FEATURE: Cum va arăta lumea auto în 2025?

Publicat miercuri, 21.09.2011 17:10 de Dragoș Băltățeanu

Lumea auto se schimbă. Apar automobile electrice, iar industria se zbate să se adapteze la o economie mondială din ce în ce mai şubredă. Iată la ce schimbări ne putem aştepta în viitorul apropiat şi cum va arăta lumea auto în 2025.


Conform unui studiu efectuat de Roland Berger Strategy Consultants, lumea auto se va schimba radical în viitorii 15 ani. Firma de consultanţă a stat de vorbă cu 60 de experţi din domeniul industriei auto şi a identificat 10 trenduri pe care lumea auto le va urma în următorii ani. Schimbările în economia mondială, problemele politice şi schimbările în preferinţele publicului vor schimba lumea auto. Iata cele 10 trenduri:

1. MUTAREA SPRE ASIA

Producţia de automobile se va muta drastic către continentul asiatic. China şi alte ţări din Asia nu au simţit criza mondiala, iar rata de dezoltare este încă mare. În plus, mâna de lucru este ieftină. Consultanţii şi experţii din industrie apreciază că aproape 300.000 de joburi din auto vor fi sacrificate în Europa. Primele semne sunt deja vizibile: producţia modelului Nissan Micra a fost mutată din Europa în India. Este posibil ca şi Opel să mute în curând toată producţia modelelor SUV sau chiar şi a celor de clasă mică (Corsa) în Corea de Sud.

2. MAŞINILE MICI CÂŞTIGĂ TEREN

Segmentul automobilelor mini va creşte. Sunt mai prietenoase cu mediul, sunt mai practice în aglomerările urbane şi mai uşor de parcat şi sunt ieftin de întreţinut. Cererea pentru mobilitate personală va creşte, iar automobilele de segment A/B sunt un răspuns bun. În viitori ani, automobilele mici şi foarte mici se vor înmulţi pe toate pieţele, chiar şi în Statele Unite ale Americii. Singura piaţă unde clienţii vor prefera în continuare maşinile mari este China. Dar experţii spun că trendul automobilelor mici va pătrunde şi în China după 2025.

Automobilele low-cost vor fi din ce în ce mai căutate din raţiuni legate de bugetul clienţilor. Chiar dacă Tata Nano a eşuat, vor exista şi alte încercări. Până atunci există deja automobile ca Hyundai i10 sau Suzuki Alto. 


3. MAI PUŢINE MAŞINI

Automobilul îşi pierde locul ca simbol al bunăstării. Cel puţin în rândul populaţiei tinere, sigla de pe capotă a ajuns să conteze mai puţin. Tinerii sub 30 de ani se vor mulţumi să conducă un automobil doar atunci când au neapărată nevoie să deţină unul. Pentru aceştia, gadgeturile electronice sunt lucruri mai interesante pe care să îşi cheltuie banii. Acest fenomen a fost identificat pentru prima dată în oraşele mari, acolo unde tinerii au renunţat la automobilul personal în favoarea transportului în comuna sau a altor soluţii de mobilitate (biciclete, scutere, etc).

4. ELECTRIC ŞI NU PREA

Creşterea atenţiei date poluării şi a emisiilor de CO2 a dus la reguli din ce în ce mai stricte pentru producătorii de automobile. Astfel, automobilul electric începe să îşi facă loc ca soluţie pentru mobilitate urbană. Însă previziunile pentru creştere sunt sumbre. În cel mai fericit caz, în 2025 proporţia de automobile electrice vândute va fi de 10%. Proporţia automobilelor hibride va fi de 40% în timp ce automobilele cu motoare convenţionale (benzină şi diesel) vor fi încă responsabile de 50% din piaţa de automobile noi.

5. INTERNET NON-STOP

În 2025, majoritatea automobilelor vor fi conectate permanent la internet. Vor trimite şi primi informaţii prin acest mediu. Automobilele vor comunica între ele pentru a putea evita situaţii de genul blocajelor în trafic sau accidentelor. Totuşi, soluţii inteligente pentru condus automat vor fi dezvoltate şi după acest an. Deşi BMW are tehnologia pentru pilot automat total, nu îndrăzneşte încă să o lanseze.


6. SCHIMBAREA MODELULUI DE BUSINESS

Numele importante din lumea auto vor trebui să facă faţă concurenţei venită din partea modelelor low-cost. De asemenea, până în 2025, fenomene ca car-sharing (folosirea maşinii la comun) vor trebui luate în seamă de producătorii auto. Un automobil folosit la comun poate înlocui până la 38 de maşini, spune studiul Roland Berger. În plus, automobilul va fi vândut din ce în ce mai mult online. Generaţia noua nu vrea să mai meargă în showroom. La fel cum cumpără un produs electronic online, aşa vor vrea să cumpere şi automobile.

7. LIPSA SPECIALIŞTILOR

Maşinile sunt construite de oameni. Iar populaţia din majoritatea ţărilor îmbătrâneşte. Apare astfel o lipsă a inginerilor şi a profesioniştilor specializaţi în industria auto. Problema a început să fie deja vizibilă în Germania, acolo unde din ce în ce mai mulţi ingineri au vârste curprinse între 55 şi 64 de ani. Conform previziunilor, Germania va avea în 2025 un deficit de 1.8 de milioane de specialişti.

8. GLOBALIZAREA

Constructorii auto dezvoltă automobile specifice pentru fiecare piaţă pe care îşi vând produsele. Numeroase modele care poartă acelaşi nume sunt diferite în funcţie de piaţa de vânzare. Dar, mai nou, constructorii au început să mizeze pe produse globale, care arată la fel pe toate pieţele lumii. De exemplu, după ce ani de zile a produs modele diferite pentru Europa şi America, Ford a lansat noul Focus ca produs global. 

9. FLEXIBILITATE

Industria auto trebuie să înveţe de la alte sectoare şi să devină mai flexibilă. La ora actuală, tiparul este simplu: se investeşte masiv pentru a construi o uzină auto, aceasta funcţionează non-stop pentru a produce volume mari de automobile pe care apoi dealerii trebuie să le vândă oferind diverse stimulente. Noua generaţie nu prea apreciază acest sistem. Pur şi simplu, tinerilor nu le pasă de sistemul actual. Ei vor un automobil simplu care să le satisfacă nevoile de mobilitate şi care nu este împins în faţă de industrie într-un anume moment. Hyundai pare un constructor care a înţeles şi a devenit flexibil. S-a adaptat rapid la cerinţele specifice europene şi produce maşini aici după gusturile europenilor. Toyota, pe de altă parte, pare că reacţionează mai greu la noile trenduri, iar modelele sale sunt considerate conservatoare.

10. MAI PUŢINI CONSTRUCTORI

Ca să supravieţuiască, constructorii s-au unit în alianţe. Fiat şi Chrysler s-au unit şi au început să construiască modele la comun. AvtoVaz/Lada a fost integrată în alianţa Renault-Nissan şi astfel Dacia Logan se vinde pe piaţa rusească şi sub sigla Lada. Acest gen de mutări vor fi din ce în ce mai dese în viitor.