F1: George Russell câștigă pe străzile din Singapore. McLaren, campioană la constructori
George Russell a câștigat Marele Premiu din Singapore după o cursă dominată de pilotul britanic. Totodată, echipa McLaren a bifat un nou titlu la constructori, al 10-lea din istorie.
Marele Premiu din Singapore a fost cursa cu numărul 18 din sezonul 2025 de Formula 1. Una din cele mai lungi și mai dificile curse din punct de vedere fizic a fost cucerită de către George Russell. Britanicul de la Mercedes și-a trecut în cont a doua victorie în acest sezon, după succesul bifat mai devreme în cursa din Canada. Alături de el pe podium au terminat Max Verstappen pe locul 2 și Lando Norris pe locul 3. Oscar Piastri, liderul clasamentului piloților, a terminat doar pe locul 4.
POLE POSITION NEAȘTEPTAT PENTRU RUSSELL
În calificările de dinaintea cursei, George Russell a fost cel mai rapid, cu un timp de 1 minut și 29.158 secunde care i-a asigurat prima poziție pe grilă. Englezul a fost urmat de Max Verstappen pe locul 2. În a doua linie, Oscar Piastri s-a calificat pe locul 3, în fața celui de-al doilea Mercedes, pilotat de Kimi Antonelli.
Lando Norris a trebuit să se mulțumească doar cu locul 5, avându-l lângă el pe grilă pe Lewis Hamilton, calificat pe locul 6. Charles Leclerc și Isack Hadjar au ocupat locurile 7 și 8, iar grila din top 10 a fost completată de Oliver Bearman și Fernando Alonso.
La câteva ore după calificări, ambii piloți Williams – Alex Albon și Carlos Sainz Jr – au fost descalificați din cauza unui eleron ilegal. Inițial calificați pe locurile 12 și 13, cei doi piloți aveau să plece în cursă din spatele plutonului.
STRATEGIE AGRESIVĂ ALEASĂ DE VERSTAPPEN
Înaintea startului cursei, majoritatea piloților au ales să plece cu anvelopele de compoziție medie. Excepție de la această regulă a fost Max Verstappen. Cvadruplul campion mondial a ales să parcurgă primul stint cu anvelopele cele mai moi, în speranța de a câștiga prima poziție la start față de Russell. Aceeași alegere a fost făcută și de Hadjar, Alonso, Yuki Tsunoda, Lance Stroll și Franco Colapinto.
La start, contrar așteptărilor, George Russell și-a păstrat avantajul în fața lui Verstappen, care nu a avut startul pe care și l-ar fi dorit. Puțin mai în spate, Lando Norris a trecut rapid de Kimi Antonelli și odată ajuns în primul viraj s-a duelat cu coechipierul său, Oscar Piastri.
În încercarea de a trece de principalul său rival pentru titlu, Norris a venit pe interiorul lui Piastri în primul viraj. Britanicul a frânat foarte târziu și a fost cât pe ce să provoace un accident mare. Norris l-a atins mai întâi pe Verstappen, fără să-i afecteze trasa pe moment, iar apoi l-a îmbrâncit pe Oscar Piastri către zidul din exterior. Australianul a reușit să evite dezastrul, însă s-a plâns pe radio de manevra coechipierului său pentru câteva tururi.
Și mai în spate, Charles Leclerc a urcat pe locul 5 după ce a trecut și el de Kimi Antonelli, în timp ce Isack Hadjar și Oliver Bearman s-au atins în primul viraj, însă fără să-și avarieze monoposturile.
CURSĂ STATICĂ ÎN SCOP STRATEGIC
Așa cum este tipic cursei din Singapore, toți piloții au ales să meargă într-un ritm lent după primul tur pentru a prelungi viața anvelopelor. Astfel, după evenimentele din primul tur, cursa a devenit statică în scop strategic. În tot acest timp, George Russell începea să se distanțeze de restul plutonului. Toți ceilalți piloți din spate au intrat și ei în modul de conservare a anvelopelor.
După primele 10 tururi, Russell avea deja un ecart de peste 4 secunde în fața lui Verstappen. Olandezul avea la rândul său un avans de 1.5 secunde în fața lui Norris.
Primele opriri la boxe au venit în cel de-al 14-lea tur, cu schimb de anvelope pentru Yuki Tsunoda și Gabriel Bortoleto. Verstappen a oprit la boxe în turul 20 și a schimbat de pe anvelopele soft pe pneurile cele mai dure. Campionul mondial a revenit pe circuit pe locul 7, în fața lui Fernando Alonso.
