Carlos Ghosn despre Tesla: "Acum vinde idei. Va veni un moment când piața îi va cere rezultate lui Elon Musk. E posibil ca acel moment să nu fie cel pe care-l vrea el"

Publicat marţi, 21.11.2017 19:38 de Mircea Meşter

Carlos Ghosn, CEO Renault-Nissan și una dintre cele mai influente personalități din industria auto contemporană, a discutat la Paris despre poziția pe care Tesla o are în lumea auto actuală, explicând mecanismele și regulile construcției de mașini: "Tesla e încă un start-up. Noi avem infinit mai multe avantaje decât companiile mici".

Brandurile din zona IT și start-up-urile care încearcă să-și facă loc pe piața auto nu sunt amenințări reale pentru constructorii auto consacrați, ci pot fi considerat cel mult "aliați" ai acestora. Aceasta este opinia lui Carlos Ghosn, cel care conduce destinele alianței Renault-Nissan și unul dintre cei mai respectați oameni din industria auto.

Prezent la o conferință organizată la Universitatea Sorbona din Paris, Ghosn și-a expus propria viziune legată de viitorul industriei auto și a analizat situația în care se află companiile tinere care își doresc să schimbe paradigma zonei auto, așa cum este Tesla.

Cele mai importante declarații ale lui Ghosn:

"Între giganții noilor industrii și constructorii tradiționali precum Renault va exista o complementaritate. Vom lucra împreună la dezvoltarea unor produse care vor rămâne ale noastre la final".

"Google, Apple, Uber și alte multe companii de acest tip sunt interesate să ne ajute să dezvoltăm mașini care la final servesc propriilor lor interese. Nu se pune problema unei concurențe cu companiile tehnologice, ci de un parteneriat. Sunt mulți care vor să lucreze cu numeroși constructori. Vor exista mariaje, parteneriate, colaborări, dar între cele două lumi nu există concurență pentru că nu e vorba de același tip de produse".

"Transformarea mașinilor va fi de aceeași magnitudine pe care am văzut-o în cazul telefonului. Telefonul era o unealtă de comunicare care a devenit între timp un obiect multifuncțional foarte diferit de ceea ce era acum 10 ani. Veți vedea că în cazul mașinilor se va întâmpla exact același lucru: se vor tranforma dintr-un mijloc de transport într-o unealtă mereu conectată care îți va permite să faci mult mai multe lucruri decât astăzi".

"Îl cunosc bine pe Elon Musk, suntem aliați. Când am decis să plecăm pe drumul mașinilor electrice, el a fost primul care a spus "voi vă ocupați de piața de volum cu Nissan Leaf, Renault Zoe și Kangoo în zona utilitarelor, iar eu vreau să merg pe zona premium". Suntem aliați, dar Elon e într-o lume diferită de a mea, e o lume care-i pasionează pe mulți și înțeleg asta. În lumea start-up-urilor, pentru că Tesla e deocamdată un start-up: vinde 80.000 de mașini pe an, în timp ce Alianța Renault-Nissan, de exemplu, a vândut 10.6 milioane de mașini în 2016".

"Încrederea pe care Elon Musk o primește din zona financiară nu va fi eternă. Prefer să fiu în poziția mea decât să fiu într-a lui. Pentru că el a vândut mult, dar doar la stadiul de idee. A vândut multe idei. Și va exista un moment în care piața îi va cere să producă ideile pe care le-a vândut. Și nu știm când va veni acel moment în care piața îi va spune "s-a terminat". Începând din acel moment, dacă nu va prezenta rezultate concrete, Elon se va lovi de un colaps complet. Piața are timing-ul său pe care nimeni nu-l poate prevedea și este nemiloasă atunci când se întoarce împotriva ta".

"Start-up-urile primesc încredere pentru că vând idei despre viitor. Dar va exista un moment - și nu știe nimeni când va veni acest moment - când aceeași piață va dori să vadă rezultatele. Dacă nu vor fi pregătite, aceste companii se vor lovi de căderi majore, de 23, 30, 40%. Trebuie să livrezi și e posibil ca momentul respectiv să nu fie cel pe care îl dorești tu".

