Ford, Renault şi Volkswagen atacă ajutorul acordat de statul francez companiei PSA Peugeot-Citroen

Publicat luni, 29.10.2012 14:45 de Mircea Meșter

Ape tulburi în industria auto europeană. Companiile mari sar la gâtul statului francez, care a anunţat că le va garanta celor de la PSA Peugeot-Citroen cu 7 miliarde de euro o refinanţare. Normele europene interzic acest tip de ajutor în perioade critice.

După ce PSA Peugeot-Citroen a anunţat că aripa financiară a companiei, Banque PSA Finance, va primi ca garanţie 7 miliarde de euro din partea Statului francez ca suport într-o perioadă economică deloc bună pentru PSA, ceilalţi mari producători europeni au reacţionat dur, acuzând că manevra este una ilegală şi în neconcordanţă cu legile europene.

"Comisia Europeană va trebui să analizeze situaţia, iar guvernul german trebuie să ceară o analiză clară", au declarat săptămâna trecută reprezentanţii Saxoniei Inferioare, landul german fiind al doilea deţinător de acţiuni în cadrul VW Group. Aceştia s-au declarat în repetate rânduri împotriva măsurii anunţate de PSA.

Deşi Renault este o companie deţinută în proporţie de 15% de statul francez, reprezentanţii constructorului din Hexagon au anunţat că vor ţine sub observaţie atentă tranzacţia dintre Stat şi PSA. "Imediat după ce vom înţelege detaliile precise ale schemei financiare, interesul nostru este ca aceasta să nu distorsioneze competiţia", susţine Dominique Thorman, directorului biroului financiar Renault, citat de Automotive News.

Nici cei de la Ford nu au rămas insensibili la anunţ. După ce săptămâna trecută a fost una grea pentru aripa europeană a constructorului de la Detroit, Ford anunţând închiderea a trei fabrici importante din Europa, directorii companiei au reacţionat imediat. "Nu cred că ajutoarele din partea guvernelor sunt sustenabile şi reuşesc să împingă înainte companiile, mai ales într-o economie contractată precum cea europeană", spune Stephen Odell, directorul Ford of Europe. 

PSA: PROBLEME FINANCIARE ŞI O FABRICĂ ÎNCHISĂ

Conform normelor europene, ţările membre nu au dreptul de a ajuta companiile interne dacă acest lucru le oferă un avantaj incorect în faţa competitorilor din alte state ale Uniunii. În cazul PSA, suma este o garanţie pe care statul francez o pune la dispoziţia PSA Peugeot-Citroen pentru o refinanţare de 11.5 miliarde de euro cu o serie de bănci interne. PSA a avut un an foarte dificil, compania anunţând închiderea iminentă a uzinei Aulnay, lângă Paris, care produce modelul Citroen C3. Pierderile lunare totale ale PSA se apropie de 200 de milioane de euro.

via Automotive News (Înreg.)

  • Andy, luni, 29.10.2012 17:07

    Peugeot e ok, mai ales ca noul 208 e un hit cum a fost si 206, insa Citroen a investit mult in gama DS cu care nu o sa faca nici vanzari mari nici profit (la fel cum s-a intamplat si cu Renault cand au testat segmentul premium cu Vel Satis si Avantime). E pacat ca din cauza unei crize mondiale, care a fost declansata si intretinuta special, sa aiba de suferit firme de prestigiu, fie ele europene, asiatice sau americane din orice domeniu de activitate. Sa speram ca nu va urma scenariul de dupa criza din anii 30.

  • BaditzaEx, luni, 29.10.2012 17:33

    incep sa detest nu numai guvernul si masinile germane dar si politica lor , sau politica EU caci tot aia ee

  • VSH, luni, 29.10.2012 17:49

    Iti poti taia venele sau iti poti pune streangu daca nu mai poti trai cu politica lor.Pana una alta tu inca mai scrii la calculator ca ei duc datoriile multora in spate indirect si pe tine.Cand o sa cada ei tu esti de mult praf si pulbere!