Următorul dintre piloții fruntași care au oprit la boxe a fost Charles Leclerc în turul 22. Monegascul de la Ferrari a înlocuit anvelopele medium cu cele de compoziție dură și a revenit pe pistă în spatele lui Nico Hulkenberg, pe locul 10. Nu a durat mult până când Leclerc a trecut de germanul de la Kick Sauber, cu o manevră curajoasă, dar finalizată fără incident.
Lewis Hamilton, care fusese prins din urmă de Max Verstappen, a intrat și el la boxe pentru anvelopele hard. Fostul campion mondial a avut o oprire mai lentă și a revenit pe locul 9. La scurt timp, a oprit și George Russell. Liderul cursei a revenit pe locul 3, în fața lui Verstappen, care urcase pe locul 4. După oprirea lui Russell, Piastri a devenit noul lider, cu Norris pe locul 2.
Primul dintre piloții McLaren la boxe a fost Norris, care fusese întrebat de inginerul său de cursă dacă este de acord să-l lase pe Piastri să oprească primul. Răspunsul lui Norris a fost negativ, astfel că britanicul a beneficiat de această oportunitate. Norris a revenit în spatele lui Verstappen, pe locul 4.
Piastri a oprit la boxe imediat în turul următor și a revenit în spatele lui Norris, pe locul 4. Astfel, după singurele opriri din cursă, ordinea cursei din primele 7 poziții era exact la fel ca cea de după primul tur.
VERSTAPPEN CÂȘTIGĂ TEREN FAȚĂ DE RUSSELL
Față de primul stint, în care Russell a reușit să se distanțeze de pluton, britanicul de la Mercedes începea acum să fie prins din urmă încet dar sigur de către Verstappen. În turul 37, ecartul dintre primii doi piloți era de aproximativ două secunde. Asta până când olandezul a comis o greșeală în același tur și a blocat roata din dreapta față. Verstappen a evitat la limită un contact cu zidul de protecție, iar asta l-a făcut să piardă două secunde față de Russell.
Mult mai în spate, Fernando Alonso s-a duelat cu Isack Hadjar după un pitstop de peste 9 secunde pentru spaniol. Hadjar avea și el problemele lui, cu un motor care nu reușea să ofere toată puterea necesară. Alonso a trecut de francezul de la Racing Bulls după o luptă strânsă.
Un incident care putea să schimbe soarta cursei a fost o răsucire pentru Nico Hulkenberg. Germanul, aflat în luptă cu Franco Colapinto pentru o poziție din afara punctelor, a frânat târziu și s-a răsucit cu monopostul său, însă fără să-l avarieze.
STEAGURILE ALBASTRE COMPACTEAZĂ PLUTONUL
În ultimele tururi ale cursei, avansul lui George Russell față de Verstappen a început să se micșoreze rapid din cauză că a ajuns din urmă mai mulți piloți întârziați. De această problemă au avut parte și Verstappen și Norris. Toate aceste lucruri i-au permis lui Oscar Piastri să se apropie de cei doi, însă nu îndeajuns de mult încât să le pună probleme.
Datorită mașinilor întârziate, Norris era acum în raza DRS a lui Verstappen. La un moment dat, britanicul a încercat o depășire asupra rivalului său, însă Verstappen s-a apărat și și-a păstrat poziția secundă.
HAMILTON PIERDE FRÂNELE
Puțin mai devreme în cursă, Kimi Antonelli a reușit să-l depășească pe Charles Leclerc pentru a urca pe locul 5. Lewis Hamilton, aflat pe locul 7, a ales să mai oprească încă odată pentru a monta anvelopele soft. Din acel moment, britanicul de la Ferrari a tras foarte tare și l-a ajuns din urmă pe Leclerc, care l-a lăsat să treacă.
Misiunea lui Hamilton a fost aceea de a urca pe locul 5, iar asta însemna să-l depășească pe Antonelli. Fostul campion mondial s-a apropiat la aproximativ o secundă în spatele italianului, până când Hamilton a fost forțat să abandoneze lupta după ce i-au cedat frânele. Hamilton a continuat până la finalul cursei, însă a pierdut foarte mult timp și a pierdut și o poziție față de Leclerc.