"Nimeni nu trebuie să fie arogant. Există posibilitatea ca Renault să fie depășit de Tesla, așa cum Apple a făcut cu Nokia, însă posibilitatea asta nu are nicio rădăcină în realitate în acest moment. Industria noastră se bazează în mod esențial pe o competitivitate foarte ridicată în materie de robustețe, calitate, fiabilitate și costuri. E o industrie de volume în care cu cât ești mai mare, cu atât ești mai competitiv pe piață. Iar în acest joc avem infinit mai multe avantaje decât companiile mici".

"Constructorii sunt arhitecți care asamblează piesele construite de furnizori și de alte start-up-uri. Într-o mașină există 4000 de piese care vin din 120 de țări diferite. Sunt obligat să detectez cele mai bune piese și cele mai bune tehnologii și să le asamblez în cel mai inteligent mod posibil. Și când cumpăr 10.5 milioane de piese, le cumpăr mult mai ieftin decât altul care cumpără 100.000 sau 200.000 sau 500.000. Meciul se joacă aici".

"Într-un an se vând 95 de milioane de mașini în toată lumea. Dintre acestea, "dinozaurii" vând 94 de milioane 920 de mii".

via Autoactu

  • ACE - Craiova, marţi, 21.11.2017 19:55

    RENAULT nu trebuie sa se culce pe o ureche..... Intradevar TESLA mai are destule lucruri de pus la punct chiar daca se bucura de un capital de incredere important....si vorba aceea "buturuga mica rastoarna carul mare".....

  • Edikkk, marţi, 21.11.2017 20:07

    Un mare CEO dl Carlos Ghosn ! FOarte echilibrat si foarte competent. Absolut tot ce a spus, a avut mare dreptate. A creionat foarte bine situatia. Da, Tesla este dintr-un punct de vedere un start-up fata de Nissan, si Tesla vinde idei si FOARTE BUNE ! Totusi atuul Tesla il reprezinta faptul ca aceste idei sunt IMPLEMENTATE BINE !! Ce mi-a placut enorm la Tesla este faptul ca aceste idei nu sunt sterile, nu sunt idei prezentate ca si concept auto care nu s-au materializat niciodata, sau s-au materilizat in ceva mult mai redus si care arata altfel !!! Stim ca si Nissan a avut anumite concente cu vise foarte mari, care la momentul implementarii si prezentarea la piata cu produsul respectiv (derivat din concept) a fost doar 50% - maxim 70% din concept ! In schimb Tesla, tot ce au prezentat ca vor face, l-au facut exact asa ! Au prezentat Tesla model S cu posibilitati de conducere autonoma - au facut cu conducere autonoma !! (acum dezactivata doar pentru faptul ca zona juridica / legala nu este inca definita in SUA ci sunt pasi importanti dar nu complet, pana la capat adica) ! Sau au prezentat Tesla Model 3, bine uite ca o si produc exact asa cum au prezentat-o ! Adica si-au respectat promisiunile. Mai putin nivelul productiei, dar exista totusi ceva straniu la Tesla... motivatia productiei mici este datorata faptului ca automatizarea in cadrul Tesla este la nivele extraordinar de mari !!! Este ceva mult peste Nissan (care sta foarte bine dealtfel) ! La Tesla pana si montajul bordului, pana si montajul trapei de sticla sau montajul bateriei (sistemului de baterii) este 100% automatizata ! NICI-UN ANGJAT !! La Nissan in schimb aceste trei operatii implica utilaje dar si oameni ! Cu alte cuvinte Tesla pare ca incepe timid, dar pe masura ce se dezvolta vor avea capacitati de productie impresionante si de neoprit ! Aici greseste putin dl Carlos Ghosn, pentru ca intradevar poti sa cumperi piese mai ieftine daca cumperi la nivelul de milioane de unitati - pentru milioane de masini, dar Tesla vor sa depasesca nivelul in care cer piese... . ci vor (Tesla) sa le PRODUCA ei pe toate !!! Un al doilea fapt, care dl Carlos Ghosn, nu il ia in calcul este ca desi Nissan este lider in domeniul electrificarii, totusi Tesla este UN NIVEL PESTE ! Tesla sunt deja mai IN VIITOR decat Nissan ! Ca explicatie va rog urmariti acest video in care se explica extraordinar de frumos ce inseamna cu adevarat TESLA MODEL 3 ! Nu este doar o masina EV excelenta (ca si Nissan New Leaf dealtfel, o masina EV excelenta) ci mai ales Tesla Model 3 este pregatita sa fie o masina pentru marile corporatii care vor sa imparta masinile in FLOTE care se pot folosi de toti angajatii, sau chiar pentru firme precum UBER sau concurente UBER care momentan nu exista bine definite ! https://www.youtube.com/watch?v=vb25sZbsFtw (the osborne effect) Si doua linkuri amuzante :))) https://www.youtube.com/watch?v=tz1XzESIJVA&t=56s https://www.youtube.com/watch?v=Dqvue6yhxKA

