Formula 1: Oscar Piastri, victorie în China. Piloții Ferrari, descalificați
Oscar Piastri a câștigat Marele Premiu al Chinei, a doua etapă a sezonului 2025 de Formula 1. Pentru prima dată în istorie, ambii piloți Ferrari au fost descalificați din motive tehnice.
A doua etapă a sezonului 2025 de Formula 1 a adus piloții și echipele în China, pe circuitul internațional de la Shanghai. Acest weekend a fost și primul care a inclus o cursă de sprint, câștigată de Lewis Hamilton. Septuplul campion mondial a reușit să obțină prima sa victorie pentru Ferrari, însă după acea cursă, lucrurile aveau să meargă mai rău pentru echipa italiană.
POLE POSITION PENTRU OSCAR PIASTRI
În calificările pentru cursa mare, Oscar Piastri a avut cel mai bun timp, urmat de George Russell în prima linie și de Lando Norris pe locul 3. Max Verstappen a reușit al 4-lea cel mai bun timp, fiind în fața lui Lewis Hamilton, care nu a reușit să se ridice la performanța din calificările pentru cursa de sprint. Imediat în spatele fostului campion mondial a venit Charles Leclerc.
CONTACT ÎNTRE PILOȚII FERRARI
Pentru cursa mare, majoritatea piloților au optat să plece în cursă cu anvelopele de compoziție medie. Excepțiile de la această regulă au fost Lance Stroll, Oliver Bearman și Liam Lawson, care au ales anvelopele cele mai dure.
La start, Piastri a fost nevoit să se apere atât față de Norris cât și de Russell. Australianul de la McLaren și-a menținut poziția de lider, însă Norris a reușit să treacă de Russell după primele viraje pentru a urca pe locul 2.
Puțin mai în spate, Hamilton și Leclerc au reușit amândoi să treacă de Max Verstappen, însă nu înainte de a avea un moment palpitant. În încercarea de a-l depăși pe Hamilton, Leclerc i-a atins roata din dreapta spate a coechipierului său și s-a ales cu o aripă față avariată. Paradoxal, această avarie nu doar că nu i-a afectat negativ ritmul de cursă lui Leclerc, ci l-a ajutat să fie chiar mai rapid.
ALONSO, AL DOILEA ABANDON CONSECUTIV
Cursa s-a liniștit relativ repede în față. Acțiunea cea mai mare era acum în mijlocul plutonului, acolo unde debutantul Gabriel Bortoleto s-a răsucit cu al său Kick Sauber în încercarea de a trece de Haas-ul lui Oliver Bearman. Pilotul brazilian a revenit pe circuit pe ultima poziție, în spatele coechipierului său, Nico Hulkenberg.
După doar 5 tururi am avut parte și de primul și singurul abandon din cursă. Fernando Alonso a fost nevoit să se retragă la boxe după ce frânele monopostului său Aston Martin au cedat. Este pentru a doua oară consecutiv când fostul dublu campion mondial este silit la abandon.
ALEX ALBON PREIA CONDUCEREA
Nu a durat mult timp până la prima serie de opriri la boxe între piloții fruntași. Pierre Gasly a fost primul care a oprit pentru anvelopele hard, în turul 11. În același timp, Yuki Tsunoda a oprit și el pentru anvelope noi, lucru care l-a ajutat să treacă de Kimi Antonelli pe circuit.
Dintre cei din față, Hamilton și Verstappen au intrat primii la boxe pentru câte un set nou de anvelope hard. Ceilalți au mai rămas pe circuit câteva tururi în speranța că vor putea efectua o strategie cu o singură oprire. În turul 15, Piastri și Russell au oprit pentru anvelope noi, fiind urmați de Norris și Leclerc un tur mai târziu.
Datorită opririlor la boxe, Alex Albon, care încă nu oprise, a preluat conducerea cursei. Între timp, Piastri și-a păstrat poziția în rândul celor care au efectuat prima oprire, însă Russell a reușit să treacă de Norris cu o manevră pe exteriorul primelor două viraje. Pilotul Mercedes a fost ajutat și de Lance Stroll, care urcase în clasament prin prisma faptului că nu oprise.
Nu a durat mult până când Norris și-a recâștigat poziția în fața lui Russell cu o depășire pe linia de start-sosire în turul 18.
ORDINE DE ECHIPĂ LA FERRARI
În tot acest timp, Ferrari purta discuții cu piloții săi în privința unor ordine de echipă. După prima serie de opriri, Hamilton era în fața lui Leclerc, însă monegascul avea un ritm de cursă mai bun. Astfel, echipa italiană a dat ordinul ca Hamilton să-l lase pe Leclerc să treacă în fața lui. Foarte repede, monegascul s-a distanțat de britanic și a început să-l prindă din urmă pe George Russell, aflat pe locul 3.
