Cum funcţionează: Audi A6 Online Traffic, navigaţia conectată la internet

Publicat miercuri, 26.01.2011 14:25 de Mircea Meșter

Posesorii noului Audi A6 vor putea primi informaţii la secundă, prin internet, legate de starea traficului de pe traseul stabilit de navigaţie. Automarket vă explică cum funcţionează sistemul.

Internetul începe să devină, încet, dar sigur, un mediu de care nu ne putem despărţi nicăieri. Dacă online-ul a devenit în ultimii 5-10 ani un element comun în casele fiecărei familii din lumea civilizată, accesul în zonele în care până acum era un element tabu, cum ar fi maşina, ajunge să nu mai fie considerat un lux.

Şi nu vorbim de accesul la mail, la reţelele de socializare sau la jocuri online, ci la aplicaţii accesibile prin internet care îi fac şoferului viaţa mai uşoară atunci când se află la volan.

Una dintre cele mai noi astfel de aplicaţii apărute în lumea auto este dezvoltată de compania nord-americană INRIX şi se numeşte XD Traffic. Este vorba, în principal, de un sistem de navigaţie conectat la internet prin conexiunile disponibile în maşină încă de la fabricarea acesteia. Conform detaliilor oferite de INRIX, pachetul XD Traffic le oferă celor care îl utilizează informaţii în timp real de la circa patru milioane de maşini existente pe şoselele europene pentru ca aceştia să poate evita blocajele în trafic provocate de orele de vârf, de accidente sau de starea vremii. Iar prima marcă auto care va integra pachetul XD Traffic oferit de INRIX este Audi, pe noua generaţie a modelului A6, în cadrul pachetului MMI Online Traffic.

PREZENTARE
 

XD Traffic este primul sistem integrat din lume care îi oferă şoferului informaţii în timp real din trafic prin internet. Funcţionează, evident, pe baza unui sistem de navigaţie deja integrat în maşină şi a unui sistem multimedia care permite conexiunea la internet cu ajutorul telefonului mobil sau al unei cartele special destinate accesării mediului online din maşină. Practic, ai la dispoziţie un sistem de navigaţie care îţi atrage atenţia în timp real cu privire la evenimentele din trafic şi te ghidează pe şosele sau străzi secundare pentru a ajunge cât mai repede şi mai sigur la destinaţie. Pentru a te informa, sistemul utilizează informaţii oferite la secundă atât de autorităţile din ţările în care sistemul este disponibil, cât şi de cele 4 milioane de maşini europene care utilizează pachete oferite de companii care colaborează cu INRIX.

În Europa, sistemul va fi disponibil în prima fază a lansării în nu mai puţin de 18 ţări europene, între acestea fiind inclusă şi vecina Ungaria. Asta înseamnă că oricine îşi va achiziţiona un Audi A6 de generaţie nouă va putea fi la curent cu blocajele din trafic şi cu rutele ocolitoare rapide imediat după ce iese din ţară prin nord-vest. 

CUM FUNCŢIONEAZĂ ŞI PE CE MODELE VA FI DISPONIBIL?

Colaborarea dintre INRIX şi Audi, anunţată chiar ieri, implică în prima fază exclusiv noua generaţie a lui A6, care va fi lansată în Europa în această primăvară. Ulterior, pachetul va fi montat şi pe celelalte modele de segmente superioare din gama Audi (A7, A8). XD Traffic va fi unul dintre principalele elemente constitutive ale sistemului Audi MMI (Multi Media Interface - disponibil deja pe modelele Audi), dar acesta va putea fi disponibil doar dacă un client va comanda pachetul MMI Online Traffic, care probabil că va fi ceva mai scump decât cel clasic.

Atunci când şoferul rulează ghidat de sistemul de navigaţie, iar ruta pe care acesta şi-a planificat destinaţia este liberă, pachetul se va comporta la fel ca un GPS normal, fără a afişa rute ocolitoare. În momentul în care pe parcursul itinerariului se întâmplă ceva neprevăzut (accident, blocaj, furtună care blochează maşinile), şoferul va fi alertat cu o întârziere de maximum 60 de secunde cu privire la ceea ce se întâmplă în faţa sa. Sursa informaţiilor va fi fie sistemele informatice ale autorităţilor locale, fie ceilalţi participanţi la trafic deja ajunţi în zona respectivă care beneficiază de ajutorului unui sistem de orice tip semnat INRIX.

În acel moment, XD Traffic se transformă dintr-un sistem de navigaţie într-un copilot. Cu ajutorul unui algoritm extrem de complex, sistemul calculează fie o rută ocolitoare care îl va duce pe şofer într-un timp relativ apropiat la destinaţie, fie îi indică o viteză de rulare cu ajutorul căreia acesta va ajunge la locul incidentului atunci când sistemul previzionează că "dopul" din trafic s-a deschis. Nu este însă vorba de un simplu calcul matematic bazat pe viteză, XD Traffic verificând în continuare în timp real starea traficului din zonă şi schimbând indicaţiile în funcţie de rutele libere din jur.

Pachetul XD Traffic de pe noul Audi A6 va fi funcţional atât pe autostrăzi şi şosele sau drumuri secundare, cât şi pe străzile oraşelor din cele 18 ţări în care sistemul va fi disponibil. Ulterior lansării europene, pachetul va intra în dotarea opţională a lui A6 şi în SUA.

AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE

XD Traffic este primul sistem din lume care îi oferă şoferului rute ocolitoare dacă pe cea principală are loc un concert sau un eveniment sportiv, navigaţia fiind la curent cu orele de desfăşurare a respectivului eveniment. De exemplu, dacă presupunem că ruta dumneavoastră trece prin zona unui stadion în care meciul a intrat în prelungiri, sistemul vă indică faptul că respectiva zonă este încă liberă. Sau, dacă autorităţile decid să înceapă lucrul la o porţiune a autostrăzii la o anumită oră a zilei, sistemul vă indică imediat după ce află că prin respectiva zonă se va circula greu, punându-vă la dispoziţie un traseu alternativ.

Un alt avantaj al acestui sistem este că acesta vă poate oferi, încă înainte să porniţi la drum, ora perfectă la care să vă urcaţi în maşină pentru a ajunge la destinaţie foarte repede. Veţi putea evita astfel atât orele de vârf din trafic, cât şi aglomeraţiile din zone pe care de obicei le ştiaţi libere în anumite perioade ale zilei. Un alt element interesant este facilitatea denumită oficial "Friend Ahead", prin care puteţi şti unde se află un prieten de pe Facebook sau Twitter pentru a ajunge la el dacă şi acesta doreşte să îi permită sistemului să-i acceseze datele referitoare la zona în care se află.

Normal, spre deosebire de sistemele de navigaţie clasice, pachetul de pe noul Audi A6 va poate oferi o predicţie mult mai bună a timpului pe care îl mai aveţi de parcurs.

La capitolul dezavantaje se înscriu mai ales costurile. Acest lucru se întâmplă în primul rând pentru că sistemul Audi MMI cu Online Traffic va costa ceva mai mult decât MMI-ul clasic, apoi pentru că abonamentul la internet care vă va oferi conexiunea necesară pentru a putea utiliza XD Traffic va avea şi el un preţ lunar de suportat. Un alt dezavantaj, de această dată local, este reprezentat de faptul că sistemul nu este disponibil în România şi în alte câteva ţări europene, ceea ce înseamnă că pachetul va putea fi utilizat doar la ieşirea din ţară. Conform informaţiilor ofertie de INRIX, aria de utilizare va fi extinsă în 2011 cu alte 20 de ţări, însă printre acestea nu se va număra - foarte probabil - şi România, din cauza infrastructurii problematice.

SISTEME SIMILARE
 

Aşa cum ştim cu toţii, informaţiile din trafic oferite de sistemul de navigaţie a maşinii nu reprezintă o noutate absolută în industrie, serviciile de tip Traffic Alert fiind foarte utilizate şi bine văzute în Europa Occidentală, acolo unde infrastructura permite utilizarea lor. Iar cel mai cunoscut sistem de navigaţie utilizat pentru preluarea informaţiilor de trafic este TomTom, cu diferitele sale versiuni de Smartphone sau PDA. Cu toate acestea, conexiunea la internet pe un sistem built-in (integrat) este o noutate absolută la nivel mondial, acest lucru oferindu-i sistemului de navigaţie de pe A6 posibilitatea de a afla starea traficului la secundă, nu în funcţie de algoritmi statistici sau - în cel mai bun caz - de rapiditatea transmisiunii factorilor implicaţi în pachetele clasice care oferă astfel de informaţii. 


  • wow, miercuri, 26.01.2011 15:08

    cat de bine poate sa arate interiorul acestei masinute!

  • news, miercuri, 26.01.2011 16:36
    Exista deja

    Sistemul de interactiun in timp real a fost deja promovat de catre TomTom acum 6 luni.

  • remy, miercuri, 26.01.2011 16:51
    @wow

    pana la urma tot neamtu face legea in materie de Auto. Bordu noului A6 nu cred ca-l puteau face frantuzii, coreeni ori japonezii in 50 ani de aci nainte. Nota 10 Audi, se vede marca Premium de la o posta!

  • George, miercuri, 26.01.2011 18:22

    Interior de A7, exterior A4. Nu spune nimic masina asta.

  • mircea, miercuri, 26.01.2011 18:29
    @news

    Citeşte mai atent întreg textul. Apoi discutăm aici :)

  • ovidiu, miercuri, 26.01.2011 19:58

    Eu am testat sistemul asta XD Traffic(sau varianta un pic mai veche decit cea de la AUDI) , pe traseul Norvegia-Romania cu un Tomtom GO Live 1000. Totul este frumos , atat timp cit e si acoperire . Cand sa terminat Germania sa terminat si Live-ul , blank total pana la returul in Germania unde au si aparut accidentele si stau-urile .

  • dany, joi, 27.01.2011 10:16

    este ok, dar cum internet wirelles e greu de crezut sa fie constant pe suprafete mari, se presupune ca acest sistem consuma trafic de date iar asta costa! deci un garmin, iGO etc. cu harti in memorie este mai ieftin! poate pt unii pretul nu este relevant totusi...

  • FANICA BADIU, luni, 29.10.2012 12:46

    Probabail ca un salariat ca mine ,bugetar , nu ajunge să cumpere omaşină ca asta toată viaţa .