  • Nicu, miercuri, 22.11.2017 09:48

    Omul asta trebuie sa justifice in fata actionarilor lipsa de progres, viziune si succes in domeniul electricelor si s-a hotarat, la fel ca alti sefi de companii auto, sa arunce cu noroi in Tesla. Buna treaba.

  • mircea, miercuri, 22.11.2017 10:06

    @Nicu Nissan Leaf este cea mai vândută mașină electrică din lume și tocmai și-a lansat a doua generație. Deci cred că ai înțeles greșit "lipsa de progres, viziune și succes în domeniul electricelor".

  • dan_grc, miercuri, 22.11.2017 10:09

    @Nicu Nu este chiar așa, Leaf există pe piață din 2010, deci nu se poate vorbi de lipsă de viziune. Ghosn vorbește de ideea de afacere, nimeni nu face profit cu electricele, dar marii constructori își permit, pentru că vând 99% modele clasice, care încă domină masiv, în schimb Tesla nu-și permite să piardă la nesfârșit, se va închide robinetul investitorilor. Cam asta spune Ghosn, cred că a citit AM, pentru că suntem mai mulți care spuneam aceleași lucruri :).

  • ignis, miercuri, 22.11.2017 10:33

    Citiți și recitiți articolul. O piesă rară. Veți vedea în el elemente de strategie care se aplică în orice domeniu economic, cu efecte pe care le resimțim cu toții. Veți descoperi în el esența imperialismului, colonialismului și globalismului care se rezumă la atât: Iar în acest joc avem infinit mai multe avantaje decât companiile mici". (unul dintre cele mai importante fiind "to big to fail") Înlocuiți "companii" cu "țări" și veți vedea că se aplică aceleași reguli.

  • c, miercuri, 22.11.2017 10:55

    Cam tare ptr mine cocktail-ul asta RENAULT-NISSAN vs TESLA, sau mai bine zis Guru GHOSN vs Mr. Electric MUSK, devine MOLOTOV... Mai bine nu ma bag...

  • Pana, miercuri, 22.11.2017 11:03

    Daca ar fi sa facem o analogie, fie ea si din alt domeniu, poate ca ati intelege mai bine. Este o "problema" asemanatoare cu cea a alimentelor vandute in hipermarket vs micii intreprinzatori. Daca un produs nu se vinde bine, hipermarketul nu isi face prea mari griji. Pentru ca banii pierduti ii poate recupera usor din alte parti. In cazul micilor intreprinzatori, o vanzare slaba a unor produse, ii poate ruina. Daaar, in acelasi timp, toti suntem de acord ca acesti mici intreprinzatori trebuie sustinuti. Vezi rosiile importate din Spania si vandute in hipermaket vs rosiile de la un taran, pe care le vinde la marginea drumumui (si face evaziune fiscala, "nenorocitul"!). Cu toate astea, toti suntem de partea taranului (naturale, pret bun, fara conservanti etc.), dar tot din hipermarket cumparam. Asocierea in cazul de fata ar fi hipermanrketul in numele alinatei renault-nissan, iar micul intreprinzator ar fi Elon Musk. Dar nu trebuie omis ceva: calitatea interiorului unui Leaf 1 de exemplu, era la nivelul Loganului. Mult plastic, finisaje perfectibile, lufturi cam mari... adica se urmarea un profit substantial pentru ca tehnologia era mult mai scumpa. Ei bine, Elon Musk ofera electrice la nivel de Mercedes. Iar clinetii lui asta vor. E o mica mare diferenta. Si inca un proverb: nu mor caii cand vor cainii.

