Cele mai tari motoare care nu vor iesi niciodata pe piata
Din cand in cand, inginerii incearca sa se autodepaseasca si dezvolta anumite creatii uimitoare. Printre acestea sunt si motoarele, unele dintre ele avand un principiu de functionare mai neobisnuit sau un numar mare de cilindri.
Inginerii marilor companii producatoare de automobile prezinta la marile saloane auto propulsoare care pot fi considerate usor adevarate capodopere ale tehnologiei vremii. Acestea sunt produse fie cu scopul prezentarii abilitatii tehnice ale constructorului respectiv, fie cu dorinta de a introduce acel propulsor in productie.
10. BRM H-16
Acest propulsor avea 16 cilindri si a fost realizat prin unirea a doua perechi de motoare boxer cu opt cilindri. Cei 16 cilindri angrenau un arbore cotit comun, oferind un nivel ridicat de putere in timp ce utilizau piese comune cu motoarele V8. Din pacate pentru ingineri ibritanici de la British Racing Motors, specificatiile dupa care a fost construit acest motor nu au fost respectate intocmai, iar unitatea cu 16 cilindri s-a dovedit a fi mult prea grea pentru a fi utilizata la intregul sau potential.
9. Rootes TS3 "Commer Knocker"
Motorul Rootes TS3 este un propulsor diesel in doi timpi, cu sase pistoane si trei cilindri. Cele sase pistoane circulau unul inspre celalalt cu camerele de ardere fata in fata in interiorul a trei cilindri. Unitatea de 3.5 litri furniza 135 CP si 454 Nm, valori respectabile la acea vreme, dar departe de performante notabile. Pentru a urmari o animatie a modului de functionare al motorului Roots, click AICI.
8. Cizeta V16T
Desi pare incredibil, inginerii Cizeta au dezvoltat un motor V16 amplasat transversal care era realizat prin unirea a doua unitati V8 si amplasarea transmisiei intre acestea, printr-un bloc comun. Realizarea acestui motor a fost efectuata prin unirea spate in spate a doua propulsoare V8, ambele cu un unghi de 90 de grade. Motorul oferea performante de supercar, dar nu a ajuns niciodata in productie.
7. JRL Rotec R2800
Rotec 2800 este un motor rotativ creat initial ca un inlocuitor al propulsoarelor otto gasite pe avioanele mici cu doua sau patru locuri. Cei de la JRL Choppers au decis sa amplaseze un asemenea motor pe o motocicleta. Nici aceasta unitate nu a devenit populara, acest lucru datorandu-se atat dimensiunilor, cat si complexitatii pe care o ascunde.
6. GMC Twin-Six
Unitatea Twin-Six dezvoltata de General Motors este un motor V12 realizat prin unirea a doua motoare V6 din gama GM. Fiecare rand de cilindri are doua galerii de evacuare, doua capace ale axelor cu came, doua distribuitoare s.a.m.d. Avantajul acestei constructii laborioase este faptul ca utilizeaza intreaga linie de piese de schimb ale motoarelor V6 din gama General Motors, lucru care aduce de la sine costuri de intretinere relativ scazute in comparatie cu alte propulsoare V12.
5. Orice motor utilizat de Blastolene
Constructorii americani de hot-rod-uri de la Blastolene sunt cunoscuti pentru alegerile excentrice de motoare pe care le fac. Printre acestea putem enumera propulsoarele Lincoln Flathead V12 sau chiar motoarele Cadillac V12 aparute inaintea celui de-al doilea razboi mondial. Mai mult decat atat, cei de la Blastolene au implementat si motoare de tanc sau de avion intr-un hot-rod, doar pentru a arata ca se poate.
4. Bugatti U16
Propulsorul U16 de la Bugatti reprezinta unirea a doua motoare cu opt cilindri in linie, montate in acelasi bloc si avand o cilindree de 24 de litri. Odata cu aceasta cilindree, cei de la Bugatti nu au reusit sa fuloseasca noile motoare la intreaga lor capacitate. Singurele aplicatii pe care le-a vazut motorul U16 de la Bugatti au fost cateva concept car-uri prezentate dupa cel de-al doilea razboi mondial.
3. Ford 427 SOHC “Cammer”
Inca un constructor american a reusit sa isi faca loc in acest top al motoarelor excentrice, de data aceasta fiind vorba de Ford. Motorul a fost vandut publicului in anii 1960 si a fost popular in acea vreme. Inginerii Ford au luat cel mai bun motor pe care il aveau la acea vreme – FE 427 - si l-au modificat pentru a obtine cat mai multa putere. Au preluat solutii tehnice de la toti constructorii de pe piata, printre care putem enumera suspapele realizate din materiale exotice, camere hemisferice de ardere, un sistem complex de distributie, admisie imbunatatita si porturi polisate pentru o curgere mai lina a aerului in admisie. Toate aceste modificari erau realizate din fabrica si motoarele erau declarate la 650 CP.
2. Rolls-Royce Merlin
Motorul Merlin de la Rolls-Royce este unul dintre cele mai populare propulsoare din secolul XX. Unitatea de 27 de litri a fost utilizata atat pe avioane, cat si pe vapoare, tancuri si hot-rod-uri. Cea mai mica versiune a lui Merlin avea o cilindree de 10 litri, iar cea mai mare versiune dispunea de o cilindree de 50 de litri. In prima faza, Rolls-Royce Merlin era un motor V12 supraalimentat, dar a fost dezvoltat ulterior in alte forme, cu alte nume, dar acestea erau tot derivate ale lui Merlin. Unitatea Merlin dezvolta intre 1.300 si 3.000 CP, in functie de aplicatia pentru care era folosit.
1. Chrysler A57 Multibank
Cel de-al treilea constructor de automobile din Detroit, Chrysler, a avut candva un motor incredibil, care avea 30 de cilindri. Motorul de 16 litri era construit din cinci propulsoare Plymouth cu sase clindri in linie si era proiectat pentru adaptabilitate si fiabilitate maxima, in cel mai scurt timp posibil.
Aplicatia celebra a acestui motor a fost la bordul tancurilor Sherman, care i-au ajutat pe Aliati sa castige Cel de-al Doilea Razboi Mondial.Solutia tehnica a celor de la Chrysler era bazata pe componente existente si putea sa functioneze in continuare chiar daca doua din cele cinci randuri de sase cilindri sunt dezafectate.
via | Hooniverse
frumos reportaj .