FEATURE: Pick-up-urile la EuroNCAP - de la agonie la extaz în trei ani
Deşi un pick-up a fost privit dintotdeauna ca o maşină solidă care te protejează în caz de accident, rezultatele EuroNCAP au fost foarte dezamăgitoare în ultimii ani. 2011 pare că a adus însă schimbări radicale la acest capitol, odată cu lansările noilor VW Amarok şi Ford Ranger.
Ultima sesiune de crash-teste organizate de organizaţia independentă EuroNCAP a venit cu zece modele noi testate în premieră. Dintre acestea, a ieşit în evidenţă unul: noua generaţie a pick-up-ului Ford Ranger a primit cinci stele. Chiar dacă ar putea să pară normal faptul că un astfel de model - derivat, practic, din SUV-uri sau offroadere cu nume şi imagine bună pe piaţă - a primit maximum de puncte, lucrurile nu stau deloc aşa.
Deşi maşinile de gabarit mare au o imagine foarte bună din punctul de vedere al siguranţei pe şosea, pick-up-urile nu s-au ridicat niciodată la înălţimea aşteptărilor clienţilor. Mai mult, caracterul capabil în off-road al acestui tip de modele a fost deseori caricaturizat de rezultate sub orice critică la testele EuroNCAP, modele care există chiar şi astăzi pe piaţă fiind "umilite" la testele de siguranţă prin rezultate foarte slabe, care au ajuns chiar la o jumătate de stea din cinci posibile. De altfel, clasa pick-up a înregistrat de-a lungul timpului cea mai spectaculoasă evoluţie din istoria EuroNCAP.
ÎNCEPUTURI DEZAMĂGITOARE
Primele teste EuroNCAP în care organizaţia independentă a introdus un pick-up au avut loc abia acum trei ani, în 2008. Până atunci, aceste modele erau considerate unele utilitare. În plus, alura lor puternică le recomanda ca fiind oricum maşini sigure: erau înalte, erau derivate din modele de şosea sau de teren accidentat de succes şi aveai o poziţie înaltă la condus. Aceste elemente, combinate cu faptul că preţul unui pick-up nu era şi nu este deloc unul coborât, au creat o aură de siguranţă potenţială ridicată, deşi nimeni nu testase până atunci în condiţii normale o astfel de maşină. Normal, constructorii auto au obligaţia tehnică să efectueze astfel de teste interne, însă rezultatele lor nu au fost niciodată publicate. În 2008 aveam să aflăm şi de ce.
Acum trei ani, EuroNCAP a decis să testeze pick-up-uri pentru că această clasă nu mai era percepută de publicul larg ca una a automobilelor utilitare. Fabricanţii ţinteau acum şi familiile, oferind pick-uri cu cinci locuri cu tot confortul necesar, de la DVD-uri în tetiere la sisteme de navigaţie, multimedia şi de confort de ultimă oră. La testele din 2008 au participat patru modele. Rezultatele? Pe alocuri şocante.
Nissan Navara 2008 - ★☼☼☼☼ (★★★☼☼ după retestare)
Prima serie de pick-up-uri a intrat sub lupa EuroNCAP în iarna 2007-2008, iar primele rezultate au fost publicate în 26 februarie 2008. Presa auto a primit veşti proaste de pe frontul pick-up: trei modele dintre cele mai cunoscute în acest segment (Mitsubishi L200, Nissan Navara şi Isuzu D-Max) au apărut în faţa publicului cu rezultate mai mult decât dezamăgitoare.
Nissan Pathfinder fusese testat anterior de EuroNCAP, iar rezultatul fusese de patru stele. Nimeni nu-şi putea imagina că derivatul său cu benă va primi doar o stea la EuroNCAP. În plus, până şi singura stea obţinută a fost tăiată "simbolic" de organizaţia europeană din cauza faptului că modelul japonez supunea şoferul şi pasagerul al riscuri enorme în cazul unui impact frontal. Verdictul inginerilor EuroNCAP a fost nemilos şi i-a făcut pe cei de la Nissan să ia măsuri urgente pe liniile de fabricaţie, toate exemplarele Navara deja vândute fiind chemate în service pe chetuiala companiei pentru modificarea unui senzor care a făcut ca airbag-ul să se deschidă cu mare întârziere la test. Cităm din raportul EuroNCAP:
O parte a şasiului s-a rupt în zona de impact, determinând intruziunea unor părţi ale maşinii la nivelul picioarelor şoferului. Ca rezultat, senzorii de pe manechin au indicat un risc foarte ridicat de accidentare la nivelul tibiei stângi. Structuri ale bordului au prezentat risc de accidentare pentru genunchii şi femururile şoferului şi pasagerului. Gâtul pasagerului s-a îndoit înspre spate la impact, prezentând riscul unor răni interne care pun în pericol viaţa. De asemenea, airbag-urile şi centurile pretensionate au fost activate târziu la impact, indicatoarele de pe manechine prezentând şi la acest capitol risc de răni care pun în pericol viaţa. Navara a primit o stea din cauza faptului că impactul frontal nu a atins nivelul minim de punctaj pentru o notă mai mare. În plus, riscurile inacceptabil de ridicate la nivelul vieţii pasagerului şi şoferului au impus "tăierea" singurei stele primite de Navara. |
La insistenţele celor de la Nissan, EuroNCAP a retestat Navara după ce inginerii japonezilor au rezolvat problemele la nivelul airbag-urilor şi centurilor. Au dispărut problemele la nivelul gâtului, pasagerul şi şoferul nu mai erau în pericol de moarte la un impact la 64 de kilometri pe oră, dar modelul şi-a păstrat unele dintre "păcate": părţi din planşa de bord se desprindeau şi loveau picioarele, una dintre şinele şasiului a penetrat podeaua şi a ajuns în habitaclu, iar zonele inferioare ale picioarelor ocupanţilor maşinii rămâneau la un rezultat slab. Nota finală pentru Navara: trei stele.
