FEATURE: Cum se vede Dacia în lume - de la Mioveni în Guyana Franceză
Dacia este un produs de export important pentru România. Modelele asamblate la Piteşti pleacă în lumea întreagă în diverse forme şi sub toate mărcile grupului Renault. Iată ce înseamnă azi Dacia în lumea întreagă.
Dacia a devenit un fenomen internaţional. Produsele de la Mioveni au ajuns să exportate în foarte multe ţări de pe glob. În Europa în special, Dacia s-a impus pe câteva pieţe unde până acum câţiva ani acest lucru ar fi fost considerat imposibil. Criza globală combinată cu strategia de marketing
Produsele Dacia sunt asamblat la uzina Dacia de la Mioveni, de lângă Piteşti. De aici pleacă la export spre majoritatea pieţelor europene. Tot pentru piaţa europeană, dar şi pentru pieţele din nordul Africii, Dacia foloseşte două uzine din Maroc pentru asamblarea modelelor Logan şi Lodgy/Dokker. Dacia Lodgy şi Dokker sunt asamblate doar în Maroc cu piese produse la Mioveni şi vor fi importate de acolo în România. Cele două uzine din Maroc sunt SOMACA Renault de la Casablanca (pentru modelul Logan) şi noua uzină Renault din Tanger, o facilitate absolut nouă, dată în folosinţă în acest an. Aceasta din urmă va asambla doar modelele Lodgy şi Dokker.
Pe lângă cele două uzine din Maroc, Dacia mai exportă modele în sistem CKD (pachete de piese preproduse) pentru a fi asamblate la următoare uzine:
- SOFASA - Envigado, Columbia
- Avtoframos - Moscova, Rusia
- Iran Khodro şi Iran Pars, Iran
- Uzina Ayrton Senna - Curitiba, Brazilia
- Mahindra Renault, India
- Nissan South Africa, Africa de Sud.
Dacia ca marcă internaţională
Pieţele pe care se comercializează marca Dacia sunt la această oră 43. La aceste 43 de pieţe se vor adăuga la finalul acestui an şi Marea Britanie şi Irlanda. Modelele Dacia mai sunt vândute pe anumite pieţe purtând sigla Renault. Acest lucru este valabil în Rusia şi Ucraina, de exemplu, dar şi pentru toată America de Sud.
Pieţele pe care sunt comercializate modelele româneşti sub sigla Dacia:
1 | România |
2 | Franţa |
3 | Germania |
4 | Italia |
5 | Belgia |
6 | Spania |
7 | Polonia |
8 | Elveţia |
9 | Austria |
10 | Olanda |
11 | Republica Cehă |
12 | Serbia |
13 | Suedia |
14 | Portugalia |
15 | Slovacia |
16 | Bulgaria |
17 | Croaţia |
18 | Ungaria |
19 | Finlanda |
20 | Grecia |
21 | Slovenia |
22 | Bosnia |
23 | Moldova |
24 | Estonia |
25 | Muntenegru |
26 | Luxembourg |
27 | Macedonia |
28 | Lituania |
29 | Letonia |
30 | Norvegia |
31 | Maroc |
32 | Algeria |
33 | Tunisia |
34 | Turcia |
35 | Siria |
36 | Liban |
37 | Réunion |
38 | Guadeloupe |
39 | Noua Caledonie |
40 | Martinique |
41 | Tahiti |
42 | Guyana Franceză |
43 | Mayotte |
MEXIC
Până nu de mult modelele Dacia purtau sigla Nissan în Mexic. Logan era comercializat în Mexic sub numele Nissan Aprio. Între timp, grupul Renault a renunţat la această strategie pentru piaţa mexicană. Produsele Dacia sunt acum în oferta Renault Mexic, dar doar cu modelele Sandero şi Duster.