  • dan_grc, luni, 29.10.2012 18:24

    Sa nu exageram ca nu mai scriem la calculator daca nu tine Germania in spate multe datorii, dar sunt putini care stiu si ca o buna parte din banii pe care ii imprumuta chiar Franta sunt din partea Germaniei, si avand in vedere ca astfel de ajutoare sunt limitate chiar in Germania, e normal sa nu fie de acord cand se acorda in Franta, pt ca francezii vor totul la comun, adica datoriile la comun, dar cine contribuie cu cei mai multi bani sa nu se bage prea mult sa controleze aceste datorii, pai nu prea se poate. Credeti ca guvernul german n-ar fi dat pana acum ajutoare la greu catre Opel, care pierde bani de multi ani? Chiar daca apartine de GM, sunt niste zecii de mii de locuri de munca, puteau face asta, dar sunt stricti, pt ca pe termen lung este o gandire sanatoasa.

  • LauCalin, luni, 29.10.2012 21:34

    Eu totusi nu inteleg de ce sunt asa frustrati cei de la Fod sau VW. Inseamna ca Ford a uitat cum statul americam a dat acum 3 ani lui Ford foaaaarte multe miliarde de dolari si ca sa fie "tacamul complet", directorii veneau la intalnirile cu Obama in avioane private. Si VW sa taca din gura, ca asa cum a dat Merkel cu pumnul in masa si a spus clar ca GM nu vinde Opel, asa s-ar fi intamplat si daca era VW in cacao. Statul german nu statea cu mainile in san cum a facut statul suedez cu SAAB. Dar problema e cu totul alta: anul trecut Merkel si Sarkozy (scuze daca nu am scris corect) au dat Greciei sute de miliarde de euro din fondurile UE, bani care oricum nu vor fi recuperati niciodata. Sorry, acei bani nu trebuiau sa ajunga in Grecia, cel putin nu asa usor si nu atat de multi. Ei bine partea aceia de bani veniti din Franta erau defapt "bula de oxigen" de care PSA are nevoie acum.

  • dan_grc, luni, 29.10.2012 21:51

    @Laucalin Diferenta intre Opel si VW nu este data doar de marimea celor doua, ca si companii si angajati, productie, etc..., difera si faptul ca VW apartine de VAG, care nu e detinut de GM, si nu stiu cum se face ca VW nu este in cacao, probabil ca statul german n-ar fi stat cu mainile in san, dar nu sunt asa convins ca aruncau cu zeci de miliarde, daca ar fi fost cu probleme. La Ford eu cred ca inteleg, pt ca e vorba de Ford Europa, care isi are cartierul general in ...Germania si mare parte dintre modele le produce inca in Europa, chiar daca vor inchide uzine prin Belgia si Anglia, se vor duce in Turcia si-n Est, si uite asa fabrica de la Craiova va deveni mai importanta si decat credeau cei de la Ford. Cat despre PSA, am citit ca pe langa cele 7 miliarde, ar mai avea nevoie de vreo 4, si nu prea are de unde sa le ia, iar viitoarele economii pe care le vor face prin platformele comune cu GM vor fi peste cativa ani, deci pana vor scoate ei noile modele in comun mai e mult, treaba e serioasa la PSA. Cat despre datoriile Greciei, poate toti nu vor fi recuperati, dar insulele lor cu turismul sunt inca profitabile, ghici cine isi vinde insulele si statiunile aproape gratis.

  • LauCalin, luni, 29.10.2012 22:01

    Da, nu pot sa nu fiu de acord si cu ce zici tu. Oricum cei de la PSA si-au cam facut-o cu mana lor pentru ca au cam ramas in urma fata de concurenta iar preturile sunt mari. Au capitole care sunt cerute pe piata si sunt descoperiti rau. Alianta cu GM eu zic ca a venit cam tarziu. Dar cine stie, sa speram ca in 2-3 ani isi vor revenii, asa cum si-a revenit si Fiat acum 10 ani. E drept ca era o alta conjunctura economica. Dar eu cred ca, la acest nivel, asa cum stii sa castigi trebuie sa fii pregatit si pentru atunci cand pierzi. Nu stiu de ce imi vine in minte melodia celor de la Parazitii - Nopti albe pentru zile negre. Ori PSA nu prea a facut asa.

