Formula 1: Charles Leclerc, victorie senzațională la Monza! McLaren pierde cursa după o strategie neinspirată
Charles Leclerc a câștigat Marele Premiu al Italiei în fața a sute de mii de tifosi și pe circuitul de casă al celor de la Ferrari. Victoria a venit după ce McLaren, echipa favorită în această cursă, a ales o strategie neinspirată pentru ambii piloți.
Cea de-a 16-a etapă a sezonului de Formula 1 din acest an a readus Marele Circ în Italia, de această dată la Monza, supranumit Templul Vitezei. Înaintea acestui weekend, circuitul a fost reasfaltat și dotat cu vibratoare noi, lucruri care au dus la viteze și mai mari și, implicit, la timpi pe tur mai mici.
După 53 de tururi pline de suspans, Charles Leclerc a reușit o minune și a câștigat cursa de casă a celor de la Ferrari, în fața a sute de mii de tifosi. Victoria a survenit după o greșeală strategică a celor de la McLaren, care i-au oferit lui Leclerc o șansă nesperată la victorie.
POLE PENTRU LANDO NORRIS, LOCUL 7 PENTRU VERSTAPPEN
În calificările de sâmbătă, Lando Norris a obținut un nou pole position, în fața coechipierului său, Oscar Piastri. Pe locul 3 s-a calificat George Russell, urmat de ambii piloți Ferrari, cu Leclerc pe 4 și Carlos Sainz pe locul 5. Lewis Hamilton a venit pe locul 6 în calificări, în fața lui Max Verstappen și Sergio Perez, calificați pe locurile 7 și 8. Și în această etapă, Red Bull avea mici speranțe la victorie.
NORRIS, DEPĂȘIT DE PIASTRI ȘI LECLERC
Înaintea startului cursei, cei mai mulți piloți au ales anvelopele de compoziție medie. Excepție de la regulă au fost piloții Red Bull, care au ales să plece cu anvelopele hard în speranța de a urca în clasament până la finalul cursei.
La start, Lando Norris și-a păstrat avantajul în fața lui Piastri și Russell. Pilotul de la Mercedes a ratat frânarea în prima șicană și a trebuit să se strecoare printre panourile puse în zona de degajare pentru a reveni pe circuit, de unde a pierdut mai multe poziții.
Apoi, a venit un moment care avea să schimbe complexitatea cursei. La frânarea pentru a doua șicană, Oscar Piastri a ajuns pe exteriorul lui Norris și a reușit să treacă de britanic cu o manevră senzațională. Norris, încetinit de reușita coechipierului australian, a fost depășit câteva secunde mai târziu și de Charles Leclerc. Mai în spate, Russell, care a căzut până pe locul 7, s-a ales cu o aripă față avariată.
După aproape 10 tururi, Piastri nu reușea să iasă din raza DRS a lui Leclerc, în timp ce Norris era mai mereu la aproximativ o secundă în spatele monegascului de la Ferrari.
Ceva mai în spate, Nico Hulkenberg l-a lovit pe Yuki Tsunoda în prima șicană, într-o încercare eșuată de a-l depăși pe japonezul de la RB. Ulterior, Tsunoda a fost silit la abandon din cauza avariilor suferite de monopostul său. Pentru asta, Hulkenberg a primit o penalizare de 10 secunde.
Puțin mai în față, Perez a reușit să treacă de Russell, moment în care britanicul a decis să intre la boxe pentru un nou set de anvelope hard și o aripă față nouă. Oprirea mai lungă a însemnat că Russell a ieșit înapoi pe circuit pe locul 16.
NORRIS, PRIMUL LA BOXE DINTRE CEI DIN FAȚĂ
În turul 14, Piastri avea deja un avantaj de 3 secunde față de Leclerc. În spate, Norris nu reușea să se apropie de monegasc. Asta l-a convins să oprească la boxe pentru a încerca un undercut asupra lui Leclerc. Intrarea la boxe a fost una dramatică, din cauză că Norris a blocat toate roțile pe frânare în încercarea de a încetini până la limita de viteză de la boxe. Britanicul de la McLaren a înlocuit anvelopele medium cu cele hard.
Răspunsul din partea lui Leclerc a venit în următorul tur. Și el a montat tot un set nou de hard-uri. După oprire, însă, Leclerc a ieșit pe locul 7, în spatele lui Norris.
Piastri avea să oprească în turul 17 pentru anvelope hard, iar asta i-a permis lui Carlos Sainz Jr să preia conducerea. Spaniolul de la Ferrari a mai stat încă 3 tururi pe circuit, după care a intrat la boxe pentru a monta anvelopele cu dungă albă. Oprirea lui Sainz i-a permis lui Max Verstappen să preia conducerea cursei, cu Perez în spate. Cei doi încă trebuiau să efectueze prima oprire.
