Cinci reguli de baza pentru soferii incepatori

Publicat joi, 26.11.2009 12:50 de Sebastian Toma

Pentru a fi in siguranta pe sosea, soferii incepatori trebuie sa respecte cateva reguli de bun simt. Automarket va prezinta cinci reguli esentiale pentru a fi in siguranta la primii vostri pasi pe sosea.

Libertatea proaspat-obtinuta a permisului de conducere este o senzatie dificil de descris pentru multi posesori de permis care tocmai si-au montat "lamaita" pe parbriz si pe luneta. Acestia se urca cu mandrie la volan si se trezesc in fata situatiei de a conduce, iar privesc acest pas cu teama, sau cu prea mult curaj. Automarket va prezinta cinci sfaturi simple, care va vor ajuta sa faceti primii pasi pe sosea odata ce ati obtinut permisul de conducere.

1. Nu transporta multi pasageri cu tine la primele calatorii!

Desi primul lucru pe care il fac multi proaspat-posesori de permis auto este de a-si chema prietenii la o plimbare cu masina, aceasta decizie este foarte periculoasa pentru ambele parti. In primul rand, pasagerii ii pot distrage cu usurinta atentia proaspatului posesor de permis auto, periclitand viata tuturor celor din masina. Totodata, conducatorul auto ar putea sa incerce in mod constient sau inconstient sa isi impresioneze pasagerii, riscand un accident extrem de grav din cauza lipsei de experienta. Este indicat sa eviti pasagerii numerosi la primele drumuri cu masina in primele luni in care conduci. Daca totusi simti nevoia de companie la drum, ar fi indicat sa te insoteasca un pasager care sa nu te perturbe in niciun fel in timp ce conduci.

2. Nu asculta muzica la volum ridicat!

Muzica iti distrage atentia atunci cand esti la volan, iar volumul ridicat al sonorului poate sa iti afecteze perceptia. Pe langa potentialele probleme auditive pe care le poate provoca, daca asculti muzica tare in timp ce te afli la volan nu vei mai putea percepe viteza asa cum trebuie, avand impresia ca mergi ceva mai incet decat in realitate. Posturile de radio pot fi la fel de derutante, deoarece alternanta dintre reclame, muzica si talk-show-uri poate deveni extrem de deranjanta chiar si pentru soferii experimentati. Daca simti totusi nevoia de muzica atunci cand parcurgi primii kilometri, este de recomandat sa iti pregatesti un CD/stick USB cu melodiile preferate inca de acasa si sa le asculti la un volum redus sau moderat. Evita sa fredonezi melodiile pe care le asculti sau sa iti schimbi stilul de condus in functie de muzica ascultata in momentul respectiv.

3. Circula cu viteza legala!

Ruleaza cu viteza legala admisa pe sectorul de drum respectiv, sau chiar cu putin sub aceasta, in functie de cum evolueaza vremea si conditiile de drum. Daca nu te simti in siguranta sau in largul tau circuland cu viteza legala pe segmentul respectiv, redu viteza la minimul admis pe soselele din tara si incearca reacomodarea treptata cu viteza, sau fa o pauza scurta in locurile in care este permisa stationarea. Pe langa un sofat mai sigur, asa vei putea utiliza carburantul in mod eficient.

4. Trebuie sa iti intretii masina cum trebuie!

Indiferent daca esti un sofer incepator sau nu, masina pe care o conduci trebuie intretinuta regulat. De la sistemul de directie la cel de incalzire interioara, totul trebuie sa functioneaze perfect. Orice neregula sesizata trebuie verificata de urgenta, pentru a evita probleme tehnice costisitoare pe viitor sau chiar un accident grav. De la o pedala de frana mai moale pana la un sunet ciudat in timpul rularii, toate semnele trebuiesc verificate si eventual tratate. Tocmai de accea trebuie sa fii atent atat la conditiile de trafic si la sosea, cat si la masina pe care o conduci si la modul in care functioneaza aceasta.

5. Verifica regulat nivelul fluidelor esentiale ale masinii!

Verifica regulat nivelul de ulei, al lichidului de frana, al lichidului de racire, al lichidului de parbriz si pe cel al carburantului. Numeroase probleme pot fi evitate daca verifici adesea toate fluidele esentiale ale vehiculului. In timp ce uleiul poate fi verificat saptamanal sau chiar odata la 10 zile, nivelul de carburant poate fi verificat de fiecare data cand urcati in masina. Nivelul lichidului de franare trebuie verificat ocazional, odata cu cel al lichidului de racire. Pentru a evita situatiile in care ramaneti fara lichid de parbriz, este suficient sa achitizionati un recipient plin pe care sa il tineti in portbagaj pentru a putea completa atunci cand acesta se consuma.

