Dacia Duster, printre cele mai dezamăgitoare frâne din segment

Publicat luni, 16.08.2010 13:09 de Bogdan Mirică

Dacia Duster stârneşte din nou controverse. Francezii de la Automobile Magazine au supus modelul român unui test care a dovedit că distanţa de frânare este una dintre cele mai slabe din segment.

După ce olandezii de la Autokampioen au raportat probleme de stabilitate în cazul noului Dacia Dusterin versiunea 4x2, şi francezii de la Automobile Magazine anunţă rezultate slabe pentru SUV-ul românesc la nivelul capacităţii de frânare.

Publicaţia franceză a desfăşurat recent un test de frânare cu mai multe modele din segmentul SUV-urilor. Duster se pare că nu a trecut proba gândită de francezi, modelul autohton depăşind media distanţei de frânare a segmentului. Mai mult decât atât, varianta cu tracţiune integrală a raportat un rezultat dezamăgitor.

Testul propus de francezi, omologat ISO 9001, presupune o accelerare până la vitezele de 100 respectiv 130 de km/h, cu frânare până la oprire. Proba măsoara distanţa necesară opririi vehiculului, limitele acceptate de francezi fiind de 40 de metri (100 km/h), respectiv 70 de metri (130 km/h).

Sesiunea de teste propusă de Automobile Magazine a inclus modele ca Volkswagen Tiguan, BMW X1, Skoda Yeti, Honda CR-V, Ford Kuga, Renault Koleos şi Mitsubishi ASX şi Dacia Duster. Modelul românesc a fost testat în versiunile 4x2 şi 4x4, ambele cu motorul de 1.5 litri dCi.

Dusterul 4x2 a reuşit să frâneze în 42 de metri de la 100 la 0 km/h şi în 70 de metri de la 130 la 0 km/h. Rezultatele variantei cu tracţiune integrală au fost însă şi mai slabe: 100-0 km/h în 46 de metri şi 130-0 km/h în 75 de metri. Diferenţa de cinci metri, între distanţele de frânare de la 130 la 0 km/h, ale versiunilor 4x2 şi 4x4, este dată de cele aproape 120 de kilograme în plus ale variantei cu tracţiune integrală.

Cu toate acestea, au existat şi cazuri mai nefericite decât cel al modelului român, mai precis Koleos, fratele de concern având nevoie de 77 de metri pentru a putea opri de la 130 de km/h. Fruntaşii clasamentului au fost însă Volkswagen Tiguan, BMW X1 şi Skoda Yeti, care au avut nevoie de 63, 64 respectiv 65 de metri pentru a opri de la 130 de km/h.

Toate modelele testate au fost echipate cu acelaşi tip de cauciucuri, mai exact Continental CrossContact. Dacia a primit rezultatele revistei franceze şi a demarat o anchetă internă pentru a stabili dacă există probleme de frânare.

Iată tabelul întocmit de publicaţia franceză:

via | Automobile Magazine

  • Crysty, luni, 16.08.2010 13:31
    Duster

    Probleme la franare a avut si prima varianta de Logan pt ca nu are ABS ! Dar Duster-ul are ABS ! Ciudat !

  • dan, luni, 16.08.2010 13:40
    mda

    Are ABs, dar cand pe spate ai tamburi, e greu sa obtii rezultate f bune, de la logan 2 ar trebui sa introduca discuri si pe spate pt toata gama

  • LLCoolJ, luni, 16.08.2010 13:49
    Datzia

    Problemele acum apar cand incepe careva s-o testeze, ba ca nu sunt bune franele, ba ca nu are stabilitate, ba ca nu e spatioasa, ba ca e toata numai plastic...in rest totul e bine si frumos, masina frumoasa..dar..praf

  • bozzo26, luni, 16.08.2010 13:53

    auzi la ei..modelul romanesc:)):)) , tot francezii l-au facut , noi romanii suntem decat slugi si il facem puzzle.

  • gabi_o, luni, 16.08.2010 13:58
    Koleos

    Nu-mi vine sa cred! Duster se comporta mai bine decat Koleos! Dar diferenta este foarte mica ca de, e aceeasi Marie dar cu alta palarie.