  • Giga Motors, luni, 29.10.2012 22:50

    In esenta, nu prea sunt de acord nici eu cu "scoaterea la liman" a unei afaceri private pe spatele......contribuabililor, care sunt obligati de niste legi si guvernari bizare sa contribuie volens-nolens la reabilitarea unor operatiuni particulare intepenite din anumite cauze, care, de cele mai multe ori, nu exercita nici un impact benefic asupra acestor "fraieri"......Daca cele trei forte americane de pe palier auto ar fi fost lasate sa piara in 2009, ele, de fapt, tot ar fi supravietuit, dar numai taind la sange oportunitati din propria curte, unele poate consacrate de mult timp, recte cazul GM si radierea lui Pontiac, Saturn si Hummer. Fara interventia expresa a trezoreriei SUA via guvernul de la Washington DC, GM ar fi fost silita sa spuna bye-bye cam tuturor marcilor din custodia ei, inchizandu-le sau vanzandu-le, si astfel ar fi ramas astazi doar in Chevrolet si eventual Cadillac (evident, concentrand toate fondurile obtinute pentru mentinerea si dezvoltarea lor), cum sugera odinioara @mntsn. A cersi (este irelevant spus "a cere') "ajutor de la stat" denota o incapacitate manageriala impardonabila dupa parerea mea. Ori GM a dovedit deseori ca, la acest capitol exceptional de pretentios astazi - managementul - intampina serioase probleme de atitudine si solutionare. Referitor la subiectul din articol, nu m-ar mira ca PSA sa fi fost "contaminata" cu acelasi narav de la proaspetii parteneri de peste Ocean, care le-or fi bagat in cap ca "n-ati avea nimic de pierdut, insistati cu tupeu pe cartea nationalismului, ca sigur veti sensibiliza niste suflete mai slabe de inger din guvernul francez, dar cu mare putere de decizie"......Poate vi se pare o nebunie, dar sa fii fan GM care apeleaza si la putina luciditate inseamna, inevitabil, procese de constiinta multe si chinuitoare uneori :) Insa, ori de cate ori te urci la volanul unei capodopere GM, uiti sau ignori prostia conducatorilor corporatiei.......

  • mntsn, marţi, 30.10.2012 12:44

    @LauCalin: din cate imi aduc aminte, Ford nu a luat niciun ban din fonduri guvernamentale, s-a abtinut sa ceara, chiar daca guvernul s-a oferit sa-i ajute. In schimb ceilalti 2 (Chrysler si GM) s-au infruptat bine bine din bani publici, altfel erau de mult in cartea de istorie. @Giga: Nici eu nu inteleg, cum spuneam si altadata, politica GM, parca isi leaga singuri bolovani la picioare cand pornesc la drum. Daca s-ar intampla asa cum imi doresc (GM=Chevy+Caddy) as deveni fan GM din tot sufletul, dar politica asta de pritocire intre marci si modele, plus anuntata ciorba transcontinentala cu PSA nu-mi place de nicio culoare. PS: vad ca baietii de la AM au inceput sa-ti stearga comentariile si ma refer la articolul legat de trecerea Toyotei inaintea GM la vanzari pe 9 luni. De ce domnilor? Va deranjeaza un limbaj decent sau ideile expuse? Daca cineva este mai "nealiniabil" trebuie eliminat? Eu personal ma bucur si accept sa iau minusuri cand atac noile caricaturi scoase de producatori, dar stergerea comentariilor imi echivaleaza cu un scotch pe gura. Atata vreme cat comentariile nu contin injurii sau aberatii gen @Mafia/Samba, nu aveti voie sa stergeti comentariile daca vreti sa nu va indepartati cititorii.

