Fiesta de pe Ascari: am condus Alpine A110, Porsche 911 GT3 RS și Ferrari 488 GTB la testul noilor anvelope Goodyear F1 Asymmetric 5 și SuperSport
Goodyear ne-a invitat la evenimentul de lansare a noilor anvelope Eagle F1 Asymmetric 5 și SuperSport. Testul s-a desfășurat pe circuitul de la Ascari unde am condus Alpine A110, Porsche 911 GT3 RS, Ferrari 488 GTB și Volkswagen Golf R. Invitat special a fost Ari Vatanen, campion mondial de raliuri în 1981.
Soarele își trimitea primele raze către asfaltul răcoros al unui drum care șerpuia prin sudul Spaniei. În autocarul plin cu jurnaliști era liniște. Doar din când în când mai auzeai scâncetele anvelopelor și pe cele ale suspensiilor care înghițeau cu poftă micile denivelări din asfalt.
Autocarul oprește. În spatele ușii, 5.4 kilometri de asfalt fin șerpuiau pe dealurile din apropiere de Ronda. Făceam cunoștință cu Ascari, unul dintre cele mai tehnice circuite pe care poți rula în acest moment în Europa.
Goodyear a lansat la începutul acestui an o nouă gamă de anvelope de vară dedicate atât mașinilor sport, cât și vehiculelor de performanță: Eagle F1 SuperSport. Alături de această anvelopă, producătorul american a venit și cu noua generație Eagle F1 Asymmetric 5, un all-rounder din gama UHP (Ultra High Performance) care acum promite confort sporit, comportament mai bun pe carosabil uscat și distanțe de frânare mai mici pe asfalt ud.
Porsche 911 GT3 RS și Ferrari 488 GTB
Temperatura aerului încă nu trecuse de 6 grade Celsius, iar motorul V8 al lui Ferrari 488 GTB abia își dregea glasul ca după o noapte petrecută într-un pub englezesc. Cei 670 de cai putere dezvoltați de unitatea de 3.9 litri aveau să fie puși pe asfalt cu ajutorul anvelopelor Eagle F1 SuperSport. Pneurile americanilor fac parte din gama UUHP (Ultra Ultra High Performance) și sunt disponibile în trei versiuni: SuperSport, SuperSport R și SuperSport RS.
Imaginează-ți că pregătești felul de mâncare preferat: vrei ca acesta să fie condimentat, să poată fi consumat și câteva ore mai târziu de la preparare, dar în același timp să-ți ofere și aportul necesar de calorii pentru jumătate de zi. Cam aceeași poveste se întâmplă și cu anvelopele. În cazul de față, anvelopa dezvoltată de Goodyear trebuie să ofere performațe bune la viteze mari, aderență sporită pe viraje și distanțe de frânare cât mai mici. După ce au amestecat cele mai bune ingrediente pe care le dețin, inginerii din cadrul Goodyear au venit cu cele trei versiuni Eagle F1 SuperSport.
Urc rapid la volanul modelului din Maranello, iar un instructor îmi explică ce voi avea de făcut pe parcursul tururilor. Traseul de la Ascari are puțin peste 5.4 kilometri, dar organizatorii l-au împărțit în trei secțiuni, iar cea dedicată workshop-ului cu Ferrari 488 GTB s-a desfășurat pe o porțiune de 2.6 kilometri.
Varianta Eagle F1 SuperSport integrează trei tehnologii speciale: Dual Plus (americanii au folosit două compoziții pentru suprafața de rulare), Power Shoulder (design special gândit pentru a oferi aderență de top pe flancul exterior) și HighForce Construction (flancuri întărite pentru a preveni deformarea în timpul virajelor sau pe frânările puternice). De asemenea, calea de rulare dispune de trei șanțuri generoase amplasate central, astfel încât apa să fie evacuată cu rapiditate, iar aderanța să rămână la un nivel bun chiar și pe asfalt ud.
Temperatura scăzută a asfaltului nu a fost cel mai bun prieten pentru puterea generoasă oferită de Ferrari 488 GTB. Și unde mai pui că mașinile făcuseră doar 6 tururi de circuit, timp în care nici anvelopele nu au ajuns la temperatura optimă. Plec cu încredere din boxa circuitului spaniol și parcurg un tur de recunoaștere. Imediat ce văd steagul de pe linia de start-sosire accelerez puternic și plec într-un tur de forță. Am parte de mici ruperi de aderență pe virajele strânse, dar cam asta se întâmplă atunci când anvelopele încă nu au ajuns la temperatura potrivită. În rest, pneurile se descurcă bine, iar pe virajele rapide îmi dau senzația că pot să "îndure" și mai mult de atât. În rest, totul decurge fără drame.