Isuzu D-Max 2008 - ★★☼☼☼
Aceeaşi sesiune de teste a găzduit un test cu Isuzu D-Max, un pick-up pe atunci necunoscut, dar care între timp a intrat şi pe piaţa din România. În cazul modelului japonez, rezultatele au fost ceva mai bune decât ale lui Navara, dar cele doar două stele (dintre care una oricum tăiată) nu reprezintă mare lucru în condiţiile în care modele precum Fiat 500, Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Mini Cooper, Mazda 2, Opel Corsa, Peugeot 1007, Peugeot 207, Renault Clio, Renault Modus sau Toyota Yaris ajunseseră deja la cinci stele, unele dintre acestea încă din 2004. Conform celor de la EuroNCAP, un accident frontal la 64 km/h generează răni la nivelul pieptului şoferului care îi pun acestuia viaţa în pericol. În plus, Isuzu D-Max a primit cea mai slabă notă din istoria EuroNCAP la capitolul protecţia pietonilor: o stea din patru. Practic, întreaga parte frontală a lui Isuzu D-Max pune în pericol viaţa unui pieton lovit, singura zonă cu un comportament adecvat fiind una de dimensiuni reduse aflată la nivelul pabrizului.
Mitsubishi L200 2008 - ★★★★☼
Ruşinea pick-up-urilor a fost spălată parţial de Mitsubishi L200, model care a reuşit să strângă patru stele. Deşi ne-am obişnuit cu ratinguri constante de cinci stele în ultima perioadă, apariţia lui L200 în acel moment a fost singura parte bună a poveştii siguranţei în această clasă. Evident, şi L200 avea problemele sale, cum ar fi siguranţa pietonilor (unde nota a fost la fel de slabă precum cea a modelului Isuzu). Protecţia la nivelul pieptului şoferului a fost considerată slabă, iar pedalierul s-a rupt efectiv la impact. Partea bună: compartimentul pasagerilor a rămas stabil.
Ford Ranger 2008 - ★★☼☼☼
Prima sesiune de teste EuroNCAP care a "conţinut" un pick-up după "carnagiul" din februarie 2008 a avut loc în toamna aceluiaşi an. Printre alte modele testate atunci de organizaţia europeană s-a numărat şi Ford Ranger. Rezultatul acestuia: dezastruos. Ranger nu făcea decât să confirme faptul că producătorii pick-up-urilor nu pun mare preţ pe capitolul siguranţă în ceea ce priveşte strict această clasă de vehicule. Chiar dacă Ford Ranger era privit ca unul dintre performerii segmentului în off-road, acesta a primit doar două stele la EuroNCAP, un rezultat sub aşteptările celor care deja aveau modelul Ford în garaj. Motivul este detaliat de EuroNCAP:
Impactul a transmis forţe care au depăşit limitele rezistenţei structurii habitaclului, care a devenit astfel instabil. Maşina a fost penalizată şi pentru următoarele: stâlpul parbrizului s-a îndoit serios; Coloana de direcţie s-a deplasat înspre şofer; riscul la care a fost supus şoferul prin deplasarea pedalierului înspre picioarele acestuia cu peste 40 de centimetri. În plus, airbag-ul nu a avut destulă presiune pentru a împiedica impactul capului cu volanul. Valorile prelevate de pe manechin arată că genunchii sunt supuşi unor răni grave. |
ERA MODERNĂ - 2011 VINE CU ÎMBUNĂTĂŢIRI EVIDENTE
După o pauză de trei ani în care constructorii de pick-up-uri au avut timp să-şi revizuiască complet schemele de construcţie ale pick-up-urilor pentru ca ele să corespundă normelor de siguranţă EuroNCAP, organizaţia europeană a reînceput să testeze acest tip de maşini. Aşa cum ştim, EuroNCAP a schimbat complet normele de notare la începutului lui 2010, astfel că, pentru a primi multe stele, un model trebuie să dispună de mult mai multe sisteme active şi pasive de siguranţă şi să aibă un comportament general mult îmbănătăţit faţă de era dinainte de 2010. Au intrat în joc puncte pentru sistemele de asistenţă, cum este ESP-ul, iar normele sunt mult mai dure. Toată lumea se întreba ce se întâmplă cu pick-up-urile în aceste condiţii. Partea bună era că acestea au fost reconstruite total între timp, iar noile generaţii ale pick-up-urilor constructorilor auto aveau potenţial să se ridice la un nivel superior şi să şteargă ruşinea din 2008, când au început să fie privite ca cenuşăresele modelelor mari la capitolul siguranţă.