  • unckle, luni, 16.08.2010 14:02

    ca sa pui frana tre sa ai masina bine echilibrata, sistemul de franare performant, ABS de buna calitate, etc. din cate vad acolo VAG sta bine.. si Renault sta prost ; despre Mitsubishi s-a mai spus ca nu le are pe frane, nici macar EVO X nu-i stralucit, cu frane Brembo ( in teste este mai slab ca WRX ) ; BMW ... o pozitie "de asteptat" avand in vedere ca face masini Premium.

  • meme stoica, luni, 16.08.2010 14:08

    aha deci vw e pe primul loc sa ne lamureasca edi de ce!

  • Vag, luni, 16.08.2010 14:16

    Vag sta bine raport calitate / pret din toate punctele de vedere: - preturi echivalente cu concurenta in toate segmentele. - engine of the Year la anumite motoare - masina anului in europa - la supersport sunt nr.1 ( Bugatti, Lamborghini , Porsche) - La clasa medie ( Skoda , Seat, Vw ) - vand la greu. Deja Audi e un concurent puternic pt Bmw urmeaza si Alfa care va fi tot concurent pt BMW mai ales cu noul 159 By Giugiaro.

  • VSZ, luni, 16.08.2010 14:21
    :)

    dacia??? ha :) tot dacie ramane orice s-ar intampla, asa-i ca suntem iara-si pe ultima loc. :D asta suntem o tzara de "gipsy"

  • div, luni, 16.08.2010 14:22

    ABS-ul nu scurteaza neaparat distanta de franare, cu atat mai mult cu cat franarea a fost probabil pe uscat. Problema pare a fi mai mult la sistemul de franare (discuri de frana subdimensionate?). Chiar si asa, rezultatele nu sunt catastrofale, ce poti sa astepti de la o masina ieftina?

  • Ripper, luni, 16.08.2010 14:22

    Nu-i de mirare. Daca s-au zgarcit si au pus la ditamai hardughia frane cu tambur pe spate.

  • unckle, luni, 16.08.2010 14:31

    Copii, nu va agitati cu tamburii aia -- cand calci pedala aia cu sete intra ABS si da drumu' la presiune cand blochezi roata , nu are nici o relevanta ce sistem de franare ai, si ce diametru au discurile pentru ca orice ai avea pe masina o sa poti bloca rotile. Problema cu distanta de franare este mult mai subtila, tine de echilibrul masinii, distributia greutatii intre punti in momentul franarii de urgenta; tine de calitatea sistemului ABS, etc. evident nu te ajuta cu nimic sa ai tamburi .... la fel cum nu te ajuta sa ai o dacie..dar asta este o alta poveste :)

  • Ripper, luni, 16.08.2010 14:43
    @ unckle

    Cred ca ai dreptate cam pe jumate. Eu zic ca e important sa ai niste discuri cu diametru mai mare. Eventual etrier cu 3 pistoane si ce nrbunii au mai scos astia. Ia sa monteze astia de la Dacia niste frane brembo cu discuri ventilate si alte nebunii, sa vezi ca bate VW si BMW la franare. Totu e sa nu zboare cosmelia de pe ea :))

  • crick, luni, 16.08.2010 14:46
    Daca mergi mai atent, nu ai nevoie de sisteme de franare performante

    La cat costa, alternativa mai buna nu prea se gaseste. Problema e la toata gama Dacia, dar se pare ca se poate trai cu ea daca observi fenomenul si esti un pic precaut. Lasi distanta mai mare si aia e. Nu mergi ca disperatu' lipit de bara masinii din fata daca vrei sa il depasesti si tot asa. E chiar simplu sa supravietuiesti unui sistem de franare mai slab, trebuie doar sa gandesti un pic.

  • octav, luni, 16.08.2010 15:19

    Nu ai cum sa ceri unei masini de 17k euro sa franeze ca una de 30! Pur si simplu nu ai cum, deoarece s-a facut compromisul: calitatea subansamblelor ce compun sistemul de franare, echilibrul masinii. Pe de alta parte, cam orice masina ar trebui sa franeze in acele limite. Spun asta pentru ca acei 1, 2, 3... x metri de franare in plus pot face diferenta intre o dauna totala, ceva saptamani de spitalizare (sofer sau pasagerii ei), sechele. Este surpinzator ca tocmai francezii au facut testul asta in care Duster nu a iesit bine, e ca si cum isi dau cu tesla in ... anumite parti ale corpului si nu au voie sa se vaiete! De final: manuta rosie pentru cei ce nu au pus niodata o frana de urgenta si manuta verde pentru cei care au apasat cel putin o data cu disperare frana pentru ca le-a taiat cineva calea sau i-a sicanat cu o frana brusca in fata :)

  • slv83, luni, 16.08.2010 15:23
    17000k

    Avem doua esecuri, unul mare numit Koleos pe care nu-l cumpara nimeni si altul mai mic, pt. tarile de mana a doua, care va fi cumparat de cei ce vor vrea un "jip"! Tiguan mai bun decat X1, asta spune destul........pentru destui.

