Cercetătorii de la Toyota: “Clasificarea actuală a mașinilor autonome este confuză și nu arată progresul din acest domeniu”
Directorul institutului de cercetare de la Toyota consideră că sistemul actual de clasificare a mașinilor autonome este unul care produce confuzie și care nu prezintă progresele înregistrate de producători în acest domeniu.
Primul ghid din lume pentru circulația mașinilor autonome pe drumurile publice a fost publicat de autoritățile americane în 2016, înainte ca primele astfel de vehicule de serie să fie disponibile pe piață undeva în perioada 2021-2025.
Clasificarea înaintată atunci de americani arată în felul următor:
▶ nivelul 0 - şoferul uman face totul;
▶ nivelul 1 - un sistem automat poate ajuta uneori şoferul la unele funcţii;
▶ nivelul 2 - un sistem automat este capabil să îndeplinească anumite sarcini, în timp ce şoferul monitorizează mediul înconjurător şi realizează celelalte sarcini;
▶ nivelul 3 - un sistem automat este capabil să îndeplinească anumite sarcini şi să monotorizeze mediul înconjurător, dar şoferul trebuie să fie pregătit să preia controlul în orice moment;
▶ nivelul 4 - un sistem automat este capabil să îndeplinească toate sarcinile şi să monotorizeze mediul înconjurător, dar numai în anumite condiţii;
▶ nivelul 5 - sistemul automat poate efectua toate sarcinile legate de condus în orice condiţii, la fel ca un şofer.
În acest moment, niciun constructor auto nu oferă sisteme de pilotaj autonom mai avansate de nivelul 2 din 5 posibile. Din cauza legislației și a testelor insuficiente, aceste sisteme complexe nu oferă o rulare autonomă în adevăratul sens al cuvântului.
Aceste niveluri de autonomie, de la 0 la 5, produc confuzie în rândul clienților și, în plus, nu reflectă progresele înregistrate de producătorii auto în această direcție, potrivit lui Gill Pratt, directorul Toyota Research Institute.
“Este foarte important să nu confundăm aceste niveluri de autonomie cu etalonul după care măsurăm activitatea fiecărei companii în parte. Dacă aveți o mașină de nivel 4 care trebuie testată în prezența unui personal de siguranță, atunci ea nu este de nivel 4, ci de nivel 2. Atenția exagerată pe care o acordăm nivelurilor de autonomie nu este folositoare în dezvoltarea acestor tehnologii,” a explicat oficialul.
Mai multe detalii despre cele 5 niveluri de autonomie auto găsiți în acest articol.
Via Autocar