Leclerc a venit chiar în raza de DRS a lui Russell, însă nu a reușit să găsească o cale de depășire și a trebuit să se mulțumească cu locul 4.
DOUĂ OPRIRI PENTRU HAMILTON
În tururile rămase, Max Verstappen, aflat pe locul 6, începea să-l prindă din urmă pe Hamilton. Dar, înainte de a avea oportunitatea de a-l depăși, britanicul de la Ferrari a intrat din nou la boxe pentru a trece pe un nou set de anvelope hard. Verstappen a rămas pe circuit și se afla acum pe locul 5.
Între timp, Hamilton se afla acum la 17 secunde în spatele lui Verstappen și a început să stabilească un șir de tururi rapide în încercarea de a se apropia de cei din față.
PROBLEME CU FRÂNELE PENTRU NORRIS
În ultimele 10 tururi, Lando Norris a raportat pe radio că pedala sa de frână devenea din ce în ce mai lungă, lucru care indică o problemă la frâne. Echipa i-a transmis că problema se înrăutățește cu fiecare tur parcurs.
În tot acest timp, Verstappen s-a apropiat de Leclerc și a reușit să treacă de el în turul 53 pentru a urca pe locul 4. Problema lui Norris s-a agravat atât de mult, încât acesta a trebuit să încetinească semnificativ pentru a se asigura că va ajunge la finish.
PILOȚII FERRARI ȘI GASLY, DESCALIFICAȚI
După 56 de tururi, Oscar Piastri a câștigat cursa, fiind prima sa victorie din 2025. Norris a reușit să salveze situația și a terminat pe locul 2, în fața lui George Russell, în timp ce Verstappen a ajuns la linia de sosire pe locul 4.
Charles Leclerc și Lewis Hamilton au terminat pe locurile 5 și 6, însă doar pentru scurtă vreme. La câteva ore după finalul cursei, ambii piloți Ferrari au fost descalificați din motive tehnice. Charles Leclerc a fost descalificat din cauză că monopostul său era cu un singur kilogram sub greutatea minimă, în timp ce Hamilton a fost descalificat pe motiv că placa de lemn din podea a fost prea uzată cu 0.5 milimetri. Este pentru prima dată în istoria Formulei 1 când ambii piloți Ferrari sunt descalificați.
Alături de Leclerc și Hamilton, Pierre Gasly, care terminase pe locul 9, a fost și el descalificat din același motiv ca și Leclerc. Astfel, după descalificări, Esteban Ocon a urcat pe locul 5, urmat de Kimi Antonelli pe 6, Alex Albon pe locul 7, Oliver Bearman pe locul 8, Lance Stroll pe 9 și Carlos Sainz Jr pe locul 10.
În afara punctelor, clasamentul arată astfel: Isack Hadjar (11), Liam Lawson (12), Jack Doohan (13), Gabriel Bortoleto (14), Nico Hulkenberg (15) și Yuki Tsunoda (16).
NORRIS RĂMÂNE LIDER ÎN CLASAMENT
După primele două curse, Lando Norris conduce clasamentul piloților cu 44 de puncte. Max Verstappen este pe locul 2, la 8 puncte în spatele lui Norris, iar George Russell peste pe locul 3, la doar un singur punct în spatele olandezului. Cu această victorie, Oscar Piastri urcă pe locul 4, și el fiind tot la un singur punct în spatele lui Russell. Piloții Ferrari sunt acum doar pe locurile 9 și 10, cu Hamilton (9 puncte) în fața lui Leclerc (8 puncte).
În clasamentul constructorilor, McLaren este lider cu 78 de puncte. Pe locul 2 este Mercedes, cu 57 de puncte, urmat de Red Bull cu 36 de puncte. Williams este pe locul 4, cu 17 puncte, în fața celor de la Ferrari, care au același număr de puncte ca echipa britanică. Urmează Haas pe locul 6 (14 puncte), Aston Martin pe locul 7, Kick Sauber pe locul 8 și Racing Bulls pe locul 9. După primele două curse, Alpine este singura echipă fără puncte.
Următoarea etapă va fi Marele Premiu al Japoniei, la circuitul Suzuka. Etapa va avea loc în perioada 4 – 6 aprilie.
via Formula 1
Charles Leclerc și Ferrari rescriu istoria după GP-ul din China: un nou record stabilit de pilotul monegasc. Charles Leclerc se ridică mai sus printre legendele din Maranello. Charles Leclerc urcă în fruntea clasamentului de puncte al piloților Ferrari, după ce a înscris cele mai multe puncte de-a lungul carierei sale în roșu. Cu 1.409 puncte in total, depășește recordul lui Sebastian Vettel, care s-a oprit la 1.400 în 2020. Cine alcătuiește lista? Evident, nume legendare care au triumfat, unele mai mult și altele mai puțin, în roșu. Pe locul trei se află Fernando Alonso, urmat de Kimi Raikkonen și Michael Schumacher .