VICTORIE PENTRU GEORGE RUSSELL
La finalul celor 62 de tururi, George Russell a bifat o nouă victorie, prima în Singapore și a doua din acest sezon. Totodată, aceasta este și a doua victorie pentru Mercedes în 2025. Max Verstappen a încheiat pe locul 2 și a terminat în fața piloților McLaren pentru a treia oară consecutiv, cu Lando Norris pe 3 și Oscar Piastri pe 4.
Kimi Antonelli a rezistat presiunii lui Hamilton și a încheiat pe locul 5. Leclerc a trebuit să se mulțumească doar cu locul 6. Deși a trecut linia de sosire pe locul 7, Lewis Hamilton a fost penalizat după cursă cu 5 secunde din cauză că a depășit limita pistei de prea multe ori. Astfel, britanicul a încheiat pe locul 8, în spatele lui Alonso. Oliver Bearman și Carlos Sainz Jr au completat pozițiile din puncte.
În afara punctelor, clasamentul arată astfel: Isack Hadjar (11), Yuki Tsunoda (12), Lance Stroll (13), Alex Albon (14), Liam Lawson (15), Franco Colapinto (16), Gabriel Bortoleto (17), Esteban Ocon (18), Pierre Gasly (19) și Nico Hulkenberg (20).
NORRIS CÂȘTIGĂ TEREN ÎN CAMPIONAT
După cursa din Singapore, Oscar Piastri rămâne liderul clasamentului piloților, cu 336 de puncte. Diferența dintre Piastri și Norris este acum de 22 de puncte cu 6 curse rămase. Totodată, Max Verstappen, aflat pe locul 3, este acum la 63 de puncte în spatele liderului campionatului.
George Russell este pe locul 4, cu 237 de puncte, iar Charles Leclerc ocupă locul 5, cu 173 de puncte.
MCLAREN, AL 10-LEA TITLU LA CONSTRUCTORI
Etapa din Singapore a marcat o nouă reușită pentru McLaren. Cu 650 de puncte, McLaren este oficial campioană la constructori, cu 6 curse rămase. Acesta este al 10-lea titlu la constructori din istoria echipei și este pentru prima dată din 1990 și 1991 când McLaren câștigă titluri consecutive. Totodată, McLaren depășește Williams și devine a doua cea mai titrată echipă din istoria Formulei 1, după Ferrari.
Cu situația la constructori decisă în favoarea echipei portocalii, toate privirile se îndreaptă acum către bătălia pentru locul 2. Mercedes ocupă această poziție, cu 325 de puncte adunate, în timp ce Ferrari se regăsește pe locul 3, cu 298 de puncte. Lupta pentru locul 2 în clasamentul constructorilor se va da între 3 echipe. Red Bull, aflată pe locul 4, are 290 de puncte după cursa din Singapore.
Urmează Marele Premiu al Statelor Unite, pe Circuit of the Americas din statul Texas. Cursa americană va avea loc în 19 octombrie și va include și o cursă de sprint.
via Formula 1
Norris este un nesimțit fără seamăn, dar acest pipernicit fără scrupule are privilegiul de a fi protejatul înaltelor sfere de influență. Nu doar că i-a distrus turul decisiv lui Verstappen in Q3, privându-l pe olandez de pole position pe Marina Bay, dar i-a afectat semnificativ difuzorul masinii lui Max incă din virajul 3 imediat dupa start, atunci cand l-a "neutralizat" si pe Piastri intr-o manevra de kung-fu. Respect lui Piastri pentru ca nu a fost prezent la bucuria colectiva a team-ului McLaren pentru titlul la constructori! Verstappen are mare dreptate cand afirma ca nu deține pasaportul potrivit. Englezii sunt josnici. Max Vestappen n-are nicio șansă in lupta sa solitara cu sistemul ticăloșit. Max Verstappen este etalonul pilotajului planetar si eroul atâtor generaţii de consumatori onesti ai disciplinei etalon a FIA. Lucrurile sunt făcute astfel încât pipernicitul de Norris să obțina titlul mondial dupa 4 sezoane sterpe pentru Regatul Unit. Apropo de Hamilton, ce panaramă a ajuns... Se lamenta ca nu mai are frane pe final de cursa, dar ridicolul Hamilton n-a asimilat esentialul: ca și-a pierdut tocmai busola de multi ani! Senectutea este povară grea !