru în detalii. Așa că faceți o cursă cu Uber și apoi mai vorbim. https://get.uber.com/invite/uber-bucharest

  • Alex Radoi, vineri, 08.05.2015 00:26

    Nu ai luat in calcul ca exista si politisti sub acoperire care ar putea folosi aplicatia ca si clienti? Greu...

  • Marius, duminică, 08.11.2015 19:01

    Voi ăstia care ziceți prostii la adresa taximetriștilor, este bine când vă luam morți de beți și uneori pisat pe voi și va ducem acasă în siguranță pe 1.39 km ? Mai duceți în pu_a mea de săraci și luați metrou