INDIA
În India, Dacia Logan poartă sigla Mahindra iar numele de model este Verito. Povestea este însă mai complicată. Renault a intrat pe piaţa indiană prin asociere cu Mahindra şi au vândut modelul Renault Logan pentru o bună perioadă de timp. Din cauză că Logan-ul nu a avut un succes foarte mare pe piaţa indiană, Renault avea să rupă alianţa cu Mahindra în 2010, dar le permitea indienilor să păstreze licenţa pentru asamblarea modelului. Acesta avea să fie rebotezat şi repoziţionat, numele de scenă fiind acum Mahindra Verito. Ba chiar Mahindra a primit dreptul de a opera câteva modificări de design pentru a face modelul Verito mai atrăgător pentru clienţii indieni. Gama de motorizări disponibile pentru modelul Verito este cuprinsă din propulsorul pe benzină 1.4 litri de 75 CP şi dieselul 1.5 dCi de 65 CP.
IRAN
În Iran, Loganul poartă sigle Renault, dar denumirea comercială este Tondar90. Este disponibil atât ca sedan, cât şi ca break plus o variantă numită Tondar90 Sport Kit. Acesta din urmă se diferenţiază printr-o serie de elemente de caroserie mai "sportive": fuste, spoilere diferite. Ca motorizare, modelul vândut în Iran foloseşte propulsorul 1.6 16v în varianta de 105 CP. Normele de poluare nu sunt atât de stricte în Iran, acest motor satisfăcând norma Euro3.
RUSIA
În Rusia, Logan MCV este vândut şi sub denumirea Lada Largus, dar restul gamei este vândută prin intermediul concesionarilor Renault cu numele clasice pe care le cunoaştem, dar cu sigle Renault. Gama de modele pe care ruşii le pot cumpăra este alcătuită atât din modele Dacia, cât şi modele Renault. Gama Renault Rusia este compusă din Duster, Latitude, Fluence, Sandero, Logan, Megane, Scenic, Koleos, Symbol, Clio şi Kangoo. Interesant este că Rusia este o ţară unde modelele cu motoare diesel nu au mare succes. Ruşilor le plac propulsoarele pe benzină, astfel că, pentru a răspunde acestei cereri, modelele Dacia vândute aici sub siglă Renault folosesc şi un motor de doi litri benzină care nu se regăseşte în oferta europeană. Acest motor este disponibil pentru modelul Duster, are cilindreea de 1.998 cmc şi dezvoltă 135 CP la 5.500 rpm, cuplul motor maxim fiind de 195 Nm la 3.750 rpm. Motoarele din oferta Renault Russia pentru Duster satisfac norma de poluare Euro 4.
MAROC
Produsele Dacia au ajuns să fie exportate sau asamblate în lumea întreagă. Cea mai nouă uzină Renault/Dacia a fost ridicată în Tanger, Maroc. Această uzină preia asamblarea modelelor Lodgy şi Dokker, cele mai noi venite în gama Dacia. Uzina de la Mioveni este deja la capacitate maximă şi nu mai putea face faţă unei noi game de modele. Aşa cum am amintit mai sus, Renault are astfel două uzine în Maroc: Tanger şi SOMACA Casablanca, unde este asamblat modelul Dacia Logan.
AFRICA DE SUD
Pe piaţa sud-africană regăsim două modele Dacia, dar mai interesant este că sunt vândute sub mărci diferite. Renault vinde modelul Sandero Stepway, iar în gama Nissan găsim modelul Logan Pick-up sub denumirea Nissan NP200. Gama de motorizări este cea clasică, dar nu există motoare diesel în ofertă. Pentru Renault Sandero avem motoare de 1.4 şi 1.6 litri ce satisfac norma de poluare Euro3, iar pentru Nissan NP200 există propulsoare de 1.6 litri cu 8 sau 16 supape, iar norma de poluare este Euro2!
ROMÂNIA
Gama de motorizări folosită pe piaţa românească este destul de simplă. Dacia preferă pentru piaţa autohtonă motoare robuste, dar odată cu apariţia modelului Lodgy a făcut loc şi tehnologiei de ultimă oră. Astfel motoarele pe benzină clasice de 1.2, 1.4 şi 1.6 litri au primit un frate nou, disponibil deocamdată doar pentru modelul Lodgy şi probabil pe Dokker. Este vorba de motorul turbo de 1.2 litri care poartă indicativul TCe. Dezvoltă 115 CP. Sperăm să vedem acest motor şi pe restul gamei de modele Dacia. La capitolul diesel, calul de bătaie este deja foarte cunoscutul propulsor dCi de 1.5 litri în mai multe variante de putere.