  • vianu, miercuri, 22.11.2017 11:15

    @Pana 1. Musk ofera masina (Tesla) la nivel de Mercedes doar la nivel de pret. 2. in schimb, Model 3 e exact cum spuneai tu de Leaf.... legile economiei nu le poti incalca indiferent daca esti mic intreprinzator sau concern. Daca iti permiti pierderile nu faci rabat la calitate, daca mergi pe barna atunci tai de pe unde apuci. 3. taranul din piata numai exista (din nefericire) iar partea ECO sa o lasam mai moale, Mai tot taranul merge in "targ" dupa "prafuri" (in solutie sau foliare) si le arunca in ograda (ca ingrasamant sau tratament) fara nici un fel problema.

  • Pana, miercuri, 22.11.2017 11:43

    @vianu: Tu te-ai urcat intr-un Leaf? Are plastic a la Logan. Poti sa zici ce vrei. Dar cam asta e adevarul. Masina aia trebuia cumva sa fie si accesibila (cat de cat). E departe de Tiida chiar (ca sa ma raportez la un model Nissan din acele vremuri). Sunt tare curios cum e interiorul lui Leaf 2, daca are aceiasi senzatie de ieftin. Ori in Model 3 chiar te simti ca intr-un Megane. Ca daca aduc in discutie o marca premium, ca poate crezi ca exagerez. Calitatea se simte. Ai materiale mai bune si finisaje mai bune. Atentie: nu pun la indoiala dezvoltarea tehnologica a acestor masini. Dar rentabilitatea loe pentru constructor, se simte in produsul finit, adica materialele si constructia masinii in sine. Iar taranul ala inca mai exista. Daca nu l-ai vazut tu, iti recomand sa mergi prin satele din judetele tarii si ai sa vezi ca are "marfa" la poarta. Si poate ai fi surprins. Dar isi hraneste animalele cu alimente din ograda lui.

  • ACE - Craiova, miercuri, 22.11.2017 12:38

    De curiozitate: A CONDUS - CINEVA DE PE FORUM sau de la site-ul automarket.ro - o masina TESLA, in realitate ?! Va aduc aminte ca, nu demult, marele concern mondial FORD, a dat 200.000 USD pe un TESLA Model S pur si simplu pentru A-L DEZMEMBRA si A VEDEA ( SPIONA ?!) a vedea pur si simplu cum este facuta aceasta masina.......MARELE FORD !!!!! Din ceea ce am vazut eu pana acum pe youtube.com - nu am observat pe cineva anume care sa critice cu inversunare o masina produsa si vanduta de TESLA: fie ca vorbim de Model X, Model S, Model 3, Roadster ..... despre test drive-uri sau masini TESLA in showroom-uri sunt o gramada de videoclip-uri.... In schimb am vazut multa lume care ZAMBEA vorbind dupa ce a condus aceasta masina..... ZAMBETUL, SPUNE MULTE, asa-i ?! RENAULT, MERCEDES BENZ, FORD, VW, TOYOTA, etc nu trebuie sa se imbete DOAR cu apa rece si cu pozitia pe care INCA o ocupa in topul vanzarilor de masini......

  • @ACE - Craiova, miercuri, 22.11.2017 12:46

    "Va aduc aminte ca, nu demult, marele concern mondial FORD, a dat 200.000 USD pe un TESLA Model S pur si simplu pentru A-L DEZMEMBRA si A VEDEA ( SPIONA ?!) a vedea pur si simplu cum este facuta aceasta masina.......MARELE FORD !!!!!" Daca te-ai pricepe la masini, ai stii ca toti constructorii procedeaza asa cand isi proiecteaza o masina. Iau masinile concurentei, le desfac pana la ultimul surub, le analizeaza si incearca sa faca produsul lor mai bun si mai placut posibililor clienti. Fie ca vorbim de Ford Fiesta, fie ca vorbim de Clasa S, fie ca vorbim de Tesla. Iar constructorii de care zici tu, nu se imbata cu apa rece. De-aia au in productia de serie si modele electrice (chiar si pe hidrogen). Dar ce vrea sa spuna nenea Ghosn, e ca profitul obtinut de pe urma masinilor electrice, este infim... spre 0. Iar cand productia ta se bazeaza in foarte mare masura DOAR pe asa ceva, s-ar putea sa te trezesti cu niste pierderi uriase, pe care nici cele mai optimiste cifre de vanzari de masini electrice nu le pot acoperi. In continuare vorbim de tehnologii foarte scumpe. Iar acum lasa youtube-ul si pune mana si analizeaza si partea financiara a acestor masini. E mai intelept. Ca pana la urma vorbim de afaceri cu masini. ;)