  • dmc, luni, 16.08.2010 15:43
    ???

    Si care-i problema??? Nu cred ca distanta de franare e printre primele 10 lucruri pe care le cauti la o masina !!!! Duster-ul se vinde prea bine si se incearca denigrarea lui !!!! Multe marci au acuzat probleme mari si grave si nimeni nu a sarit asa cum se face in cazul Dacia Duster !

  • unckle, luni, 16.08.2010 15:43

    Ripper, nu "recomanda" folosirea de frane performante pentru conditii grele ( de "cursa" ) pentru masini care nu au nevoie de asa ceva :) Franele despre care vorbesti tu , acele Brembo care au nenumarate pistoane si asigura forte de franare cat toate zilele se folosesc in primul rand la masini care si au nevoie de asa ceva. Pe strada, unde ne plimbam din semafor in semafor acele frane sunt absolut inutile, nu fac nimic in plus fata de tamburii de pe dacie. De asemenea, franele alea Brembo, puse pe Duster, cu niste etrieri cat toate zilele si discuri de 16" ar face ca masina sa franeze in FIX aceiasi distanta, pentru ca forta de franare la o franare de urgenta este data de calitatea pneului + distributia greutatii pe punti+ABS . Nu poti compara o masina echipata cu frane normale dar cu EagleF1 cu o masina echipata cu frane Brembo dar cauciucuri [doua milioane bucata] Pe langa subiect : Franele alea mari, vopsite in rosu, au ca scop principal disiparea caldurii si a reziduurilor. Cand franezi de la 200 din 10 in 10 secunde discul trebuie sa disipe rapid o cantitate de caldura enorma, pentru a nu incalzi prea tare pistoanele care la randul lor ar aduce spre punctul de fierbere lichidul de frana = 0 presiune in instalatie...

  • ian, luni, 16.08.2010 16:06

    ...deacord...luati-va tiguan la dublu pret ca franeaza mai bine si ca-i tdi....bravo pt. VAG au produs o psihoza in masa de toata frumusetea...cred ca numa young ar putea-o explica...DAR si sa vi sa afirmi ...izolat ca si caz social aparte ca VAG sunt cei mai....iar e o problema de .....psihologie...in fine...va salut

  • zaq, luni, 16.08.2010 16:12

    sa vedem ce zic si astia de la dacia si ce solutii propun, daca le propun. o sa fie minim interesant de urmarit :)

  • Bula, luni, 16.08.2010 16:20
    Va agitati degeaba

    Nu e valabil in Ro ! pai unde gasesti la noi asfalt curat, ca in 10K de Km iti sablezi parbrizul pe Bucuresti-Pitesti.... Fiti linistiti ! la noi important este sa dispara pomii de pe strazi si gardurile de pe autostrada. Aici se calculeaza doar coeficientul de ricoseu :))))

  • N3LOTZOO WALOOOAR3, luni, 16.08.2010 17:13
    mai lsaatima ma cu testele astora

    Foarte bine zis de unii mai sus. De ce sa ai nevoie de sistem de franare eficient cand uite ce "eftina" e dacia? Pai pe noi ne intereseaza calitatea sau cantitatea? Ce treaba are frate franili ca eo orcum merg incet ca sa nu consum mult si sa ma vada pitzi pe strase? Ori ca e Dacia ori ca e un cazan la mana a 12-a adus din Germania cu frane distruse pe mine nu ma intereseaza. Sa vada lumea ca am GIP Daster sau Audi/BMW/Mertzan neaparat dizel cu 400.000 de km prin care imi etalez valoarea si talentul. Ca e nesigura masina si reprezinta un pericol public nu e treaba mea sa mai stea si peacasa mai dai dreaq pe ceilalti. Eo oricum nu merg cu farurile aprinse nici noaptea, nu port centura, imi gem manelele sau hausu pe geamu electric, nam RCA, ITP sau CASCO ca nus prost si cauciucurile sunt de pe vremea televizorului cu lampi. Valoarea mea nu o are nimenea... sau o mai are. Cine stie. PS PE SISTEM TURBO DIZEL

  • Ripper, luni, 16.08.2010 17:13
    @ unckle

    Aici nu era vorba de foitul intre semafoare. Era vorba de viteza de 100 respectiv 130 km. Intradevar, poate am exagerat dand exemplu franele de la Brembo. Dar la viteza de 130 km eu zic ca frana cu disc pe spate face diferenta. Da, si un ABS bine reglat si gandit ajuta dar nu poti spune ca nu se face diferenta intre frana cu tambur si cea pe disc.