  • Aditza, joi, 26.11.2009 14:04

    Ce prostie. Astea ar trebuie sa fie reguli generale pentru toti soferii. Adik respect viteza legala numai cat sunt incepator iar dupa aceea intru in clubul No speed limit?? Sau cu verificatul fluidelor. Cam toate sunt valabile pentru toti posesorii de permis, acuma cine le incalca o face pe barba lui

  • andreim4, joi, 26.11.2009 14:07
    sfaturi pt incepatori?

    imi pare rau dar tre sa spun ca astea nu sunt sfaturi pentru incepatori. sunt sfaturi pentru oricine. in loc de primul sfat ar fi fost mai clar. : nu fiti prosti si stati in banca voastra. cascadoriile se fac la televizor cu sfatul 3 ce e ? respectati limita de viteza. suna a ceva de genu: voi tre sa respectati limita de viteza. cei experimentati nu. eu cat am facut scoala am mers legal. nu am mers cu mai mult de 40. (pentru incepatori limita maxima este cu 10 km mai incet decat viteza maxima admisa pe sectorul de drum)dupa ce mi-am luat permisu cand mergeam cu 50 mi se parea ca merg prea repede. dupa cateva zile mi se parea ca 60 e totusi prea mult pentru mine. dupa 2 saptamani nu am mai avut nici o problema. toti mergem mai rapid decat prevede legea. ca sa nu imi iau amenda merg cu maxim 10 km mai mult decat e indicatoru. nimeni nu o sa respecte regulile voastre de baza.

  • Cristinuta.88, joi, 26.11.2009 14:37

    Sebastian Toma , legat de punctul 2.Muzica nu cred ca afecteza un incepator daca este cu masina pe autostrada.Acolo este o viteza de croaziera deci..........scuza-ma poate gresesc.

  • edi2409, joi, 26.11.2009 14:55
    pt alexutza

    uite k sa ma mai tii la curent ce ai facut cu masina te invit pe id meu [email protected]. te pup

  • mihai, joi, 26.11.2009 15:23
    5 reguli de baza

    1. In primul rand, dupa ce ati luat carnetul duceti-va in poligon si exersati!!! Si asta cat mai repede pentru ca altfel uitati si ceea ce ati invatat la scoala. 2. Familiarizati-va cu masina si comenzile ei. 3. Invatati parcarea, gararea, mersul cu spatele, plecarea din rampa; invatati sa mergeti cu o viteza cat se poate de redusa, daca se poate cu 1 km/h (va va ajuta in ambuteiaje sau in orasele supraaglomerate gen Bucuresti) 4. Asigurati-va de fiecare data cand iesiti de pe un drum fara prioritate si intrati pe unul la care trebuie sa dati prioritate; acelasi sfat la schimbarea benzii de mers sau la depasiri. Uitati-va de 3 ori daca trebuie. Banuiesc ca toata lumea vrea sa se intoarca acasa pe propriile picioare. 5. Nu o faceti pe grozavii. Tentatia este mare iar prostia si mai mare; doar ca-ti dai seama mult mai tarziu.

  • Lorenzo Lamas, joi, 26.11.2009 15:52

    @edi2409 ai zis 'pt alexutza' ,probabil ai postat pe alt articol.Eu unu nu vad pe nimeni cu numele ala.

  • ras, joi, 26.11.2009 15:59
    ce categorie de incepatori?

    Sunt tot felul de incepatori: 1 - cei care trec de examen platind 2 - cei care nu ar trebui sa nu conduca niciodata si 3 - cei care inteleg ca sunt incepatori si ca au de invatat si ca pana cand nu vor face vreo 10 mii de km circule mai mult pe dreapta. Ba chiar sa mearga in locuri libere pentru a invata ce nu i-au invatat asa numiti instrutori si sa tina cont de prostiile facute de cei mai experimentati.

  • De Acord, joi, 26.11.2009 16:37
    Mihai si Ras

    De acord cu cei numiti mai sus. Multi incepatori sunt platitori de spaga la examen, multi instructori nu sunt pregatiti ei insisi sa dea lectii. Cel mai sigur e ca incepatorii sa fie moderati in ceea ce fac (vezi sfaturile "automarket", sa se instruiasca in continuare si sa incerce sa gandeasca toate situatiile, sa le memoreze si sa invete din greseli. Cauza principala a accidentelor este lipsa de atentie sau de gandire!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Daca se aduga la asta si viteza sofatul devine o tragedie!

