Formula 1: Max Verstappen câștigă Marele Premiu al Chinei! Lando Norris și Sergio Perez, pe podium
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Chinei în fața lui Lando Norris și Sergio Perez. Triplul campion mondial reușește să-și adjudece a 4-a victorie a sezonului și completează un weekend aproape perfect.
După 4 ani de pauză, Formula 1 a revenit în China, pe circuitul internațional de la Shanghai. Totodată, cea de-a 5-a etapă a sezonului 2024 a fost și prima în care am avut o cursă de sprint, câștigată de Max Verstappen. Acum, același triplu campion mondial și-a adjudecat o nouă victorie și în cursa mare de duminică, care a fost plină de acțiune în spatele olandezului.
ALONSO AMENINȚĂ PRIMA POZIȚIE LA START
Startul cursei a fost curat pentru toți piloții, iar acțiunea a început imediat din primul viraj. Fernando Alonso, plecat de pe locul 3, a reușit să treacă de Sergio Perez pe exteriorul virajului. Apoi, spaniolul de la Aston Martin a venit și lângă Max Verstappen într-o manevră asemănătoare cu cea făcută de Lando Norris asupra lui Lewis Hamilton la începutul cursei de sprint de sâmbătă. De această dată, Alonso a păstrat mașina pe circuit și a ieșit pe locul 2 după al doilea viraj, cu Verstappen în frunte și cu Perez imediat în spate.
În tot acest timp, Nico Hulkenberg a reușit să depășească ambii piloți Ferrari după primele două viraje, însă pilotul de la Haas nu avea să rămână foarte mult timp în fața Scuderiei. Înainte de finalul primului tur, Charles Leclerc a trecut de german, urmat un tur mai târziu de coechipierul său de la Ferrari, Carlos Sainz Jr.
DUEL ÎNTRE ALONSO ȘI PEREZ
Au urmat câteva tururi în care Fernando Alonso și Sergio Perez s-au duelat pentru poziția secundă, în timp ce Max Verstappen începea deja să se distanțeze. Ritmul de cursă al monopostului Red Bull a fost superior celui Aston Martin, iar depășirea era doar o chestiune de timp. Manevra lui Perez a venit în turul 5 cu o depășire pe frânare în virajul 6, acolo unde nu există zonă DRS. Astfel, după numai 5 tururi, ordinea clasamentului începea cu cele două mașini Red Bull în față.
Pe parcursul următoarelor tururi, a fost evident că ritmul de cursă al monopostului Aston Martin era net inferior față de ritmul piloților McLaren și Ferrari. Mai întâi, Lando Norris a trecut de Alonso în turul 7 pentru locul 3. Pilotul spaniol era acum amenințat de cel de-al doilea monopost portocaliu, dar și de George Russell și de piloții Ferrari.
În turul 9, pilotul Mercedes a fost depășit de Leclerc pentru locul 6, o manevră importantă având în vedere că se apropia prima serie de opriri la boxe. Cu acest prilej, Ferrari i-a transmis lui Sainz Jr, aflat în spatele lui Russell, că se va trece la o strategie alternativă.
NORRIS LIDER DUPĂ PRIMELE OPRIRI
Printre primii piloți la boxe a fost Lewis Hamilton. Fostul campion mondial a plecat în cursă de pe locul 18 cu un set de anvelope soft, care nu l-au ajutat să urce foarte mult în clasament. La prima oprire, Hamilton a schimbat anvelopele cu dungi roșii cu unele noi de compoziție medie.
Înapoi pe circuit, Leclerc a reușit să treacă de Piastri în turul 12 pentru locul 5. Acesta a devenit locul 4 după ce Alonso a intrat la boxe pentru un set de anvelope hard, urmat de Russell care a schimbat pe un set nou de pneuri cu dungi galbene.
După oprirea sa, Lewis Hamilton a reușit să urce în clasament cu o depășire asupra lui Yuki Tsunoda pentru locul 15.
În fruntea plutonului și deja la o distanță relativ mare față de restul piloților, Verstappen a oprit la boxe în turul 14 pentru a trece de pe medium pe hard. Olandezul a fost urmat în același tur de coechipierul său mexican, care a trecut și el pe cea mai dură compoziție de anvelope. Acest lucru l-a urcat pe Lando Norris în poziția de lider, în fața lui Leclerc.
Monegascul, care încă nu trecuse pe la boxe, a fost depășit cu ușurință de Verstappen în turul 16. Un tur mai târziu, Oscar Piastri a intrat la boxe pentru un set nou de anvelope medium. Australianul a fost urmat un tur mai târziu de Sainz, care a trecut pe anvelope hard.
Între timp, Verstappen și-a recâștigat poziția de lider în turul 19 cu o depășire efectuată asupra lui Norris, care nu oprise pentru schimbul de anvelope.
PRIMUL SAFETY CAR, CAUZAT DE VALTTERI BOTTAS
Cursa avea să se schimbe semnificativ în turul 21. Valtteri Bottas, aflat pe locul 11, a fost silit la abandon după ce motorul Ferrari al monopostului Kick Sauber a cedat. A urmat o perioadă de Safety Car Virtual, timp în care piloții care nu opriseră pe steag verde au profitat de situație și au oprit la boxe. Astfel, Leclerc și Hamilton au oprit în turul 22 pentru anvelope hard, fiind urmați de Norris un tur mai târziu, care a trecut și el pe hard.
În același timp, regimul de Safety Car Virtual a fost înlocuit cu Safety Car-ul fizic, deoarece comisarii de cursă nu reușeau să scoată monopostul lui Bottas în afara circuitului. Astfel, plutonul avea să fie compactat, însă nu înainte ca Verstappen, Perez, Alonso și Russell să mai treacă încă odată pe la boxe. Piloții Red Bull și Russell au trecut pe un nou set de hard-uri, în timp ce Alonso a aruncat cu zarul și a ales anvelopele cele mai moi.