  • rzvn ozn, luni, 16.08.2010 17:17

    din cate stiu eu duster are frane pe tambur pe spate (si este si cea mai usoara dintre ele)... daca ar fi avut frane pe disc pe toate rotile si un pic mai performante, cred ca i-ar fi iesit printre primele printre vw si bmw, dar cum e o masina low-cost e clar ca pe ultimul loc, e locul ei :)). mie unu personal imi place duster (am testat doua motorizari) si chiar mi-as lua unul pt scopul acela "mic" care il are... si nu cred ca-ti pare rau daca dai de vreo groapa cu el, devine mai amuzanta. mai urmeaza niste teste de anduranta sa vedem cate se rup prin gropile noastre si cate nu. atunci chiar putem spune daca e masina proasta sau nu. salutari

  • io, luni, 16.08.2010 17:36
    problema ?

    42m de la 100 km/h e un rezultat destul de bun. cum s-au descurcat celelalte modele la franarea de la 100km/h ?

  • cazan, luni, 16.08.2010 18:38

    Skoda Yeti franeza in 65m iar Duster in 75m, e enorma diferenta de 10 metri. E diferenta care iti poate salva viata, apoi faptul ca Yeti are 5 stele EuroNcap nu ti se mai pare asa mare diferenta de pret intre Yeti si Praf-ster.

  • page, luni, 16.08.2010 22:08
    mda

    ce poate sa fie asa de ciudat ,e dacie...o masina ieftina are piesele ieftine si fara "siguranta" loganul pt mine e o caruta carosata :) pt ca nu are stabilitate deci cea mai buna masina dintre Hyundai Tucson si Dacia Duster,e Hyundai Tucson

  • kumite, luni, 16.08.2010 22:16
    @Ripper

    Franele pe tamburi sunt mai eficiente decat cele pe disc deoarece suprafatza de contact la tamburi este mai mare.Gandeste-te ce suprafatza au sabotzii de frana,si ce suprafatza au placutele de frana.Multzi constructori au renuntat la franele cu sabotzi pt.ca sunt prea multe elemente acolo(la frane).Uita-te la camioane.Au discuri de frana pe spate?Sunt unele camioane care au sabotzi chiar si pe fatza.Oare de ce?

  • alin, luni, 16.08.2010 22:22
    frane

    diferenta dintre tambur si disc e ca frana pe tambur nu rezista la fel de bine la utilizare mai intensa pt ca se incalzeste repede si nu mai da randament,pe cand discul nu are problema asta!in acelasi timp frana pe tambur e mai buna decat frana pe disc strict pe problema de eficienta a franarii deoarece suprafata de contact dintre tambure si "oala" e mai mare!

  • dan, luni, 16.08.2010 22:57
    @kumite

    camioanele au rotile mult mai mari, e mai eficient si mai ieftin sistemul pe saboti, dar franarea se face pneumatic la majoritatea, nu hidraulic, la automobile e altceva, pai atunci ar trebui ca toti constructorii sa renunte la discuri:)

  • octav71, luni, 16.08.2010 23:08

    @kumite: ai si nu prea dreptate. In anul de gratie 2010, majoritatea producatorilor adevarati de truckuri au cam pus discuri. Eu am vazut la Volvo, Iveco si Mercedes discuri si pe spate. Nu pe remorca, ma refer la puntea motoare simpla/dubla. Si, chiar daca suprafata de franare este mai mare in cazul tamburilor, disiparea caldurii nu se face la fel de bine ca in cazul franelor pe disc.

  • roadrunner, luni, 16.08.2010 23:38

    oare de ce nu ma mira?