Volkswagen Amarok 2011 - ★★★★☼
Primul pick-up care a fost testat de EuroNCAP după trei ani de pauză a fost Volkswagen Amarok, prima încercare a constructorului german de a intra pe un segment în creştere la nivel mondial. Aşteptările erau mari. Deşi platforma de producţie a lui Amarok nu este comună cu cea a lui Touareg, fanii nemţilor se aşteptau la rezultate impecabile pentru pick-up-ul din Wolfsburg. Rezultatul final, patru stele din cinci, a fost privit cu o mulţumire moderată de toate părţile. Pe de o parte, este evident că schimbările în bine erau multe. La toate capitolele, de la pasageri la copii şi la sisteme de siguranţă. Pe de altă parte, deşi condiţiile sunt altele, publicul percepe patru stele pe un astfel de model ca pe un semi-eşec. Şi e normal să fie aşa.
De ce a primit Amarok patru stele? Ne explică inginerii EuroNCAP în raportul final, unul care conţine cuvinte evident mai "blânde" decât cele regăsite până acum în acest segment. Rezultatele complete ale testului de siguranţă la care a fost supus Amarok pot fi regăsite AICI.
Compartimentul pasagerilor a rămas stabil la impactul frontal. Indicatoarele de pe manechine au arătat o protecţie bună a genunchilor şi femururilor pasagerilor de pe locurile de faţă. Volkswagen a putut demonstra că maşina oferă protecţie similară pasagerilor de diferite înălţimi, care stau în maşină în diferite poziţii. Amarok a primit punctele maxime la testul de impact lateral. La impactul lateral cu stâlpul, însă, forţele de compresie la care au fost supuse coastele manechinului indică o protecţie slabă la nivelul pieptului. Maşina a fost de asemenea penalizată pentru că a transferat forţele pe manechin într-un mod care nu are cum să aibă loc pe o persoană, ceea ce a dus la acordarea a zero puncte la capitolul protecţie toracică. Protecţia gâtului la impact posterior a fost considerată marginală. |
FORD RANGER 2011 - ★★★★☼
Surpriza cea mai mai mare a venit însă tot în acest an, în cea mai recentă sesiune de teste EuroNCAP. Ford Ranger a devenit primul model din segmentul pick-up care primeşte cinci stele pline la testele de siguranţă. Evoluţia faţă de modelul testat în 2008 este evidentă, problemele de structură întâlnite de inginerii EuroNCAP la acel moment fiind clar depăşite de Ford între timp. Practic, dacă pasagerii modelelor de până acum au fost supuşi unor forţe care aveau toate şansele să le pună acestora viaţa în pericol, lucrurile se schimbă radical odată cu noul Ranger, ale cărui "manechine de test" sunt verzi. Singura problemă întâlnită de inginerii EuroNCAP a fost la nivelul toracelui şoferului, dar rezultatul la acest capitol a fost oricum considerat "adecvat", al doilea nivel după "bun". Practic, Ranger devine reperul acestui segment şi demonstrează că o clasă considerată în ultimii patru ani călcâiul lui Ahile se poate alinia normelor anului 2011 la capitolul siguranţă. Rezultatele complete ale lui Ford Ranger la EuroNCAP pot fi consultate AICI (PDF).
Compartimentul pasagerilor lui Ford Ranger a rămas stabil la impact frontal. Indicatorii de pe manechine au arătat o protecţie bună a picioarelor pasagerilor. Pasagerul a primit calificativul bine pentru toate zonele corupului. La şofer, protecţia pieptului a fost adecvată, iar restul zonelor au fost protejate bine. Modelul a primit punctele maxime la testul lateral cu bariera, cu o protecţie bună pentru toate zonele corpului. Scaunele frontale şi tetierele au oferit protecţie marginală împotriva accidentărilor la nivel cervical. |
CE URMEAZĂ ÎN SEGMENTUL PICK-UP?
Evident, rezultatul lui Ford Ranger obligă. Iar următorii constructori care vor aduce modele din acest segment în Europa vor fi Chevrolet (noul Colorado) şi Isuzu (cu noul D-Max). Înter timp, Nissan Navara şi Mitsubishi L200 au trecut prin facelift-uri, deci noile generaţii - cu modificări structurale importante şi cu o siguranţă de nivel superior - vor fi lansate abia peste doi-trei ani. În aceeaşi situaţie se află şi Toyota Hilux, care nu a fost testat deloc până acum de EuroNCAP şi care va veni într-o generaţie nouă abia peste câţiva ani. Rămâne de văzut cum se vor comporta noile pick-up-uri la testele din ce în ce mai dure ale EuroNCAP şi dacă rezultatul excelent al lui Ford Ranger este o picătură într-un ocean sau un trend pe care îl vor adopta toţi producătorii prezenţi în acest segment.
Poate in 50 de ani testele astea vor deveni istorie.