EuroNCAP a testat cvadriciclurile, vehiculele care pot fi conduse de la 16 ani: punctaj maxim de două stele

Publicat vineri, 08.04.2016 13:08 de Bogdan Mirică

Cel mai recent test EuroNCAP a implicat patru microcar-uri, adică o serie de cvadricicluri, vândute și în România, care pot fi conduse de la vârsta de 16 ani. Trei dintre ele au obținut doar o stea.

În cadrul testelor de siguranță EuroNCAP vedem de cele mai multe ori mașini obișnuite. Organizația ne-a pregătit însă o surpriză, destul de neplăcută pentru producătorii de microcar-uri. Este vorba despre acei constructori de nișă care dezvoltă mașini foarte mici pentru piețe auto sărace.

De cele mai multe ori, ele au dimensiuni mici, motoare foarte mici și sunt încadrate, ca și în țara noastră, la categoria cvadriciclu. EuroNCAP a considerat însă extrem de importantă și siguranța acestor vehicule. Motiv pentru care ele erau izbite de barierele organizației încă din 2014. Rezultatele de atunci erau dezastruoase și EuroNCAP trăgea un semnal de alarmă. Un semnal care n-a fost auzit de nimeni în ultimii doi ani.

EuroNCAP a reluat testele pentru a vedea ce îmbunătățiri au fost aduse. Regulile de testare au fost schimbate și chiar au fost introduse stele pentru a nota comportamentul și pentru a-i informa pe clienți.

EuroNCAP ne oferă drept exemplu compania franceză Microcar, deținută în prezent de Ligier. Aceasta este al doilea cel mai mare producător de cvadricicluri din Europa. Modelul lor, M.GO a fost testat și în 2014 și în 2016. De atunci și până în prezent, Microcar a introdus un airbag pentru șofer. EuroNCAP susține însă că airbagul este doar o strategie de marketing, întrucât el nu îmbunătățește cu nimic protecția. Problema majoră vine de la structura mașinii, extrem de fragilă în cazul unui impact. Ca exemplu, și în testul de acum doi ani și în cel actual, impactul modelului Microcar a dus la descompuneri majore ale strcturii caroseriei. Prin urmare, Microcar M.GO a primit doar o stea.

Riscul de rănire gravă sau deces este extrem de ridicat chiar și la o viteză moderată. Pentru a trage un semnal de alarmă și pentru a compara performanțele unor cvadricicluri cu mașinile actuale, EuroNCAP a publicat și scorul unui model mini extrem de popular, cum este Toyota iQ. Acesta a obținut un punctaj mult mai bun decât microcar-urile testate recent, atât la impactul frontal, cât și la cel lateral.

În sesiunea de teste recentă, EuroNCAP a izbit controlat destul de multe modele. O singură stea a primit și Bajaj Qute, un model produs și vândut în India, și Aixam Crossover GTR, un model produs în Franța și vândut și în România cu un preț de 16.800 de euro. Toate cele trei microcar-uri testate au obținut mai puțin de 30% pentru protecția paagerilor adulți. Asta în condițiile în care Aixam Crossover GTR are chiar patru locuri.

Singurul cvadriciclu care s-a comportat ceva mai bine se numește Chatenet CH30, este produs tot în Franța și se află la vânzare în România pe o serie de site-uri anonime. Prețul său este de 16.300 de euro. Punctajul obținut de acesta este de 38% la capitolul protecția pasagerilor adulți. De aceea a primit și două stele din partea EuroNCAP.

Trebuie reținut faptul că toate aceste vehicule, unele dintre ele disponibile și în România, sunt promovate ca mașini ce pot fi conduse de copiii de peste 16 ani, doar cu permis de categoria B1.

Pentru cei care nu știu, categoria B1 poate fi folosită pentru Cvadricicluri a căror masă proprie nu depăşeşte 400 kg (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de mărfuri), neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculelor electrice şi care sunt echipate cu motor cu ardere internă a cărui putere netă maximă nu depăşeşte 15kW (20 de cai putere) sau cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 15kW.

  • mowgli, vineri, 08.04.2016 13:32

    17.000 de euro pentru un cvasiliciu d'asta? Si eu care credeam ca Loganul e scump. Noaptea mintii.