  • Ripper, marţi, 17.08.2010 00:59
    @kumite

    Vad ca deja ti-ai primit raspunsuri. Da' eu acum te intreb de ce trebuie sa compari camioanele cu niste SUV-uri. Ca asa si eu pot sa ajung de la camioane, la supercar-uri de exemplu, si sa te intreb cum se face ca Murcielago (exemplu. cei nemultumiti sa puna orice nume de supercar) are ditamai discurile si pe fata si pe spate? Eu cred ca tehnologia a evoluat suficient, mai ales la capitolul franare, in asa fel incat tamburii sunt de domeniul trecutui.

  • Rio, marţi, 17.08.2010 08:56

    Get real guys! Adica, e un SUV. Tu cand mergi sa iti cumperi un SUV te uiti in ce distanta franeaza de la 130(!) pana la 0 sau te uiti la cum se comporta pe teren mai accidentat, daca garda la sol e buna. In primul rand nu prea ai pe unde sa mergi la noi cu 130 cu un SUV, iar daca o faci, pastrezi si tu o distanta mai mare fata de cei din fata ta. Oricum la o franare de urgenta la o viteza mult mai mica, sa zicem 70, diferenta dintr-e duster si celelalte modele scade suficient de mult cat aproape sa nu mai conteze. Oricum, tot ramane cel mai tare SUV la raportul pret/calitate Toate cele bune

  • ursus, marţi, 17.08.2010 09:05
    epocal !!!

    au incercat sa-i puna frane!?!

  • gica, marţi, 17.08.2010 09:19
    @ursus

    iar tu ai invatat sa scrii !?!

  • ignis, marţi, 17.08.2010 09:50
    frane

    Distanta de franare depinde de multi factori asa cum s-a mai zis. depinde de sistem de franare (discuri/tamburi), de eficienta ABS, de masa masinii, de suspensii (arhitectura, daca sunt moi sau tari) si nu in ultimul rand, de pneuri. A compara BMW X1 cu Dacia Duster este oarecum ridicol (oare fac parte din acelasi "segment"?. Bineinteles ca toate lucrurile care-i dau atuurile lui Duster, contribuie negativ la distanta de franare. Si aici ma refer la pret (sisteme de franare mai simple - vezi tamburi pe spate), la suspensia reglata pentru terenuri dificile, la pneuri etc.

  • kumite, marţi, 17.08.2010 10:05
    @Ripper

    Eu am spus de ce s-a renuntzat la franele pe tamburi:prea multe componente.La discuri ai 2 placutze si etrierul(care are si el pistoane si garnituri).Cat dureaza sa schimbi niste placutze?Cat dureaza sa schimbi niste sabotzi,niste cilindri de frana?Da, asa este tehnica a avansat,si tamburi sunt istorie.

  • Octav, marţi, 17.08.2010 12:03
    distante de franare

    Duster se vrea o masina spatioasa, cu bune capacitati de trecere in teren accidentat, cu finisaje interioare si exterioare care sa reprezinte un progres pentru Dacia, totul la un pret bun, competitiv. Cred ca au reusit ce si-au propus si masina nu pretinde mai mult decat ceea ce este, are destule calitati pentru pretul cerut. Nu este un model care sa fie condus in forta pe sosea, avand in vedere si motorizarile din gama lui. Pe de alta parte, in cazul unei franari de urgenta de la 100 la 0 km/h, cred ca este dificil de spus, in anumite situatii, daca este nevoie de 40 m sau daca 42 m ar insemna un dezastru ... Poate uneori sunt necesari 38 m sau mai putini, depinde de situatie, de cazul respectiv ... Sunt si alte masini care depasesc la franare limita admisa de 40 m, in functie si de anvelopele cu care sunt dotate, asa cum sunt si masini care opresc bine de la 100 la 0 km/h, de exemplu BMW X5 sau Suzuki SX 4 au nevoie de aproximativ 36 m, deci rezultate foarte bune. Depinde ce si-a propus fiecare fabricant in caietul de sarcini, atunci cand a realizat un model. In cazul lui Duster, cred ca s-au atins multe din obiectivele propuse, care sa se incadreze intr-un pret competitiv. Poate modelul 4x4 are nevoie de o redimensionare a sistemului de franare, poate nu, vom vedea. Aceste teste, ca si testul elanului ( in varianta fortata ... ), nu vor schimba progresul pe care acest model il aduce pentru Dacia. Iar cei care prefera o masina care sa ofere destule avantaje din punctul lor de vedere, la un pret care sa le convina, vor continua sa opteze pentru Duster.