  • mario, joi, 26.11.2009 17:51
    reguli de bun simt

    pentru toata lumea: 1. Nu folositi farurile si mai ales stopurile de ceata decat daca este ceata. 2. Nu dati flash-uri cand vreti sa depasiti pe cineva. Ii deranjati atat pe cei de pe contrasens cat si pe cel din fata. Folositi semnalizarea pt. depasiri. Des, pe E85(DN2), multi dau flash-uri sa se dea cel din fata pe banda dreapta (desi acesta n-are nici o obligatie, acea banda nefiind "banda de circulatie") si ii irita pe cei din sens opus, cat si pe cel din fata. Se poate rezolva simplu prin semnalizare-stanga, iar cel din fata intelege si face loc in cele din urma, fara sa fie nimeni deranjat. Iar daca chiar e adormit sau incapatanat si din diverse motive nu vrea sa faca loc, tot mai raman 2 variante... continuarea depasirii cand e liber pe sens opus, sau depasirea pe dreapta. 3. Uitati-va in oglinzi si semnalizati corespunzator inainte de orice manevra, pe drumurile publice. 4. Respectati trecerile de pietoni. 5. Multumiti cuiva care va face loc in trafic sau asteapta sa intoarceti, etc. 6. Asteptati 2-3 secunde pana sa il claxonati pe cel din fata la verde la semafor, poate nu va mai fi necesar sa faceti asta. 7. Nu intrati in intersectie daca astfel veti ajunge sa blocati intersectia, chiar daca e verde. .... mai sunt... dar astea sunt cele mai importante

  • b95mac, joi, 26.11.2009 19:02
    pentru mario

    sigur ai dreptte 100%dar nu uita un lucru.cei kre au bani nu au bun simt.nici makr un gram.iar cei kre au bun simt nu au bani de masina si nu ii gasim pe sosea....acept injuraturi de la cei cu bani...doar nu au bun simt

  • Traian, joi, 26.11.2009 19:29
    @mario

    daca toti ar gandi ca tine, ar fi o lume perfecta. iti dau dreptate intru totul. (primul punct rulz, mie mi se face rau cand vad ca 50% din soferii romani merg cu proiectoarele pornite, zi si noapte, fara absolut niciun sens)

  • gigi, joi, 26.11.2009 19:51
    pt mario

    ai totala dreptate doar ca pe soselele noastre daca semnalizezi si cate o jumate de ora in spatele unei masini...nu te lasa sa depasesti ba mai mult trage cat mai mult spre axul drumului ca depasirea sa nu se faca...si cu farurile de ceata ai foarte mare dreptate, foarta multa lume i-si porneste pozitia si merg cu fraruile de ceata pornite in alte tari este interzisa folosirea lor...daca tot copiem tot felul de lucruri de la straini ar trebuii copiate si din legi..ca traficul rutier sa fie mai sigur...

  • ziron, joi, 26.11.2009 22:06
    inca una..

    Am fost si eu incepator.. am carnetu de 2 ani de zile cu vreo 30000 de km experienta. Ce as mai adauga pe langa cele spuse mai sus ar fi urmatorul lucru: Ca incepator m-as duce in poligon, si as incepe sa franez la diferite viteze 10km, 20km, 30km, 40km,50km, 60km. Sa avem cat de cat idee cum se comporta masina la franare.. cum sa dozeze frana.. nu sa calce frana brusc. Eu unul am trait experienta sa am in spate un incepator care dupa ce am pus eu o frana (nu brusca) l-am auzit cum ii scartaiau franele de la masina.. poate k s-a speriat si n-a stiut sa dozeze franarea..

  • b76, vineri, 27.11.2009 00:15
    cel mai important lucru

    INVATATI SA FOLOSITI FARURILE. si nu e valabil numai pentru incepatori ci si pentru cei care merg ca dobitocii cu farurile prost reglate ca sa lumineze cuiburile berzelor sau nu stiu sa merga decat cu faza lunga sau au xenoane de 60 de euro pe orice jeg de caruta ca faruri cu oglinzi si reglate total aiurea, si nu in ultimul rand celor care merg cu pozitiile(pozitie= lumini de stationare) chiar si pe ploaie.

  • Iasmina, vineri, 27.11.2009 00:49
    pentru tiristi nu sunt reguli de baza??

    am patit de 2 ori, prima data cand veneam de la Cluj (in martie) spre Hunedoara, pe la Orastie un tirist imi semnaliza sa trec pe banda 1 sa aiba loc sa ma depaseasca pe banda 2. era noapte, dar el vazuse ca la 50 m se termina banda 1 si nu i-a pasat. am avut noroc ca am fost pe faza si am tras repede de volan, dar tot puteam face accident din cauza unui tirist dobitoc,pentru ca nu am avut timp sa ma uit in oglinda cand am schimbat banda. aceeasi chestie am patit-o in octombrie, dar de data aceasta ma intorceam de la Sibiu la Hunedoara. in concluzie: detest tiristii dobitoci si felul lor de a conduce, de parca numai ei sunt pe drum, si numai viata lor conteaza.