INCIDENT ÎNTRE MAGNUSSEN ȘI GASLY
Mai în spate, Kevin Magnussen s-a duelat cu Pierre Gasly. Duelul s-a terminat cu un contact venit din partea lui Magnussen după ce acesta a ratat frânarea într-un viraj, ceea ce a dus la contact între cei doi. Danezul de la Haas a primit și el o penalizare de 10 secunde, iar asta înseamnă că a adunat 12 puncte de penalizare într-un an. Din această cauză, Magnussen va fi suspendat pentru următoarea cursă din Azerbaidjan.
Ambii piloți Red Bull au trecut la boxe pentru un nou set de anvelope hard, ceea ce însemna o strategie cu două opriri. Verstappen a ieșit pe locul 6, iar Perez pe locul 8. În tot acest timp, Piastri a preluat din nou conducerea, cu Norris pe locul 2 și Leclerc pe locul 3.
OCAZIE NESPERATĂ LA VICTORIE PENTRU FERRARI
În încercarea de a se distanța de Leclerc, Norris a ieșit larg în a doua șicană și a pierdut mult timp față de pilotul Ferrari. Chiar și cele mai dure anvelope se uzau rapid pe acest asfalt nou, iar Norris a mai făcut o oprire la boxe în turul 33. După această oprire, Norris a revenit pe locul 6, în spatele lui Verstappen.
Șase tururi mai târziu, McLaren a decis să-l oprească și pe Piastri pentru un nou set de hard-uri. Cu această oprire a australianului, Leclerc a preluat conducerea cursei cu numai 15 tururi rămase. Sainz a urcat și el pe locul 2, iar pentru câteva tururi părea că Ferrari ar avea șanse să termine cursa cu o dublă senzațională.
În spate, Norris a reușit să treacă de Verstappen, însă șansele sale la victorie deveneau din ce în ce mai mici. Triplul campion mondial de la Red Bull a mai oprit încă odată pentru anvelope medium, la fel și Perez puțin mai în spate.
Din acest moment, era clar că Ferrari va încerca să câștige cursa cu doar o singură oprire, o strategie extrem de riscantă având în vedere rata de uzură a pneurilor. Cu numai 10 tururi rămase, Leclerc avea un avantaj de 11 secunde față de Sainz, iar piloții McLaren veneau rapid în urma lor cu anvelopele lor mai aderente. Pentru Sainz, inevitabilul s-a produs în turul 45, când Piastri l-a depășit cu ușurință. Câteva tururi mai târziu și Norris avea să treacă de Sainz.
La intrarea în ultimul tur, ecartul dintre Leclerc și Piastri era sub 3 secunde. După o cursă de menajare a pneurilor, Leclerc a trecut primul linia de sosire, la doar 2.6 secunde în fața lui Piastri. Norris a terminat pe locul 3 și a luat și punctul bonus pentru cel mai rapid tur.
MCLAREN, LA 8 PUNCTE ÎN SPATELE RED BULL
La finalul unei curse memorabile, Charles Leclerc în fața lui Piastri și Norris. Pe locul 4 a fost Sainz, urmat de Lewis Hamilton pe 5. După o cursă dificilă pentru Red Bull, Max Verstappen a terminat pe locul 6, urmat de George Russell și Sergio Perez. Alex Albon a terminat pe locul 9, iar Kevin Magnussen a fost ultimul pilot din puncte, pe locul 10, chiar și cu acea penalizare.
În afara punctelor, clasamentul cursei arată în felul următor: Fernando Alonso (11), Franco Colapinto (12), Daniel Ricciardo (13), Esteban Ocon (14), Pierre Gasly (15), Valtteri Bottas (16), Nico Hulkenberg (17), Zhou Guanyu (18) și Lance Stroll (19).
În clasamentul piloților, avantajul lui Max Verstappen a scăzut acum la 62 de puncte față de Lando Norris. Mai mult, la constructori, Red Bull are acum un avantaj de numai 8 puncte în fața McLaren. Pe locul 3 este Ferrari, la 39 de puncte în spatele Red Bull.
Următoarea cursă va fi Marele Premiu al Azerbaidjanului, care va avea loc în 15 septembrie.
via Formula 1
McLaren n-a procedat deloc eronat, când ești în față, cea mai bună strategie este cea mai sigură, cu 2 opriri. Ferrari, o echipa obisnuita deja sa nu aiba obiective clare in niciunul dintre clasamente in ultimii ani, nu a avut nimic de pierdut, a riscat enorm si, avand parte de mai multe conjuncturi favorabile, a reusit sa obtina o victorie nescontata.