BRAZILIA
În America de Sud, modelele Dacia sunt vândute sub marca Renault. Brazilia este o piaţă importantă datorită mărimii acestei ţări, dar Renault a adaptat modele Dacia la cerinţele speciale de aici. De exemplu, modelul Renault Logan are în Brazilia o versiune cu motor de un litru! Mai precis, 998 cmc. Este un motor Hi-Flex şi poate funcţiona alimentat cu benzină sau etanol. Puterea dezvoltată este de 76 CP la 5.850 rpm (alimentat cu benzină) sau 77 CP la 5.850 rpm (alimentat cu etanol). Brazilienii mai pot alege motorul 1.6 cu 8 supape transformat tot în motor Hi-Flex. Puterea este de 92 CP (benzină) sau 95 CP (etanol). Gama modelului Sandero este ceva mai generoasă cu motorizările. Pe lângă cele două propulsoare de la Sandero avem şi un 1.6 16v Hi-Flex cu puteri de 107 CP (benzină) sau 112 CP (etanol). Sandero este disponibil şi cu versiunea Stepway plus o ediţie specială Renault Sandero Stepway Rip Curl.
Renault Duster este al treilea model Dacia din gama de modele braziliene. Beneficiază de două motorizări Hi-Flex una de 1.6 16v şi una de 2.0 litri. Nu există niciun motor diesel în oferta braziliană. Motorul de 1.6 litri poate dezvolta 110 CP (benzină) sau 115 CP (etanol), în timp ce unitatea de doi litri oferă 138 CP (benzină) sau 142 CP (etanol). Majoritatea modelelor dispun şi de o variantă cu transmisie automată cu patru trepte. Motorul de doui litri este disponibil şi în oferta Renault Argentina pentru modelul Duster în varianta de 138 CP.
COLUMBIA
În Columbia, Renault asamblează modele Dacia la uzina SOFASA. Piaţa columbiană are şi ea câteva caracteristici interesante. Gama de modele este compusă din Renault Sandero şi Sandero Stepway, Renault Logan şi Renault Duster. O variantă interesantă pe care o găsim aici este modelul Renault Sandero GT Line. Este un Sandero cu accesorii sportive şi un look "supărat", dar sub a cărui capotă se află un propulsor 1.6 16v de 110 CP. Gama modelului Duster conţine şi pe această piaţă motorul de doi litri benzină de 138 CP. Nu există nici un motor diesel în ofertă pentru piaţa columbiană.
CURIOZITĂŢI: GUYANA FRANCEZĂ ŞI MAYOTTE
La capitolul curiozităţi, este foarte interesant de subliniat faptul că modelele Dacia cu sigla constructorului de la Mioveni se regăsesc în America de Sud într-o zingură zonă. Este vorba de Guyana Franceză, un departament francez aflat în nordul Braziliei. În această zonă este folosită moneda unică europeană, iar administraţia şi companiile sunt franceze. În acest condiţii, implicit maşinile care se vând în Guyana Franceză sunt cele de pe piaţa din Franţa. Iar Dacia nu face excepţie.
O altă zonă interesantă în care este prezentă marca de la Mioveni este Mayotte, o insulă din nordul Madagascarului pe care locuiesc 200.000 de oameni şi care este de asemenea considerată departament al Franţei. Şi aici se foloseşte Euro şi, la fel ca în Guyana Franceză, vorbim de o piaţă Dacia.
Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în cazul teritoriilor franceze Reunion (insulă în Oceanul Indian), Guadelupa, Martinica (insule în Caraibe), Noua Caledonie (insulă aflată în estul Australiei) şi Tahiti (insulă în Polinezia Franceză, în sudul Oceanului Pacific).
Se mai vinde si in Qatar sub numele Renault Logan. Recent a apărut in oferta si Renault Duster.