  • vianu, vineri, 08.04.2016 13:46

    pretentiile legate de siguranta in cazul acestor masini mi se par exagerate pe acelasi principiu motocicletele ar trebui interzise fara drept de apel, sunt mici, puternice, instabile, nu ofera protectie, nu au capacitate de franare, se comporta haotic pe drumuri ude etc ok, masinile astea pot fi conduse de cei foarte tineri, si asta e un motiv pentru a fi facute mai sigure (de parca mopedele ar fi mai rasarite) dar fizic e dificil sa indeplinesti conditiile de siguranta si in acelasi timp sa le faci rezonabile din pc de vedere al costurilor, al masei proprii sau chiar al dimensiunilor dupa mine mai importanta ar fi reducerea vitezei maxime si a acceleratiei, dotarea cu sisteme active, airbaguri.... dar un sasiu si o celula de supravietuire mai solida le-ar face neinteresante ca pret Mai degraba trebuie constientizat publicul ca astfel de masinutze trebuie utilizate in zone cu trafic redus, Ramane un mister totusi care este procentul de victime (decese sau raniri) in numarul total de microcaruri vandute Ar fi interesant de stiut o cifra pe baza caruia sa tragi concluzia ca modelele astea sunt periculoase pentru utilizatori. @mowgli....costurile scad odata cu cresterea numarului de unitati vandute. Deci nu e de mirare. Daca vrei sa-ti faci o astfel de masinutza acasa vei vedea ca usor ajungi la pretul ala. Dar oricum, scumpe....

  • mowgli, vineri, 08.04.2016 14:25

    @Vianu, problema la masini e ca in cazul unui accident, structura menita sa te protejeze, iti poate fii fatala. De exemplu daca intra motorul in habitaclu sau daca volanul iti sparge cutia toracica.

  • arogantul, vineri, 08.04.2016 14:50

    @Vianu, te contrazic la 17000 de coco poti sa faci o structura rezistenta, chiar si la dimensiuni asa mici ,uitate la smart, si prin faptul ca au motoare mici si ca luxul la interior e inexistent rezulta ca poti sa investesti masiv intro structura de rezistenta decenta.

  • gigi_frana, vineri, 08.04.2016 16:03

    "Este vorba despre acei constructori de nișă care dezvoltă mașini foarte mici pentru piețe auto sărace" A naibii saracie sa dai pe jegurile astea cat pe un Audi A1 :) Sau cat pe 2 Skoda Citigo

  • vianu, vineri, 08.04.2016 18:48

    @arogantul....ma indoiesc ca poti supravietui financiar din Smart. Plus ca e facut in urma unei colaborari a carei costuri se impart si apoi "se dilueaza" in doua companii imense. Nu spuneam ca nu poti construi o structura decenta....doar ca, pentru a te incadra in conditiile de masa impuse de un cvadriciclu ai putea fi obligat sa apelezi la tehnologii si materiale de-a dreptul exotice. Caz in care ajungem, din nou, la...bani.

  • sile, vineri, 08.04.2016 20:26

    @ arogantul. Faci margele degeaba. Vianu are dreptate. Masinutele astea sunt versiunile cu patru locuri , cele pentru care e necesar permis B1.La categoria asta este impusa o greutate MAXIMA de doar 400Kg! Quadraciclurile de mai sus sunt cu 20-30 cm mai miri decat era Lastunul si cantaresc cu 150-200kg mai putin. Fata de Smart cantaresc fix jumatate in conditiile in care Smartul are doar doua locuri si este cu jumatate de metru mai scurt. O motocicleta Ij cu atas din anii 80 era mai grea decat ghidusiile astea.Ca sa se poata incadra in limitele impuse (max.400kg) au nu doar rotile ci toata structura de rezistenta executata din aliaje scumpe magneziu-aluminiu . Adauga seriile mici de productie si asta-i rezultatul! Pretul mic vine doar in serie mare.

  • mirica, duminică, 04.06.2017 15:05

    cred ca informatile sint isuficiente , ia reveniti si indreptati ,ce ati scris despe aceste mopede.