  • @ mario, vineri, 27.11.2009 10:05

    sunt intru totul de acord cu tine; aproape; in legatura cu flash-urile: eu intotdeauna semnalizez inainte sa depasesc, dar sunt o multime de "destepti" care nu vad sau se fac ca nu vad si atunci ultima solutie e sa dai flash-uri; cu depasitul pe partea dreapta nu sunt de accord, pt ca pe dreapta se depasesc numai tramvaiele eu sunt vitezoman, dar cand am chef sa merg incet si soseaua e cu 2 benzi sau 1 si jumate INTOTDEAUNA ma duc pe banda din dreapta sau cat mai aproape de marginea din dreapta; astfel sunt sigur ca nici nu ma deranjeaza nimeni cu flash-uri si claxoane si nici nu deranjez pe nimeni; asta mi se pare de BUN SIMT, indiferent ca ar trebui sau nu sa merg pe banda din mijloc

  • @ mario 2, vineri, 27.11.2009 10:13

    in legatuara cu trecerile de pietoni; evident ca trebuie sa fii atent la treceri; dar sunt si multi pietoni care se arunca in fata masinii fara sa se asigure, de multe ori uitandu-se in directia opusa masinii; e adevarat ca e trecere de pietoni, dar si pietonul are OBLIGATIA sa se asigure inainte de a pasi pe zebra P.S. : sunt de acord cu "atentia la treceri", dar ceea ce am zis e mai mult pt pietoni, sau chiar si pt soferii care cand sunt pietoni uita ca sunt si soferi si invers

  • asmaticu, sâmbătă, 28.11.2009 01:24
    rules

    si inca multe alte reguli/rugaminti: - asigurati-va si semnalizati INTOTDEAUNA! - apreciati si viteza celorlalti automobilisti (asta-i pt "avansati") inainte de orice manevra - nu va bazati pe franele altora... - fiti calmi la volan, asa ii veti mentine si pe altii!

  • Paull, miercuri, 06.01.2010 13:29
    @ mario

    Ai dreptate in legatura cu toate aspectele, mai putin in chestia cu banda din dreapta si banda din stanga...1.Daca soseaua are doua benzi/sens, soferii au obligatia sa circule pe prima banda (banda din dreapta), si sa foloseasca banda a doua doar in cazul in care vrea sa devanseze un alt vevicul aflat in fata sa. 2 Nu am intalnit inca pe nimeni care sa dea flashuri cand vrea sa depaseasca. daca ii permit conditiile, semnalizeaza stanga si trece peste axul drumului. Daca ne aflam in situatia de la punctul 1 nici nu mai vorbim de depasire, ci de devansare. 3 Nu inteleg ce vrei sa zici prin faptul ca banda din dreapta nu e "banda de circulatie". Atunci ce e? Banda de stat la picnic? Atentie la depasire si la devansare. Ala care vrea sa te devanseze normal ca iti da flashuri sa treci la locul tau. Sau ar trebui sa te devanseze pe banda din dreapta? S-ar putea ca pe banda din dreapta sa circule un alt vehicul care merge cu aceeasi viteza ca tine, poate chiar in paralel. Si atunci omu cu flashurile pe unde mai trece in conditiile in care cele mai multe sosele cu doua benzi/sens sunt prevazute cu linie continua sau linie continua dubla? Prin sant.

  • Afterschool auto, marţi, 29.06.2010 23:03
    Cinci reguli de baza pentru soferii incepatori

    Teoria e buna, dar practica ne omoara.

  • Afterschool auto, marţi, 29.06.2010 23:04
    Cinci reguli de baza pentru soferii incepatori

    Exersati cat mai mult cu un sofer experimentat langa dumneavoastra.

  • silviu, joi, 23.06.2011 13:53
    Greselile mele: ca sa nu faca altu

    Tin sa precizez ca am luat carnetu in timpu Liceului si dupa terminarea Liceului am plecat in Italia, asadar acolo am intrat in paine ca sofer, cu masina surorii si altele,... 1.Cea mai Grava era s-o merlesc: Am intors capu dupa o masina care venea din sens invers (?) iar cand am rvenit cu ochii la drum eram pe banda opusa si venea si masini din fata.

  • silviu, joi, 23.06.2011 14:03
    Greselile mele: ca sa nu faca altu

    2 . Conduceam in viteza pe un drum ca la noi din 2 benzi, si la un moment dat mio aparut niste pasari in drum, si ca sa nu le omor leam ocolit , am facut manevra cam brusc si mia intrat masina in balans >Dumnezeu stie cum am reusit sa scap de-am reechilibrat-o 3. Eram cu un MicrobusVan mai lunga, nici nu aveam dreptu s-o conduc, si rulam pe un drum cu mai multe benzi pe sens.Urma sa fac la dreapta si am luat curba mai larg ca sa pot intra pe drumul ala ingust, iesind un pic de pe banda mea , deranjandul pe cel de pe banda stanga urat de tot, nici nu mai vreu sami aduc aminte.