Până la finalul lunii mai, pneul Goodyear Eagle F1 SuperSport va fi disponibil pentru jante cu diametrul cuprins între 18 și 21 de inch și lățimi de la 205 mm până la 305 mm.
Cea de-a doua anvelopă din gama UUHP pregătită de producătorul american se numește SuperSport R și se apropie și mai mult de slick-urile dedicate circuitelor. De această dată, "cobaiul" a fost un Porsche 911 GT3 RS. Varianta SuperSport R promite un nivel de aderență mult mai bun mulțumită compoziției speciale din care este fabricată. Tehnologia Bridge Assist presupune integrarea unor blocuri de cauciuc la interiorul șanțului aflat cel mai aproape de flancul exterior al anvelopei. Astfel, pneul va oferi mai multă stabilitate pe viraje, împiedicând deformarea majoră a căii de rulare.
Anvelopa SuperSport RS poate fi folosită și ea pe drumurile publice, însă a fost gândită special pentru performanțe maxime pe circuit. Adâncimea benzii de rulare scade până la 5 milimetri, forma căii de rulare se apropie și mai mult de cea a unui slick, iar la exterior s-a folosit aceeași rășină pe care americanii o utilizează în dezvoltarea anvelopelor dedicate sporturilor cu motor. Ca un garant al performanțelor oferite de SuperSport RS, Goodyear ne-a anunțat că Porsche a decis să utilizeze această anvelopă pentru ieșirile pe circuit (Track Days) pe modelele 911 GT3 RS și 911 GT2 RS.
Motorul de 4.0 litri cu șase cilindri bolborosește adânc încă de la primele rotații. Unitatea aspirată produce 520 de cai putere, iar sunetul angelic pe care îl auzi la ralanti se transformă într-unul diavolesc atunci când circuitul îți permite să schimbi treptele la 9.000 rpm. Traseul pregătit de organizatori a măsurat 1.53 de kilometri, iar 911 GT3 RS a fost "încălțat" cu anvelopele SuperSport R.
Temperatura asfaltului crescuse binișor, anvelopele fuseseră încălzite, semn că cele cinci tururi programate pentru mine se puteau desfășura în condiții ceva mai bune. Primul tur rămâne unul pentru a învăța configurația circuitului, iar următoarele aveau să fie unele din ce în ce mai rapide pentru a simți cât de bine "țin gumele". O parabolică lungă a devenit punctul principal de atracție: intrarea în viraj se făcea în treapta a doua, undeva pe la 8.000 rpm, valoare tradusă de vitezometrul digital în numere alcătuite din trei cifre. Cu piciorul bine înfipt în accelerație și o trasă bună te apropiai cu ușurință de 200 km/h până în următorul punct de frânare.
Deși 911 GT3 RS rămâne o mașină brutală, capabilă să facă piruiete fără să te anunțe, un parcurs curat îți poate da satisfacții nebănuite. Pe ieșirile din virajele strânse, modelul constructorului german s-a descurcat bine, fără să existe ezitări din partea anvelopelor atunci când pedala de accelerație a fost călcată progresiv până la capăt. De asemenea, totul s-a desfășurat fără probleme și pe partea de frânare, unde anvelopele au reușit să transmită corect "informația" venită din dreptul discurilor și a plăcuțelor.
Ultimul workshop dedicat anvelopelor din gama UUHP s-a desfășurat pe o suprafață udă. Traseul a măsurat 1.34 de kilometri, iar în cadrul sesiunii am testat anvelopa Eagle F1 SuperSport montată pe un Alpine A110. Modelul sportiv francez s-a dovedit a fi extrem de jucăuș, iar anvelopele aveau să-și dovedească pe asfaltul udat din belșug atuurile despre care inginerii ne-au tot vorbit. Pe virajele rapide nu au existat probleme, mașina oferind un comportament neutru, iar anvelopele au reușit să evacuze apa cu rapiditate mulțumită celor trei șanțuri centrale generoase. Pe virajele stânse, am putut provoca un comportament supravirator, însă corectarea acestuia putea fi făcută foarte rapid, pneurile reușind să ofere aderanța necesară reintrării pe trasa corectă.