  • Giga Motors, marţi, 30.10.2012 21:11

    Salut, mntsn ! Da, ma rog, stiu ca sunt un tip incomod prin definitie; deranjez doar prin simplul fapt ca exist......Acum am intrat fara sa vreau intr-un razboi personal cu un anumit user, care are mai multa trecere in ochii redactiei, eh, nu conteaza, "in lumea asta veti avea necazuri, dar indrazniti......". Dar sa ne axam pe esential: chiar m-as bucura sa devii fan declarat GM, iar daca vei avea ocazia sa mergi cu un automobil de productie '50-'90 [ se prea poate gratie clubului Retromobil Romania, care organizeaza expozitii si parade cu......plimbare la alegere si prin inscriere :) ], n-o rata ! Toti participantii se jura ca merita din plin......Si asta dupa ce am fost la un singur astfel de eveniment :)

  • mntsn, miercuri, 31.10.2012 12:14

    @Giga: Pai pot sa ma numesc deja un semi-fan GM: masinile produse actualmente de Chevrolet si Caddilac imi plac, le gasesc reusite pe toate, chiar si pe cele care vin din Coreea (in US de exemplu are mare succes Aveo, de Cruze nu mai zic). Nu agreez in schimb politica lor inconsecventa si faptul ca nu au incredere si nu investesc suficienta incredere in marca de baza Chevrolet, preferand sa se dilueze cu Opel/Vauxhall, Holden, GMC si Buick, care, sub branduri diferite ascund tot masini Chevrolet, insa sunt departe de a avea vanzari onorabile in fata concurentei japoneze si mai nou, coreene. Iar in ceea ce priveste masinile vechi ale GM cu care as putea face cunostinta prin Retromobil, iti marturisesc ca nu ma atrag masinile vechi, uzate si reconditionate. O replica nou-nouta, dupa reteta originala, dar cu 0 km la bord ar fi altceva, dar astea sunt doar vise. Pe o masina GM mai veche de conceptie clasica am pus mana cu ceva vreme in urma, un Buick Lesabre, fabricatie 1995-1996 ceva de genul, dar in afara de confortul bun oferit de scaunele imense, silentiozitate si interiorul cald dpdv al cromaticii alese, masina nu mi-a placut mai deloc: tinuta de drum sinuoasa, exact ca de barca, materiale slabe in interior, plastice crapate, comezi care nu raspundeau sau raspundeau cu intarziere, cutie automata extrem de greoaie, plus rugina foarte multa la usi si praguri. (Masina avea la momentul respectiv aprox. 6 ani si 100.000 mile). Astazi, GM nu mai fabrica astfel de masini, au avansat mult de atunci, desi urme ale acelei filozofii centrate exclusiv pe confort se mai regasesc oarecum la noul Malibu, o alta masina reusita. Totusi, varful GM astazi il consider a fi Volt, (o masina pe care mi-as dori-o tare mult), care are o calitate exceptionala, poate cea mai buna pe care a creat-o vreodata GM, iar de tehnologie nu mai pomenesc - cu Volt, GM are un avans tehnologic considerabil in fata multor alte grupuri auto. Ma bucur ca vor extinde utilizarea platformei lui Volt si pe noul Cadillac ELR, anuntat deja - va fi un hit.

  • adrian, vineri, 02.11.2012 14:45

    @LauCalin: din cate imi aduc aminte, Ford nu a luat niciun ban din fonduri guvernamentale, s-a abtinut sa ceara, chiar daca guvernul s-a oferit sa-i ajute. In schimb ceilalti 2 (Chrysler si GM) s-au infruptat bine bine din bani publici, altfel erau de mult in cartea de istorie. Foarte bine ai spus ! @mntsn Asa este. Unii trag pe branci, fac eforturi sa faca masini bune si sa faca profit si altii "ajutati" se arata zmei apoi