  • werewolf3, marţi, 17.08.2010 14:51
    Duster

    Ce tot atata agitatie bai frate.Este o masina cu un raport calitate pret imbatabil si asta supara pe multi.Ce draq vroiau, sa franeze mai bine ca un bmw, sa stea pe drum mai bine ca un subaru, sa alerge prin offroad mai bine ca un defender?Pai ba nene atunci nu se mai numea dacia duster ci Mercedes duster, Lexus duster sau Bmw Duster.Unii zici ca sunt cretini, adica cate asteptari poti avea de la o masina de 12.000 de iepuroi?Oricum bravo Dacia pt ca ati realizat un produs extrem de competitiv.

  • Nik, miercuri, 18.08.2010 09:46
    DACIA DUSTER

    Daca niciodata nu suntem multumiti cu produsele romanesti auto,nu o sa progresam nici in alte domenii.Fiti fratilor optimist.Daca iubesti Romania ,construeste Romania.Mie personal imi place aceasta masina (4x2),am cumparat-o si sunt multumit. Va doresc succes!

  • Octavian, joi, 19.08.2010 09:22
    DACIA DUSTER

    are abs dar dar 4x2-ul are probleme la franare

  • ha ha ha, vineri, 20.08.2010 07:41
    mda

    Imi aduc aminte ca atunci cand a aparut Loganul, nemtii l-au cumparat in draci, dupa ce. tot ei l-au rasturnat la teste...eu spun ca e ceva antireclama...ete...p...rt ca de aia nu se vinde.Frinele cu tambur pe spate, sunt mai sigure decat cele cu discuri, in primul rind fiind o masina de teren, circula pe teren accidentat ( si in Romania cam toate terenurile sunt accidentate ) intra mai putina mizerie la frine si apoi, tamburii de frina se schimba mai rar decat placutele de frina...Eu sunt de parere ca masinile de teren cu discuri pe spate, sunt mai mult de fitze.De obicei, se pun discuri pe spate la masinile de viteza, care trebuie sa reduca brusc de la cateva sute de km la zero, rolul acestor discuri pe spate fiind de a se raci mai rapid, forta de frecare intre placuta si si disc fiind mare, discurile disipa mai repede caldura...daca sunt si ventilate, cu atit mai bine...Bine ca nu au pus pe Duster si jante de aluminiu in dotarea standard, ca sa vedem iarna cum se chinuie proprietarii sa puna lanturile pe ele sa le zgirie si sa la faca praf..Concluzia:terminati-o cu timpeniile ca stiu ei mai bine ce sa puna si ce nu pe o masina...Si apropo:pe tancurile de armata ar trebui sa puna mp3 player, placute cu discuri ventilate, roti spitate, vopsea metalizata, geamuri fumurii....suna cam aiurea...

  • neolitic, duminică, 03.10.2010 02:31
    neolitic

    mdaa....

  • neolitic, duminică, 03.10.2010 02:34
    neolitic

    duster e o masina destul de bunaa,dar in nici un caz nu meritaa 18,000euro full option. parereaa mea.....unii zic ca e bunaa... altii ca nu e bunaa... c sa mai intelegi

  • @all, vineri, 12.08.2011 14:52
    visati..

    Bun.. first off: Parerea mea despre articol: safety first. Parerea mea despre masina: buna in off-road,ieftina,fiabila,"rugged and reliable" cum ar zice americanul,singurul lucru care ma deazamageste ca nu au facut si ei un interior nou.. La 18.000 de Euro sa ai interior de Logan de 5.000 de Euro nu prea miroase bine... Acum: 1.Oamenii care incearca sa te tina pe tine afara din spital fac un studiu.. bun.. rezulta ca Duster iese printre ultimele locuri.. bun.. Ce face romanul? Pune botul ca e "conspiratie" si zice "Lasa bre, ca nu conteaza,ca noi si-asa mergem cu 10 km/ora prin sat,nu ne mai punem si airbag/ESP,de banii aia nu mai bine mai ragaim noi un ciolan?" 2.Cum frate cum sa fii atat de batut in cap si sa zici ca e "anti-reclama"??? Deci daca Dacia si Renault (amandoua franceze) ies pe ultimele locuri la un studiu facut de francezi inseamna ca e anti-reclama?? Impotriva lor?? Dar,se pare ca pentru unii cetateni din Romania,unde totul este posibil,acest lucru face sens.