Gama Goodyear Eagle F1 SuperSport R va include anvelope cu diametrul de 18 până la 21 de inch și cu lățimi care variază de la 205 la 305 mm. Toată gama de dimensiuni va fi disponibilă până la finalul lunii noiembrie. În ceea ce privește vârful de gamă SuperSport RS, americanii au pregătit doar două dimensiuni: 265/35 ZR20 și 325/30 ZR21.
Volkswagen Golf R pe un traseu de îndemânare
Goodyear a pregătit și o parte practică pentru testarea anvelopei Eagle F1 Asymmertric 5. Americanii spun despre acest pneu că este un all-rounder, iar noua generație Asymmetric a fost îmbunătățită pentru a oferi performanțe mai bune atât pe uscat, cât și pe suprafețe ude. Producătorul american a menționat că noua anvelopă oferă o distanță de frânare pe o suprafață udă mai bună cu 4% comparativ cu vechiul pneu Assymetric 3, în timp ce valoarea a fost îmbunătățită cu 7% pe carosabil uscat.
Pentru a putea obține noile performanțe, Goodyear a modificat compoziția anvelopelor și a pregătit o versiune îmbunătățită a tehnologiei Active Braking. În momentul frânării, suprafața de contact a pneului crește, iar astfel distanața de frânare scade. Pentru un plus de manevrabilitate pe carosabil uscat, Goodyear a pregătit și tehnologia Power Cushion care integrează o carcasă ceva mai rigidă.
Testul pe carosabil ud pregătit de organizatori a inclus un traseu de îndemânare. Nu pot să spun că sunt un expert în evaluarea anvelopelor, mai ales atunci când pe traseu nu există și produsele rivalilor, însă exemplarul Golf R "încălțat" cu anvelopele Asymmetric 5 s-a comportat bine și am simțit că mașina îmi ascultă comenzile. Atunci când am forțat, am fost penalizat prin mici derapaje ușor de controlat.
Ari Vatanen, campion mondial de raliuri, despre importanța anvelopelor
În cadrul evenimentului organizat pe circuitul de la Ascari, Goodyear a pregătit o surpriză majoră pentru cei care iubesc motorsportul: Ari Vatanen, campionul mondial de raliuri din 1981, s-a aflat preț de câteva ore alături de invitați. Am reușit să stau câteva minute de vorbă cu pilotul finlandez și l-am rugat să-mi spună de ce este important ca o mașină să fie echipată cu anvelope bune.
"Răspunsul este foarte simplu: anvelopele bune îți pot salva viața. Cu cât ai pneuri mai performante, cu atât vei avea o marjă de siguranță mai generoasă în cazul în care apare o situație delicată în trafic și ești nevoit să frânezi brusc sau să eviți un obstacol. Iar uneori, șoferii nu realizează aceste lucruri și au tendința să economisească bani atunci când merg să cumpere anvelope. E o nebunie curată să faci acest lucru, pentru că în joc este siguranța ta și a familiei tale. Nu trebuie să faci niciodată compromisuri atunci când alegi pneurile. Toate nevestele ar trebui să le spună soților să cumpere pneuri performante și să nu încerce să economisească, să zicem, 100 de euro atunci când aleg noile anvelope. Viața și siguranța lor înseamnă mai mult de atât", a declarat Ari Vatanen.
Informativ articol și bine scris de Cornel, ba chiar util pentru cei câțiva utilizatori români de pneuri high-tech, dar și cu uber-scoruri -- deși înclin să cred că respectivii nu prea intră prin zona AM. ...De ce? Fiindcă m-aș fi așteptat ca cineva să observe până acum hazliul *Porsche 488 GTB* :-) din subtitlu (așa-zisul *biscuit* pentru cei din branșă.) Conex erorii -- minore și scuzabile-n definitiv când n-ai corector final --, mă bătea gândul să perorez o țâră și pe tema deficitului de atenție al *generației Z* digitalofile, stimulat taman de viteza www-epocii actuale. Care iartă / uită totul, odată ieșită știrea de pe main-page. Dar, vorba genialului C-tin Tănase, mai bine *ei tic și eu tac*. :-)