  • ACE - Craiova, miercuri, 22.11.2017 13:23

    BMW lucreaza la un sedan de serie electric din anul 2002 (BMW i5 anticipat de BMW i Vision Dynamics) ...anul acesta a prezentat o versiune evoluata a acestui concept ...( care face EXACT 15 ani de cand tot lucreaza la acesta...)... Si sa nu credeti ca BMW chiar nu are bani de dezvoltare.... Altele sunt interesele producatorilor auto care sunt de altfel FOARTE APROPIATE de cele ale producatorilor de petrol .... (actiuni, capitaluri, etc.).... Eu am intrebat concret, DACA A CONDUS CINEVA un model TESLA, in realitate, cum i s-a parut acesta ?!

  • Nicu, miercuri, 22.11.2017 14:55

    @mircea Nissan Leaf care costa cat un Model 3 desi nu e premium, care are o autonomie de 172km (EPA, 30kwh, cea mai mare baterie), pentru care nu exista statii de incarcare rapida, care are probleme reale cu bateria datorita sistemului de racire pasiv folosit inclusiv la a doua generatie, care nu are update-uri de software constante, care costa 32000 euro (in Franta, versiunea de baza, 30kwh), care a vandut putin peste 250000 de masini de la lansare pana azi (insideevs), aia masina zici ca inseamna viziune si inovatie? Asta in conditiile in care Tesla Model S, o masina de cate ori mai scumpa, a fost vanduta in numar de 197600 de bucati (wikipedia), adica foarte aproape de Nissan Leaf. La fel, in conditiile in care Tesla Model 3 are peste 450000 de rezervari, adica de ori mai mult decat Nissan Leaf a vandut in toata existenta sa. Fii serios, azi Nissan Leaf (si prima si a doua generatie) nu inseamna nici inovatie nici viziune. Tu ti-ai cumpara un Nissan Leaf la 32000 euro in loc de Model 3 la 35000 euro?

  • @Ace - Craiova, miercuri, 22.11.2017 15:00

    "Eu am intrebat concret, DACA A CONDUS CINEVA un model TESLA, in realitate, cum i s-a parut acesta ?!" Tu nici pana acum nu ai inteles ca in stirea asta nu e vorba despre cine a condus o Tesla si cine nu, ci de faptul ca aceste electrice masini nu prea sunt profitabile pentru companii? Iar cand constructorul nu e f mare, sunt sanse destul de mari sa apara probleme financiare. In cazul lui Renault, aceste probleme sunt mai usor de rezolvat cu banii obtinuti de "dinozaurii" industriei auto, care, in cazul de fata, sunt masinile cu propulsie conventioana. Adica cele care asigura vanzarile a peste 95% din productia auto mondiala. Asta zice Ghosn.

  • xxx, miercuri, 22.11.2017 16:17

    @Edikkk Automatizarea/robotizarea este meseria mea. Este buna, daca si numai daca ai cantități enorme de fabricat, dar numai acelaşi produs. Daca ai cea mai mica diversitate ai încurcat-o flexibilitatea este aproape 0! Te costa cat nu face! Îți dau un exemplu: 80% din țevi se fac din tabla roluită/sudata si "uzinare" cordon sudura (nu este o uzinare adevărata se scoate surplusul din cordonul de sudura) Ca sa ai o imagine, reglajul dura 85% din durata de fabricație adică din 10 zile, fabricau cam 1,5 asta însemna vreo 80km de țeava (diametrul 72mm, tabla înalt aliata cu Rp02 320MPa si Rm 400MPa ) restul era reglaj + teste ale produsului după reglaj. Din experiența mea robotizarea in industria Auto este buna la un nivel de 65% din procesul de fabricație, daca au 100% cum spui tu, o dau de gard!

  • mishazaitev, miercuri, 22.11.2017 17:45

    Cand spuneam ca un producator de masini nu poate sa reziste producand doar masini electrice, talibanii electrificarii ma criticau zdravan. Iata ca ca vine unul dintre cei mai buni manageri ai lumii auto si imi da dreaptate. Da, Leaf este la o generatie noua, da este cel mai bine vandut vehicul electric din lume! Dar oare cu cat s-ar reduce profiturile Renault daca, incepand de maine, ar vinde doar masini electrice! Motoarele conventionale inca mai au multe des spus si vremea in care acestea vor fi inlocuite total de alte inovatii este inca departe!