După toate opririle efectuate în spatele Safety Car-ului, ordinea arăta în felul următor: Verstappen era lider, în fața lui Norris, Leclerc, Perez, Sainz, Alonso, Russell, Piastri, Daniel Ricciardo și Lance Stroll. Mai în spate, Hamilton a urcat până pe locul 13.
INCIDENTE LA FINALUL PRIMULUI SAFETY CAR
Cursa avea să fie reluată în turul 27, odată cu revenirea Safety Car-ului la boxe. Însă, imediat înainte ca întrecerea să fie reluată, a avut loc un incident în pluton, în care au fost implicați Piastri, Ricciardo și Stroll. Canadianul de la Aston Martin l-a lovit în pe australianul de la RB și a cauzat avarii și lui Piastri, care era în fața celor doi.
Primul tur după intrarea Safety Car-ului a fost marcat și de un incident între Kevin Magnussen și Yuki Tsunoda. Danezul de la Haas a încercat să-l depășească pe japonezul de la RB, însă cei doi s-au atins și s-au ales cu avarii. Tsunoda a fost silit la abandon, în timp ce Magnussen a făcut pană și a trebuit să treacă pe la boxe pentru a schimba roțile.
ALONSO ÎN DUEL CU SAINZ ÎNAINTE DE UN NOU SAFETY CAR
În același timp, Fernando Alonso a reușit să-l depășească pe Sainz Jr după un mic duel. Depășirea a venit la fix, deoarece cursa avea să fie din nou neutralizată cu Safety Car, din cauza incidentului dintre Tsunoda și Magnussen. Mai mult, până la neutralizare, Hamilton a reușit să urce pe locul 11 în clasament, în spatele lui Nico Hulkenberg.
A doua perioadă de Safety Car a luat sfârșit în turul 32, de această dată fără incidente în pluton. Imediat după afișarea steagului verde, Daniel Ricciardo a fost depășit mai întâi de Hulkenberg și apoi de Hamilton. Australianul s-a ales cu avarii mari după incidentul cu Stroll, lucru care l-a forțat să abandoneze. Un final dezastruos pentru echipa RB.
DUEL ÎNTRE LECLERC ȘI PEREZ, ALONSO MIZEAZĂ PE O NOUĂ STRATEGIE
Mai în față a început să se dea o luptă strânsă între Leclerc și Perez pentru ultima treaptă a podiumului. În ciuda eforturilor sale de a-și apăra poziția, Leclerc a fost depășit de mexicanul de la Red Bull în turul 39.
Ceva mai în spate, Hamilton a reușit să-l depășească pe Nico Hulkenberg pentru pozița a 9-a. După această mutare, cursa părea că se va liniști până la final. Nu avea să fie așa. În turul 44, cu doar 13 tururi rămase, Alonso a decis să mai treacă încă odată pe la boxe pentru a schimba de pe soft pe medium. Spaniolul a căzut până pe locul 12 și părea că Aston Martin a ales o strategie neinspirată.
Alonso, însă, a făcut un show de depășiri în ultimele tururi ale cursei. Prima "victimă" a fost Alex Albon, acesta fiind urmat de Esteban Ocon și apoi de Nico Hulkenberg. Trei poziții câștigate în 3 tururi, iar următorul pe listă era Hamilton. La intrarea în cel de-al 49-lea tur, Alonso era cât pe ce să piardă controlul monopostului său, salvat doar de reflexele sale incredibile. Apoi, a urmat o depășire pe interiorul lui Hamilton în virajul 6.
A mai urmat încă o depășire în turul 50, după ce Alonso a reușit să treacă de Piastri pe locul 7.
O NOUĂ VICTORIE PENTRU VERSTAPPEN
După 56 de tururi pline de acțiune, Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Chinei și a completat un weekend aproape perfect. Olandezul a fost urmat de Lando Norris pe locul 2, la 13.7 secunde distanță și de Sergio Perez pe 3, aflat la 19.1 secunde în spate. Apoi, pe locul 4 a venit Leclerc, urmat de Sainz, Russell, Alonso și Piastri. Lewis Hamilton și Nico Hulkenberg au completat pozițiile din zona punctelor. De asemenea, Fernando Alonso a obținut punctul bonus pentru cel mai rapid tur al cursei.
În afara primilor 10, clasamentul arată astfel: Esteban Ocon (11), Alex Albon (12), Pierre Gasly (13), Zhou Guanyu (14), Lance Stroll (15), Kevin Magnussen (16) și Logan Sargeant (17). Trei piloți nu au reușit să termine cursa: Ricciardo, Tsunoda și Bottas.
Așadar, Max Verstappen obține victoria cu numărul 58 din carieră. Triplul campion mondial conduce clasamentul piloților cu 110 puncte, fiind la 25 de puncte în fața coechipierului său, Perez. La rândul său, mexicanul are un avantaj de 9 puncte față de Leclerc pe locul 3, monegascul fiind urmat de Carlos Sainz Jr la o diferență de 7 puncte.
În clasamentul constructorilor, Red Bull are 195 de puncte în cont și este în fața celor de la Ferrari cu 44 de puncte. Pe locul 3 este McLaren cu 96 de puncte, urmat de Mercedes cu 52 de puncte și Aston Martin cu 40 de puncte. În continuare avem 3 echipe care nu au reușit să obțină puncte în 2024: Williams, Alpine și Kick Sauber.
Următoarea etapă din sezonul 2024 al Formulei 1 va avea loc în Statele Unite, la Miami. Această rundă se va desfășura în perioada 3 – 5 mai.
via Formula 1
Frumoasă cursă, asortată cu de toate.